Какво се случи с износа на вино

Новото българско вино: качествено, но без пазар навън

Въпреки че качеството е много добро, износът на българско вино е на минимума си, а причините са много и комплексни

Днес на винените пазари има свръх конкуренция
Днес на винените пазари има свръх конкуренция
Днес на винените пазари има свръх конкуренция    ©  Надежда Чипева
Днес на винените пазари има свръх конкуренция    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

През 80-те години социалистическа България извършва винен подвиг и се превръща в четвъртия най-голям износител на вино в света и петия най-голям вносител на свръхконкурентния британски пазар. В пика си експортът достига 300 млн. литра. Тази интересна история завършва с крах на стария български винен сектор, срив в качеството и в износа. Днес България има стотици нови и модерни изби, които произвеждат по-качествени вина от всякога. Но въпреки това обемите на производство постоянно намаляват, а износът е на абсолютен минимум от едва 16 млн. литра през 2022 г.

В този текст ще прочетете каква е ситуацията сега, какви са причините и може ли България да се върне загубените си позиции, а в линковете по-долу - и останалата част от историята.



"Преди 12 години, когато станах част от журито на конкурса на Decanter, пробите с български вина масово бяха така посредствени, че съдиите се чудеха накъде да гледат, беше неудобно. Сега български вина взимат златни медали. Технолозите за тези години научиха много, новите лозя вече са на над 15 години и дават чудесно качество. Категорично според мен българското вино като качество е номер едно на Балканите (изключвайки Гърция - бел.ред.)", казва Димитър Николов от Apollowine, който се занимава с търговия на вино от близо 15 години и е винен съдия в един от най-престижните винени конкурси в света.

След повече от 20 трудни години днес виненият сектор е преобразен. Гръбнакът на индустрията са над сто нови малки и средни изби (с производствен капацитет средно до 300/400 хил. бутилки годишно) и акцент върху качеството. Някои от големите винзаводи не само оцеляха, но и успяха да се модернизират и също успешно са на пазара. Разнообразието от стилове, сортове и ценови класове е голямо, а вратите са широко отворени за винените туристи.

Но макар броят на избите непрекъснато да расте и качеството да се подобрява, парадоксално всичко друго спада: общото производство, обработваните площи с лозя и най-вече - износът (виж графиките). През 2022 г. той стига дъно от едва 16.7 млн. л, а по данни от бранша за 2023 г. надали ще надхвърли 12 млн. л. Като количество експортът вече е само малко повече от вноса, който продължава плавно да расте. А като приходи 2022 г. е първата година, в която страната отчита отрицателен търговски баланс - повече внос отколкото износ.

Проблемите са основно два: големите са изтласкани от по-конкурентоспособни производители, а малките не могат да пробият на външните пазари. Като общ знаменател е липсата на винен маркетинг и стратегия как българското вино да се наложи на външните пазари. И това от години е голямата болка на сектора.

Отстъплението на големите

"В последните години има голямо препозициониране на българския износ - ценово и имиджово. Големи винарни масово губят пазарен дял. В ниския ценови клас те изобщо вече не са конкурентоспособни и причината не са само често посочваните ниски субсидии, става дума и за качество", казва Станислав Бакърджиев, собственик на компанията за експорт на българско вино "Проекс".

Някои от големите промишлени заводи доскоро още изнасяха - сякаш по инерция, посредствени и евтини вина основно към по-непретенциозни пазари като Русия, бившите съветски републики и някои източноевропейски страни. Но непретенциозните пазари се променят и развиват вкус към по-качествени вина. От пролетта на 2022 г. пък заради войната в Украйна и икономическите санкции Русия вече не е експортен пазар за българско вино. "Но дори големи винарни с по-качествено производство масово отстъпват на страни с по-оптимизирани производства като Испания и Португалия, и особено Новият свят - Чили и Аржентина са ненадминати като цена/качество", добавя Бакърджиев.

"Просто българското вино е изтласкано от големи производители, които могат да предложат и по-добра цена/качество и най-важното - много активен маркетинг. Виното е и имидж, а нашият липсва", казва и Евгени Харамлийски, собственик и изпълнителен директор на "Домейн Бойар", който продължава да е един от големите износители (но и вносители също) на вина в страната. За миналата година компанията е изнесла 1.8 млн. бутилки - около четвърт от общото производство по думите му.

Като основен пазар Харамлийски посочва Полша, което потвърждава и статистиката - там отива близо ⅓ от износа. По-голяма част е на наливно вино, но има и бутилирано - такова изнася "Домейн Бойар", но и други изби. Както всички останали пазари обаче и той се свива - с над 20% за година (виж графиките). Швеция е вторият по-голям пазар за страната ни, където основният дял от много години държи една изба - "Славянци", по силата на договор с шведския държавен монопол. Чехия е третият по-голям пазар с над 1 млн. литра внос, който обаче също отчита голям годишен минус.

От западноевропейските пазари Харамлийски определя като "последна стабилна крепост" Белгия. Великобритания още е в топ 10, но с все по-малка роля - това е пазар номер 1 в света, а конкуренцията там е убийствена. Германия също пада в класацията, а по думите на Станислав Бакърджиев пословичната германска практичност играе роля: "Те търсят изгодни вина - добро качество и ниски цени, а ние трудно се вписваме", казва той. Страни като Япония, САЩ и Канада са по-активни пазари за българско вино, но експортните разходи са доста високи.

Има ли шанс за малките

Станислав Бакърджиев има 14 години опит като търговски директор и експортен мениджър в българска изба. Решава да създаде "Проекс" преди 4 години с мисия да помага на по-малките изби за износ, защото за тях е изключително трудно да се справят сами. До момента е работил с над 40 изби, а регулярно сега изнася продукти на 7 винарни. Но износът на качествени вина от малки изби е доста малък - статистика няма, но вероятно става дума за няколкостотин хиляди бутилки. Причините са много и комплексни.

  • Първо, виненият свят днес е свръхконкурентен

Още през 70-те и 80-те години винената хегемония на Стария свят ( Франция, Италия, Испания и Португалия) е оспорена от Новия свят (САЩ, Австралия и Нова Зеландия, Чили и Аржентина и др.). Тези страни имат мащабни и модерни винени сектори и произвеждат огромни количества вино с много добро качество/цена. И не са само те: в последните две десетилетия все повече и повече страни влизат във винопроизводството - климатичните промени също помагат за това.

С две думи: конкуренцията днес на международния пазар на вино е просто убийствена.

  • Второ, новите изби масово са с малък капацитет

Производителите на качествено вино в България са масово малки и средни винарни - с капацитет от 100 до 500 хил. бутилки. При това не всички го използват максимално. С подобни количества една изба трудно може да заинтригува голяма компания за внос. Някаква форма на обединение би била работеща по мнението на хора от бранша, но еволюцията на сектора още е далече от този момент. А кооператив в България продължава да е мръсна дума.

  • Трето,българското вино е скъпо

Заради унищожената от комунизма семейна винена традиция, новите инвестиции в сектора трябваше да започнат от пълна нула: подмяна на лозя, нови сгради, оборудване, ноу-хау. Повечето нови собственици не са нито винари, нито лозари и наемат съответните професионалисти. Плаща се и за външни консултанти - често чужди заради ниското ниво на професионалното образование в България. Така заради големите инвестиции резултатът е висока себестойност на продукцията. А малките капацитети пречат да се постигне икономия от мащаба.

Ефектът на скъпото вино по веригата е интересен. "В международната търговия на вино има формула за износа: ако експортната цена на бутилка е в диапазона 1-1.50 евро, тогава могат да се направят сделки за милиони бутилки. Колкото по-ниска, толкова повече милиони. При цена около 2.50 евро говорим за продажба на стотици хиляди бутилки. И над 3 евро отиваме на десетки хиляди. Говорим за сделки с големи винени компании, които искат да си разнообразят асортимента с внос от различни държави, интересни местни сортове и т.н. При над 3 евро вече влизаме в нишата на "хоби-износа". Такова вино купуват малки вносители, хора с винени клубове или малки магазинчета, които търсят специфични нишови вина", разказва Димитър Николов.

По думите му малките български изби масово не приемат идеята да продават под 4-5 евро. "Тоест стотина малки изби са в хоби-износа и трябва да намерят стотици такива нишови партньори Това е почти невъзможно", казва той. Тези, които са успели да се позиционират добре на вътрешния пазар (който е малък, но пък напоследък с много високи цени, особено в София), дори не търсят възможности за износ.

Думите му потвърждава и Станислав Бакърджиев, който обрисува ситуацията с числа. "Вино на експортна цена от 6 евро на по-далечен пазар като САЩ се продава на рафт и до 40-50 долара." Това е много висока цена дори за платежоспособен пазар и за да се продаде, трябва да има сериозно маркетингово предимство.

  • В добавка са ниските субсидии

България е последна в ЕС по субсидиране на лозарството с 13.50 евро/дка годишно, това на практика е базовата ставка за субсидия на единица земя. В останалите страни в ЕС субсидиите достигат 200 - 300 евро/декар годишно, твърдят организациите на лозарите. Така европейски страни като Испания и Португалия например успяват да поддържат изключително конкурентни базови цени при много добро качество. По думите на Димитър Николов по-високите субсидии в тези страни сваля минимум 50 евроцента от производствената цена. Може да не звучи много, но 50 цента може да е разликата между износ на милиони и износ на хиляди бутилки.

  • Четвърто, но не по важност, българското вино страда от липса на маркетинг, имидж и разпознаваемост

В днешния свръхконкурентен пазар виненият маркетинг е абсолютно задължителен. В този сектор - както бързо е разбрал и Маргарит Тодоров, имиджът е повече от половината успех. Нужно е първо да се работи по образа на страната като винопроизводителка, след това и по популяризиране на определени региони, местни сортове, уникални продукти и всичко друго, което придава характер и разпознаваемост на виното от една страна. Или казано иначе, изба Х може да претендира, че прави незабравим "Мелник 55", но дори той да стигне до рафта на магазин в Ню Йорк, надали ще предизвика фурор, ако местните потребители никога не са чували за България, за българско вино, за Долината на Струма, за Мелник и едноименните местни сортове.

Обичайната формула за успешен винен маркетинг е публично-частно партньорство между бранш и държава в структури, наричани национален винен маркетингов борд. Те най-често се финансират с малки отчисления от избите (според обема производство) плюс добавка от държавата. Бордът се занимава с изработване на национална визия и брандинг на виното, маркетингова и комуникационна стратегия, определяне на приоритетни пазари, мерки за развитие на винения туризъм, участия в изложения и събития, промоции и т.н. Това е само един модел, но има и други, включително без участие на държавата.

България днес е сред малкото винопроизводителки, които още нямат такава структура и маркетингова стратегия. Причината е типично българска: много винари все още са заети с конкурентни дрязги помежду си и не успяват да се обединят в името на по-голямата цел. Държавата пък не се слави с особена проактивност. В последните години все пак има напредък - на регионално ниво по-малките изби в Мелнишко, Сакар, Североизтока, Северозапада и т.н. обединяват усилия за обща промоция и винен туризъм. Големите все още стоят на страна.

Може ли да се възроди експортът

"Не виждам никакви предпоставки ситуацията да се промени. Нямаме стратегия и план за продажби навън, виното не е приоритетен отрасъл за държавата, все по-малко лозя се обработват, почти няма и големи предприятия, които да могат да реализират по-съществен износ", казва Евгени Харамлийски от "Домейн Бойар".

Станислав Бакърджиев също не вижда перспективи износът да се увеличи значително. "Като качество сме готови за външните пазари, маркетингово - не", обобщава той. По думите му, ако има добра страна на случващото се, то тя е, че качественият профил на износа се подобрява (или по-скоро некачественият се изчиства), а това по естествен начин подобрява имиджа на българското вино. Но далеч не е достатъчно.

Защо не може да си насадим лозя

Сложно е. Лозарството и винарството са сред най-регулираните сектори в ЕС, а нови лозя не могат да се садят току-така. Системата, въведена след период на свръхпроизводство на вино в Европа през 90-те, действа по следния начин: Всяка държава е регистрирала определена площ с лозя. В добавка тя има квота от 1.5% от тези площи плюс национална квота с фиксиран размер - това е резервът от т.нар. права за засаждане. На практика тези квоти са възможностите за създаване на нови насаждения - част от тях се дават за подмяна на стари лозя с нови, а изцяло нови площи са позволени само ако се изкоренят стари насаждения в същия размер на друго място. Сборът от този резерв и вече съществуващите площи съставят т.нар. лозарски потенциал на страната и тя не може да го надскача.

България влиза в ЕС, регистрирайки всичко, което по документи се води лозя - около 150 хил. ха. С годините обаче след проверки голяма част от площите отпадат - те са занемарени, безжизнени. Лозя са отписвани пък по Черноморието, за да бъдат заменени с хотелски комплекси. Така днес по документи площите вече са 60 хил. ха. Но по оценка на бранша се обработват под половината.

Проблемът е, че рано или късно необработваните площи също ще отпаднат. А заедно с това силно се свиват и квотите, т.е. възможностите за подмяна и увеличаване на лозята. И ако нещо не се промени много скоро, виненият сектор в страната ще бъде обречен да остане на сегашното си ниво и няма да може да расте значително.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар