🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Електронна музика в японска среда

Основателите на компанията за събития Saké целят да развият сцената за електронна музика във Варна

(от ляво надясно) Слави Машев, Борислав Кирилов и Николай Николов, основатели на Saké
(от ляво надясно) Слави Машев, Борислав Кирилов и Николай Николов, основатели на Saké
(от ляво надясно) Слави Машев, Борислав Кирилов и Николай Николов, основатели на Saké    ©  BulFoto
(от ляво надясно) Слави Машев, Борислав Кирилов и Николай Николов, основатели на Saké    ©  BulFoto
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • През 2023 г. дългогодишните приятели Борислав Кирилов, Николай Николов и Слави Машев започват собствен бизнес за организиране на нестандартни концерти с електронна музика.
  • За една година те правят шест събития с японска тематика във Варна, като канят международни и местни диджеи.
  • Тази година предприемачите планират общо 17 събития, част от които в Русе, Бургас и Велико Търново.

Когато искаш нещо, което го няма - направи си го сам. На този принцип залагат тримата млади предприемачи Борислав Кирилов, Николай Николов и Слави Машев. Дългогодишни приятели и фенове на електронната музика, те решават да създадат собствена компания за събития Saké. Миналата година младите предприемачи успяват да организират шест концерта във Варна с международни и местни диджеи като контрапункт на множеството морски попфолк локации. През 2024 г. те си поставят още по-висока летва, като календарът им включва над 17 събития освен във Варна вече и в Русе, Бургас и Велико Търново.

В търсене на място за забавление

Родените във Варна Борислав, Николай и Слави са приятели още от ученическите години. Свързват ги общите им интереси и любовта към електронната музика, като заедно посещават редица фестивали по света. "В продължение на години си говорихме, че във Варна няма много опции за забавление за млади хора, които искат да избягат от чалга културата. Созопол и Бургас се оформиха като морските дестинации за големи събития. Като хора, които обичаме града си, решихме да променим това и да направим нещо за него", разказва Борислав Кирилов.

Така през февруари миналата година тримата приятели основават компанията "Саке ентъртейнмънт". Целта им е да организират нестандартни музикални събития с популярни диджеи в електронната музика. Тримата поемат различни дейности в управлението на компанията и започват бизнеса със свои средства. Борислав Кирилов и Николай Николов, които държат по 42% дял от дружеството, отговарят за маркетинга, партньорствата и творческата стратегия. Слави Машев поема оперативните дейности и държи останалите 16% от бизнеса.

Брандът Saké е вдъхновен от японската напитка и отразява интереса на предприемачите към източната култура. Те разработват пет концепции за събития, наречени оригами, цунами, сакура, катана и фуджи. "Според темата променяме декорите, осветлението и интензитета на музиката", казва Слави Машев.

Според предприемачите събитията на Saké се отличават и с нестандартните си локации. "Сред тях са изоставеният Терминал 1 на летището във Варна, арт галерии, Яхтклубът или направо на плажа. Не планираме да правим събития в дискотека или бар, въпреки че вече имаме доста запитвания", категоричен е Кирилов.

Успешна първа година

Миналата година тримата млади предприемачи организират общо шест събития с електронна музика под бранда Saké, като пет от тях са изцяло разпродадени. Хедлайнъри на събитията са международни диджеи, а местни музиканти ги подгряват, като често един от тях е самият Николай Николов, който също се развива в областта на електронната музика.

Мащабът на концертите зависи от локацията и диджеите, но по думите на организаторите те събират между 700 и 1300 души. През годината правят и бутикови събития с по-малко хора. "Изглежда, не само на нас ни липсваше сцена с електронна музика. Най-голямата ни аудитория е на възраст между 28 и 35 години. Събитията ни се посещават също от много български и чуждестранни студенти във Варна и така се оформят като място за нови запознава и докосване до различни култури", разказва Николов.

Цените на билетите варират между 30 и 60 лв., като предстоящите по-мащабни събития ще бъдат по-скъпи. От Saké продават средно 80% от билетите си онлайн, а останалите на място преди събитията. Те носят 40% от приходите на дружеството, като толкова са и постъпленията от продажбата на напитки по време на събитията. 20% от приходите на "Саке ентъртейнмънт" се дължат на спонсорски партньорства.

Три пъти повече събития през 2024 г.

Тази година от Saké планират нови 17 събития. Повечето от тях ще се случат във Варна, но за първи път ще пренесат сцената на електронната музика също и в Бургас, Русе и Велико Търново. Те запазват концепцията събитията да се провеждат на нестандартни места, а атмосферата да съответства на някой от петте японски елемента. "През май и юни ще имаме по три събития на месец, а лятото - през 15 - 20 дни. След септември ще организираме по един концерт на месец, но с по-голям мащаб", обяснява Борислав Кирилов. По думите на младите предприемачи брандът им вече е разпознаваем сред варненските любители на електронна музика. Затова целта им става по-голяма. "Искаме през следващите две-три години да направим Saké нарицателно за музикалната култура не само в България, а и на Балканите", категорични са те.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар