Новото лице на Орфеевото цвете

Сара Кюркчиева четири години търси формулата за продукти с екстракт от "възкръсващото" растение и от 2020 г. козметичната линия Orpheus се предлага на американския пазар

Сара Кюркчиева    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Сара Кюркчиева четири години търси формулата за продукти с екстракт от Орфеевото цвете и от 2020 г. козметичната линия Orpheus се предлага на американския пазар.
  • Проектът е финансиран от семейната компания "Фикосота" и тази година прогнозата е за продажби за над 1 млн. лв.
  • Цветето е защитено и затова се размножава на клетъчно ниво в чуждестранни лаборатории.

Легендата разказва, че когато Орфей загубил любимата си жена Евридика, заплакал и от сълзите му в Родопите се родило "възкръсващото" цвете, наричано още Орфеево цвете. Растението (Haberlea rhodopensis) е изумително устойчиво на суша - издържа месеци без вода и може да се възстанови от хербаризирано стъбло, след като се полива достатъчно. Защитеният растителен вид вирее само в Родопите и съществува от милиони години. Интересът към цветето и неговите регенериращи свойства провокира Сара Кюркчиева да създаде българска козметика с марката Orpheus, която съдържа екстракт от уникалното растение. Продуктите са готови миналата година, произвеждат се и се продават в САЩ, а "пиронът" е попадането им в селекция подаръци на американския Forbes и в класация на изданието за най-добрите антиейдж серуми на 2020, както и отличаването им с няколко международни награди.

Само година след дебюта

Създаването на козметичната гама е финансирано от "Фикосота" на Красен и Жечко Кюркчиеви, но проектът се управлява от самостоятелен екип начело със Сара Кюркчиева. Марката е разработена с основен фокус САЩ, произвежда се в американска лаборатория и целият бизнес там минава през американското дружество на компанията - "Фикосота маркетинг Ню Йорк".

"2020 беше официалният дебют на марката и това е първата ни година на пазара. Генерирахме продажби за няколкостотин хиляди лева, макар и само за второто полугодие, а през 2021 с развитието на бизнеса очакваме те да надхвърлят 1 млн. лева", коментира за "Капитал" Сара Кюркчиева - инициатор, създател и управляващ бранда Orpheus.

Тя цитира и други числа, описващи възходящия тренд: "Само година след дебюта си на американския пазар, при това във време на пандемия, потребителите на Orpheus от САЩ са се увеличили повече от шест пъти, а лоялните клиенти - с около 20%. От началото на 2021 отчитаме 36% средномесечен ръст на общите продажби."

Българските потребители на марката също растат - през първото тримесечие на тази година те са над четири пъти повече в сравнение с октомври - декември на 2020. "България взема все по-голям дял от общите ни продажби и през януари - март наблюдаваме 18% средномесечен ръст на оборота. За този резултат допринесе и решението ни от тази година да направим доставките от САЩ (където се произвежда Orpheus) до България напълно безплатни и експресни", обяснява Кюркчиева.

Проблем, родил идея

Началото е преди четири години и половина. По това време Кюркчиева работи във "Фикосота" и отговаря за нов козметичен бранд - All Nature Herbs & Oils. Продажбите му в Азия тръгват добре, първите отзиви са отлични, но последващите резултати не са достатъчно задоволителни и проектът е спрян. Работата по него обаче носи опит и познания на Кюркчиева. По същото време тя неочаквано развива свръхчувствителност на кожата, налагаща поредица от срещи с дерматолози, последвани от терапии без особен резултат. "Започнах да прекарвам все повече време в лабораторията на компанията и да търся решение на собствените си кожни проблеми", разказва тя.

Така открива поредица лабораторни научни изследвания за Орфеевото цвете и неговите необикновени свойства. Впечатлена от силните регенериращи възможности на "възкръсващото" растение, в края на 2016 г. тя вече е готова с концепция за създаване на нов бранд козметика със забавящ стареенето ефект.

