🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Екзотичните пътувания стават все по-атрактивни

Клиентите търсят все по-нетрадиционни дестинации, но и този тип пътувания поскъпват силно

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Културен шок. Точно това искат да преживеят 50% пътуващите през настоящата 2023 г.

Това поне показва проучване, направено сред 24 хил. души от Booking.com, за трендовете в туризма за настоящата година. Прегръщането на непознатото е едно от откроилите се желания, като много от нас прекарват живота си в определена рутина и това включва и нашите ваканции.

Желанието за връщане към любимо място за почивка отново и отново е нормално изкушение, но според анализа през 2023 г. пътниците възнамеряват да смесят нещата, като почти три четвърти (73%) искат да пътуват извън зоната си на комфорт, да изследват непознатото и да открият скрити райски кътчета, за които не са и подозирали.

Пътуванията до далечни екзотични дестинации от над 20 години са възможност и за българските туристи. Трендът на този тип пътувания с начална точка България следва общия и показва, че все повече се търсят по-нестандартни дестинации, а традиционно пътуващите искат нови и нови места. Приключенският елемент като сафари, спускане по водопад и т.н. също е сред желаните. Настоящата 2023 г. носи бум за туризма във всички точки на света, като това означава много реализирани екзотични трипове за ценители.

Подобно на ръста на всички видове ваканции и почивки, инфлацията не подминава и най-затънтените точки на света. Ръстът на цените на екзотичните пътувания е между 10 и 20% на целия пакет в зависимост от дестинацията, но може и да надмине 20%. Основната тежест идва по линия на цената на самолетните билети, които в някои случаи са се увеличили двойно. Най-голям е ръстът според представители на бранша на американските пазари - Северна и Южна Америка.

Все по-неизследвано

Търсенето на все по-екзотични дестинации от страна на българските клиенти се разви през последните над 20 години. Клиентите са хора, които не излизат за първи път в чужбина и вече искат да получат нещо, различно от познатите Гърция, Турция и Западна Европа или организирания масов чартърен туризъм до Египет, Тунис, Малдивите или Сейшелите.

Пътуващите с организираните оферти на различните агенции обикновено са хора със средни и високи доходи и над 50-те. Другата група пътуващи по отдалечени точки на света обикновено организират трипа си самостоятелно с цел по-ниска цена и по-голяма свобода, като този тип пътешестване изключително се разви с голямата дигитализация в туризма и удобните платформи за букване на места за настаняване и самолетни билети.

Класическите екзотики остават актуални и 20 години по-късно. Такива са Югоизточна Азия като Тайланд, Виетнам и Камбоджа. Латинска Южна Америка с Бразилия, Аржентина и Перу. Сафари дестинациите в Африка като Кения и Танзания. Китай, Тибет, Нова Зеландия и т.н., като природните феномени на дадено място остават константа и ще продължат да привличат посетители.

Това, което се забелязва напоследък в този сегмент обаче, е, че има все по-силно търсене на все по-нови и нестандартни дестинации. Такива са екскурзиите до остров Борнео, остров Сокорта, Бутан, Венецуела, Намибия, Пакистан и т.н.

По думите на Павел Нанков, собственик и управител на агенцията на пътешествия и приключения Adventure Club, има разширяване на географията на пътешествията, като за това спомагат и все повечето информация в социалните мрежи и богатият снимков материал в instagram, като преди години историите основно се предават от уста на уста.

България на всички морета

"Засилва се интересът към колкото се може по-екзотични пътувания", казва и Гергана Драганова, собственик и управител на "Профи травъл център". Тя обяснява бума в туризма тази година с това, че "след ковид хората осъзнаха, че екзотичните пътувания са най-трайно оставащите неща в техния живот". Туроператорът се занимава с екзотични пътувания във високия ценови сегмент, като според Драганова хората, които са търсели и са можели да си позволят такива пътувания, са останали същият брой. По нейна преценка около 10% от пътуващите имат финансови възможности за екзотични пътувания, като 5% пътуват организирано, чрез туроператори като "Профи травъл център".

Според Павлина Иванова от "Аполо 2000" обаче вдигането на стандарта на българина дава възможност на много повече клиенти да си позволят такъв тип пътувания. "Екзотичните дестинации са в бум при нас", казва тя.

Освен все по-новите места друг тренд е да се търси и приключенският елемент. Това е важна част от бизнес модела на определени агенции. Panic Frame & Travel например предлага сафарита, спускане по водопад и т.н. От компанията коментират, че има промяна в нагласите на туристическите агенции в България и ако преди са се предлагали предимно луксозни и комфортни пътувания, сега все повече са приключенски насочени, като те самите са част от тази промяна.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар