FinTech Summit 2020: За развитие на финтех сектора в България е нужна и промяна в мисленето
Главният изпълнителен директор на "Сирма бизнес консултинг" Цветомир Досков за спирачките и стимулите пред сектора
Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
Кой движи днес повече финансовите иновации - нуждата на клиента или самите компании, които ги откриват и създават?
В повечето от случаите иновациите в сферата на финансите се правят и предлагат от компании, които познават и непрекъснато наблюдават и изследват променящите се потребности на клиентите. Те инвестират огромни средства в проучване на клиентското поведение, удовлетвореност и потребности и на тази база създават иновации, които са за масовия пазар или за крайни клиенти.
В някои сектори на икономиката като инженеринг, фармация корпоративните клиенти са двигател на иновациите предвид спецификата или сложността на бизнеса, в който оперират, и това може да доведе до предлагане на хибридни финансови продукти или услуги, но това е по-скоро изключение.
Къде може да очакваме новата вълна от финтех услуги - първо бяха разплащанията, някои сфери на банкирането? Кои финансови сектори и услуги имат този потенциал?
Годините след голямата финансова криза 2008-2009 за финансовия сектор са белязани от множество регулации и ограничения, чиято идея, от една страна, е да осигурят защита от необмислен риск и, от друга, да играят спирачка на бързото финансиране. На пазара на пари и за всички ползватели на финансови услуги е необходима скорост. Който успее да се адаптира и да бъде бърз, коректен и близо да клиента, ще успее в конкурентната среда.
В тази връзка потенциал за дигитални или технологични услуги има за всички финансови играчи, в това число и за много други, които се занимават със здраве, култура, образование, транспорт, строителство и, не на последно място, в държавната администрация.
Очевидно разплащанията са голям хит през последните години, но тази тенденция и фокус ще започне да се замества с други доста по-аналитични услуги и продукти. Съревнованието в цената и лесната достъпност в разплащанията ще бъде заменена от пакетни услуги, които имат ясен фокус в други основни финансови услуги като кредити, управление на спестяванията, осигуровки, застраховки, инвестиции. Всички нови тенденции са "традиционните" финансови услуги да се представят и предлагат бързо, достъпно, защитено и персонално на клиента посредством:
- изкуствен интелект (което да направи много по-прецизно и индивидуално всяко едно предложение),
- RPA (автоматизация на процеса посредством роботизиран софтуер), с което ще се намали значително времето за обработка на документите за една сделка,
- дигитални продукти и инструменти, токенизация и защита на сделката и операцията чрез използване на различни видове електронни подписи и печати (удостоверителни услуги), блокчейн инструменти, мобилни портфейли и виртуални асистенти,
- много засилени средства за защита на чувствителната информация за клиентите, както и средства за наблюдение и превенция от измами и злоупотреби.
Има ли нещо, което спира развитието на финтех индустрията в България, или по-скоро какво може да я стимулира? Кои ще са нейните двигатели (които търсят услугите) - малките потребители или бизнесът?
Има две неща, което според мен ни спират. Едното са тесногръдието и плахостта на българския предприемач. Липсата на мащаб в намеренията на хората да правят бизнес на световно ниво и желанието на мнозина да се надбягват единствено и само на българска земя. От друга страна, повечето от хората, които започват бизнес днес, са добри експерти и много малка част са мениджъри визионери. Развитието на бизнеса се забавя от желанието за оцеляване и по-скоро да се направи нещо на парче, за да се изкарат доходи, без да се осигурява и заделя ресурс за развитие, маркетинг, реклама и налагане на името на продукта или услугата. Някак си в България много държим на модерните и технологичните джаджи и същевременно подценяваме документацията, преживяването на клиента, грижата за партньора.
Второто нещо, което спира развитието, е популизмът на политици и различни пишещи, търсещи слава или просто оцелявайки с готовността си на прибързани действия и подвластни на внушения. Много хора завиждат и криво тълкуват успехите в IT индустрията, като омаловажават потенциала на технологичния бранш. Дори се стига дотам чрез медиите и администрацията да се прокарват сбъркани и недоносени идеи за налагане на ограничения, различни данъци и по-специално отношение на работещите в бранша, за да осигурят социално равновесие. Последното е абсурдно в една среда на мобилност и глобализация, в която капиталите и парите доказано се движат по-бързо от газта и водата, дори и при наличие на повече амбиции, макар за последните да се правят инвестиции и хъбове от балканско значение.
В този смисъл може ли все пак България да се превърне във финтех хъб на Балканите?
България разполага с потенциал и реални предпоставки да се превърне в технологичен хъб за Европа (Балканите са по-лесното предизвикателство) не само за финансови продукти, услуги и дигитални инструменти. В случая това, което ни липсва, е глобално мислене, самочувствие и фокусирана подкрепа от страна на управлението в държавата. Голяма част от държавния апарат, политиците и даже част от частните ръководители покрай призрака на "плановата икономика" от миналия век забравиха за това, че в бизнеса трябва ясно да се дефинират целите и да се прави финансова планировка. Големите спирачки и пречки пред бизнеса в България за налагане на страната ни като център на технологиите в днешно време са: прекалено бавната промяна на държавния апарат, който трябва да прави предпоставки за развитието и налагането на бизнес; административни тежести и липса на разбиране за това какво му трябва на предприемача в дигиталния свят; липса на мащаб и подготвени кадри, които да могат да отговорят на бързо променящата се среда; нежелание, страх и недоверие в малкото успели в бизнеса да се сдружават, помагат и развиват в общи проекти.
Всичко това е по-скоро призив към професионалните и браншовите организации за обединяване и за подпомагане на процесите за диалог с държавата за това България да се превърне в технологичен хъб на Европа. Огромно усилие, което може да се реализира единствено чрез широка подкрепа на всички фирми и експерти в сектора, но и след разпознаване на тази възможност от държавния апарат и неговата подкрепа.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.