Веригите за техника: Успокояване след пандемията

Триото най-големи в сектора имат продажби за 1.7 млрд. лв. през 2021 г.

Нови енергийни етикети върху електроуреди, черна и бяла техника, енергиен клас, "Технополис"
Нови енергийни етикети върху електроуреди, черна и бяла техника, енергиен клас, "Технополис"
Нови енергийни етикети върху електроуреди, черна и бяла техника, енергиен клас, "Технополис"    ©  Цветелина Белутова
Нови енергийни етикети върху електроуреди, черна и бяла техника, енергиен клас, "Технополис"    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Триото най-големи в сектора имат продажби за 1.7 млрд. лв. през 2021 г.
  • Следващата година е растяща, но частично заради инфлацията, като прогнозите и за започналата са оптимистични.
  • Някои стоки ще поевтинеят леко заради спадналите транспортни разходи.

Тенденциите на пазара на техника в България от години бяха едни и същи - водещи големи вериги с десетки магазини и потребители, пазаруващи основно "на живо". Пандемията обаче размести пластовете, увеличи онлайн продажбите и стимулира определени нови категории. Като втора година от избухването на ковид-19 2021 г. беше предизвикателна за сектора, макар водещите 5 компании да продължиха да растат. Което се доказва и от финансовите им резултати. А според думите им 2022 г. е дори по-успешна.

Приходите на водещите пет компании в сегмента са достигнали 1.71 млрд. лв. през 2021 г., с над 200 млн. лв. повече от 2020 г., показват данните от последните налични финансови отчети. Всички участници в класацията отчитат различно по размер увеличение и на оборота, и на печалбата си. Въпреки това 2021 е считана за трудна за търговците. Преди това те удържаха успешно първата част от пандемията през 2020 г., като бързо започнаха да изпълняват все повече поръчки онлайн. Тогава клиентите купуваха основно компютри и техника за отдалечена работи и онлайн учене. През този период търсени бяха и гейминг и фитнес продукти, както и едра бяла техника, тъй като много домакинства правиха освежаване и ремонти по време на затварянето. Горе-долу същите са тенденциите и през 2021 г., като продължи търсенето на IT продукти, както и на телевизори заради двете големи спортни събития.

Водещите три

Топ три на търговците в сектора са едни и същи от дълго време, като само техните приходи за 2021 г. са над 1.2 млрд. лв. Лидерът също е несменяем от години... и не е спрял да расте. Според съсобственика на веригата Божидар Колев 2021 г. е била предизвикателна с намалените посещения в магазините заради сертификатите, както и частичните затваряния в началото на по-миналата година. Трудности са носели и нарушените доставки на техника заради глобалните локдауни. Въпреки това "Технополис България" отново отчита скок на приходите - с 11% до 681 млн. лв. Компанията успя и да се презапаси с най-търсените стоки. През 2021 г. започна и повишение на цените, което според Колев е било плавно.

Компанията има 34 магазина в 25 града и заедно с "Практикер", което е със същия собственик - "Видеолукс холдинг" на Божидар Колев и Тодор Белчев, е сред най-големите търговци в страната. Веригата е и най-големият работодател в този сегмент с около 1900 души персонал в края на 2022 г.

На второ място по оборот остава "Техномаркет България", която пък е лидер по магазини със своите 51 обекта в момента (47 през 2021 г.). През последните няколко години компанията успя да спре спада на приходите си и растежът за 2021 г. е 1.25% до 293 млн. лв. Въпреки това веригата, в която основен акционер е фирма на двама от мениджърите на компанията - "Маркет инвестмънтс", работили в други дружества на депутата от ДПС Делян Пеевски, е далеч от приходите си от над 800 млн. лв. през 2008 г.

През 2022 г. "Техномаркет" увеличи мрежата си от магазини в цялата страна, като отвори нови самостоятелни обекти, както и такива в ритейл паркове и обнови други. Компанията не коментира плановете за бизнеса си пред "Капитал". Към октомври 2022 г. персоналът й е над 550 души.

Трети е дългогодишният преследвач на "Техномаркет" - веригата "Зора", която за първи път е толкова близо до подгласника в класацията - на около 10 млн. лв. разлика. Въпреки това в годишния си отчет от групата признават, че заради пандемията не са успели да изпълнят планирания ръст на оборота и растежът е по-нисък от очакваното - със 17% до 283 млн. лв. Компанията е предоговорила и наеми, с което е намалила разходите си. През 2021 г. веригата отпразнува 30-ата си годишнина, като продължи реновацията на обектите си с четири обекта. Също така започна и изграждането на нов логистичен център в Божурище с административна сграда и складове, в която инвестира 30 млн. лв.

