Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми.
  • Акциите на публичните компании от сектора се понижиха с повече от средното за пазара.
  • Потребителите обаче може да са печелившите от създалата се ситуация.

Компаниите от финтех индустрията разбиха традиционните начини на разплащане, банкиране и достъп до финансовите пазари, взимайки дял от традиционните банки. Сега обаче са изправени пред ново предизвикателство. Кризата, която предизвика COVID-19, и блокирането на икономиките са първите за тях. В тази ситуация те трябва да съхранят стойност и да се докажат като добра алтернатива за своите клиенти. Компаниите, които работят в България, също усещат промяната. Това е така, понеже инвеститорите действат осезаемо по-предпазливо, а потребителските разходи се забавят. В същото време и малкото млади финтех компании, които са листвани на борсите, бяха ударени по-сериозно от срива на пазари. Индексът KBW Nasdaq Fintech (в който са и по-стари финансови компании) e загубил 28% от 19 февруари насам, когато започнаха сривът и последвалият мечи пазар. За същия период S&P e надолу с 23%.

Доклад на американската анализаторска компания Rosenblatt Securities прогнозира, че стартъпите в сферата на финансовите технологии с оценка над 1 млрд. долара може да бъдат сред първите жертви на очакваната рецесия. Според него всеки от петдесетте и осем разглеждани компании ще отчете спад в приходите от средно 15% в случай на продължителна рецесия, което ще изтрие 76 млрд. долара от комбинираната им пазарна оценка.

"Увеличението в оценките на финтех компаниите, което наблюдаваме между различните кръгове на финансиране, най-вероятно ще се стопи, тъй като инвеститорите ще разполагат с по-малко капитал", се казва в доклада. Това може да означава, че големите финтех компании и фондовете за рисков капитал, които ги управляват, ще се наложи да коригират радикално своите очаквания за набиране на свежи средства, както и за експанзия. Ако в ситуацията обаче има печеливш, това със сигурност е британският стартъп Revolut, който приключи кръг на финансиране, в който набра 500 млн. долара точно преди срива на пазарите.

"Финтех компаниите са особено уязвими сега и заради прословутия си недостиг на приходи. Съществува риск основите на идеята за еднорог с хиперрастеж да се срутят като къща от карти", смята партньорът във Finch Capital Радбуд Влаар, цитиран от специализираното издание Shifted. В допълнение - инвеститорите смятат, че ако блокажът заради коронавируса продължи, икономическите ефекти върху сектора може да се усетят и при първичните публични предлагания в бъдещето. В същото време платформи като Robinhood, която предоставя търговия с акции без такси, изпитват трудности да се справят със значителните обеми през последните седмици, доказвайки оперативните си пропуски.

"Освен интерес към онлайн магазините наблюдаваме и увеличение на плащанията за онлайн услуги като HBO GO, PlayStation, различни портали за онлайн книги."

Едуард Цветанов, представител на Revolut за България

Борбата за потребителя

В момента традиционните банки работят с намалено работно време и в повечето случаи могат да обслужват малко клиенти наведнъж заради правилата за социална дистанция. От друга страна, много потребители са с ограничени доходи. Финтех компаниите може да се сблъскат със спад в търсенето, тъй като клиентите се насочват към по-сигурни и предвидими инвестиции в настоящата обстановка. Някои от лидерите на пазара може и да успеят да се възползват от по-голямото търсене на онлайн плащания и мобилни банкови услуги. В опит да смекчат удара редица финтех компании започнаха да предлагат услугите си на индивидуалните потребители и бизнеса безплатно, докато корона кризата приключи.

"Макар че плащанията с карти неизбежно намаляват, виждаме осезаемо увеличение в броя на онлайн плащанията. Това е очаквано предвид наложения режим в цялата страна. Докато броят на клиентите, посещаващи физически обекти, е намалял, същите тези потребители обикновено харчат повече, когато посещават такъв обект. Логично е, че хората се запасяват с различни видове стоки предварително, за да намалят излизането навън", кoментира за "Капитал" Едуард Цветанов, представител на Revolut за България. Според него голяма популярност е получила и услугата им за дарения, която е съвместно с Червения кръст. "В рамките на броени дни успяхме да наберем повече от 50 хил. лева за медиците ни на първа линия в борбата с коронавируса", каза Цветанов. И допълни: "Сигурността при пазаруване е приоритет за нас. Предвид нарастващия брой на онлайн разплащания през идните дни ще лансираме безплатни виртуални карти за всички потребители, така те ще могат да пазаруват съвсем спокойно в дигиталното пространство."

"Запазваме стабилна доходност. Мерките ни сега са изцяло насочени в мониторинг и непрекъсната комуникация на кредитиращите дружества, с които работим."

Ивайло Иванов, изпълнителен директор на Iuvo

С повишено внимание

Ситуацията в момента изисква цялото внимание на финтех компаниите, тъй като те имат задачата да успокоят потребителите, да отговорят на техните финансови притеснения и да спечелят доверието им. Много зависи и от това доколко дигиталните услуги на финансовите компаниите могат да се справят с повишеното търсене. "Ние сме инвестиционна услуга. И в тона на световните настроения по-скоро имаме намаляване на активността. Хората предпочитат да изчакат и да проследят развитието на ситуацията, преди да продължат с инвестициите си.

От друга страна, няма никакво смущение в изплащането на кредитите към инвеститорите. Доходността, която предоставяме, си остава 9% средно на годишна база. Така че инвестициите при нас се доказват като устойчива алтернатива на фона на волатилните капиталови пазари навсякъде по света", коментира Ивайло Иванов, изпълнителен директор на iuvo. Kомпанията предлага p2p кредитиране и дава възможност на инвеститорите да закупуват част от кредити, отпуснати от небанкови финансови институции.

В свой анализ анализаторската компания Finch Capital прогнозира как отделните финтех компании ще бъдат засегнати от коронавируса. Според доклада дигиталните банки, FX компаниите, приложенията за управление на богатството и кредиторите на малки и средни предприятия ще са сред най-засегнатите и има вероятност да се сблъскат със спад на приходите. Дигиталните банки като Monzo, Monese, Revolut, N26 и холандската Bunq имат проблем с това, че повечето потребители ги използват като резервна сметка, а финансов срив може да доведе до по-малко потребители, които са склонни да държат средствата си при тях. Един от основателите на базираната в Берлин банка N26, Максимилиан Тайентал, потвърждава това. "Продажбите на карти през март намаляват, като на някои пазари наблюдаваме 10% спад при отварянето на нови сметки", коментира той пред Bloomberg.

Налице са обаче и противоположни мнения. Главният търговски директор на платформата за облачно банкиране Ohpen Анджелика Шутен смята, че традиционните банки ще поемат по-голям удар от сегашната ситуация поради факта, че дигиталните банки имат предимство в лицето на вече изградената цифрова инфраструктура.

От друга страна, блокажът ще подчертае предимствата на дигиталното банкиране. Партньорът в Speedinvest Стефан Клестил коментира пред германската медия Finance Forward, че "съществуващите инвеститори ще продължат да подкрепят добрите си компании като N26". В този смисъл кризата ще представлява и своеобразна възможност за тези компании, които разполагат с кеш.