🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пренасянето на модела "Капитан Андреево" в Русе

Дружество на Емил Хърсев финансира строящия се голям паркинг за тирове, като строителят е свързан и с втория общински паркинг

Строителството на паркинга вече е започнало. Прави впечатление, че той се намира далеч от Дунав мост и от границата, което провокира въпроса как шофьорите на камиони ще изберат да паркират именно там
Строителството на паркинга вече е започнало. Прави впечатление, че той се намира далеч от Дунав мост и от границата, което провокира въпроса как шофьорите на камиони ще изберат да паркират именно там
Строителството на паркинга вече е започнало. Прави впечатление, че той се намира далеч от Дунав мост и от границата, което провокира въпроса как шофьорите на камиони ще изберат да паркират именно там    ©  Капитал
Строителството на паркинга вече е започнало. Прави впечатление, че той се намира далеч от Дунав мост и от границата, което провокира въпроса как шофьорите на камиони ще изберат да паркират именно там    ©  Капитал
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Дружеството на финансиста Емил Хърсев "Хърсев ко" ще финансира чрез заем големия нов паркинг за тирове на границата на Русе.
  • Негови компании влязоха с дялове във фирмата, спечелила конкурса на общината срещу дружество на Чакърян-Ами.
  • До големия паркинг ще се строи и общински за 3 млн. лв., като строител е фирма, свързана с инвеститора в съседния голям обект.

На бул. "България" в Русе усилено се разчиства терена, вероятно в подготовка за бъдещо строителство Очаква се до края на годината да има два съседни паркинга, които да "спасят" града от тапите от камиони - обещание, което кметът Пенчо Милков дава от години. Любопитното в историята обаче са странните процедури на общината, наподобяващи на модела "Капитан Андреево", както и връзките на фирмите, ангажирани с тях.

По-големият паркинг се строи върху общински терен от частна компания, която на практика ще бъде монополист и ще го управлява 30 години, преди да го даде на общината. Това на пръв поглед изглежда като навлизане на нов играч, при това своеобразен конкурент на добилите лоша слава фирми на другия край на страната. Прясно регистрираната компания "Тир паркинг Русе" беше избрана срещу дружество на Размиг Чакърян-Ами в конкурса на общината. Само че преди месец тя се обвърза финансово и юридически с Емил Хърсев, от чието дружество е взело заем за инвестицията. Самият той обичайно представлява клиенти, така че дали парите идват реално от друг и от кого точно няма как да се каже. През годините обаче могат да се проследят косвени връзки как известният финансист е обслужвал доста фигури със съмнителна репутация, включително лица, близки в миналото до обвиняемия за наркотрафик Христофорос Аманатидис-Таки. А неговото име през годините се свързва тясно със завладяването на граничния пункт "Капитан Андреево".

Точно в съседство пък се предвижда де се строи друг, по-малък, паркинг с държавни пари. Той теоретично ще внася конкуренция, но по неясно какво съвпадение фирмата, избрана да го строи, е доста явно свързана с формалния собственик на "Тир паркинг Русе". Така на практика реализацията на двата ключови за града паркинга ще зависи от едни и същи лица с не много ясни капитали зад тях. Към този момент няма издадено разрешение за строеж за паркингите, а текат процедури във връзка с проекта и градоустройствения план. (допълнено, 8 март, 13 ч.)

Инвеститори с връзки

"Тир паркинг Русе" е създадена в последния ден на август 2022 г., два дни преди пускането на процедурата на общината, и успя да спечели конкурса с предложена цена малко над прогнозната (18.2 млн. лв.) срещу Ай Би Ти Ти с управител Размиг Керопе Чакърян, която беше другият желаещ да строи паркинга. Новооснованото проектно дружество първоначално е 100% собственост на "Елшица-99", което пък на свой ред е притежание на Анелия Николаева Лазарова, която управлява и двете компании.

