🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хуан Корал: Компанията на бъдещето приобщава всички

Директорът "Човешки ресурси" за Европа в The Coca-Cola Company в интервю за "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 28 октомври се проведе The Future of Work Summit: Leadership, Talent and Technologies, организирано от "Капитал" и "Кариери". Целодневният хибриден форум даде възможност на лидерите и специалистите по човешки ресурси да черпят ноу-хау и да обменят опит с 21 лектори, които се включиха от различни точки на света и България. Те обсъдиха темите, свързани с лидерството в турбулентни времена, новия пазар на таланти, технологиите и променения работен живот. Сред лекторите беше и Хуан Корал, директор "Човешки ресурси" за Европа в The Coca-Cola Company. Корал е специалист в областта на човешките ресурси с над 20-годишен опит в компании, работещи с бързооборотни стоки, като Kellogg's, PepsiCo Foods и The Coca-Cola Company в Латинска Америка и Европа.

Имате над 20-годишен опит в областта на човешките ресурси, а почти 13 от тях сте прекарали в "Кока-Кола". С този богат опит съгласен ли сте, че пазарът на труда в момента е силно ограничен и привличането и задържането на висококвалифицирани хора е по-трудно от всякога?

Напълно. Тъй като компанията оперира навсякъде по света, ние непрекъснато се адаптираме към очакванията на хората в пазарите, където ролите изискват еднакви, но развиващи се способности и където поне 20% от това, което организацията трябва да достави, изисква нови способности. Независимо дали в Латинска Америка или Европа, поне в моят опит, в "Кока-Кола" винаги сме се стремяли да надскачаме себе си и да засилваме важните за бизнеса умения и способности и да инвестираме целево в развитието им, за да ускорим бизнес растежа си. В последната година и половина светът се промени много, а с това и очакванията на хората. За нас това означава, че се движим към по-гъвкав свят, в който можем да предоставим избор на хората според техните нужди.

Непрекъснато инвестираме в нашите мениджъри, които управляват екипи, в инструменти и процеси, които позволяват по-свързан начин на работа, развиваме приобщаваща и разнообразна среда, което е една от най-силните ни страни и се стараем да се сме близо до хората си. Накратко казано, в момента очакванията на висококвалифицираните хора са променени и това за компании като нашата означава, че трябва да развиваме начините, по които привличаме, задържаме и ангажираме.

Промененият начин на работа даде превес на концепцията "служителите на първо място" над тази за "бизнеса преди всичко". Съгласен ли сте с това? Повече от 18 месеца след старта на пандемията какви са уроците за работодателите за отношението им към служителите?

Съгласен съм напълно и това е един от основните принципи, които различават нашата компания от останалите - фокусът върху хората е в нашата ДНК и пряко се отразява върху начина, по който устойчиво осъществяваме бизнеса си чрез фокус върху клиентите и потребителите. Истински вярвам, че успехът на хората в една организация може да бъде подпомогнат чрез разбиране на техните силни страни, очаквания и желания и ние непрекъснато се развиваме в отношение, за да предложим на колегите ни най-доброто възможно професионално преживяване. Научаваме повече за това, като се интересуваме от нуждите и чувствата им и се вслушваме в тях - имаме регулярни вътрешни проучвания, които ни помагат да осъществяваме тази цел. Както вероятно всички организации по света, и ние научихме много нови неща и практики, които въвеждаме - от експериментиране до промяна на начина, по който работим, учим и растем.

Истински вярвам, че успехът на хората в една организация може да бъде подпомогнат чрез разбиране на техните силни страни, очаквания и желания...

"Кока-Кола" е най-големият играч на пазара на безалкохолни напитки в Европа. Хиляди хора работят в системата на "Кока-Кола", за да се случва това. Какви практики въведоха вашите екипи "Човешки ресурси", за да осигурят благосъстоянието и да подкрепят служителите по време на пандемията и така да осигурят продължителност на бизнеса?

Това беше и е приоритет за нас както на глобално, така и на локално ниво през последните 18 месеца и сме убедени, че да подхождаме към тази тема холистично е от критично значение за това колегите ни да се чувстват добре в обстановката на виртуална и хибридна работа.

