🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как зебрата на "Гурко" и "Шести септември" избяга заради ремонта

От общината казват, че се чака краят му и добро време, за да бъде изградена нова, но според експерти ситуацията е опасна и нерегламентирана

От края на миналата година пешеходната пътека при сградата на НАП е премахната, но знакът продължава да стои, като обърква водачи и пешеходци
От края на миналата година пешеходната пътека при сградата на НАП е премахната, но знакът продължава да стои, като обърква водачи и пешеходци
От края на миналата година пешеходната пътека при сградата на НАП е премахната, но знакът продължава да стои, като обърква водачи и пешеходци    ©  Надежда Чипева
От края на миналата година пешеходната пътека при сградата на НАП е премахната, но знакът продължава да стои, като обърква водачи и пешеходци    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Кръстовището е на метри от това на "Шишман", където неотдавна стана инцидент и подобен "пропуск" е, меко казано, озадачаващ.
  • Обяснението на общината за липсващата пешеходна пътека е, че така се е случило заради "последващи дейности по оформяне на кръстовището".
  • Бездействието е стряскащо на фона на това, че за последните десет години 290 пешеходци само в София са загубили живота си.

*След публикуването на текста, на 26 март, пешеходната пътека беше изградена.

Ремонтът на центъра на София, за който е доста вероятно общината да загуби европейско финансиране, "изтри" пешеходната пътека на улиците "Гурко" и "Шести септември" до сградата на НАП. Такава няма нарисувана, нищо че знакът за нея си стои. А нужда има - в района има много институции, хора непрекъснато пресичат. Кръстовището е на метри от това на "Шишман", където преди няколко месеца бе убито дете на пешеходната пътека и подобен "пропуск" е, меко казано, озадачаващ. Според експерти оставеното незавършено положение е нерегламентирано и опасно.

"Нормативната ни уредба не допуска да съществува пешеходна пътека без знаци, маркировка и осветление. Няма различно тълкуване, така че в конкретния случай имаме несъответствие с нормативните изисквания", коментира за "Капитал" инж. Иван Петков, който е транспортен експерт. Според него при условия на текущо строителство би следвало да има проект за временна организация на движението, където да са създадени условия за безопасно движение, като без подобен документ не може да се издаде разрешение за строителство.

Той казва, че отговорни за контрола са представители на службите за контрол на МВР (сградата на министерството парадоксално също се намира на това кръстовище), общината и СДВР, както и надзорната фирма по време на строителство, "но липсва контрол и желание".

Обяснението на общината за липсващата пешеходна пътека в отговори по Закона за достъп до информация до "Капитал" е, че така се е случило заради "последващи дейности по оформяне на кръстовището, съгласно одобрен проект за Постоянна организация на движение, съгласуван с Дирекция "Управление и анализ на трафика" и отдел "Пътна полиция" при СДВР". В отговорът им (към края на януари) се казва и че ще бъде изградена нова пешеходна пътека на мястото, но след "приключване на всички строително-монтажни работи по кръстовището и при наличие на благоприятни метеорологични условия". Кога ли ще е това, надали някой знае.

Бездействието е стряскащо на фона на това, че за последните десет години 290 пешеходци само в София са загубили живота си. Когато детето беше убито на кръстовище при "Шишман", иначе община и държава се изредиха с редовния си репертоар за пътната безопасност, инвестиции, камери, засилен контрол и прочие. В резултат се изгради повдигнато кръстовище и две пешеходни пътеки от двете му страни. Доколко те са безопасни обаче отново е спорно - използваните материали са различни от обичайните. Няма отразителна маркировка, а осветлението също не е достатъчно добро.

"Към днешна дата пешеходната пътека е изпълнена от бетонови павета, вградени в новата пътна настилка, съгласно одобрения проект за Постоянна организация на движение. Изпълнена е вертикална сигнализация. Пътеката е осветена от монтиран нов стълб за улично осветление", коментират от общината. И поясняват в отговора си по ЗДОИ, че се очаква да бъде предоставено техническо решение за допълнителна хоризонтална маркировка от проектанта. Вложените материали са съответствали с идеята "Шишман" да бъде пешеходна улица или поне "споделена", като това не се случи (Какви са загубите за София от централните ремонти четете в текста тук.)

Какъв е проблемът

Повдигнатите кръстовища и пешеходните пътеки, както и знаците "Зона 30" поставени в тази част, обаче така или иначе няма как да сработят, когато липсва контрол. А навлизащите коли по "Гурко" обикновено минават транзитно, идвайки от по-големите булеварди, и често не намаляват скоростта.

От няколко години за столичната полиция контролът за това дали шофьорите спазват предимството на пешеходци не е приоритет - след 2016 г. наказателните постановления, издадени от полицията за отнемане предимство на пешеходна пътека, рязко се свиват.

"Столичната община не желае да слага камери за контрол на скоростта, а пък МВР не иска да се натоварва с повече, тези и сега са им достатъчни. Така че едните се оплакват, че не могат, другите също и всички са доволни. Замислете се какво стана, като позволихме на редовите полицаи да глобяват, каква е статистиката, къде са тези служители? Трябва просто да има желание и контрол, за да може да се постигне това ограничение от 30 км/ч. Трябва и водачите, и пешеходцитеда са по-внимателни - това няма да стане с магическа пръчка, така че трябва да има пак контрол и обучение, за да се получат нещата след 20 години", коментира инж. Петков.

Пример за донякъде нестандартно решение, което да ограничи скоростта, са интелигентни изкуствени неравности. Идеята е, че те се появяват само когато "усетят" автомобил да кара със скорост, по-висока от позволената, и причиняват дискомфорт. Иначе каращите с "нормална" скорост не усещат нищо. "Към момента те не са регламентирани в България, но дори и като пилотен проект, което общината и преди е правила, може да стане. Или просто да ги регламентират. Отново въпрос на желание. На тези места проблемите не са в пиковите часове, а когато няма трафик, и затова трябва да е гъвкаво решението. Разбира се, пред МВР, където има десетки служители, нищо не пречи да се засили контролът до намиране на адекватно решение", коментира инж. Петков.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 6
    vmware_bulgaria avatar :-(
    vmware_bulgaria

    то и на другата пътека, тази на Гургко, след ремонта изведнъж се оказа че няма осветление :)
    изчезна.

    след няколко сигнала, сложиха накриво едно прожекторче, като е доста спорно каква работа върши то.
    тотално безхаберие

    Нередност?
Нов коментар