Внимание - дребни инвеститори с деривативи!

Въоръжени с опции за покупка, те увеличиха волатилността на технологичните акции

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Краят на лятото често носи известна доза реализъм. Децата се оплакват, че ваканциите свършват и се връщат обратно в класната стая. Любителите на лятото се връщат от плажа. Това време на годината пък често сваля на земята и инвеститорите на фондовите борси. От 50-те години на миналия век насам септември е най-лошият месец за американските акции.

Ще се случи ли отново и тази година? Краят на лятото донесе изблик на нестабилност в цените на акциите на американските технологични гиганти, особено на петте най-големи - Alphabet, Amazon, Apple, Facebook и Microsoft - които изстреляха Nasdaq и S&P 500 до нови върхове в края на август (виж графиката). След тридневни разпродажби, на 9 септември фондовите пазари се възстановиха, което предполага, че инвеститорите все още виждат възможности за покупка, когато пазарите потъват. Драматичните движения обаче подчертаха промяна в динамиката на пазара, която може да продължи да насърчава нестабилността. Несигурността е породена от рядка комбинация от инвеститори на дребно и ръст в търговията с деривати.

Оръжия за масово борсово поразяване

Дериватите се сравняват с оръжия за масово поразяване. В този случай масите са въоръжени с "кол опции", дериват, който дава на купувача правото, но не и задължението, да купува акция на точна цена в бъдеще. Опциите оказват огромно въздействие върху цените, тъй като използват ливъридж (заемен капитал) - купувачът може да похарчи само 1000 долара, за да закупи опция, която да му даде позиция на стойност 10 000 или 20 000 долара. Ако цената на акцията се повиши над договорената преди изтичането на опцията, притежателят може да купи акцията на по-ниска цена и да прибере разликата. В противен случай опцията изтича без стойност. Общата номинална стойност на "кол опциите", търгувани върху американски акции, достигна рекордно високо ниво през последните две седмици на август, средно 335 млрд. долара на ден, според Goldman Sachs - първият път, в който средният дневен обем на търгуваните опции за акции надхвърли обема на търговията за самите акции. Обемът на "кол" опциите е над три пъти по-висок от средния обем от 2017 до 2019 г.

Има два вида активност при търговията с опции. Първата е институционалната - огромните опционни позиции, закупени например от SoftBank. На 4 септември Financial Times съобщи, че японският конгломерат, управляван от Масайоши Сон, е закупил кол опции за 4 млрд. долара върху американски технологични компании. Номиналната стойност на сделката е около 30 млрд. долара.

Вторият вид е бързият ръст на покупките на кол опции от малки инвеститори (виж графиката), наречен "ефектът на Робин Худ" по името на популярната едноименна платформа, която привлече милиони инвеститори на дребно. В исторически план големите поръчки на опции - в пакети от повече от десет договора, или на стойност около 10 000 щатски долара - бяха доминиращият източник при сделките с опции. Но през 2020 г. малките купувачи, които придобиват по-малко от десет договора наведнъж, заеха по-голям дял от пазара. Тази тенденция е особено изразена през последните четири седмици. Малките търговци са похарчили над 37 млрд. долара за кол опции, което им дава условна експозиция, вероятно за 500 млрд. долара или повече. Дори и в контекста на петте най-големи технологични компании с обща пазарна капитализация от 6 трлн. долара това е огромно влияние.

Но кой носи отговорност за нестабилността

Първо, притокът на капитали от дребни инвеститори е в пъти по-голям размер, макар вероятно да е разпръснат сред повече публични компании. Второто и по-важно нещо е, че сделките се различават значително. Опциите, закупени от SoftBank, са дългосрочни (три- или шестмесечни) залози върху най-големите технологични фирми, като Amazon и Microsoft. Позициите на SoftBank също така са "делта хеджирани", както е обичайно за институционалните инвеститори. Което означава, че едновременно с покупката на опциите SoftBank продава базовите активи (акции) пропорционално на експозицията, която им дава опцията. Това е важно, защото означава, че брокерите, които са продали опциите на SoftBank, не е трябвало веднага да хеджират позицията си, като купуват акции в, да речем, Microsoft или Amazon.

Това е различно от типа опция, която дребните инвеститори обикновено придобиват - "гола" кол опция, т.е. без хеджиране. Значителни обеми нехеджирани кол опции ще принудят маркет мейкърите да купуват базовите акции, създавайки положителен и потенциално еуфоричен ефект. Краткосрочният характер на дериватите само допринася за волатилността. Стойността на краткосрочните опции се променя рязко с приближаването на датата на упражняване. С наближаването на този ден всяко увеличение в цената на акцията прави опцията по-ценна. Нещо повече, това означава, че брокерите, които са продали опцията, бързо ще трябва да увеличат размера на базовите акции, усилвайки импулса нагоре. Тези разлики правят по-вероятно инвестициите от търговия на дребно да са основната причина за ръста в технологичните акции през август, отколкото институционалните като SoftBank.

Тази интензивна търговия с деривати може да обясни още някои необичайни пазарни динамики. Тъй като акциите са склонни да растат плавно, но се понижават рязко, пазарите обикновено растат на фона на понижаваща се волатилност. Скоковете в цените на акциите през последните седмици обаче доведоха до това, че връзката между ниската волатилност и нарастващите цени да се разпадне за първи път от 2018 г. насам.

Какво означава това за бъдещото представяне на технологичните акции? Поради нарастващото влияние на инвеститорите на дребно може да се очаква цените да останат нестабилни. Освен това пазарът навлиза в период, в който типичната нестабилност, свързана с COVID-19, може да бъде изострена от обратите на президентските избори в САЩ.

Въпреки това голяма част от технологичното възстановяване от дъното през март се корени в основни конюнктурни промени, като политически интервенции или предизвикани от пандемията промени в потребителското поведение, като ръста в онлайн пазаруването, което помогна на компании като Amazon. Дори ако зашеметяващата лятна мания за технологични компании изчезне, все още може да се намерят причини инвеститорите да останат в лятно настроение.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар