🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Единна и интегрирана умна мобилност за цялото Черноморие

Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi

Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Николай Недялков - основател и изпълнителен директор на Tixi
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Николай Недялков има повече от 20 години опит в IT сферата. Завършва специалност "Информатика и електронен бизнес" във Факултета по математика и информатика на Софийския университет "Св. Климент Охридски", където по-късно се завръща и като преподавател. Изпълнявал е функциите на главен изпълнителен директор на една от най-големите български компании в областта на информационните и комуникационните технологии. Бил е главен технически директор на един от най-разпознаваемите доставчици на електронни платежни услуги в България (eBG.bg). Отличен е от президента Георги Първанов с грамота "Джон Атанасов" за цялостен принос в развитието на IT обществото в България. Той е сред основателите на Асоциация за информационна сигурност (ISECA), както и неин председател.

Николай Недялков е един от лекторите на предстоящата "Среща на бизнеса от Черноморието", която "Капитал" организира на 16 май 2024 г. Той ще се включи в дискусията посветена на бъдещето на мобилността в региона. Може да се регистрирате за присъствие или гледане онлайн на сайта на конференцията, където може да откриете програмата, темите и участниците.
С интегрирането на безплатното приложение MPark Варна ще бъде единствената община с централизирано управление и предоставяне на услуги по намиране и заплащане на ел. зарядни станции в страната

Когато говорим за мобилност на бъдещето, повечето хора си представят иновации, фокусирани върху градския транспорт. Защо това е само част от задачата?

Умната мобилност е комплексна задача, пред която се изправя всяка община, която иска да постави гражданите в центъра на услугите си. Мобилността е съвкупност от планиране и организация на градския транспорт, общественото паркиране, интегрираното таксуване, довеждащия и свързващ транспорт и редица други. Ежедневието ни е динамично, а черноморските общини трябва да са два пъти по-гъвкави в организирането на публичните си услуги най-малкото заради прилива и отлива на туристи в различните сезони.

С напредването на технологиите темата с електромобилите става приоритетна - не само заради "зеления" аспект, но и чисто логистично с осигуряването на зарядни станции за тях. Колко са доставчиците, къде се разполагат, как жителите и гостите на дадено населено място могат да разберат къде са позиционирани, за да планират безпроблемното си стигане от точка А до Б. Как се интегрират и улесняват услугите за туристи, а и не само, като ползване и заплащане на обществен транспорт, паркиране, наем на електрически колелета, тротинетки и др. Задачата за умна мобилност е предизвикателна и комплексна и ако искаме да я решим по интелигентен начин, със сигурност не можем да гледаме само към иновации в градския транспорт. В Tixi вярваме в технологичната синергия на услугите.

Може ли Tixi MaaS да е решението, което да осигури единна и интегрирана умна мобилност за цялото Черноморие?

Нека кажем няколко думи, за да обясним какво е платформата Tixi MaaS. Мобилността като услуга (Mobility-as-a-Service, съкратено MaaS) е широк спектър от технологични решения, които имат за цел да направят транспорта, публичен или частен, интегриран с паркирането, за да бъдат по-достъпни, ефективни и удобни.

Зад тези цели стои сложна инфраструктура, която изисква съвременни технологии и сътрудничество между частния и публичния сектор. Ние осигуряваме цялостното покритие на умен публичен транспорт чрез продукта MPass, а умното паркиране - чрез MPark. Така съвместяваме опцията за изцяло дигитално пътуване (чрез банкова карта или чрез мобилно приложение) с опцията за напълно дигитално паркиране - без билети, талони и хартиени носители. Бързо, лесно и удобно за крайните потребители, а за общините - прозрачно и с повишени приходи. Много е важно да кажем, че Tixi администрира и обслужва всички дигитални канали за заплащане на градския транспорт и паркиране (в това число и зарядни станции), с реални фискализирани процеси, отговарящи напълно на изискванията на НАП и Наредба №18. Така общините могат в реално време да следят всяка продажба, която се отчита директно в НАП. А община Варна е сред пионерите в България, които залагат на синергичен подход в мобилността.

Какви са вече интегрираните технологии във Варна и какво още предстои за общината?