Ако трябва да обобщя всичко това в три прости концепции - да сме колкото е възможно по-близо до нашите колеги по един много човешки и автентичен начин, да балансираме нашата устойчивост чрез емпатия и прозрачна комуникация и да продължаваме да разширяваме значението и влиянието на политиката ни за разнообразие, включване и разбиране. Всичко това означава да използваме в максимална степен силата на нашата мрежа, да учим едни от други и да предоставяме смислени решения на нашите хора, които да им помагат да постигат малки и големи успехи и да бъдат по-балансирани. Имаме глобална платформа, която фокусира в себе си всичките ни усилия за физическото, менталното и финансовото благосъстояние на нашите колеги. Управлението на натовареността и времето, прекарано пред устройствата за работа, досега е най-голямото предизвикателство, но се развиваме в посока на това да предлагаме решения според всеки тип роля или колега, които имаме в компанията, да подготвяме мениджърите си и да се движим в посока на по-гъвкаво учене.

Имаше ли разлика в начините, по които различните екипи "Човешки ресурси" на компанията в Европа подходиха към предизвикателствата на пандемията, свързани с работното място и начините на работа?

Във всяка държава подходът е различен, според локалните специфики - системата на "Кока-Кола" по целия свят, която включва и нашите стратегически бутилиращи партньори, се състои от над 700 хил. души в над 200 държави. Генерално се водим от едни и същи принципи - за движение от политики към предлагане на избор за това как може да бъдем по-гъвкави. Това означава да сме свързани в нашата мрежова организация чрез виртуални, но направлявани преживявания и да се фокусираме върху личностните и екипните ефективност и учене.

Технологиите са голяма част от живота ни. Какви промени по отношение на начина, по който мениджмънтът и служителите на компанията ги използват, направихте?

За нас консолидирането на всички практики и инструменти, които подпомагат постоянна и лесна виртуална работа, е едно дългосрочно пътешествие. Щастливи сме да имаме ресурсите и изключителната група от талантливи колеги в нашите технологични екипи, които полагат огромни усилия за това. Направихме много, за да създадем т.нар. дигитално работно място, да се научим да работим лесно и ефективно с дигитални инструменти, да предлагаме най-прагматичните решения за този начин на работа. Инвестираме много и в подготовката на нашите колеги за този тип работа, за да сме сигурни, че всички разбираме значението на киберсигурността.

Кой е ключът за успешното разширяване на екипа от талантливи професионалисти в една така мрежова организация като вашата?

Това е комплексен подход - от приоритизиране и разбиране на ключовите умения и силни страни на хората, през подпомагане и ясна посока за кариерното им развитие чрез преживявания до взаимното учене и превес на колективния успех над индивидуалния.

Как трябва да изглежда компанията или брандът на бъдещето според вас?

Със сигурност трябва да е компания или бранд, които приветстват и приобщават всички! Компания за всеки по всяко време. Да дава усещане за свързаност с много хора и същевременно да дава възможност да се свържеш със себе си. Да ти дава поле за изява и себеизразяване, но и вслушване в другите... и най-вече да носи истинска магия в твоя живот.

Бихте ли дали три практични съвета на лидерите в областта на човешките ресурси в България, които могат да направят работата им по-ефективна?

Слушайте, градете и бъдете любопитни.

Слушайте хората си, учете от всеки имейл, чат, виртуален или физически разговор и споделяйте с грижа. Градете организационна и лидерска зрелост през управление на очакванията с данни, бъдете обективни и безпристрастни. Хората очакват да бъдат чути, но и се подхожда към тях зряло. Винаги бъдете любопитни и отворени да балансирате бизнес приоритети с приоритетите на хората. Твърдо вярвам, че изречението, което трябва да описва работата на нас - експертите по човешки ресурси, е "Нашата работа е да правим хората успешни в тяхната работа и всяко тяхно и бизнес начинание".

Слушайте хората си, учете от всеки имейл, чат, виртуален или физически разговор и споделяйте с грижа.

Работа от вкъщи или от офиса?

Хибридна работа.

Виртуална среща или среща лице в лице?

И двете.

Отворени офис пространства или индивидуални офиси?

Отворен офис.

Трима служители с повече опит или 10 с по-малко?

10 независимо от техния опит, но овластени и фокусирани върху постигането на общи цели.

Как виждате работата си след 10 години?

Много различна от днес.

Интервюто взе Светлана Митрова