🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Седмични новини за маркетинг и реклама (21 март)

"Лев инс" съди Mediapool за 1 млн. лв.; d:istinkt поема обслужването на Бюрото на Европейския парламент в България; Започна подаването на заявки за Golden Drum; Белгия забранява рекламата на хазарт и др.

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

На българския пазар

"Лев инс" съди Mediapool за 1 млн. лв. за цитат на министър

Свързваната с Алексей Петров застрахователна компания "Лев инс", на която е съосновател през 90-те години, е завела дело срещу онлайн изданието Mediapool за безпрецедентната сума от 1 млн. лева. Поводът е публикация от миналата година, в която медията цитира думи на финансовия министър от официална стенограма от заседание на правителството. Исканото обезщетение и мотивите за него са необичаен досега пример за т.нар. SLAPP дела, с които се цели всяване на страх и опит за възпрепятстване на работата на критично издание.

В исковата си молба срещу Mediapool от "Лев инс" твърдят, че са се почувствали засегнати от текст от 27 септември миналата година. В него се съобщава, че България е заплашена да бъде изключена от европейската застрахователна система "Зелена карта". Медията цитира и думите на служебния финансов министър Росица Велкова по темата, която споменава проблеми със задължения на компанията "Лев инс" към националното бюро на българските застрахователи, което представлява България в системата "Зелена карта".

Застрахователната компания определя цитираната информация като "клеветнически твърдения", при положение че става дума за официално, протоколирано изявление на официален орган на власт в страната.

Повече за безпрецедентния случай може да прочетете тук

Агенцията d:istinkt поема обслужването на Бюрото на Европейския парламент в България

След проведен конкурс в края на мината година, комуникационната агенция d:istinkt спечели за свой клиент Бюрото на Европейския парламент в България. Компанията ще отговаря за организирането на събития, създаването на съдържание, дизайн и PR обслужване. Договорът за партньорство е за период от четири години. d:istinkt не за първи път работи с Бюрото на Европейския парламент в България. През 2014 г. тя е сред избраните агенции за обслужване на информационните нужди на организацията.

В портфолиото от клиенти на d:istinkt са също Yettel, "Лидл България", "Каменица", Speedy и др.

Конкурсът Golden Drum 2023 г. започва да приема кандидатури

Рекламният конкурс Golden Drum официално отвори платформата си за кандидатстване. Рекламодатели и агенции могат да подават своите заявки до 21 август, като кампаниите, с които участват, трябва да бъдат реализирани в периода 16 август 2022 - 21 август 2023. Тази година конкурсът обяви няколко ключови промени, с фокус върху медийните агенции. Въвежда се нова голяма категория Creative Media Excellence с две подкатегории, в които ще бъдат отличени медийни стратегии, таргетиране и използване на медийни канали. В тазгодишното издание ще бъде връчена и награда за медийна агенция на годината. Голяма нова категория е и Game changers, в която ще бъдат наградени кампании, които излизат извън рамките на традиционната реклама.

В състава на журито в 29-ото издание на Golden Drum има двама представители на български агенции. Това са Константин Трендафилов, собственик и творчески директор на Human, който ще оценява кампаниите в Omni-Channel Drum, и Ангел Искрев, творчески директор и съосновател на proof, част от журито на One-Channel Drum.

Церемонията по награждаване на победителите ще се проведе на 10 октомври в Словения.

Повече за конкурса и подаването на заявки може да видите тук

Конкурс и за млади рекламисти в Golden Drum

Рекламисти и маркетолози до 30-годишна възраст могат да се включат в конкурса Young Drummers, част от Golden Drum, организиран в партньорство със словенското туристическо бюро. В рамките на международния конкурс за млади таланти участниците трябва да разработят плакат на тема "Среща с шедьовър". Победителят в конкурса Young Drummers ще получи финансова награда от 1000 евро и безплатен пропуск за фестивала Golden Drum.

Повече за състезанието може да прочетете тук

Първи български автор с номинация за "Букър"

"Времеубежище" на Георги Господинов влезе в дългия списък на номинациите за най-престижната международна награда, давана за конкретна творба, съобщи Жанет 45" - българският издател на романа. Книгата е в превод на американката Анджела Родел, която също става част от номинацията за международен "Букър". Така за първи път творба на български автор влиза в престижната селекция.

Журито на тазгодишното издание на отличието е с председател носителката на "Гонкур" Лейла Слимани, пише "Дневеник". Победителят ще стане известен на 23 май на специална вечеря в Лондон. Дългият списък се състои от 13 книги, избрани от 134 кандидати тази година.

"Наградената творба трябва да е произведение, което говори не само на нашето време, но и такава, която ще издържи изпитанието на времето и ще стане част от пантеона на голямата литература", пишат организаторите на отличието.

