Изкуството е актив, но предпазва ли от инфлация

Арт пазарът расте с годините, като достъп до него вече имат и инвеститорите с по-малки възможности

Автопортрет на Винсент ван Гог.    ©  unsplash
Темата накратко
  • Как и откъде може да се закупуват произведения на изкуството.
  • Може ли да се смята за актив и какви свойства притежава.
  • Нарастващата инфлация увеличава и интереса към сектора.

"Артист е човек, който създава неща, които не трябват на никого", казва Анди Уорхол пред журналисти през 60-те години на миналия век. През май тази година популярната творба на твореца с Мерилин Монро се продаде за над 195 млн. долара, с което се превърна в най-скъпото продадено (на публичен търг) съвременно произведение на изкуството от ХХ век. В света на изкуствата обаче невинаги най-скъпото е най-естетическо или най-доходоносно. А и колекционирането, и инвестирането в творби вече не е ограничено само до най-богатите.

Какво е изкуство и как се купува

Българският тълковен речник дефинира изкуството като "вид човешка дейност, която създава произведения с определени естетически стойности", което, наред с много други дефиниции, може да означава всичко: обект, дейност, мисъл. Етимологията на самата дума е свързана със старобългарската искоусъ, или изкушение, тест.

За придобиването му във физически вид има два основни начина. Чрез интернет или на живо. И двата са изключително лесни, но да започнем с по-старомодния. Най-лесният начин е да се отбиете в кварталната галерия или студио, или изложба, където, ако артистът или колекционерът искат да продават, може да обсъдите сделка. Друг вариант са аукционите, но наддаванията понякога може да повишат цената твърде много. По-икономичен, но малко по-особен подход са гаражните разпродажби или откритите пазари. Шансът да попаднете на картини от известен артист е почти нулев, но винаги може да откриете сравнително запазени произведения на доста ниски цени.

В интернет е малко по-триково и рисково поради нуждата от доверието, че "продуктът" ще изглежда по-същия начин, както е описан на снимките или от продавача. Първата опция отново е да се сдобием директно от "производителя". Творецът или галерията може да има сайт, където по всяка вероятност ще бъдат изложени поне част от творбите. Вторият вариант с аукционите онлайн вече става малко по-деликатно.

По време на пандемията две от най-големите аукционни къщи - Christies и Sothesby, отвориха сайтовете си за клиенти от цял свят, които могат да участват в онлайн наддавания, като цените може и да не са толкова високи. Sothesby например провежда периодично изцяло онлайн аукциони, като предложенията варират от китайски артефакти, датиращи от векове, или по-класически произведения на по-известни артисти като Пикасо, Дюбоа, както и по-неизвестни такива. Цените варират в зависимост от произведението, но доста често са под 5 хил. евро.

С приходи близо 14.5 млрд. долара през 2021 г. (7.1 млрд. за Christies, 7.4 млрд. за Sothesby) двете компании заемат близо 50% пазарен дял в света на изкуствата. Достъп до услугите им може да получат потребители от цял свят. Регистрацията отнема няколко минути и, подобно на онлайн брокерите за търговия с акции, изисква верификация на профила с документи за самоличност. Компаниите предлагат услуги както за съхранение, така и за вземане на място и доставка на произведенията.

Последната опция за придобиване на творба биха били сайтовете за покупко-продажби от сорта на Olx, където също често се намират интересни артефакти на доста ниски цени (около 50 - 100 лв.), които винаги може да се продадат на по-висока цена, ако намерите подходящ купувач.

Инвестиция ли е изкуството

И да, и не. Зависи от много фактори. Най-важният е авторът. За да бъде ценен даден актив, то предлагането му трябва да бъде ограничено. Същото е и с изкуствата. Художник, който се изхранва с изкуство и продава колкото може повече картини, трудно може да им търси висока цена. Обратното важи с пълна сила. Когато повечето от произведенията на даден артист вече са извън пазара: разпродадени, загубени, в частни колекции или в музеи, толкова по-висока е цената. Оценките може да нараснат и десеторно, когато творбата или артистът са свързани с определен период във времето или има и историческа стойност.

На второ място е състоянието и съхранението. Или как смятате да го използвате. Дали ще го окачите на стената, или сложите на секцията, или ще го приберете в сейф. Колкото по-стар е предметът, толкова повече грижи изисква. Изображение на платно или статуетка например трябва да бъде в стъклена или дървена рамка, тъй като с времето ще се акумулират щети. Ако смятате да го оставите на показ, най-вероятно за вас това няма да бъде най-ценният ви актив, но пък винаги може да ви доставя удоволствие.

Не на последно място е ликвидността. Ако очаквате бърза възвръщаемост и лесно генерирани капиталови печалби, изкуството не е такъв вид актив. Пазарът е малък. Трудно продавач и купувач се разбират за цена понякога, което и налага нуждата от посредници, които да организират аукциони. Доходността трудно се измерва. Съществуват индекси, които пресмятат средната стойност на сделките в глобален план за даден период от време, най-често година, но методите им са под въпрос. Пример за такъв индикатор е All Art Index на Artmarketresearch, който показва доходност над 20% за една година (от 1 септември 2021 г.). Индексът следи продажбите на най-високо котираните артисти.