И още една растяща верига

На пето място по приходи в сектора е компанията зад веригата "Техмарт" - "Магнум-Д", която през последните пет години не е спряла растежа си. Тя вече има 22 магазина, от които седем в София. Основният й бизнес все пак остава внос и продажби на едро за други играчи на пазара. Приходите й през 2021 г. са нараснали с над 22% до 189 млн. лв.

Онлайн възход

По време на пандемията всички големи търговци увеличиха значително онлайн бизнеса си, като за някои от тях той надхвърли 30% от общия. Въпреки това след успокояването на обстановката и намаляването на ковид случаите през миналата година той отново падна под 10% за традиционните вериги.

Абсолютният лидер в електронната търговия е еMAG (на четвърто място в класацията), който отчита и най-големия растеж на оборота в класацията - с 46% до 268 млн. лв. За първи път е на макар и малка печалба. През 2021 г. компанията отвори още два физически магазина - втори в София и един в Пловдив, които подпомагат и допълват онлайн продажбите й. Само продажбите през Черния петък през 2021 г. достигнаха 55.9 млн. лв., т.е. около 20% от годишния оборот. През миналата година, когато компанията отчете десетилетие от навлизането си на българския пазар, те са още по-високи - 58.5 млн. лв. Най-продаваната техника и електроника през този период са смартфони, малки домакински уреди, лаптопи и IT продукти.

Без телекомите в класацията

Тъй като класацията е на най-големите специализирани търговци на техника, в нея липсват телекомуникационните компании, които са сред големите продавачи в сектора. Само за 2020 г. продажбите им на дребно надхвърлиха 400 млн. лв. Сред най-търсените продукти при тях съвсем обяснимо са смартфоните, таблетите, лаптопите и телевизорите.

По-добра година

Повечето играчи в сектора определят изминалата 2022 г. като още по-добра. Посещенията в магазините са се възстановили до предпандемични нива, има наличност на най-търсените продукти, а цените остават относително поносими въпреки инфлацията. Очакваната от търговците рецесия засега също няма ясни очертания.

Божидар Колев, съсобственик на "Технополис": През 2022 г. ще пораснем с над 20%

През 2021 г. останаха рестрикциите при физическото пазаруване заради сертификатите. Въпреки това бизнесът ни продължи да расте. По време на пандемията ни онлайн продажбите ни в един момент достигнаха 30%, но впоследствие активността намаля със завръщането на клиентите в магазините. Най-търсените стоки и през 2021 г., и през 2022 г. са телевизори, едра бяла техника, дребна бяла техника и др. Много растяща категория са смарт часовниците, както и електрическите тротинетки. Продаваните смартфони на свободния пазар вече достигат 40% от общите. Въпреки повишаването на цените заради инфлацията в някои категории те започнаха да падат. Причината са намалените транспортни разходи, както и по-евтиният долар. За изминалата година очакваме растежът на приходите ни да е по-висок от 2021 г. и да е около 20%.
Силвиу Гугуи, управител "еMAG България": Смарт технологиите ни растат с над 40% през 2022 г.

През 2022 г. отбелязахме 10 години от влизането на компанията на българския пазар. Вече над 5000 търговци са част от нашия Marketplace в България и този модерен начин за правене на бизнес с реализирани 1.4 млн. поръчки и средно увеличение на ръста на приходите им с 20% за последната година, като 29% от тях имат повече от удвоени приходи на платформата. Традиционно кампанията Black Friday е показателна за водещите тенденции, като в последното издание поръчваните продукти са от различни категории както от eMAG, така и от 1816 Marketplace търговци на платформата. Сред най-популярните са мебели, стоки за дома и авто, следвани от продукти за деца, парфюми, лична грижа и козметика, смартфони и малки домакински уреди, лаптопи и IT продукти. Сравнявайки календарната 2022 с 2021, имаме значителен ръст на продажбите в някои категории с от 20 до близо 60%, като сред тях са сезонни (над 45%), смарт технологии (над 40%), големи домакински уреди (над 36%), аудио-видео и HiFi (над 35%). В момента имаме 3 шоурума в България - два в София и един в Пловдив, като омниканалният подход, който развиваме, носи своите предимства.