🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой пък ще ми каже дали да нося маска

В София липсва контрол по спазването на мерките срещу коронавируса, защото институциите сами не разбират за какво отговарят

Темата накратко
  • В София липсва контрол по спазването на мерките срещу коронавируса.
  • Това се случва, защото различните институции сами не разбират за какво отговарят и прехвърлят топката помежду си.
  • Краен "приемник" се явява РЗИ, но тя няма достатъчен капацитет да проверява и санкционира, нито може да реагира бързо по сигнали на граждани.

Столичен мол в неделя следобед. На последния етаж около заведенията за хранене патрулира охранител, който явно следи дали се спазват мерките срещу коронавируса. "Ох, задушавам се от тази маска", казва ядосано жена наблизо и отмества своята. Никаква реакция. Забележка не се прави и на момичето със свалена маска, което обслужва съседния бар за кафе напитки и сладолед, нито на момчето, което усърдно приготвя фрешове отсреща, без да е закрило носа и устата си. Обаждаме се на 112 и подаваме сигнал за неспазване на заповедта на министъра на здравеопазването. Оттам казват, че ще предадат на столичната общинска полиция (СДВР), но няма как да ни кажат дали впоследствие ще бъде направена проверка. "Ако искате, може да звъннете и в РЗИ", препоръчват.

Здравна инспекция в офлайн режим

В сайта на РЗИ-София обаче липсва телефонен номер, на който да се звъни за подаване на сигнал. Има по няколко телефона, оставени за въпроси, свързани с коронавируса, както и отделни такива, в случай че се звъни в събота или неделя. Звъним на неделния. Оттам ни дават друг телефон, който обаче не е много надежден. "Днес може да няма човек, но проверете", подчертава гласът отсреща. И в крайна сметка така се оказва - звъним, но никой не вдига. Явно от РЗИ не работят в неделя.

В следващия час и половина пък се случва следното: момчето на фреш бара, което сме "докладвали", си тръгва, най-вероятно защото му е свършила смяната, а двадесет минути по-късно в мола влизат двама представители на столичната полиция. Разменят две думи с охранителя на входа и се спират пред магазин на един от мобилните оператори. Обаче така и не стигат до последния етаж. Възможностите тук са две - или съответните служители са били по това време в мола с друга цел, или просто са отишли на адреса, за да отчитат дейност, без всъщност да свършат нищо. Въпреки че при подаването на сигнал се съставя протокол в СДВР, за който се изисква фамилията на сигнализиращия, от пресцентъра на полицията, както и от РЗИ, обясняват, че отговорността за контрола в търговските центрове по принцип би трябвало да е ангажимент на охранителната фирма в него.

Без контрол в градския

Същото това объркване се случва и при сигнал за пътник без маска в градския транспорт. Още миналата седмица кметът на столичния район "Средец" Трайчо Трайков публикува във фейсбук резултатите от опита си да разбере кой всъщност трябва да санкционира нарушителите в такъв случай. След 40-минутно лутане в разговори с различни институции обаче му става ясно, че нито една от тях не се смята за отговорна - според полицията санкциите са ангажимент на контрольорите на градския транспорт, според тях пък е РЗИ, а според здравната инспекция е министерството на транспорта.

По данни на столичната полиция от март до 10 септември тя е съставила общо 198 акта за установени нарушения и 800 предупредителни протокола, а служителите на "Метрополитен" със статут от СДВР - респективно 141 и 264.

Интересното е, че от СДВР всъщност си признават, че са безсилни в подобна ситуация. "Няма как, ако забележите такъв пътник и се обадите, превозното средство да бъде спряно и да изчака проверка, защото така би се нарушил графикът му. Заради това е изключително трудно и невъзможно да бъде реагирано", обясниха от пресцентъра на СДВР за "Капитал". Причината е, че проверките в масовия градски транспорт се извършват регулярно, по предварителни планове, съставени от Центъра за градска мобилност (ЦГМ), като дори понякога контрольорите и полицаите извършват едновременно двете проверки за редовност и спазване на мерките. Именно контрольорите са другите отговорни за задачата освен министерството, посочиха в отговор за "Капитал" от РЗИ. А единственият начин превозно средство от градския транспорт да се провери по сигнал на граждани е ако се анализират много такива сигнали, подадени за пътници без маска конкретно в него. Така "не е невъзможно" то да бъде включено в последваща проверка, казват от полицията.

Най-голямото противоречие идва оттам, че здравната инспекция трябва да отговаря за спазването на всички мерки от заповедта на министъра.

Министри в действие

Макар и тези отговори да дават някаква объркана представа как се (или по-скоро не се) случва контролът у нас, най-голямото противоречие идва оттам, че здравната инспекция трябва едновременно да отговаря за всичко. "Ако искате, може да звъннете и в РЗИ", бяха ни посъветвали от 112. Оттам потвърждават, че отговарят за контрола на всички мерки, въведени в заповедта на министъра на здравеопазването със срок от 1 до 30 септември, но поясняват, че в нея е записано още, че министерствата могат да създават организация и контрол за прилагането на мерките в контролираните от тях обекти.

Така например "министърът на земеделието и храните следва да възложи на Българска агенция по безопасност на храните (БАБХ) реализирането на проверки в заведенията за хранене и развлечения, контролирани от агенцията", а този на социалната политика - на Изпълнителна агенция "Главна инспекция по труда" да организира проверки на работодатели. Явно това е и причината от РЗИ да посочват министерството на транспорта като отговорно в случая на Трайков.

Проверките на БАБХ и Главната инспекция по труда (ГИТ) обаче в повечето пъти също се извършват със съдействието на РЗИ. "Разбира се, те нямат възможност да са постоянно с нас, но когато може, работим съвместно", коментираха от пресцентъра на ГИТ за "Капитал". Общият извод, който посочват, е, че в голяма степен работодателите спазват нужната организация, свързана с COVID-19. За периода от 13 март до 7 октомври от Инспекцията по труда са извършили общо 10 800 проверки за прилагането на противоепидемични мерки в предприятията, но няма точни данни за броя на актовете, съставени заради неспазването им. В същото време от прессъобщение на инспекцията от месец юли става ясно, че дотогава проверките с тази насоченост са били общо 5000. От тях всяка трета е била съвместно със здравната агенция, а 70 - с БАБХ. Причината за съвместните проверки е по-ефективният контрол, пише в прессъобщението.

От БАБХ пък посочиха, че за събирането на тази информация е нужно повече време и "Капитал" не успя да я получи преди редакционното приключване на броя. За разлика от сайта на ГИТ, където такива данни са били публикувани, единствената подобна новина в този на агенцията по храните е, че е извършила 2442 проверки в заведения и търговски обекти във връзка с летния туристически сезон. За констатирани несъответствия са съставени 18 акта и 183 предписания, но липсва информация колко от тях са във връзка със спазването на противоепидемиологичните мерки.

Една система с много грешки

За да си го представим по-ясно - ако тази структура беше компютърна програма, щеше да се състои от много възможности "if" с функциите на съответните министерства, които обаче дават грешка и препращат към единствената останала възможност - РЗИ. И така РЗИ-София, в чиято администрация работят общо 261 души, тръгва по заложената формула: да контролира цяла София с население 1.3 млн.

От тези 261 души едва 87 всъщност отговарят за контрола по спазването на мерките, свързани с COVID-19. Така, някак докато следят за спазването на мерките в търговски обекти, заведения, молове, спортни обекти, детски административни и офис сгради и пр., същите тези хора трябва да издават направления за тестове за коронавирус, да намират контактните лица на заболелите, да ги проследяват заедно с полицията и личните лекари. А иначе друга част от задълженията на инспекцията покрива издаването на предписания и актове на цялата здравна система, намирането на линейки, контрола на хигиената на всеки възможен обект, регистрацията на добавки и козметика и др.

Провалът на тази задача се вижда ясно. В столицата и въобще в цялата страна животът тече с нормални темпове, сякаш някой е извадил флаш паметта с периода от затварянето. Лесно може да се забрави, че контрол има, и това е съвсем естествено, при положение че той се осъществява предимно от една здравна инспекция с недостатъчен капацитет. Държавата обаче не се възползва от подареното през пролетната карантина време, за да реши проблема с неправилната организация на здравния контрол и сега е напът да докаже, че предпочита да работи с крайности. В същото време ефектът от стария проблем с неговорещите помежду си институции още повече наболява в условията на криза.

Друг фактор е наложената праволинейност - държавният здравен контрол по спазването на въведените противоепидемични мерки се извършва системно и без предупреждение, а при подаването на сигнали процедурата е съвсем различна. Оказва се, че РЗИ-София действа по приети в началото на 2019 г. правила, според които сигнали могат да се получават писмено и устно. Устните сигнали например се спускат по дълъг административен път. Служителите ги регистрират и попълват регистрационен фиш, после отиват в деловодната система и се разпределят според вида им. В същия документ се казва, че срокът за произнасяне по предложенията и сигналите е 30 дни, като с резолюция можело да се определи и по-кратък срок.

С две думи, работи се по стария и любим бюрократичен начин - с папката хвърчащи листа, напосоки и колкото може. И няма значение, че пандемията навън не чака да влезе в нечий списък. Нейните намерения все пак излизат от нашата рамка на мислене.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    m17 avatar :-(
    m17
    • - 5
    • + 3

    Това е някаква шизофрения - едновременно да плюеш властта че е хунта/диктатура и веднага след това да плюеш че не преследва хората заради маските.

    Нередност?
  • 2
    kiro1234 avatar :-(
    Kiril Kirilov
    • - 1
    • + 2

    Смешно и тъжно. Кафка би се възхитил !

    Нередност?
  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 1
    • + 5

    Така е за всичко - закони има, контрол няма.

    Нередност?
  • 4
    selofia avatar :-P
    Селофия
    • - 5
    • + 2

    Еми... Икономедия..., като НПО..., може да инициира инициатива и да плаща на физически наети лица
    - заплатени от тях, да разясняват и пропагандират мерки срещу разпространението на КИТАЙСКИЯ вирус ...
    - Физически - по спирки, молове и т.н. Да напечатат флаери.. за тяхна

    ... Но прави ли го?... не,,, Седим си начи на Вазов.., над бара..,

    Няма и да предприеме нищо след кликбейта.. Но ще получите ъпдейти за убер, епъл и илон мъск..


    Що да се харчи....Друго е да плаши платено - да се изръсят за контрол,,, нада... зле за ботъмлинията..
    В Сингапур е сщо така зле

    Нередност?
  • 5
    abs1602274063688003 avatar :-|
    Р. Цветкова
    • - 6
    • + 2

    Докога ще тероризирате хората с този медицински фашизъм? С тези маски хората може, да си докарат бактериална пневмония! Вирусът е толкова малък, че се вижда само на електронен микроскоп. Той е като мънисто през телена ограда образно съпоставимо спрямо масовите маски!

    Нередност?
Нов коментар