🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Цената на вредните емисии за пръв път надхвърли 50 евро за тон

Котировките вече струват близо два пъти повече отпреди пандемията

Очаква се ЕС да намали квотите, които разпределя на компаниите в ЕС, което може да доведе до допълнително поскъпване на емисиите
Очаква се ЕС да намали квотите, които разпределя на компаниите в ЕС, което може да доведе до допълнително поскъпване на емисиите
Очаква се ЕС да намали квотите, които разпределя на компаниите в ЕС, което може да доведе до допълнително поскъпване на емисиите    ©  Armando Ascorve Morales
Очаква се ЕС да намали квотите, които разпределя на компаниите в ЕС, което може да доведе до допълнително поскъпване на емисиите    ©  Armando Ascorve Morales
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Цената на въглеродните квоти в системата за търговия с вредни емисии в ЕС (ETS) се е повишила с над 50% от началото на годината. Още през декември котировките достигнаха невижданите до тогава 30 евро за тон, в началото на март надминаха 40 евро, а през май за пръв път достигнаха 50 евро.

Причина за скока са очакванията на търговците наличността на въглеродни квоти да намалее през следващите години, ако ЕС иска да постигне поставените си климатични цели, включително намаляване на емисиите с 55% до 2030 г. За това и повишаването на цената на CO2 емисиите е планиран от Брюксел ход като част от плановете за декарбонизация на икономиката и в голяма степен беше очаквано.

Повишаването превърна въглерода в една от най-коментираните стоки в света. Докато природозащитниците приветстват нарастващите разходи за замърсяване на доставчиците на енергия и промишлеността, има опасения, че темпът на нарастване е по-бърз, отколкото компаниите могат да се адаптират. Това увеличава опасенията, че потенциалните разходи могат да бъдат прехвърлени на потребителите. Независимо от това, Фатих Бирол, ръководител на Международната енергийна агенция, определи повишаването на цените на квотите като "отлично", аргументирайки, че по-високите цени на емисиите са необходими за бърз преход към по-чисти горива.

"Това е недвусмислен сигнал, че цените на въглерода ще се увеличат, сподели Бирол в интервю за Financial Times. Това дава силен сигнал на инвеститорите и гражданите, че посоката за развитие в ЕС става все по-ясна и по-ясна."

Миналата седмица компании в стоманодобивния сектор и други силно замърсяващи индустрии като нефтохимическата и циментовата призоваха ЕС да ускори плановете за въвеждане на данък за внос от страни извън схемата, страхувайки се, че ще бъдат поставени в неблагоприятно положение спрямо конкуренцията. Например стоманеният сектор в Европа ще се сблъска с разходи за въглерод около 2 млрд. евро тази година при сегашните ценови нива според оценка на FT, въпреки че по-голямата част от квотите й за въглерод се раздават безплатно на страните членки.

Съгласно системата за търговия с вредните емисии в ЕС на компаниите се разпределят определен брой квоти, за да покрият поне част от емисиите си. Ако намалят количеството вредни емисии, като например използват възобновяеми горива или природен газ вместо въглища, фирмите са свободни да продават остатъчните квоти с цел печалба. Но ако увеличат замърсяването, компаниите трябва да купят допълнителни квоти за покриване на емисиите си по така наречения модел за ограничаване и търговия.

Ревизираната цел на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с 55% до 2030 г. спрямо нивата от 1990 г. дава "ясен сигнал за пътя напред", като участниците на пазара очакват цената да продължи да расте, сподели Нилс Роке, изпълнителен заместник-президент по устойчивост в норвежката изследователска група Sintef, пред британското издание. Роке добави, че текущото ниво на цените все още е "вероятно твърде ниско", за да се постигне целта. Според него цените трябва да са "по-скоро в диапазона от 100 до 200 евро за тон". Пакетът на ЕС за климата до 2030 г. ще доведе до по-нататъшни ценови покачвания, добавя той.

Ефектите за България

При толкова високи цени на вредните емисии производството на ток от въглища става изключително губещо начинание, което е пряко свързано с българската държавна енергетика, а индустрията като цяло губи конкурентоспособност на продуктите си спрямо вноса от трети страни.

Поради поскъпването на въглеродните квоти още през февруари НЕК поиска енергийният регулатор извънредно да повиши цената на тока за бита. Тогава КЕВР обаче сметна, че това не е необходимо, тъй като допълнителните разходи, които НЕК ще трябва да направи за закупуването на квоти CO2 за двете американски централи ТЕЦ "Ей И Ес Гълъбово" и ТЕЦ "КонтурГлобал Марица 3", са по-малко от приходите във фонда "Сигурност на електроенергийната система" от продажба на държавните квоти и именно с тези пари ще бъде компенсирана НЕК. Сега обаче ситуацията се променя и регулаторът ще трябва да действа.

Държавна ТЕЦ "Марица-изток 2" обаче сама трябва да закупува вредните си емисии, които са около 1.2 тона на мегаватчас произведена електроенергия. Централата обаче е в критично финансово състояние и няма никаква възможност да направи подобен разходи, които се оценява на около 250 млн. лв. за 2020 г. при цени от около 50 лв./тон. През изминалите години парите бяха осигурени от БЕХ като заем, но това става все по-трудно, особено когато трябва да се защити пред Брюксел. А реално цените вече са два пъти по-високи от предвижданите за целта разходи. Реално ТЕЦ "Марица-изток 2" не може да продава електроенергията си при тези цени на въглеродните емисии.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hqx04506254 avatar :-|
    hqx04506254
    • - 1

    Добре е представена ролята на ЕС за съсипването на българската енергетика. Лошото е, че всички ще трябва да платим за това.

    Нередност?
Нов коментар