В началото не беше ясно как новосъздадената фирма с капитал 100 хил. лв. ще финансира инвестицията, но този въпрос явно е бил решен в края на януари 2023 г., когато в нея като съдружници влизат "Остриа Дива" и "Петра Дива", както съобщи Mediapool. Те придобиват 60% и са собственост на дружеството "Хърсев ко" на финансиста Емил Хърсев и на "Далениа" на Даниела Лазарова.

На въпроса как е решено за партньор да бъдат привлечени именно дружества, свързани с Хърсев, и дали е преговаряно лично с него управителката на "Тир паркинг Русе" поясни за "Капитал", че е водила лично преговори неколкократно с него, в неговия офис, по телефон и по електронен път, в качеството си на представляващ дружеството. "На някои от срещите са присъствали негови и наши професионални съветници", коментира тя в отговори до медиата, изпратени по имейл.

"Капитал" изпрати въпроси и до Хърсев, за да разбере каква е причината за интереса към съоръжението, на каква стойност ще бъде инвестицията, какви са очакванията, плановете и сроковете, както и дали той се познава с другия голям инвеститор на гранични паркинги на турската граница - в Лесово и в Капитан Андреево. В отговор той лаконично обясни, че никога не коментира публично търговски сделки, защото следва "древните правила на моята професия". "Мога само да Ви уверя, че всички сключени по повод интересуващия Ви проект сделки са в стриктно съответствие със закона и всички най-стриктни професионални стандарти", коментира Хърсев пред "Капитал".

От отговорите на Анелия Лазарова обаче става ясно, че "Тир паркинг Русе" има сключен договор за заем с дружеството "Хърсев ко" КДА. "Прехвърлените дялове от дружеството "ТИР паркинг Русе" служат като обезпечение на заема, когато този междинен заем за изграждане на обекта бъде погасен или рефинансиран, те ще бъдат прехвърлени обратно", коментира тя. Лазарова не пожела да съобщи в какъв размер е инвестицията с аргумента, че това е "чисто фирмена информация", както и не отговори на въпроса защо е избран именно този начин на финансиране, а не например банков заем.

Сумата обаче не е тривиална - компанията трябва да изгради паркинга заедно с прилежащите магазини, тоалетни и контролно-пропускателен пункт, а отделно и разсрочено да плати 18 млн. лв. на общината. От тях 6% (или малко над 1 млн. лв.) би трябвало вече да са изплатени, като остатъкът от достигнатата на конкурса цена се заплаща на 29 равни годишни вноски (или малко под 600 хил. лв. на година). В замяна "Тир паркинг Русе" ще може да управлява съоръженията в продължение на 30 години, след което се предвижда те да станат общинска собственост. Общината не заложи в изискванията на конкурса условие, с което да си гарантира събирането на твърд процент от събраното.

Любопитен момент е, че името на Емил Хърсев се появява и при неуспелия кандидат за паркинга Ай Би Ти Ти. В него дружеството на Чакърян "Прогресив билдинг 2016" има 40%, а останалите 60% са в "Бест съпорт груп" и "Бест съпорт". Собственик и на двете е "Леена Дива", като зад нея отново стои дуото Хърсев - Лазарова. Или казано накратко, структурирането на собствеността и финансирането на сделката с община Русе, изглежда, са били подготвени аналогично, независимо дали ще спечели дружеството на Чакърян или на Лазарова.

Най-личният банкер

Кой стои зад проекта на този етап не е известно. Съдейки по минали сделки, а и по настоящи съдружия на някогашния подуправител на БНБ Емил Хърсев обаче, лесно може да се предположи, че мистериозният му клиент е Христофорос Аманатидис или близки до него лица.

Финансистът е извършвал подобни услуги по фронтиране за Таки още преди две десетилетия. При създаването на "Новита хотели" през 2002 г. "Хърсев ко" и друга негова компания - "2002", се водят нейни собственици. През 2006 г. фирмата е прехвърлена лично на Аманатидис (98%) и на неговата компания "Еврофинанс фактор" (2%), а скоро след това тя е преименувана на "Новита холдинг груп".

