Augment Esports Tech: Софтуерна добавка в електронните спортове

Българската компания вече работи с гиганти в сектора като Riot Games, но търси да разшири партньорствата си и с други

Почти мигновенно след пускането на продукта на Augment Esports Tech те се превръщат в предпочитан такъв за отборите в електронния спорт Valorant
Почти мигновенно след пускането на продукта на Augment Esports Tech те се превръщат в предпочитан такъв за отборите в електронния спорт Valorant
Почти мигновенно след пускането на продукта на Augment Esports Tech те се превръщат в предпочитан такъв за отборите в електронния спорт Valorant    ©  Тихомир Петров
Почти мигновенно след пускането на продукта на Augment Esports Tech те се превръщат в предпочитан такъв за отборите в електронния спорт Valorant    ©  Тихомир Петров
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Augment Esports Tech използва изкуствен интелект, за да извлича данни за електронни спортове и видеоигри.
  • Софтуерът помага за подготовката на професионални геймъри и привлича погледа на създателите на игри.
  • Съкращенията в IT сектора карат компанията да смени стратегията и да търси повече международни партньорства.

В края на 90-те и малко след това за децата, или поне за момчетата, имаше два начина за запълване на свободното време. Първото беше с топка и приятели пред блока или на поляната. Другото беше в компютърните зали, които се пълнеха до максимален капацитет от желаещи да играят Counter-Strike, Diablo или Warcraft - удоволствие, за което те плащаха с даденото им левче за дюнер. Именно в този период се заражда любовта на Тихомир Петров към футбола и електронния спорт. И макар да се отказва от първото, във второто той започва бизнес.

Основаната от него "Огмент еспортс технолоджис" (Augment Esports Tech) предоставя софтуерно решение, базирано на изкуствен интелект. То събира данните от действията на играчите в електронните спортове и помага в анализирането на стратегии, като така допринася за подобряването на уменията на професионалните геймъри и при подготовката им за предстоящи турнири. През 2021 г. компанията получи финансиране от "БрайтКап", "Витоша венчърс" и други ангелски инвеститори в размер на 300 хил. евро. Според нейния собственик и управител "Огмент еспортс технолоджис" има 160 хил. долара приходи за 2023 г., а екипът е 7 души.

Първи опит

В детските си години Петров се насочва едновременно към футбола и електронните спортове с желанието да се развие професионално и в двата. Член е на футболните школи на "Спартак" и "Черно море" във Варна, но заедно с това се опитва да пробие и в професионалния спорт на видеоиграта Dota.

"Не във всички видеоигри съм имал желание да бъда професионален играч, но съм достигал до най-високите нива на състезание за времето. Имал съм амбиции единствено в Dota, но там не се получиха нещата. Въпреки това натрупах много опит и запознанства с хора от сферата, а един от познатите ми, с когото тренирахме футбол заедно, пък стана професионален играч в Counter Strike", разказва Петров.

Електронните спортове са сравнително ново явление в световен мащаб. Първите съревнования на компютърни игри са от 1970 г., но за организиран спорт в истинския смисъл на думата може да се говори едва след 2000 г. Оттогава секторът се разраства светкавично и се радва на широк интерес сред по-младите, които запълват стадиони, за да гледат своите любими отбори. Но преходът от любител към професионален състезател в електронния спорт е сложен.

"Проблемът е, че въпреки лесния достъп до видеоигрите електронните спортове нямат изградена система за прогресиране от любител към полупрофесионалист и накрая професионален спортист. Във футбола може да спортувате като дете, после да сте юноша, а след това, ако сте достатъчно добър, да се преместите в младежкия отбор и най-накрая да играете професионално. В електронните спортове това все още го няма", коментира Петров.

Така първоначално заедно със свои съмишленици в края на 2019 г. и началото на 2020 г. организират обучение и тренировки за отбори, които да симулират професионалната среда в електронния спорт. "Сблъскахме се с няколко проблема с това начинание. Първият беше ковид пандемията, която просто направи организацията невъзможна. Втората беше, че осъзнахме, че тези обучения и тренирането на отбори просто не са мащабируеми", пояснява той.

