🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

До края на годината на всеки 50 км ще има станция за бързо зареждане

Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive за България

Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive за България
Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive за България
Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive за България
Димо Колчев, изпълнителен директор на Eldrive за България
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Димо Колчев е изпълнителен директор на Eldrive в България от края на 2022 г. Преди това в продължение на четири години работи като мениджър "Бизнес развитие" в компанията. Той има опит във финтех и счетоводния сектор. През годините е заемал ръководни длъжности в "София тех парк" и Американския университет в България.

Eldrive - най-големият оператор на зарядна инфраструктура за електромобили в България, планира партньорства с общините в изграждането на зарядни хъбове.

Димо Колчев е един от лекторите на предстоящата "Среща на бизнеса от Черноморието", която "Капитал" организира на 16 май 2024 г. Той ще се включи в дискусията посветена на бъдещето на мобилността в региона. Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темите и участниците.

Как оценявате развитието на мрежата от зарядни станции за електромобили в страната?Може ли да кажем, че вече се доближаваме до по-развитите пазари в Европа по този показател?

Развитието на зарядната мрежа е добро. Особено на фона на бавните темпове на навлизането на електромобили. Дори ръстът на броя електромобили да достигне 50% в рамките на следващата година, съществуващата мрежата ще може да го понесе. Вярвам и че съотношението между брой коли и изградени зарядни станции не отстъпва на това в най-развитите държави в областта. Скоро дори и само нашата мрежа ще е достатъчна да покрие страната. В момента на картата на зарядната мрежа на страната има "бели петна". Конкретно визирам Северозападна България и някои части на Родопите. Екипът ни усилено работи в тази посока и вярвам, че още в рамките на тази година ще успеем да покрием тези "бели петна", така че между две точки на разстояние 50 км да има бързи станции.

Това значи ли, че ще бъде изпълнен ангажиментът на България пред ЕК до края на 2026 г. да разположи електрически зарядни станции на всеки 60 км по маршрутите на основната мрежа TEN-T?

Да. И това, при условие че България е единствената държава в рамките на ЕС, в която няма никаква субсидия нито за операторите на зарядни станции, нито за собствениците на електромобили, нито за компаниите, които искат да развиват електромобилността в рамките на автопарка си. Ще дам за пример съседна Румъния, където държавната субсидия за закупуване на електромобил достига 10 хиляди евро. В България субсидията е единствено за пропуснати ползи за общините от такси за паркиране в синя и зелена зона.

За нас като компания добрата новина е, че ще може да се кандидатства за подкрепа директно към ЕК за изграждане на супербързите зарядни мрежи по програмата Connecting Europe Facility.

На какъв принцип развивате мрежата си и какъв е профилът на партньорите, с които го правите?

В градовете основната ни група партньори са търговски центрове, ритейл паркове и големи търговски вериги. Що се отнася до развитие на мрежата по големите пътни артерии, работим предимно с бензиностанциите.

Работим и с някои от големите хотелски вериги, за които това е добавена стойност за клиентите им и конкурентно предимство. Около 15% от мрежата ни е изградена в партньорство с общините, които макар и с най-малък дял в портфолиото ни са със стратегическа важност.

Ние се грижим за целия процес - от инсталирането на зарядните станции до сервизирането им, мониторинга, поддръжката и съпорта към крайните потребители. Нашата интегрирана платформа осигурява информация в реално време, динамични доклади и процеси с високо ниво на защита на данните, както и информация за всички зарядни сесии.

Споменахте общините като партньор със стратегическа важност. Защо?

Общините са най-големият собственик на имоти в страната, а в същото време мрежата от зарядни станции е ключова публична инфраструктура за гражданите им, като масово местната власт осъзнава този факт. Общините са тези, които могат да предоставят терени на вход-изход, където трафикът е най-силен. Това ги прави най-естественият ни партньор. В някои локации често са и единственият възможен.

За да има смисъл един такъв проект за тях, това значи, че за реализацията му не трябва да бъде изразходван публичен ресурс, а в същото време трябва да има някакъв положителен финансов резултат. В масовия случай се обявява търг за отдаване под наем на паркомясто, като стандартният му срок е 5 години. Спечелилият оператор има всички останали ангажименти.

С какви предизвикателства се сблъсквате в работата си с местната администрация?

Работата с общините има своята специфика. В по-малките често срещаме липса на административен капацитет и специалисти, които да могат да придвижат реализацията на един такъв проект. Станахме свидетели на начални тръжни цени от порядъка на 250 - 300 лв. на месец за паркомясто, и това в общини, където това е близко до месечния наем за жилище.

С тях разбираемо нещата се случват по-бавно и по-трудно, като в най-оптимистичния сценарий една процедура по отдаване на терен отнема 4 месеца. Следват още процедури по издаване на разрешение за поставяне. Общината не предоставя електроенергия на контролно мерене, затова отиваме в ЕРП за издаване на собствена партида, което също отнема между 6 и 9 месеца. В масовия случай срокът, в който успяваме да реализираме един такъв проект, се движи в диапазона между 1 и 2 години. Това за динамично развиващ се сегмент като нашия е ужасно дълго време.

Виждате ли работещо решение?

Това, което се стремим да постигнем в момента, е да взимаме общински терени за по-дълъг срок на ползване. По-големи като площ и с по-дълъг срок за ползване и с ангажимент от наша страна да ги облагородим, да изградим за наша сметка съпътстващата инфраструктура и да развиваме големи хъбове за зареждане. Този модел има по-висока добавена стойност както за нас, така и за общините.

Той е изключително подходящ за общините от Черноморието, където трафикът има и силно сезонен характер.

Къде планирате да реализирате първия проект от този тип?

В процес на одобрение е такъв проект, който планираме да реализираме съвместно с община Бургас в район "Изгрев". Бургас е една от общините, където системата от вътрешни разпоредби е направена така, че този процес да е максимално облекчен откъм излишна бюрокрация, а в същото време самата администрация припознава развитието на зарядна инфраструктура като свой приоритет. Там екипът е един и същ от години и това със сигурност допринася за по-ефективната и последователна работа. Първите станции, които поставихме в партньорство с общината, работят успешно вече трета година.

Следващата логична точка за реализация на такъв проект би била община Варна, като се надяваме и там да срещнем аналогично отношение. В крайна сметка успехът в тези проекти е свързан с ангажираност и на двете страни.

Първи в страната

Първата зарядна станция на Eldrive в България бе открита през август 2016 г. на паркинга на The Mall в София. Днес компанията оперира още в Румъния (2018 г.) и Литва (2022 г.), а мрежата ѝ надхвърля 1200 зарядни точки, като над 700 от тях са в България. Това отрежда на Eldrive първото място в страната сред операторите на зарядна инфраструктура за електрически автомобили. Според сайта vsichkotok зарядните точки в България са общо 1798, разпределени на 1279 локации.

Липсата на достатъчно добре развита мрежа от станции бе дълго време основната причина за по-бавния темп на растеж на дела на електромобили в страната. По последните данни на МВР регистрираните електромобили към 1 януари 2024 г. са 11 472, като ръстът спрямо година по-рано е над 82%.