🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ обеща 3 км от околовръстното на Пловдив и мобилни докторски кабинети за община Марица за 61 млн. лв.

Държавната агенция, "Тракия икономическа зона" и професионална гимназия по архитектура представиха какви европари искат от регион Пловдив до 2027 г.

Изграждането на пътните участъци, предвидени като дейности по проекта, част от КИТИ, е свързано с цялостния околовръстен ринг на град Пловдив
Изграждането на пътните участъци, предвидени като дейности по проекта, част от КИТИ, е свързано с цялостния околовръстен ринг на град Пловдив
Изграждането на пътните участъци, предвидени като дейности по проекта, част от КИТИ, е свързано с цялостния околовръстен ринг на град Пловдив    ©  Димитър Марков
Изграждането на пътните участъци, предвидени като дейности по проекта, част от КИТИ, е свързано с цялостния околовръстен ринг на град Пловдив    ©  Димитър Марков
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Темата накратко
  • Три концепции за интегрирани териториални инвестиции, преминали първи етап на оценка, бяха представени за обществено обсъждане в Пловдив.
  • Концепциите са с водещи партньори "Тракия икономическа зона", Агенция "Пътна инфраструктура" и Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев".
  • Останалите партньори са общините Пловдив и Марица и МБАЛ "Свети Пантелеймон - Пловдив" ЕООД.

Лабиринтът на европейските програми е безграничен и човек лесно може да се загуби в него. Но дори на този фон новите оперативни програми в големите градове са изпитание за нервите (и ушите).

Да вземем европейските пари, които трябва да се изхарчат в десетте най-големи града в България за периода 2021 - 2027 г. Тук е редно да се отбележи, че сме 2024 г., а тези пари дори не са започнали да се раздават.

Нещо повече - все още се провеждат обществени изслушвания за т.нар. "Интегрирани териториални инвестиции": това означава онези проекти, които засягат повече от една община и които ще се подреждат по важност от регионалните съвети за развитие.

"Капитал" отиде на две такива изслушвания - в общините Марица и Пловдив, за да чуе какво се предлага за Южен Централен регион. Изводите са няколко. Първо, конкуренция на практика няма. За да попадне един проект изобщо в ситото, което стига до парите, той трябва първо да е бил включен в нещо, което се нарича "Планове за интегрирано развитие на общината" (ПИРО). За Пловдив този план беше готов преди година и половина.

И второ, тези изслушвания до голяма степен са проформа, защото просто трябва да бъдат организирани, и на тях има малко хора, а изказвания и дискусии на практика няма.

А това е жалко, защото тези инвестиции са важни и могат да определят бъдещето на един регион. Ето какво беше предложено от три организации - Агенция "Пътна Инфраструктура", "Тракия икономическа зона" и Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев". Това са три от общо 13-те одобрени на първи етап за област Пловдив концепции.

Колко пари и за кого

Общата индикативна стойност на исканата безвъзмездна финансова помощ за 13-те концепции е в размер на 640 млн. лв. От тях шест са изцяло на територията на област Пловдив и са на стойност почти 300 млн. лв. Две са междуобластни концепции на стойност 60 млн. лв. На фаза 1 са одобрени и 5 междурегионални концепции на стойност над 280 млн. лв.

След провеждане на публичните обсъждания по места всъщност получените мнения и коментари ще бъдат представени на състава на Регионалния съвет за развитие, който да ги вземе под внимание, преди да одобри Общата програмна концепция за Южен Централен регион и да изготви приоритизирания списък с концепции за изпълнение.

Транспорт: *Пазарджик - Пловдив

Концепцията с водещ партньор Агенция "Пътна инфраструктура" логично е за подобряване на транспортната свързаност в региона. Тя ще бъде реализирана съвместно с община Пловдив, община Марица и МБАЛ "Свети Пантелеймон - Пловдив".

Основният проект е свързан с реконструкцията на участък от 2,7 км от път III-805 "(Път I-8 Пазарджик - Пловдив) - ПВ Царацово - Съединение", който ще постави началото на изграждането на по-голяма околовръстна дъга на град Пловдив. Концепцията включва и дейности за повишаване на информираността и превенция на пътнотранспортните произшествия*

Разглежданите участъци всъщност са част от околовръстния път на град Пловдив и провеждат транзитния поток от автомобили извън чертите на града. Чрез участъка Пазарджик - Пловдив се осъществява и връзката между АМ "Тракия" и областите Кърджали и Смолян.

Участъкът от 3 км между селата Царацово и Съединение, който е предвиден за реконструкция по проекта, включен в концепцията, трябва да се развие по съществуващия път до четирилентов път с габарит Г23.5 и изграждане на локали.

В рамките на проекта за участъка се предвижда също така да се изгради паркинг с 40 бр. места с цел отбиване на моторни превозни средства при необходимост, с електричество и вода, както и локална пречиствателна станция за отпадни води.

За създаване на база данни за броя на преминалите моторни превозни средства по републиканския път ще бъдат монтирани автоматични устройства за записване на пътния трафик. Ще бъдат изграждани и стационарни контролни точки, върху които ще се монтират съоръженията за наблюдение. Данните, които ще бъдат събирани от монтираните устройства, ще се използват за нуждите на АПИ с оглед по-добро планиране на трафика и контрол на пътната безопасност.

