Какво се случи с износа на вино

Славното минало и трезвото настояще на българското вино

Как България стана топ износител на вино през 80-те

Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Темата накратко
  • През 80-те и 90-те години България е сред топ износителите на вино в света, включително във Великобритания и други западноевропейски страни.
  • Днес експортът е на минимум, въпреки че качеството никога не е било по-добро.
  • Причините за това са много: липса на маркетинг, малки обеми, скъпа продукция и т.н., а промяна би била повече от предизвикателна.

"О, вие сте от България. Някога имаше много българско каберне в нашите магазини. Защо изчезна?" В подобен разговор е участвал, общо взето, всеки професионалист, журналист или винен любител, попаднал в международна тематична група. Има и друга вариация на разговора: "О, България. По едно време в магазините имаше толкова лошо българско каберне, че до ден днешен избягвам българско вино."

И двете твърдения са факт. През 80-те години социалистическа България извършва винен подвиг и се превръща в четвъртия най-голям износител на вино в света и петия най-голям вносител на свръхконкурентния британски пазар. В пика си експортът достига 300 млн. литра. Тази интересна история завършва с крах на стария български винен сектор, срив в качеството и в износа.

Днес България има стотици нови и модерни изби, които произвеждат по-качествени вина от всякога. Но въпреки това обемите на производство постоянно намаляват, а износът е на абсолютен минимум от едва 16 млн. литра през 2022 г. За този парадокс има обяснение - малките обеми, скъпата продукция и най-вече липсата на брандинг и маркетингова стратегия превръщат качественото българско вино в неподходящо за свръхконкурентния световен пазар. А най-предизвикателният въпрос е може ли това да се промени.

В този текст ще прочетете как България стана топ износител на вино през 80-те., а в линковете по-долу - и останалата част от историята.



Историята на съвременното винарство в България можеше да е друга. През 20-те и 30-те години виненото предприемачество в страната се е развивало изключително динамично и обещаващо, но е посечено от комунизма. Все пак индустрията се разгръща мощно в следващите десетилетия, макар и по друг начин. В рамките на СИВ на България се е падала честта да е една от страните, които захранват с вино Източния блок. За да отговори на нуждите, национализираният и окрупнен сектор ударно е индустриализиран още през 50-те години. Голяма част от местните стари сортове са изкоренени и заменени с международни като мерло, каберне совиньон, шардоне, мускат отонел и други, които позволяват по-лесна механизирана обработка. Тази загуба на сортове и до днес е отворена рана за българското винарство.

През 60-те и 70-те години България вече е голям "износител" (виж графиката), но основно за Източния блок, който поглъща продукцията без оглед на качеството. Опитите за износ на западни пазари срещу валута претърпяват фиаско - в началото на 70-те общият износ е за смешните 250 хил. долара, основно на наливно вино, което компании вносители бутулират и продават под собствен бранд. Това не е изненада - въпреки че се предлага навън на много ниски цени, българското вино не е конкурентоспособно - то е демоде, с лошо качество, нетрайно е, а логистиката и опаковките му са под всякаква критика, разказва Маргарит Тодоров в своята книга Against all odds за успеха на българското вино през 80-те години на Острова.

Тодоров е спорна личност в историята на българското вино и има своята роля в турбулентните времена на прехода и в т.нар. винени войни през 90-те години. Но безспорно през 80-те той има и огромни заслуги за винените успехи зад граница като директор на специалната държавна компания за износ на българско вино в Англия - Bulgarian Vintners Company (BVC), а после и на самия "Винимпекс" - външнотърговското дружество в структурата на "Винпром". Тодоров е човек, който не мисли по ограничения социалистически начин. Говори добър английски, отраснал е и е учил в чужбина - баща му е бил търговски представител в Джакарта. Той бързо навлиза в правилата на свободния пазар, в особеностите на винената търговия и осъзнава огромната роля, която маркетингът и имиджът имат за успех в този сектор. Така България се превръща в петия най-голям вносител на вино във Великобритания.

В книгата си Тодоров описва подробно как го е постигнал и разказът му може да е урок и за много съвременни производители. Великобритания е пазар мечта: един от най-големите, най-престижните (поддържа по-високи вносни цени), най-отворените към нови неща. Но българското вино не отговаря на нито едно условие, за да пробие там, а най-голямата пречка е катастрофалният имидж на България - той се свързва основно с убийството на Георги Марков и покушението над Папата, а това се пренася към всички продукти, включително към виното, по формулата "ако идва от България, не може да е добро".

