Microsoft иска парче от TikTok

Защо тех гигант на средна възраст иска тийнейджърска сензация

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 29 юли шефовете на Alphabet, Amazon, Apple и Facebook преминаха през петчасова видеоконферентна връзка с антитръстовата подкомисия на Конгреса. Сатя Надела, изпълнителният директор на другия американски технологичен титан - Microsoft, прекара същия този ден в разговори с инвеститори, наемането на нови служители и разглеждането на резултатите за последното тримесечие. Неговото присъствие не бе и нужно в Конгреса - Microsoft вече не представлява интерес за политиците.

Или пък представлява? На 2 август компанията обяви, че е започнала разговори за закупуването на американския, канадския, австралийския и новозеландския бизнес на TikTok - широко популярно, но много проблемно китайско приложение за споделяне на кратки видеа. Президентът Доналд Тръмп предлага забрана на TikTok заради страхове, че от него изтичат данни на американски граждани към Китайската комунистическа партия, въпреки че компанията - майка на приложението, ByteDance отрича, че някога би направила нещо подобно. След някои необичайни стъпки, чиято цел бе да успокоят Тръмп - включително и изявление, в което компанията благодари за "личната помощ" - Microsoft получи време до 15 септември, за да стигне до сделка.

И други фирми могат да влязат в нея. Инвеститорите в ByteDance, повечето от които са американски, ще се опитат да изпреварят другите наддаващи. Много от тях са разочаровани, че ByteDance не успя да се справи с политическите проблеми на TikTok. Китайската група трябваше да отдели американското си звено през пролетта и да остане с голям миноритарен дял, казва един инвеститор. Но амбицията на основателя Джан Имин доведе ByteDance до грешни изчисления, които могат да доведат до геополитическо напрежение, добавя инвеститорът.

Цената на ранната продажба

Цената на TikTok може да се повиши още, ако се появят нови желаещи - но все пак ще е далеч от оценката, давана от самата ByteDance. Китайската компания смята, че TikTok би имала цена 200 млрд. долара само след няколко години. Сега бизнесът може да бъде продаден за между 15 и 40 млрд. долара. Това би била една от най-големите сделки за годината. Но веднъж щом американската TikTok с нейните 100 млн. потребители в страната започне да работи на печалба - а такава се очаква скоро - сделката може да се окаже подарък.

TikTok би вкарала Microsoft дълбоко в социалните мрежи. Това може би е и стратегическата цел на Сатя Надела. Google, основното поделение на Alphabet, вече конкурира Microsoft в облачните услуги и офис софтуера. Покупката на TikTok би била ответен удар срещу YouTube, която е собственост на Google, казва Марк Мердлер от Bernstein. Приложението може да даде на Microsoft и много данни на млади хора, каквито засега имат Snapchat и Instagram, собственост на Facebook.

В същото време TikTok е далеч от компетенциите на Microsoft - бизнес продукти с цел ефективност. Приложението е точно обратното - шедьовър на непродуктивността. Гейминг бизнесът на Microsoft, включително конзолите Xbox, отговарят само за 8% от годишните приходи на компанията за периода от юни до юни - 143 млрд. долара. Фирмата има смесени успехи в потребителските технологии. През юли тя окончателно спря Mixer, лайвстрийминг услуга, насочена към геймъри, която не успя да се наложи. С покупката на TikTok Сатя Надела може да се надява на покана при следващото гостуване на технологичните гиганти в Конгреса. Проблемите около модерацията на съдържание и защитата на данни в TikTok само ще се увеличават.

TikTok е далеч от компетенциите на Microsoft - бизнес продукти с цел ефективност. Приложението е точно обратното - шедьовър на непродуктивността.

За вниманието на младите

Следващите 40 дни ще бъдат натоварени. Microsoft ще се опита да купи от TikTok повече от само четирите английски говорещи пазара. ByteDance ще се опита да запази възможно най-много от глобалното си присъствие, особено след като Джан Имин е под обстрел в Китай, защото се поддава на натиска на янките. Светът може да се окаже с две версии на TikTok - една за американците и една, която се контролира от ByteDance.

Как би работила американската версия на TikTok остава неясно. Microsoft ще трябва да смени китайската инфраструктура на приложението, вероятно чрез копирането на кода на ByteDance и проверката му след това. Ако иска американските тийнейджъри да виждат видеа от японски или дори британски младежи, ще трябва да ги лицензира от ByteDance, което пък може да не се хареса на Доналд Тръмп. Настоящата привлекателност на TikTok се дължи отчасти и на глобалното покритие на приложението. И двете версии на платформата ще пострадат от раздялата. Instagram Reels, клонинг на TikTok, започна работа на 5 август и също ще се опита да привлече публика. За 45-годишната Mircosoft преминаването през технологичната война между САЩ и Китай може да се окаже лесна задача спрямо това да задържи вниманието на тийнейджърите.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Не само TikTok, но и Tencent

от "Капитал"

В края на миналата седмица президентът на САЩ Доналд Тръмп издаде заповед, с която спира дейността в страната на две китайски приложения. Тя ще влезе в сила след 45 дни. Освен TikTok, която бе очакваната жертва, в заповедта влиза и WeChat, популярното приложение за чат, игри, новини и други на втората по големина китайска технологична компания - Tencent. Решението на Тръмп е директна провокация срещу Китай и показва, че никоя от големите китайски фирми няма да бъде пожалена в технологичната война. WeChat е слабо популярно приложение в САЩ, където има едва около 20 млн. потребители. В световен мащаб обаче числата изглеждат различно. Общо WeChat има над 1 млрд. потребители, повечето от които в Китай. Мотивът зад решението са финансовите транзакции в приложението, които според администрацията на Тръмп носят потенциална заплаха за сигурността на потребителите. Така индиректно правителството повтаря същия аргумент, с който атакува и Huawei - че дейността на компанията е заплаха за националната сигурност. Белият дом вече води пълна студена война на технологичния фронт срещу Китай, но голямото изпитание ще бъде през ноември, когато са изборите за президент в САЩ. Въпросителната е дали при евентуален нов президент - демократа Джо Байдън - политиката на страната ще се промени.
Все още няма коментари
Нов коментар