Нашите логистични услуги пестят време и пари на малкия и средния бизнес

Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"

Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"
Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"
Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"
Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Инж. Емил Ботушаров е мениджър с дългогодишен управленски опит в IT и телеком индустрията. Заемал е ръководни позиции в международната компаниа Aviat Networks (предишната Harris Stratex Networks, a Harris Corp. company). От 2018 г. е главен изпълнителен директор и член на управителния съвет на ITA Group Bulgaria, а през 2021 г. придобива мастър лиценз за страната ни на международния лидер в сферата на логистиката Mail Boxes Etc. и създава "МВЕ България".

Има бакалавърска степен по "Мобилни комуникации" от университета "Уестминстър" в Лондон, магистърска степен по "Управление и предприемачество" от университета "Риджънт" в Лондон, както и две глобални магистърски програми за лидери (Global Executive MBA) от Университета по икономика във Виена (Wirtschaftsuniversität Wien) и Университета в Минесота (University of Minnesota - Carlson School of Management).

Вече трета година предлагате логистични услуги за българския пазар. Как оценявате развитието си досега и какви резултати постигнахте за този период?

Навлизането на глобално утвърдена компания за логистика и маркетинг е показателно на първо място за положителното развитие на нашия пазар. Щастлив съм, че страната ни е една от над 50-те държави от цял свят, която стана част от широката мрежа на МВЕ. В българския клон успяваме да съчетаем силата на международния опит с нуждите на местния бизнес, който все по-често търси професионални услуги за опаковане, доставка, печат и други свързани дейности. Благодарение на това за по-малко от три години успяхме да увеличим оборота си близо десет пъти. Това е резултат от целенасочените ни усилия за привличане на клиенти от сектора на малкия и средния бизнес, които да обслужваме дългосрочно. Разбира се, предлагаме редица услуги и за физически лица. Но вярваме, че трайният успех се основава на постоянство и лоялни, дълготрайни партньорства, в които и двете страни са доволни.

Кои услуги се търсят най-много от клиентите ви и какви предимства смятате, че им осигуряват те?

Все повече компании се обръщат към нас за помощ при процесите на опаковане и доставка на различни стоки, с които търгуват. А нашата сила е именно в това. По отношение на опаковането прилагаме много разнообразни практики и материали, които са изпитани във времето от колегите ни в цялата група. Специализирани сме в обработка както на стандартни артикули, така и на ценни и чупливи товари, големи предмети и такива с нестандартни размери. Имаме дори собствена техника за опаковане на вино, разработена от офиса ни в Италия. Така успяваме да предложим надеждна услуга, благодарение на която пратките са защитени и достигат до крайните потребители в най-добрия си вид. А това е целта на всеки онлайн търговец, за да има доволни и постоянни клиенти.

При доставките също предлагаме индивидуален подход - експресна или стандартна услуга, в страната или в чужбина, еднократни или регулярни пратки - нямаме ограничения. Благодарение на рамковите ни споразумения с подбрани и доказани куриерски фирми можем да осигурим много изгодни условия. Определено забелязваме как онлайн търговията се разраства в посока Европа и отвъд океана - и точно тук е нашата сила.

Целта ни и с двете услуги е да пестим време и пари на своите клиенти, за да могат те да се фокусират върху основните си дейности и разрастване на бизнеса.

По какъв начин развитието на онлайн търговията променя посоката на вашия бизнес и как се адаптирате към тези промени?

Ръстът в онлайн търговията в последните години е безспорен факт както в световен план, така и в България. За нас като компания това е много ценна пазарна ниша, в която можем да предложим цялостните си фулфилмънт решения, както и отделни услуги за управление на различни дейности в процеса на продажба. Интернет и съвременните технологии дават възможност на много предприемчиви хора да развият електронен бизнес. Те може да са добри в намирането на клиенти, в разработването на продукти, в обслужването. Но ключови функции като съхранение, опаковане, доставка, обработка на поръчки и управление на складови наличности да ги затрудняват. Тук на помощ идва МВЕ. Ние осигуряваме тези професионални услуги в помощ на онлайн търговците.

Един от начините на разрастването, който обявихте при стъпването си в България, беше чрез франчайз. Как се развива тази ваша програма и при какви условия компании могат да станат ваши представители?

Франчайзът е доказан метод за успешно стартиране на бизнес в световен план. Едно проучване на Оксфордския университет, озаглавено "Стойността на франчайзинга", показва, че такъв тип компании регистрират 1.8 пъти по-голям обем продажби от конкуренцията и са в състояние да генерират 2.3 пъти по-голям брой работни места от независимите фирми.

Глобалната мрежа на Mail Boxes Etc. сама по себе си е доказателство за успеха на този модел. Организацията ни има близо 3200 офиса в цял свят, като голяма част от тях са именно франчайз. Ние - "МВЕ България" - държим мастърлиценза за страната ни и така имаме възможност да отдаваме правото за франчайз на предприемачи, които искат да стартират собствен бизнес или да разширят съществуващия си. Търсим мотивирани хора с интереси в сферите на логистиката и маркетинга и различни услуги за нуждите на малкия и средния бизнес. Най-важните условия са да имат желание за развитие и да познават нуждите на местния пазар. А нашият екип им помага с всичко останало - от създаването на бизнес план с ясна перспектива за момента, в който компанията вече ще работи на печалба, до детайлите около откриването на самия офис.

Едно от най-ценните предимства на този модел е, че новата компания започва да работи на пазара с вече утвърдена и добре позната марка. Няма нужда тепърва да я лансира и да запознава клиентите с нея. Освен това предприемачите получават наготово достъп до трупани с години знания и умения и работещи световни практики благодарение на обученията, които им провеждаме. И не на последно място - използват добрите финансови условия, които ние сме договорили с проверени и подбрани поддоставчици на различни услуги като куриерски фирми, печатници и други. Сами едва ли биха постигнали такива цени и отстъпки.

В момента подпомагаме дейността на няколко франчайз партньора в страната и сме в търсене на нови. Всеки отворен за нови предизвикателства предприемач може да се свърже с нас през сайта ни и да обсъдим варианти за сътрудничество.

Как виждате развитието на компанията през следващите пет години в условията на сериозна конкуренция?

Нашата прогноза категорично е за продължаващ ръст на онлайн търговията, както и за нарастващ дял на стартъпи и друг вид компании, стартиращи собствен бизнес. Това ще води и до повишено търсене на цялостните фулфилмънт услуги, както и на отделните дейности по опаковане, доставка, управление на поръчки и клиентски запитвания. Малкият и средният бизнес ще узряват все повече за възможностите да наемат подизпълнители в тези направления, вместо собствениците да се ангажират с всичко сами. В тези условия е нормално и конкуренцията в нашия бизнес да нараства, но това е показател за положителното развитие на бранша като цяло.

Ние в "МВЕ България" ще продължим да развиваме двете си ключови предимства, с които успяваме да печелим и задържаме доволни клиенти. На първо място - да поддържаме висок стандарт и качество на предлаганите услуги. И не по-малко важно - да предлагаме лично отношение и внимание към нашите потребители и да търсим най-доброто решение на нуждите им. Отличното клиентско изживяване е в основата на философията на МВЕ.