През 80-те Тодоров работи по целенасочена стратегия да промени всичко това. Успява да убеди ръководството на "Винпром" в нуждата да се подобри качеството и да се развият нови технологии. Показателна за нивото по това време е следната история: Тодоров организира за главните технолози и шефовете на "Винпром" дегустация на чужди вина, които са успешни във Великобритания, за да добият представа какво се търси. И установява, че огромна част от тях никога не са опитвали друго вино освен българско. Не само това: концепцията, че стилът на виното може да се адаптира, а качествата му да се напасват по вкуса на пазара е напълно непозната на българските специалисти. Тук виното е такова, каквото стане, и точка. Малко по малко това се променя - поне при виното за износ (българите продължаваха да пият лошо вино).

Тодоров "надушва" и кои сортове и стилове скоро ще бъдат актуални на британския пазар и ориентира износното производство натам: сухи вина от каберне совиньон, мерло и шардоне. Работи се и за нови опаковки и етикети, подходящи за конкурентен западен пазар, както и за по-добра логистика. Той заимства маркетингови идеи отвсякъде. Например от Новия свят взима по-потребителски ориентирания подход на етикета да се изписва сорта вместо мястото на произход, каквато е европейската традиция, както и думата "Резерва". Плаща тайно за рекламни кампании на Острова - нещо, което комунистическата власт не одобрява. Води технолози на посещения в чужди винарни, включително в САЩ, където научават как се работи с дъбови бъчви и дървен чипс - неща, непознати дотогава за винената индустрия в България.

Всичко това води до успех. Докато през 1980 г. българският износ Великобритания е 300 хил. бутилки, през 1984 г. те са вече 4 млн., а през 1986 г. - 12 млн. Към началото на 90-те страна ни достига пик на този пазар и продава почти 50 млн. бутилки. От най-ниската на пазара средната цена на българското вино е нараснала до нивото на испанското и други популярни тогава вина. България става трети най-голям доставчик на червено вино на Острова след Италия и Франция. Българското каберне совиньон влиза като образец за сорта в материалите на Wine Education Trust - най-престижната винена образователна институция на Острова. И се предлага дори в столовата на британския парламент (House of Commons).

България също така прави пробиви и на изключително трудния белгийски пазар. Има добър износ за Германия, голям партньор е в скандинавските държави - в най-добрия си период внася 8% от виното в Швеция. Добри продажби отчита в САЩ и Канада.

Винен преход

През 90-те обаче този розов период свършва. С колапса на държавната икономика монополът на "Винпром" е разбит. Неговите 45 винарни в страната остават държавни, но вече се състезават самостоятелно на пазара, включително външния. Някои опитват да подбиват цени, други "шмекеруват" с качеството.

Маргарит Тодоров пък създава "Домейн Бойар", чиято цел е да изнася вино за Великобритания. Новата компания е в сложни отношения с държавната "Винимпекс" - от една страна се конкурира с нея, от друга - става партньор, а по-късно и съсобственик на лондонското дружество BVC. Според самия Тодоров целта е била да надгради вноса на държавната компания. Според други на практика той е опитал да го монолизира. Факт е обаче, че до средата на 90-те България запазва силните си износни позиции на Запад въпреки "винените войни". Междувременно "Домейн Бойар" започва и винопроизводство. Купува винпромите в Шумен и Ямбол и изгражда край Сливен изба "Сините скали" - най-модерния завод за вино в Югоизточна Европа по това време.

През втората половина на 90-те години всичко обаче се разпада. Започва масовата приватизация на държавните винзаводи. Част от тях бързо са източени и разпродадени за скрап. Други опитват да реорганизират производството в посока по-малко, но по-качествено вино. Свикнали да работят само с огромни количества и в промишлени условия повечето технолози не се справят. Качеството на продукцията рязко спада. България започва да изнася лошо вино за Острова и западните пазари и това е началото на края - количествата в следващите години рязко падат. Когато най-после се стига до приватизацията на "Винимпекс" през 2001 г., от дружеството не е останало нищо.

