Може ли изкуственият интелект да оценява вино?

AI вече се използва във винения конкурс Concours Mondial de Bruxelles, за да надгради работата на дегустаторите

Така изглежда приложението с колелото на аромата и радара на вкуса, създавани с помощта на AI
Така изглежда приложението с колелото на аромата и радара на вкуса, създавани с помощта на AI
Така изглежда приложението с колелото на аромата и радара на вкуса, създавани с помощта на AI
Така изглежда приложението с колелото на аромата и радара на вкуса, създавани с помощта на AI
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Изкуственият интелект за кратко време показа, че може да отмени човек в много дейности, но със сигурност не и в тези, които изискват сетива, каквито той няма. Или? Може и да звучи сензационно, но AI вече може да се използва и за оценяване и на вино. Той наистина не може да дегустира, но това, което може да направи, е да резюмира и анализира записките на дегустаторите, като по този начин надгражда тяхната работа.

Тази нова услуга ще бъде внедрена при оценяването на пробите в един от най-големите винени конкурси на Европа Concours Mondial de Bruxelles, разказа за "Капитал" Меглена Михова, която е посланик на конкурса и основател на Probegex, компания за внос на българско вино в страните от Бенелюкс.

Ролята на изкуствения интелект ще е да изготвя анализ и графичен профил на оценяваните вина, които могат да бъдат използвани от търговци, така че потребителите по-лесно да се ориентират какви качества и характеристики притежава всяко вино.

"В последните години заради пандемията темпото при винените събития, салони и конкурси беше доста забавено, но пък това позволи да се разработят иновативни подходи при оценяването и използването на AI, сега е продължение на тази тенденция", разказва Михова. На по-късен етап организаторите на конкурса планират да въведат услугата и при оценяването на високоалкохолните напитки в дъщерния конкурс Spirits Selection.

Как оценява изкуственият интелект

Класическият метод на оценяване на вина е с оценки - точки, които журиращите дават за различните аспекти на виното - цвят, аромати, вкус и т.н., които след това се обработват статистически. Освен това обаче съдиите имат своите мисли и наблюдения за виното и често си водят бележки, докато дегустират. Именно тези бележки ще анализира изкуственият интелект. Всеки от 350-те дегустатори в Concours Mondial de Bruxelles вече ще трябва задължително да описва аромата, вкуса, структурата на всяко от 45-те вина, които опитва на ден.

На базата на тези дегустационни коментари AI ще изработва подробно описание (профил) на всяко вино и ще показва силните и слабите страни на виното. Специално "колело на ароматите и радар на вкуса" разкрива характеристики, като например дали едно вино има аромат на плодове и какви (череша, касис, кардамон и др.), подправки, минерален вкус, каква е киселинността, концентрацията на танини и т.н. Така чрез AI ще се правят профили на над 10 хил. вина годишно.

Освен това анализът ще помага и да се коригират някои пропуски или изкривявания в оценяването.Той ще анализира произхода на дегустаторите и техните впечатления. "Журито на конкурса е балансирано и включва хора с различен профил - журналисти, енолози, търговци, сомелиери. Все пак обаче винаги има екипи, които оценяват по-строго от други. Анализът ще помогне да разпределяме екипите още по-хармонично, за да няма ощетени вина", казва Михова.

В помощ на потребителите

Изготвеният с помощта на AI профил ще се предоставя безплатно не само за наградени вина, а за всички вина в конкурса. Той ще помогне както на производители и търговци, така и при избора на крайния потребител. Колелото на аромата и радар на вкуса вече се използва в магазини в Италия, Португалия, Швейцария и Люксембург, планове за въвеждането му има и една от големите европейски вериги. Търговците поставят стикерите с визуално описание до съответните вина и така за потребителите е по-лесно да се ориентират в качествата и характеристиките на вината.

"Това вече доказано повишава продажбите, но услугата е от полза не само за търговци и потребители, но и дава много богата обратна връзка за производителите. Иначе е малко вероятно един производител, особено по-малък, да събере толкова много и качествена информация от международно жури в конкурс", категорична е Меглена Михова.

Какво ново в конкурса

Друга новост в Concours Mondial de Bruxelles, наричан още "световното по вино", е категорията за нискоалкохолни и безалкохолни вина. Държави като Япония, Бразилия, Германия, Франция имат голям интерес към тях. "България като че ли има повече бъдеще в биосегмента, отколкото в нискоалкохолните вина. Пазари като САЩ и Азия търсят нови качествени биопредложения", коментира Меглена Михова.

Тази година 350 дегустатори от 50 държави в света се очаква да оценят 7500 вина. Конкурсът за розе ще се проведе в Хърватия, за бели и червени вина - в Мексико, за шампанизирани - в Италия, за високоалкохолни напитки - в Китай.

България беше домакин на Concours Mondial de Bruxelles през 2016, а през 2018 г. - на състезанието за високоалкохолни напитки. Страната ни участва в конкурса вече 7 години, като българските изби са със средна успеваемост от 40% и са сред топ 10 в света, казва Меглена Михова. Съотношението медали спрямо дадени мостри през 2023 г. е достигнало 46%, докато конкурсът присъжда средно медали за 30% от подадените мостри.