Общата стойност на инвестициите за този участък е 60.7 млн. лв.

Пловдив - Марица: Връзката с магистралата

"С още 12.5 млн. лв. като допълнителна дейност по програмата е включено и доизграждане на участъците от "Голямоконарско шосе" в обхвата на община Пловдив от бул. "Дунав" до границата с общ. Марица (до транспортен възел Царацово)", посочи на срещата Лилия Шилова - гл. експерт в АПИ. Според нея тази отсечка е в напреднала фаза и очаква разрешение за строеж. Това трябваше да е част от първата поръчка на Пловдив, по която пътят към магистрала "Тракия" се ремонтира в момента, но се оказа изведнъж, че няма пари за цялата отсечка до Марица и сега се търси ново финансиране. Първоначалните разчети бяха за 9 млн. лв., като сега очевидно се е вдигнало.

Реконструкцията и разширението пък в самата община Марица в участъка от км 2+290 до 5+260 ще бъде реализирана пак с финансиране от държавния бюджет и е на стойност 39 млн. лв. с ДДС. Според Шилова община Марица е в процес на кандидатстване на финансиране, а проектът е в напреднала фаза на реализация.

"Голямоконарско шосе" беше най-скъпият от финансираните от МРРБ общински проекти, който се запази във всички преработки на списъка на регионалното министерство.

Здравеопазване: мобилни болници за Марица

Останалите 623 хил. лв. по описаната концепция са за мобилни лекарски кабинети за профилактика на сърдечно-съдови и онкологични заболявания, на територията на община Марица."Целта на тази дейност е да се подсигурят превантивни здравни услуги и подобряване на достъпа до профилактична лекарска грижа за населението на 19 села на територията на община Марица, където понастоящем няма действащи болнични заведения, а само лечебни заведения за доболничната помощ", посочи Шилова.

За целта ще бъдат осигурени два мобилни медицински кабинета, за социално значимите заболявания като превенция и профилактика на сърдечно-съдови и онкологични заболявания. Кабинетите ще се използват и за провеждане на информационни кампании за профилактика и превенция, включително чрез посещения на място и беседи по селата.

Мобилният кабинет за профилактика на сърдечно-съдови заболявания ще бъде оборудван с 1 многоканален ЕКГ апарат и ултразвуков портативен ехограф с доплер и кардио. Кабинетът за профилактика на онкологични заболявания ще има ултразвуков портативен ехограф с доплер и линеен и абдоминален трансдюсер. Проектът е в партньорство със "Св. Панталеймон".

Срещу 100 хил. лв. пък се предвижда назначаване на минимум 10 души (предимно неактивни над 29 години), които съвместно с опитни медицински служители на бенефициента по график на ротационен принцип да провеждат информационните кампании по локации.

Предвижда се тези 10 души да бъдат обучени в "меки мерки" като "ефективна комуникация", "даване на обратна връзка", дигитална компетентност - за работа с бази данни, обработка на информация и други. Относно професионалните обучения се предвиждат обучения в долекарска помощ за новоназначените или друго приложимо обучение според конкретния профил на лицето.

Индустрия: "Тракия икономическа зона"

Най-голямата частна индустриална зона в страната също има концепция, която обединява повече от една община. На срещата беше изпълнителният директор на "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) Пламен Панчев. Според него тяхната концепция включва 8 партньори от различни видове заинтересовани страни: две селски и една градска община на територията, една професионална гимназия, една гражданска организация и пет търговски дружества.

Сред основните инвестиции там са предимно такива, разрешаващи базови проблеми на зоната - нова подстанция 400/110 kV "Раковски 2" на територията на "Индустриална зона Раковски", с която да се повишат

захранването и сигурността на електропреносната мрежа на целия регион, 1 бр. възлова станция 110 kV "Калековец" за индустриална зона в селото там, нови електропроводи, колектор за отпадни води и др. Общата стойност на дейностите по направленията с партньорството на ТИЗ е 90.5 млн. лв.

Образование: дуално обучение

При представянето на своята концепция Панчев подчерта необходимостта от развитие на професионалното образование чрез публично-частни партньорства. Той посочи, че в ТИЗ вече работят такива партньорства между бизнеса и професионалната гимназия по машиностроене.

Концепцията включва участието на 8 партньора от различни видове заинтересовани страни: професионална гимназия, създаваща кадри за област Пловдив, неправителствен и частен сектор, а дейностите са на стойност 528 хил. лв. Предвижда се със средствата да се организират работни срещи, да се изработят учебни програми, да се купят учебни помагала, електрически инструменти и работно облекло.

Концепцията на Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване "Христо Ботев" се съсредоточава именно върху развитието на дуалното обучение и модернизирането на методите на преподаване в професионалното образование и обучение. Чрез създаването на навици и умения у учениците за работа с най-съвременна техника и технологии концепцията цели да популяризира и увеличи броя на учениците в дуалната система на обучение, подготвяйки ги за конкурентния пазар на труда.

*Статията е редактирана към 14 ч. на 19.03, за да стане ясно, че не се касае за целия път Пловдив-Пазарджик, а само за отсечка на Околовръстното

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар