🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Войната на NFT пазарите

Иновациите и уникалните функции определят търсенето на най-доброто място за търговия с незаменими токени

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • OpenSea беше доминиращата платформа на пазара за NFT, като за периода от 2017 до средата на 2021 г. прави над 90% от NFT сделките.
  • Сега Blur пое водещата роля, като включва в себе си най-доброто от всички свои предшественици.
  • Сътрудничествата с известни артисти, знаменитости и марки играят важна роля в битката за пазарен дял.

Сeкторът на незаменимите токени (NFT) претърпя бърз растеж и промяна, a вече няколко компании се състезават за пазарен дял и за любовта на потребителите. Битката е обяснима - пазар за милиарди, в който влизат традиционните криптокомпании, но и звезди от шоубизнеса, медии, компании за потребителски стоки, от една страна, а от друга са техните фенове, клиенти и потребители търговци, разбира се, и немалко спекуланти. Платформите, на които се случват сделките, така наречените маркетплейси, освен че са част от архитектурата на Web 3.0, са и може би единственото място, на което може да се печели директно в криптовалута - купувайки един незаменим токен за определена цена в ETH и продавайки го за по-висока.

В тази война за доминация има едва пет ключови играча: OpenSea, LooksRare, X2Y2, SudoSwap и Blur, които правят всичко това възможно да се случва.

OpenSea

OpenSea бeше първaта платформа, която се възползва от NFT бума. Сайтът е пуснат през 2017 г. и веднага започна да предлага всичко под слънцето, което на практика включва широка гама от цифрови колекционерски предмети, включително изкуство, виртуални недвижими имоти, колекции от профилни картини и артикули за web3 игри. С развитието на пазара доминацията на OpenSea нарасна още повече, привличайки милиони потребители и милиарди долари обем на търговия, като в рамките на 3 години от 2017 до средата на 2021 в Opensea се правят над 90% от сделките според данни от DappRadar. Като първа такава платформа тя си позволяваше да налага сериозни такси за търговия - 2.5% от всяка транзакция. Нещо, което конкуренцията вече променя.

LooksRare

LooksRare се появи в края на 2021 г. и беше маркетиран като основен конкурент на OpenSea. Със своя елегантен дизайн и удобен за потребителя интерфейс LooksRare създаде значителна потребителска база, като предложи и няколко уникални функции, които трябваше да бъдат ключът към успеха и с които LooksRare трябваше да детронира Opensea. Главната разлика беше значителния еърдроп на токени (LOOKS), който да възнаграждава потребителите, правили NFT сделки до този момент, и да дава лихва на на онези, които стейкват $LOOKS. Към този момент средното количество на еърдропа в долари бе около 200-300 долара. Освен това LooksRare опита да прави и промоционални евенти, като например да премахне своя дял от продажбите на определени колекции за определено време, да подари "пари за газ" с които потребителите да листнат колекции, за които не са им се давали 5 долара, и социални евенти в twitter, където на базата на томбола да бъдат подарявани определи колекции с цел маркетинг и привличане на нови потребители.

X2Y2

X2Y2 стартира в началото на 2022 г. и имаше за цел да се открои, като се насочи към по-нишова аудитория. Платформата се фокусира върху "висококачествени" NFT с ограничено издаване, привличайки главно колекционери и артисти, интересуващи се от уникалност на произведенията. Успехът на X2Y2 в обслужването на конкретен пазарен сегмент му позволи да си създаде ниша в силно конкурентната NFT пазарна арена, въпреки това главната разлика на сайта е възможността за така наречените OTC - over the counter сделки. Те позволяват, ако намериш купувач за своето NFT в някой дискорд, twitter, ens или opensea профил, да му продадеш NFT, без да плащаш не само таксите за платформата, но и таксите на самата колекция, тоест да вземеш възможно най-много пари от сделката и дори да направиш отстъпка на купувача, като в някой случай си разделяте част от тези проценти, вариращи между 5 и 12.5 %.

SudoSwap

Със силен фокус върху децентрализацията на управлението, SudoSwap придоби популярност сред потребителите, които бяха разочаровани от централизирани платформи като OpenSea. Позволявайки на потребителите да изброяват и търгуват всякакви NFT без ограничения, SudoSwap се позиционира като алтернатива на по-рестриктивните и курирани пазари и предостави опции за по-добра ликвидност, която да е в полза и на купувачите, и на продавачите, но не и на колекциите, които са лишавани от техния creator royalty - премията, която получава създателят, когато неговото произведение се продаде на вторичния пазар. В крайна сметка таксите в Sudo са по-ниски от тези в Opensea и LooksRare, a дълго време се спекулираше и за голям еърдроп, който се подготвя, което значително увеличи и обемите на търговия.Sudo e и една от малкото платформи, които могат да се конкурират с nfttrader.io, лидерът на сайтовете за размяна на NFTs. Едно от най-значимите развития в пейзажа на пазара на NFT е именно интегрирането на функциите за децентрализирано финансиране (DeFi).

Blur

Blur е може би най-революционната платформа за NFT трейдинг и бе пусната в средата на 2022 г., възприемайки различен подход към пазара на NFT. Тя се фокусира върху потребителите на дигиталните пазари и чу техните искания, като едновременно с това си бе научила уроците от останалите платформи и предприе стъпки да направи всичко една идея по-добре от тях.

За начало и за да "открадне" потребители, Blur премахна своята такса и потребителите трябваше да плащат само този на колекцията. След 2 месеца Blur премахна и процента на самите колекции, което на практика означаваше, че ако при сделка в Оpensea ще се разделите с поне 5% от парите, ако направите сделка на BLUR, всичко си остава за вас. Това екзалтира икзключително много колекционери и трейдъри, а комбинирано с факта, че Blur рекламира най-големия NFT еърдроп досега, платформата започна наистина да плаши Opensea, които до този момент не бяха променяли абсолютно нищо години наред.

Притиснати до стената, в рамките на няколко месеца, Opensea се принуди "временно" да намали своите 2.5% за всяка транзакция, да променят дизайна на сайта си, да правят много повечe съдържание в социалните мрежи и дори да направят втора платформа GEM, която да бъде промотирана за професионални трейдъри, с много повече възможности за графики и следене на пазарите, купувачите и продажбите на основни колекции, по същия модел, по който BLUR е устроена. Въпреки това тези промени не бяха достатъчни, главно защото еърдропа на BLUR се състоя и беше изключително успешен, като стана ясно, че това е само началото и в екосистемата ще се състоят още еърдропи, този път за "верни" потребители, като едно от допълнителните условия е "да не листвате на други маркетплейси".

За месеците март и април почти 65% от сделките са извършени на сайта на BLUR. Освен всичко останало платформата създаде и феномен, наричан BLUR farming и вкара някои Defi механизми. За да получите възможно най-много токени от следващия BLUR еърдроп, вие трябва да наддавате в ETH, възможно най-близко до цената на продажба на някоя от основните колекции. Това вкара много ликвидност и в комбинация с първия еърдроп значително повиши цените на почти всички колекции, като много трейдъри описваха началото на 2023 като пролетен бичи пазар. В допълнение на всичко това, Blur предложи и опцията за lending(кредитиране), която предлага допълнително възможности за ликвидност и вероятно е силно взаимствана от x2y2.

Надпревара и за инфлуенсър рекламите

Друг фактор, допринасящ за продължаващата битка сред NFT пазарите, е надпреварата за осигуряване на високопрофилни сътрудничества с известни артисти, знаменитости и марки. OpenSea привлече големи имена като списание TIME, а BLUR използва фокуса си върху социалните медии, за да си сътрудничи с влиятелни хора, главно най-известните web3 трейдъри. Тези партньорства носят както доверие, така и видимост на платформите, стимулирайки приемането на потребителите и увеличавайки цялостната привлекателност на пазара.

Междуверижни пазари

Платформи като Opensea и X2Y2 започнаха да изследват междуверижни NFT пазари, които позволяват на потребителите да търгуват с NFT в различни блокчейни, като Ethereum, Binance Smart Chain, Polygon и тн. Този междуверижен подход не само разширява наличния набор от цифрови колекционерски предмети, но също така помага за намаляване на "задръстванията" и таксите за транзакции в отделните мрежи.

Докато войната на пазара на NFT продължава, уникалният подход и функции на всяка платформа играят решаваща роля за привличането на потребители и поддържането на пазарен дял. В крайна сметка победителите в това пространство ще бъдат тези, които могат да се адаптират и да правят иновации, предлагайки най-доброто потребителско изживяване и завладявайки сърцата на непрекъснато нарастващата NFT общност.

Все още няма коментари
Нов коментар