Повече за конкурса може да прочетете тук

Медиен бизнес

Axel Springer навлиза с пълни сили в Америка

Медийният магнат, ръководител на издателския гигант Axel Springer Матиас Дьопфнер има амбиция да превърне компанията си в най-добрия дигитален издател в Америка, от номер четири днес. Springer вече притежава Politico, американски сайт за политически маниаци, Insider, друг новинарски сайт, и Morning Brew, който предлага бизнес новини. Всичко това е част от плана на Дьопфнер да се върне към корените на Springer като издател на новини, с изключение на това, че са предимно американски, а не германски, и изцяло дигитални.

Що се отнася до партийната неутралност, стратегията на Дьопфнер е в отговор на възприятието, споделяно от много читатели, че през последните години американските издатели са заковали партийния си цвят не само на страниците с мнения в своите издания, но вече и в техните репортажи. Със сигурност има място в Америка за безпартийни новини. Не е ясно обаче дали Дьопфнер може да го направи.

Повече по темата може да прочетете в текста на Economist тук

Беларус осъди шефовете на водещата независима медия на 12 години затвор

Мария Золотова и Людмила Чекина, съответно главен редактор и генерален директор, които управляваха независимия беларуски сайт Tut.by, получиха присъди от по 12 години затвор, пише "Дневеник".

Процесът започна през януари тази година. Обвинението срещу тях първоначално беше за укриване на данъци, по-късно към него се добавиха омраза и призоваване за санкции срещу Беларус. Признати са за виновни и за двете.

Tut.by беше един от най-посещаваните сайтове, преди да бъде блокиран през пролетта на 2021 г.: смяташе се, че достига до 63% от интернет потребителите. Именно тази медия беше ключов източник на информация в Беларус и цялото постсъветско пространство за масовите протести, започнали след президентските избори през август 2020 г.

Повече по темата може да прочетете тук

Рекламен бизнес

Белгия забранява рекламата на хазарт от 1 юли

Белгийското правителство реши да забрани рекламирането на хазарт в множество платформи от 1 юли, а допълнителна забрана за реклами на стадиони и спортни спонсорства е предвидена за по-късна дата.

"Правителството е дълбоко загрижено за въздействието на огромните количества реклама на хазарт, пред които е изправено нашето общество", каза министърът на правосъдието Винсент ван Куикенборн в изявление, пише "Дневник". "А за тези, които искат да се отърват от зависимостта си от хазарта, цунамито от реклами на хазарт е допълнителен проблем", допълни той.

Рекламата на хазарт ще бъде забранена по телевизията, радиото, в кината, списанията, вестниците и на обществени места. Онлайн рекламата в уебсайтове и социални медии също ще бъде забранена.

От 1 януари 2025 г. ще има допълнителна забрана за рекламиране на стадиони, а от 1 януари 2028 г. хазартните компании вече няма да могат да спонсорират професионални спортни клубове, като например футболни отбори.

Повече по темата може да прочетете тук

Lego инвестира в метавселената и ще си сътрудничи с Epic Games

Датската компания за играчки Lego планира да разнообрази портфолиото си от предложения за развлечения, насочвайки се към метавселената. Компанията се подготвя да представи виртуален свят в партньорство с компанията за създаване на игри Epic Games, за да продължи да увеличава пазарния си дял и да се развива чрез навлизане в нови цифрови пазари.

Дигиталното пространство на двете компании ще бъде изградено и поддържано съгласно три основни принципа - защита на правото на децата да играят, като безопасността и благополучието им е приоритет; защита на тяхната поверителност и даването на възможност както на децата, така и на възрастните да контролират дигиталното им преживяване.

Повече по темата можа да прочетете тук

Оскари 2023 | Път на новото и статуетка за "Навални" с Христо Грозев

"Христо, ти рискува всичко, за да разкажеш тази история!" Така Даниъл Роър, режисьорът на документалната лента за руския дисидент, се обърна към нашия сънародник, журналистът на Bellingcat Христо Грозев, описан в речта като "българския нърд с лаптопа".

В "Долби тиътър", с цялата пищност отпреди пандемията и без нелепи инциденти, под сдържания хумор на водещия Джими Кимъл, се чу думата "България". Иначе събитието беше като паралелна вселена спрямо родния ни филмов опит.

В сюрреалистичното ни време спечели сюрреалистичният микс от жанрове Everything Everywhere All at Once. Имигрантска история със сърце за нуждата от нежност и разбиране в семейството, разказана през източни бойни изкуства и духовита сатира към супергеройските филми. Най-радикалният и със свежи идеи филм на вечерта, от Даниел Шайнерт и Даниел Куон, някога тръгнали от "Сънданс" с наградата за режисура за дебюта им Swiss Army Man (2016), с основен сюжетен гег телесните газове.

Повече за филмовото събитие на годината може да прочетете в текста на критика Янко Терзиев

Свободни позиции:

"Дневник" търси видеооператор.

Teva обяви вакантна позиция за стажант в областта на корпоративните комуникации.