Новите цветя

Идеята среща Сара Кюркчиева с проф. Димитър Джилянов от Института по физиология на растенията и генетика към БАН, който от години изучава и тества растението. Професорът и неговият екип от изследователи влизат в новосъздадения борд на учените - съветници по проекта. Започват съвместни дискусии, нови проучвания и търсене на решение как да се извлече екстракт от цветето, което е защитен вид и вирее само на определени места в Родопите. Отговор дава науката за растителните стволови клетки и затова през 2017 г. екипът на проекта се обръща за сътрудничество към шведска лаборатория с опит в тази област. Професор Джилянов дарява три лабораторни стръка от Орфеевото цвете, с които чуждестранните експерти започват изследвания. Но след няколкомесечни усилия експериментите се оказват неуспешни.

Тогава Сара Кюркчиева и бордът на учените намират нов партньор - изследователска лаборатория в Италия, чийто директор е българка - ученичка на професор Джилянов. След една година опити италианските експерти постигат напредък, но проектът отново не е финализиран. Отнема още една година и едва през 2018 г. италианската лаборатория обединява усилия с нови партньори - швейцарски експерти, и успява да създаде комплекс, който съдържа екстракт от Орфеевото цвете, растителни стволови клетки, пептиди и антиоксиданти. Това е основната съставка на линията козметични продукти Orpheus.

"Става въпрос за 100% чист технологичен процес, който се извършва в контролирана лабораторна среда, без химикали и токсини и без да е нужно да се бере растението. И трите съставки в комплекса ни са създадени чрез биотехнология, т.нар. Plant Stem Cell Science, при която цветето се размножава на клетъчно ниво, без да се вреди или унищожава популацията му. През всичките години на проучване и експерименти, през целия процес на търсене на решение ни бяха нужни общо шест лабораторни стръка, но благодарение на модерната технология от тях се извлича максимално концентриран екстракт", подчертава Сара Кюркчиева. И допълва, че Plant Stem Cell Science, или инвитро отгледани клетъчни култури, не се приема за изкуствен процес. "Това е клетъчна технология, която размножава клетките на истински растения и ги стимулира да произвеждат повече от активните си регенериращи вещества. Говорим за 100% чисти, устойчиви методи без химикали, особено подходящи за редки цветя, тъй като не вредят на тях и популацията им. Този високотехнологичен процес е сложен, отнема време и значително вдига производствената цена. Чрез тази технология се постигат по-високо качество, по-активни и по-мощни екстракти - винаги с чист състав. За нас това е бъдещето на козметиката", обобщава Кюркчиева.

На всеки етап от разработването на продуктите Orpheus екипът следва стриктна политика за тестването им - потребителските оценки на панел от 200 жени са последвани от клинични изпитвания с лекари и пациенти. "Комплексът от съставки (Orpheus Flower Cell Peptide Complex) предпазва кожата от замърсяване, а двойната хиалуронова киселина осигурява трайна хидратация. Формулата е обогатена с коктейл от витамини, използват се биоферменти, адаптогени, пробиотици. Всички твърдения на бранда за ползите върху кожата са с клинично доказано действие", казва Сара Кюркчиева.

Продуктите Orpheus са в напълно рециклируеми стъклени флакони, изработени в Италия от Lumson чрез патентована аirglass технология. "Това е единствената в света аirglass технология в стъкло - обикновено такъв тип вакуумна, непропускаща въздух, технология е в пластмасови бутилки. Тя предпазва формулата от окисляване и микробиални замърсявания. В резултат продуктът не губи действието си с времето и остава активен чак до последната капка. Като бранд имаме високи изисквания за природосъобразността както на формулите, така и на опаковките", обяснява Сара Кюркчиева. И допълва, че кутиите за подаръчните комплекти на марката са от изцяло рециклирана хартия.

Към американския пазар

Продуктите се произвеждат в САЩ. "Търсехме възможно най-напредналите технологии и иновации в индустрията, както и експертиза при разработка на формулите на продуктите ни. Така стигнахме до една от най-добрите корейски лаборатории в света, намираща се в Ню Йорк, с години опит в разработката на високотехнологични, трансформиращи, леки и ефективни текстури", обяснява избора Сара Кюркчиева.

