Хуан Корал: Компанията на бъдещето приобщава всички
Директорът "Човешки ресурси" за Европа в The Coca-Cola Company в интервю за "Капитал"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Имате над 20-годишен опит в областта на човешките ресурси, а почти 13 от тях сте прекарали в "Кока-Кола". С този богат опит съгласен ли сте, че пазарът на труда в момента е силно ограничен и привличането и задържането на висококвалифицирани хора е по-трудно от всякога?
Напълно. Тъй като компанията оперира навсякъде по света, ние непрекъснато се адаптираме към очакванията на хората в пазарите, където ролите изискват еднакви, но развиващи се способности и където поне 20% от това, което организацията трябва да достави, изисква нови способности. Независимо дали в Латинска Америка или Европа, поне в моят опит, в "Кока-Кола" винаги сме се стремяли да надскачаме себе си и да засилваме важните за бизнеса умения и способности и да инвестираме целево в развитието им, за да ускорим бизнес растежа си. В последната година и половина светът се промени много, а с това и очакванията на хората. За нас това означава, че се движим към по-гъвкав свят, в който можем да предоставим избор на хората според техните нужди.
Непрекъснато инвестираме в нашите мениджъри, които управляват екипи, в инструменти и процеси, които позволяват по-свързан начин на работа, развиваме приобщаваща и разнообразна среда, което е една от най-силните ни страни и се стараем да се сме близо до хората си. Накратко казано, в момента очакванията на висококвалифицираните хора са променени и това за компании като нашата означава, че трябва да развиваме начините, по които привличаме, задържаме и ангажираме.
Промененият начин на работа даде превес на концепцията "служителите на първо място" над тази за "бизнеса преди всичко". Съгласен ли сте с това? Повече от 18 месеца след старта на пандемията какви са уроците за работодателите за отношението им към служителите?
Съгласен съм напълно и това е един от основните принципи, които различават нашата компания от останалите - фокусът върху хората е в нашата ДНК и пряко се отразява върху начина, по който устойчиво осъществяваме бизнеса си чрез фокус върху клиентите и потребителите. Истински вярвам, че успехът на хората в една организация може да бъде подпомогнат чрез разбиране на техните силни страни, очаквания и желания и ние непрекъснато се развиваме в отношение, за да предложим на колегите ни най-доброто възможно професионално преживяване. Научаваме повече за това, като се интересуваме от нуждите и чувствата им и се вслушваме в тях - имаме регулярни вътрешни проучвания, които ни помагат да осъществяваме тази цел. Както вероятно всички организации по света, и ние научихме много нови неща и практики, които въвеждаме - от експериментиране до промяна на начина, по който работим, учим и растем.
Истински вярвам, че успехът на хората в една организация може да бъде подпомогнат чрез разбиране на техните силни страни, очаквания и желания...
"Кока-Кола" е най-големият играч на пазара на безалкохолни напитки в Европа. Хиляди хора работят в системата на "Кока-Кола", за да се случва това. Какви практики въведоха вашите екипи "Човешки ресурси", за да осигурят благосъстоянието и да подкрепят служителите по време на пандемията и така да осигурят продължителност на бизнеса?
Това беше и е приоритет за нас както на глобално, така и на локално ниво през последните 18 месеца и сме убедени, че да подхождаме към тази тема холистично е от критично значение за това колегите ни да се чувстват добре в обстановката на виртуална и хибридна работа.
Ако трябва да обобщя всичко това в три прости концепции - да сме колкото е възможно по-близо до нашите колеги по един много човешки и автентичен начин, да балансираме нашата устойчивост чрез емпатия и прозрачна комуникация и да продължаваме да разширяваме значението и влиянието на политиката ни за разнообразие, включване и разбиране. Всичко това означава да използваме в максимална степен силата на нашата мрежа, да учим едни от други и да предоставяме смислени решения на нашите хора, които да им помагат да постигат малки и големи успехи и да бъдат по-балансирани. Имаме глобална платформа, която фокусира в себе си всичките ни усилия за физическото, менталното и финансовото благосъстояние на нашите колеги. Управлението на натовареността и времето, прекарано пред устройствата за работа, досега е най-голямото предизвикателство, но се развиваме в посока на това да предлагаме решения според всеки тип роля или колега, които имаме в компанията, да подготвяме мениджърите си и да се движим в посока на по-гъвкаво учене.
Имаше ли разлика в начините, по които различните екипи "Човешки ресурси" на компанията в Европа подходиха към предизвикателствата на пандемията, свързани с работното място и начините на работа?
Технологиите са голяма част от живота ни. Какви промени по отношение на начина, по който мениджмънтът и служителите на компанията ги използват, направихте?
За нас консолидирането на всички практики и инструменти, които подпомагат постоянна и лесна виртуална работа, е едно дългосрочно пътешествие. Щастливи сме да имаме ресурсите и изключителната група от талантливи колеги в нашите технологични екипи, които полагат огромни усилия за това. Направихме много, за да създадем т.нар. дигитално работно място, да се научим да работим лесно и ефективно с дигитални инструменти, да предлагаме най-прагматичните решения за този начин на работа. Инвестираме много и в подготовката на нашите колеги за този тип работа, за да сме сигурни, че всички разбираме значението на киберсигурността.Кой е ключът за успешното разширяване на екипа от талантливи професионалисти в една така мрежова организация като вашата?
Това е комплексен подход - от приоритизиране и разбиране на ключовите умения и силни страни на хората, през подпомагане и ясна посока за кариерното им развитие чрез преживявания до взаимното учене и превес на колективния успех над индивидуалния.Как трябва да изглежда компанията или брандът на бъдещето според вас?
Със сигурност трябва да е компания или бранд, които приветстват и приобщават всички! Компания за всеки по всяко време. Да дава усещане за свързаност с много хора и същевременно да дава възможност да се свържеш със себе си. Да ти дава поле за изява и себеизразяване, но и вслушване в другите... и най-вече да носи истинска магия в твоя живот.Бихте ли дали три практични съвета на лидерите в областта на човешките ресурси в България, които могат да направят работата им по-ефективна?
Слушайте, градете и бъдете любопитни.
Слушайте хората си, учете от всеки имейл, чат, виртуален или физически разговор и споделяйте с грижа. Градете организационна и лидерска зрелост през управление на очакванията с данни, бъдете обективни и безпристрастни. Хората очакват да бъдат чути, но и се подхожда към тях зряло. Винаги бъдете любопитни и отворени да балансирате бизнес приоритети с приоритетите на хората. Твърдо вярвам, че изречението, което трябва да описва работата на нас - експертите по човешки ресурси, е "Нашата работа е да правим хората успешни в тяхната работа и всяко тяхно и бизнес начинание".
Слушайте хората си, учете от всеки имейл, чат, виртуален или физически разговор и споделяйте с грижа.
Работа от вкъщи или от офиса?
Хибридна работа.Виртуална среща или среща лице в лице?
И двете.Отворени офис пространства или индивидуални офиси?
Отворен офис.Трима служители с повече опит или 10 с по-малко?
10 независимо от техния опит, но овластени и фокусирани върху постигането на общи цели.Как виждате работата си след 10 години?
Много различна от днес.Интервюто взе Светлана Митрова
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.