Следващите години са безвремие за винения сектор. Нови инвестиции почти няма. Някога национализираните лозя са върнати на собствениците, но те нямат нито знания, нито готовност да работят с тях. Повечето запустяват, лозарството се раздробява, новоприватизираните винзаводи имат трудности да се снабдяват със суровина, а качеството пада още, разказва Ивана Мурджева, адвокат в Кантора "Вино" и член на УС на Българска асоциация на винените професионалисти.

Перспективата за влизане в ЕС вместо позитивен тласък в началото води до "шок и ужас". "Ентусиазирана от предстоящото членство България рано-рано интегрира европейските нормативи за виното. Те обаче стресираха сектора. Един пример: някога в черноморските заводи се произвеждаше "коняк" и никой не се притесняваше да го нарича така. После изведнъж установихме, че това име не може да се ползва, защото е защитено в ЕС. Хората в бранша просто не разбираха защо. Всичко беше напълно ново, цялата индустрия трябваше да започне да работи по нови, непознати правила", разказва Мурджева.

Тя дава и друг пример: "Европейското законодателство забранява да се прави "втора преса" на джибрите. Дотогава бе нещо нормално да има "първи" вина и едни други "по-тънички", трапезни. Винарите бяха изумени, че трябва да изхвърлят джибри, в които има все още сок и захар", разказва Мурджева. На всичко отгоре по новите правила производството на вино и ракия трябва да са стриктно разделени - в отделни помещения, че и сгради, докато в българските заводи те винаги са вървели ръка за ръка. Кашата в този период е повсеместна.

Еврофондовете: слънчев лъч

Стабилизацията на сектора започва към 2008-2009 г. с помощта на евросредствата. Лозарската програма помага изключително много за изкореняването на старите лозя и подмяната на "старомодни" високодобивни сортове с нови и модерни сортове. "Бих нарекла тази програма спасителна за винения сектор, едва ли има лозар и винар, който да не се е възползвал от нея. Тя помогна на сектора да си стъпи на краката", казва Ивана Мурджева.

С помощта на Програмата за развитие на селските райони през годините пък бяха изградени и оборудвани десетки нови винарни, други бяха модернизирани. Българският едър бизнес като цяло също се разви и доби самочувствие и немалко негови представители направиха имиджови инвестиции във винарски изби.

След всички тези сътресения днес България вече има модерен винен сектор и висококачествено производство, но нещата на външните пазари също са коренно различни. България вече не е фактор на тях.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    wildbalkan avatar :-|
    wildbalkan
    • - 2

    Za tezi ot nas koito jiveiat ot godini izvan BG e iasna prichinata za lipsata na iznos i niama iznenada imaiki predvid ujasnoto kachestvo na nasheto vino,no....iavno kriteria za kachestvo v BG e dosta razlichen ot tozi izvan BG,az lichno dori kogato sam v BG ne smeia da kupia nashe vino...prosto trudno se pie

    Нередност?
  • 3
    bramasole avatar :-|
    bramasole
    • + 6

    "Маргарит Тодоров е човекът, с чието име се свърза успехът на българския износ за Великобритания."
    И нито дума за т. нар. "винена царица" Роза Георгиева, личност със странни познати и обкръжение. И общият им бизнес с М. Тодоров е странен; според градската мълва и смъртта на Роза е любопитна и неразследвана. А сумата, изплатена от Маргарит Тодоров на сина на Царицата, е срамно ниска за придобиване на собствеността върху цялата компания.
    Прав е бил Оскар Уайлд, твърдейки, че всеки в крайна сметка се оказва някой друг.

    Нередност?
  • 4
    xaq36646886 avatar :-|
    xaq36646886
    • + 3

    Ами както с всичко останало в България, криминалният Преход и възцарилият се хаос, некадърност и недалновидност съсипаха и тази индустрия.

    Нередност?
  • 6
    z.e.d avatar :-|
  • 7
    neogrey avatar :-?
    neogrey
    • + 1

    В края на статията не става ясно, какви са причините за сегашните неуспехи на българските вина и най-вече причината за толкова високите цени. Сравнете цените на вината в супермаркет в Италия, Испания или Гърция и тези в България. Дори ако щете и виното с произход Сицилия (поне според Лидл) Corte Aurelio Griggio на цена 4.99 лв - как така няма българско вино с подобна цена и качество?

    Нередност?
Нов коментар