Предпазва ли от инфлация

През 1996 г. доклад на Bear Stearns, фалиралата през финансовата криза американска банка, придобита след това от JP Morgan, анализира пазара на изкуствата и връзката с инфлацията. Според Елизабет Херидж, управляващ директор тогава, сега директор на консултантска фирма в сектора на изкуствата, нарастващата инфлация през 70-те и 80-те години в САЩ е била в основата на възникването на много артисти, сред които и Анди Уорхол. "Имаше интерес към диверсификация на активите и така се роди идеята за изкуството като легитимен клас актив", пише Херидж.

"Когато навлезем в инфлационна среда, стойността на изкуството ще се увеличи от сегашните нива", пише Херидж, като допълва, че основната задача за купувачите ще бъде да изберат сегмента от пазара, където цените ще се повишат най-много.

Проучване на професори от Брюксел през 2012 г. анализира представянето на изкуството като актив още по-назад във времето. "По време на войната произведенията на изкуството показват уникални инвестиционни характеристики", пише Ким Остерлинк, професор в Белгийския свободен университет. Произведенията на изкуството предлагат защита от инфлацията, могат да се преместват от място на място, дори в чужбина, ако се наложи да се местим, а и не на последно място, са дискретна форма на инвестиция, смята академикът.

Най-странният актив

Когато и да се е зародил като инвестиция, секторът на изкуствата никога не е спирал да се развива. Въпреки спада на интереса към NFT-тата през последните месеци, който е свързан със слабото представяне на криптовалутите, те са доказателство за възникващите нови индустрии в сектора, за които говорят специалистите. Дали е актив, колко печеливш може да бъде и до каква степен предпазва от инфлацията са деликатни въпроси, на които трудно може да се даде дефинитивен отговор. Строго индивидуално е. Както казва Тайлър Коуен, професор по икономика, в статия в Bloomberg: "Изкуството доставя на своите собственици удоволствието да му се наслаждават на стената си и никаква инфлация не може да отнеме това. Това е едновременно инвестиция и форма на потребление, като последното е доста защитено от всякакви макроикономически условия."

Инвестирането в изкуство не е за всеки. Това носи голям риск и инвеститорите не трябва да очакват огромна възвръщаемост, дори от разнообразна колекция от произведения. Но ако купувате произведения на изкуството, които ви правят щастливи, най-малкото ще притежавате произведения, които обичате и можете с гордост да показвате. Ако стойността на някое от вашите произведения на изкуството значително се увеличи, тогава можете да продадете тези произведения за прилична печалба и да използвате приходите за повторно декориране.

Български инвестиции в изкуство

Когато стане дума за професионални инвестиции в изкуство в България, няма много опции. Една от тях е фондът за изкуство, създаден от финансовата група "Експат". "Когато създавахме фонда, открихме 82 фонда за изкуство в целия свят", казва пред "Капитал" Николай Василев, изпълнителен директор на "Експат асет мениджмънт", като добавя, че повечето фондове са в Азия, САЩ, "малко в Западна Европа и нищо между Германия и Хонконг". Освен това малка част от фондовете са широкодостъпни за обикновения инвеститор.

Така през 2019 г. възниква "Експат глобално изкуство" като акционерно дружество, което не се търгува на борсата, но предлага опцията на всеки инвеститор да придобие дял от компанията, като по този начин получи част от печалбите на портфолиото на компанията. Доходността на "Експат глобално изкуство" е пряко свързана с нетната стойност на активите, които притежава, като колкото повече картини продава, толкова по-голяма е доходността. От създаването на дружеството доходността е около 20% според данни на компанията, но за последната година (последно изчислена към 30 юни 2022 г,) възвръщаемостта е негативна (-0.75%).

Q/A с Николай Василев, изпълнителен директор на "Експат асет мениджмънт",

Какъв актив е изкуството?

Взети поотделно, предметите на изкуството са слабо ликвидни. Има художници, които примерно за цяла година, не са продали нито една картина. Ако някой има колекция от десетки или стотици картини, също не ми е ясно дали ще успее да ги продаде някога. Ние сме специализирани в това да купуваме цели колекции или всички творби на даден автор или колекционер. (прави уточнение, че са бизнесмени, а не специалисти по изкуство)

Предметите на изкуството имат уникални характеристики (като активи). Купуваш си една картина от Златю Бояджиев например и тя е единствена. Само ти я имаш. От особено значение е и ако художникът е живял в миналото, тъй като броят на неговите произведения няма да се увеличи.

В какво изкуство инвестирате?

Дружеството има мандат да инвестира в глобални предмети на изкуството, тоест от целия свят, но бързо напреднахме с бройката на българските. Успяхме да купим цели колекции, десетки картини. Тъй като се намираме в България и докато фондът е сравнително малък, е най-лесно да купуваме българско изкуство. Постепенно ще купуваме повече и чуждо. Пандемията забави скоростта, с която искахме да растем, въпреки това за последната година броят на картините ни се е удвоил.

Колко често провеждате аукциони и кога беше последният? Ами следващият?

Последният аукцион е отпреди две години. Ако нямаше пандемия, щяхме да го правим поне два пъти годишно. Сега целта е поне веднъж. Скоро ще последва новият аукцион, но смятаме, че периодът преди Коледа не е най-подходящ, тъй като има много събития. Ще бъде в първите месеци на следващата година.

Как влияе инфлацията?

За момента не сме увеличили цените си въпреки инфлацията. Но се забелязва нарастващ интерес. Доста хора, които преди това не купуваха, сега звънят (за поръчки). Общо (за три години) сме придобили около 1000 картини и сме продали около 60.
Все още няма коментари
Нов коментар