Община Варна вече тества пилотно безплатното приложение за дигитални превозни документи MPass, и то напълно безпроблемно. След пилотния тестов период то ще бъде официално стартирано и този път - напълно интегрирано с MPark. Така освен дигитално използване на градския транспорт потребителите на територията на общината ще могат само с мобилен телефон в ръка лесно да намират близък и удобен платен паркинг, подходяща и свободна зарядна станция, както и да бъдат насочвани и подпомагани при избор на платена зона за паркиране чрез локализирането им. MPark също като MPass дава възможност за заплащане на услугите чрез различни методи - от електронен портфейл, през банкова карта до директно начисляване на сумата към съответния мобилен оператор. А интегрирането на общински паркинги към Централна паркинг система с възможност за Tap-in и Tap-out заплащане с безконтактна банкова карта може да бъде опция за пилотен проект с MasterCard и по този начин община Варна и Tixi да бъдат пионери не само в България, но и на Балканите.

Внедряването на Система за управление на градската мобилност, която да синхронизира всички услуги на мобилността, може да даде възможност за лесна и безпроблемна интеграция и на ел. колела, тротинетки и други в единен дигитален билет с този за градския транспорт.

Възможностите за развитие са много, а черноморските общини имат визионерството за интегрирането на всички тези нови технологии. Чудесна е и инициативата на община Бургас, която също гледа към единната мобилност с плановете си за гара на летището в града и обединяването на транспортните услуги за цялото Южно Черноморие. Това е и нашата визия - единни и дигитални превозни документи, единни услуги за дигитално паркиране, единна мобилност за градовете, за да имаме реална единна и интегрирана умна мобилност за цялото Черноморие.

За Tixi

Tixi е единствената българска компания, изцяло фокусирана върху предоставянето на иновативни и end-to-end решения в сферата на мобилността и развитието на "умни градове". Поставя гражданите в центъра на услугите си от създаването на компанията през 2016 г., като има успешно внедрени и реализирани близо 40 софтуерни лиценза в редица общини в България и САЩ, сред които платформи и приложения за генериране на маршрути и информационни услуги, платформи за електронни общини, автоматизирани системи за електронно таксуване и видеонаблюдение, системи за "умно паркиране", за контрол на обществения транспорт, за предоставяне на транспортна информация за гражданите, платформи за SMS паркиране и други.

Системите на Tixi обработват с най-високо ниво на защита над 1 млн. трансакции на крайни потребители месечно, а на годишна база компанията администрира плащания на стойност над 300 млн. лв.

Иновативни решения на Tixi за по-добро градско изживяване има в София, Чикаго, Пловдив, Варна, Велико Търново, Дупница, Перник и Русе, като компанията планира навлизане и в нови градове, постоянно надграждане на портфолиото си от услуги и поетапно постигане на свързаност на национално ниво.

За MPass:

Един от най-популярните продукти на Tixi е MPass - приложението за пътуване, което позволява на хората да пътуват бързо и лесно! Те могат да изберат предпочитания начин за таксуване - чрез банкова карта или просто като добавят сумата към сметката си за мобилни планове. MPass е единственото решение, успешно интегрирано с всички мобилни оператори в България, а броят на активните потребители, които пътуват модерно, лесно, зелено и по-бързо, е близо 200 000. До момента стойността на дигиталните карти, генерирани чрез MPass, е над 5 милиона лева. Когато потребителите изберат предпочитания начин за плащане, те получават QR код за валидиране. Това е бързо и лесно. Числата показват, че 80% от всички билети в София вече са дигитални, и това ни дава увереност, че сме на правилния път към трансформацията на интелигентната мобилност на градовете.

За MPark:

MPark е единственото на пазара приложение, обединяващо on-street, off-street паркиране и използване на зарядни станции за електроавтомобили.

Осигурява лесно намиране на близък и удобен платен паркинг, подходяща и свободна зарядна станция, както и насочване и подпомагане при избор на платена зона за паркиране чрез локализиране на потребителя. Дава възможност за заплащане на услуги с различни методи на плащане: електронен портфейл, банкова карта или мобилен оператор. Предоставя детайлна информация за всяка от предлаганите услуги и локации/обекти. Има опция за автоматично определяне и ръчно задаване на местоположение. MPark осигурява възможност за филтриране на услуги и локации/обекти по различни характеристики. Предоставя нотификации/известия (пример: известия за наближаващ край на заплатено време за паркиране или приложени наказателни мерки), както и възможност за проверка на наложени наказателни мерки за автомобил - репатриране, поставяне на скоба и други.