От треньор в създател

Несполучливото начинание с академията за електронни спортове дава възможност на Петров и екипа му да набележат нова ниша - на решенията за анализ на данни в сектора. "За създаването на качествен продукт в тази сфера е нужна директна обратна връзка от професионалните спортисти, затова и решихме да създадем продукт изцяло за техните нужди. Най-логично беше в този момент да се фокусираме върху ново заглавие във видеоигрите - стрелковата Valorant на американското студио Riot Games, които са известни и с това, че са най-добрите в организирането на електронните спортове", коментира той.

За да започнат работа по своя проект, Петров и екипът му чакат три месеца, за да получат достъп до интерфейса за приложно програмиране (API) на Valorant. Когато го получават, осъзнават, че той съдържа едва 5% от всички данни, протичащи при разиграването на един рунд. В този момент от Augment Esports започват да използват изкуствен интелект от типа на машинно обучение и компютърно зрение, за да създадaт система за повторения, която не е включена от Valorant.

"Системата за повторения е ключова за всеки електронен спорт, но докато ние не разработихме нашето решение, такова приложение липсваше за Valorant сцената. Като резултат от това ние веднага получихме клиенти от над 20 е-спорт организации, които продължават да са наши партньори. Това ни показа и че сме на правилния път", коментира Петров.

Позитивните отзиви от професионалните отбори за продукта на Augment Esports привличат вниманието и на Riot Games, която се свързва с тях. От тогава екипи за създаване на съдържание и излъчване на живо използват системата, изработена от българската фирма. А в средата на 2023 г. двете компании обявиха и разработения в партньорство между тях telestrator за Valorant сцената - видеоматериал, който може да се използва, за да се обсъждат на живо тактики и действия за оценка на екипите.

Нови хоризонти

Големите съкращения в сектора на информационните технологии и сред разработчиците на видеоигри в края на миналата и началото на тази година носят със себе си възможности, но и неочаквани трудности за българската технологична компания. "Имахме планове за разрастването на нашето партньорство с Riot Games, но сегашните съкращения предизвикаха преструктурирания в компанията, което ни поставя за момента в една неизвестна ситуация. В добри отношения сме и чакаме все още да видим какво ще стане там, но продължаваме да сме отворени за партньорства с тях и да работим заедно", коментира Петров.

Поради тези неочаквани промени в сектора от Augment Esports решават да заложат на партньорства и с други компании като Epic и Tencent, както и Mobile Legends в сферата на мобилните предложения. В момента вървят преговори с тези компании.

"Нашата визия е да използваме технологиите ни за поддръжка на Fortnite Creative, където ще може да се създават много игри на базата на концепцията на Fortnite. Те ще бъдат изградени върху тази инфраструктура, а ние ще можем да предоставим данните, с които да се направят най-добре. Другите потенциални развития са в блокчейна - така наречените Web3 игри. Говорили сме с много хора и там тепърва ще се развива индустрията, а очакванията са големи", коментира Петров.

Q&A:

Имате ли клиенти в България и професионални отбори, с които работите тук?

Студиата, които разработват игри в България, са предимно фокусирани върху игри за сам играч, а не за отборни, което прави партньорството ни трудно. Винаги сме били насочени към глобалните пазари и това продължава да е така. Като цяло теренът на Балканите е труден за развитие в сферата на електронния спорт и решения като нашето. Причина за това е, че организациите за електронни спортове не се издържат от това, че побеждават, а от създаденото от тях съдържание, с което носят добавена стойност на своите спонсори. Това означава, че има нужда от много добри маркетолози, а това е нещо, в което сме слаби в този регион. На Балканите сме много известни с това, че правим добри продукти, но не се маркетираме и продаваме добре.

Може ли да се развие сцената на Балканите?

Работим в тази насока с Riot Games от известно време. България например има много добри професионални спортисти в почти всички известни видеоигри. Проблемът е, че нямаме визия за развитие на сцената тук. Трябва институциите да разпознават това като работа, да има визи за спортисти и да се организират турнири. Една моя надежда е, че с новия кмет на София, който се е изявявал като геймър, ще има добри условия за организиране на турнири в столицата. Ако се фокусира местната икономика към развиването в дадена индустрия, целенасочено, това би могло да донесе много дивиденти. Ако вземем например Атланта - в момента всички гейминг събития, както и филми и сериали се снимат там. Преди време те решиха, че искат да се превърнат в център за страната за тази дейност и това вече е факт. Ако някой град в България реши, че иска да се превърне в същото за Балканите, това би могло да стане. Вече има събития около нас в Сърбия, Турция и Румъния. Нищо не пречи на България също да има големи събития за електронен спорт.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар