Нашите логистични услуги пестят време и пари на малкия и средния бизнес
Емил Ботушаров, главен изпълнителен директор на "МВЕ България"
Съдържание от "МВЕ България"
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Инж. Емил Ботушаров е мениджър с дългогодишен управленски опит в IT и телеком индустрията. Заемал е ръководни позиции в международната компаниа Aviat Networks (предишната Harris Stratex Networks, a Harris Corp. company). От 2018 г. е главен изпълнителен директор и член на управителния съвет на ITA Group Bulgaria, а през 2021 г. придобива мастър лиценз за страната ни на международния лидер в сферата на логистиката Mail Boxes Etc. и създава "МВЕ България".Има бакалавърска степен по "Мобилни комуникации" от университета "Уестминстър" в Лондон, магистърска степен по "Управление и предприемачество" от университета "Риджънт" в Лондон, както и две глобални магистърски програми за лидери (Global Executive MBA) от Университета по икономика във Виена (Wirtschaftsuniversität Wien) и Университета в Минесота (University of Minnesota - Carlson School of Management).
Вече трета година предлагате логистични услуги за българския пазар. Как оценявате развитието си досега и какви резултати постигнахте за този период?
Навлизането на глобално утвърдена компания за логистика и маркетинг е показателно на първо място за положителното развитие на нашия пазар. Щастлив съм, че страната ни е една от над 50-те държави от цял свят, която стана част от широката мрежа на МВЕ. В българския клон успяваме да съчетаем силата на международния опит с нуждите на местния бизнес, който все по-често търси професионални услуги за опаковане, доставка, печат и други свързани дейности. Благодарение на това за по-малко от три години успяхме да увеличим оборота си близо десет пъти. Това е резултат от целенасочените ни усилия за привличане на клиенти от сектора на малкия и средния бизнес, които да обслужваме дългосрочно. Разбира се, предлагаме редица услуги и за физически лица. Но вярваме, че трайният успех се основава на постоянство и лоялни, дълготрайни партньорства, в които и двете страни са доволни.
Кои услуги се търсят най-много от клиентите ви и какви предимства смятате, че им осигуряват те?
Все повече компании се обръщат към нас за помощ при процесите на опаковане и доставка на различни стоки, с които търгуват. А нашата сила е именно в това. По отношение на опаковането прилагаме много разнообразни практики и материали, които са изпитани във времето от колегите ни в цялата група. Специализирани сме в обработка както на стандартни артикули, така и на ценни и чупливи товари, големи предмети и такива с нестандартни размери. Имаме дори собствена техника за опаковане на вино, разработена от офиса ни в Италия. Така успяваме да предложим надеждна услуга, благодарение на която пратките са защитени и достигат до крайните потребители в най-добрия си вид. А това е целта на всеки онлайн търговец, за да има доволни и постоянни клиенти.
При доставките също предлагаме индивидуален подход - експресна или стандартна услуга, в страната или в чужбина, еднократни или регулярни пратки - нямаме ограничения. Благодарение на рамковите ни споразумения с подбрани и доказани куриерски фирми можем да осигурим много изгодни условия. Определено забелязваме как онлайн търговията се разраства в посока Европа и отвъд океана - и точно тук е нашата сила.
Целта ни и с двете услуги е да пестим време и пари на своите клиенти, за да могат те да се фокусират върху основните си дейности и разрастване на бизнеса.
По какъв начин развитието на онлайн търговията променя посоката на вашия бизнес и как се адаптирате към тези промени?
Ръстът в онлайн търговията в последните години е безспорен факт както в световен план, така и в България. За нас като компания това е много ценна пазарна ниша, в която можем да предложим цялостните си фулфилмънт решения, както и отделни услуги за управление на различни дейности в процеса на продажба. Интернет и съвременните технологии дават възможност на много предприемчиви хора да развият електронен бизнес. Те може да са добри в намирането на клиенти, в разработването на продукти, в обслужването. Но ключови функции като съхранение, опаковане, доставка, обработка на поръчки и управление на складови наличности да ги затрудняват. Тук на помощ идва МВЕ. Ние осигуряваме тези професионални услуги в помощ на онлайн търговците.
Един от начините на разрастването, който обявихте при стъпването си в България, беше чрез франчайз. Как се развива тази ваша програма и при какви условия компании могат да станат ваши представители?
Франчайзът е доказан метод за успешно стартиране на бизнес в световен план. Едно проучване на Оксфордския университет, озаглавено "Стойността на франчайзинга", показва, че такъв тип компании регистрират 1.8 пъти по-голям обем продажби от конкуренцията и са в състояние да генерират 2.3 пъти по-голям брой работни места от независимите фирми.
Глобалната мрежа на Mail Boxes Etc. сама по себе си е доказателство за успеха на този модел. Организацията ни има близо 3200 офиса в цял свят, като голяма част от тях са именно франчайз. Ние - "МВЕ България" - държим мастърлиценза за страната ни и така имаме възможност да отдаваме правото за франчайз на предприемачи, които искат да стартират собствен бизнес или да разширят съществуващия си. Търсим мотивирани хора с интереси в сферите на логистиката и маркетинга и различни услуги за нуждите на малкия и средния бизнес. Най-важните условия са да имат желание за развитие и да познават нуждите на местния пазар. А нашият екип им помага с всичко останало - от създаването на бизнес план с ясна перспектива за момента, в който компанията вече ще работи на печалба, до детайлите около откриването на самия офис.
Едно от най-ценните предимства на този модел е, че новата компания започва да работи на пазара с вече утвърдена и добре позната марка. Няма нужда тепърва да я лансира и да запознава клиентите с нея. Освен това предприемачите получават наготово достъп до трупани с години знания и умения и работещи световни практики благодарение на обученията, които им провеждаме. И не на последно място - използват добрите финансови условия, които ние сме договорили с проверени и подбрани поддоставчици на различни услуги като куриерски фирми, печатници и други. Сами едва ли биха постигнали такива цени и отстъпки.
В момента подпомагаме дейността на няколко франчайз партньора в страната и сме в търсене на нови. Всеки отворен за нови предизвикателства предприемач може да се свърже с нас през сайта ни и да обсъдим варианти за сътрудничество.
Как виждате развитието на компанията през следващите пет години в условията на сериозна конкуренция?
Нашата прогноза категорично е за продължаващ ръст на онлайн търговията, както и за нарастващ дял на стартъпи и друг вид компании, стартиращи собствен бизнес. Това ще води и до повишено търсене на цялостните фулфилмънт услуги, както и на отделните дейности по опаковане, доставка, управление на поръчки и клиентски запитвания. Малкият и средният бизнес ще узряват все повече за възможностите да наемат подизпълнители в тези направления, вместо собствениците да се ангажират с всичко сами. В тези условия е нормално и конкуренцията в нашия бизнес да нараства, но това е показател за положителното развитие на бранша като цяло.
Ние в "МВЕ България" ще продължим да развиваме двете си ключови предимства, с които успяваме да печелим и задържаме доволни клиенти. На първо място - да поддържаме висок стандарт и качество на предлаганите услуги. И не по-малко важно - да предлагаме лично отношение и внимание към нашите потребители и да търсим най-доброто решение на нуждите им. Отличното клиентско изживяване е в основата на философията на МВЕ.