Първите серии с бранда Orpheus са готови в края на 2019 и началото на 2020 продажбите започват в САЩ. Дебютът съвпада с разгръщането на пандемията от коронавирус. Това променя стратегията за налагане на марката. Вместо в търговски обекти за чиста козметика продуктите се продават онлайн през фирмения уебсайт, а от юни 2020 - и през Amazon в секцията за луксозна козметика. Антиейдж серумът за лице струва 130 долара, а антиейдж спреят за лице - 65 долара.

Налагането на Orpheus в морето от козметични предложения на американския пазар не е лесно. Залага се на дигитален маркетинг в социалните мрежи, на персонализирани имейл маркетинг кампании, на инфлуенсъри и особено на user generated people - реални хора, които изразяват официално мнение за предоставените им продукти. "Специална платформа с 3000 експерти - доктори, дерматолози, известни личности, екоактивисти, предлага такива услуги", обяснява Сара Кюркчиева.

Освен Кюркчиева, която разделя времето си между София и Ню Йорк, за проекта работят още двама служители. От август 2020 продажбите на Orpheus растат. "При двойно увеличение на инвестицията в реклама в социалните мрежи през януари възвращаемостта ни за първите три месеца на тази година е 57% спрямо четвъртото тримесечие на 2020. Това е много добър резултат за САЩ, тъй като рекламата там е твърде скъпа и увеличаването на средствата за реклама не води до незабавно двойно увеличение в оборота", коментира Сара Кюркчиева.

И в страната продажбите растат. "Инвестицията ни за реклама в България за първото тримесечие на 2021 г. генерира над 5 пъти по-голям оборот. Резултатите в България са наистина страхотни, защото рекламата тук е значително по-евтина, отколкото в САЩ", обобщава Кюркчиева.

Какво още

Серията Orpheus вече се разширява с почистващ серум и крем за лице. Предстои разширение на гамата с маска за лице, околоочен крем, серуми за тяло, както и навлизане на марката в други категории - чист грим с активни натурални съставки (фон дьо тен), масажори за лице за ползване вкъщи, напитки, хранителни добавки - всички с екстракт от Орфеево цвете.

"Успешен нов продукт и бранд все още не значи печеливш бизнес. Ще има още много работа, докато стане печеливш бизнес, но се радваме на първите успехи и стъпки по този път, както и на признания за иновация и устойчивост на козметиката ни", обобщава Сара Кюркчиева. Според нея Orpheus има огромен потенциал, затова стремежът е с разкриване на нови канали за продажба до 2023 продажбите да достигнат 5 млн. лв. годишно.

Q&A

Кое беше най-голямото предизвикателство пред Orpheus?

- Това е сложен и тежък проект. Ангажирани бяха много хора, преминахме през много консултации по различни теми, разработването на комплекса ни отне много време. Имаше моменти на съмнения и разочарования. Но основното е, че зад проекта стоят много вдъхновение, упоритост и вяра, че когато имаш идея, в която вярваш, не трябва да се отказваш, а да се учиш от грешките. Сред предизвикателствата беше и изборът на правилни партньори. На американския пазар си абсолютно непознат, не е лесно да намериш правилните партньори, с които да пораснеш заедно. Сега в САЩ имаме много добри партньори, но ни отне три пъти повече време, докато стигнем до тях. ПР агенцията, с която работим от май миналата година, се казва Nouveau communications nyc, а калифорнийската дигитална агенция, с която си партнираме, е AntiGeneric Studio.

Кога разбрахте, че проектът ще е успешен?

- През август миналата година, когато отчетохме двоен ръст на продажбите в Amazon. Тогава те просто избухнаха. Получихме и наградите за бранда и всичко това се случи в рамките на една седмица. Тогава си дадох сметка, че проектът ще оцелее.
Все още няма коментари
Нов коментар