Също така Хърсев и до днес си партнира с лица, близки до Таки. В лизинговата компания "Алфиа" и в заложната къща "Алфиа комерс" "Хърсев Ко" държи 49%, а 51% са собственост на "Конлат София" на Мартин Росенов Манолов. Той е в борда на "Новита холдинг груп" от 2009 г. насам. А в управлението на "Алфиа" влизат както Манолов, така и дъщерята на Хърсев Теодора. В друга компания - "Ларжит", Хърсев и Манолов отново са партньори, а в борда му влиза Надя Ставрева Иванова. Тя също е в управата "Новита", а също и на "ВАИ холдинг" - наследник на някогашната империя на застреляните основатели на групировката ВИС-2.

Иначе фирмите от поредицата "Х + Дива" реално са готови (shelf) компании, които Хърсев създава по азбучен ред. Те досега са около 15 на брой и стоят без дейност, докато не бъдат вложени в проект на конкретен клиент. Така например "Беа Дива" беше употребена през 2017 г., за да бъдат прехвърлени в нея имотите на създателката на OneCoin Ружа Игнатова, която по-късно изчезва. Тя също има връзки с Таки, включващи съвместни участия със съпругата му Боряна Шехтова и финансови трансфери към свързани с тях фирми.

Не всички от тях обаче водят към Аманатидис. Например "Мира Дива" е ползвана да придобие две компании и редица имоти от Любена Петрова - бившата съпруга замесения в скандала "Осемте джуджета" Петър Петров-Еврото.

Една граница, два паркинга и свързани лица

Любопитно е, че фирмата, спечелила конкурса на общината по процедурата за отстъпеното право на строеж - "Тир паркинг Русе", е свързана със строителя на съседния общински паркинг (виж терените на картата долу). Това е драгоманската компания "Люник" на Любомир Николаев Лазаров, която беше единствен кандидат в обществената поръчка на общината и предложи цена 2.94 млн. лв. без ДДС при прогнозни 3 млн. лв.

И по тази процедура срокът за кандидатстване беше доста кратък - първоначално в празничния период от 22 декември 2022 г. до 12 януари (когато и "Люник" е подала оферта), но впоследствие беше удължен до 23 януари.

Връзката на "Люник" с "Тир паркинг Русе" е чрез управителката на "Тир паркинг Русе" - Анелия Николаева Лазарова, която е била управител и на консорциум с основно участие на "Люник" (63%) - "Пътстрой Ресурс", създаден това лято. Там за контакт е даден неин мейл на домейна на строителната компания - [email protected]. На въпрос дали има връзка с фирма "Люник" Лазарова не отговори еднозначно, като само поясни, че информацията за това е достъпна в регистрите. Съдейки по имената на собственика на "Люник" (Любомир Николаев Лазаров) и на управителката на "Тир паркинг Русе" (Анелия Николаева Лазарова), е възможно двамата да са роднини.

"Люник" има и друга връзка с Размиг Чакърян в друго обединение, създадено през 2020 г. с цел "изграждане и стопанисване на паркинг за тежкотоварни и други автомобили" през магистрала "Тракия". То се казва Ай Би Ти Ти, кръстено като едноименната фирма кандидат за големия паркинг в Русе. В него "Люник" има минимален дял (1%), но друг участник е "Прогресив билдинг 2016" на Чакърян.

Любопитно е и пренасянето на "Люник" към Русе. Фирмата е регистрирана в Драгоман още през 2007 г., но оборотите й започват да се покачват чувствително до 5 - 10 млн. лв. около 2014 г., а 2020-2021 г. се изстрелват до около 40 - 50 млн. лв. Тя първоначално печели предимно поръчки от община Драгоман, като оттогава е и първият ѝ досег с гранични пунктове - договори с Агенция "Митници" за зимно почистване, сметоизвозване и т.н. на намиращия се в близост ГКПП "Калотина".

Времето напредва

На терена вече се строи и макар и инвеститорите да не предоставиха информация за това какви са проектът и сроковете, "Тир паркинг Русе", която ще отговаря за големия паркинг (върху терен от 160 дка), предложи 300 календарни дни за завършването на целия обект или условно 10 месеца. Предвижда се паркинг с бетонова настилка със застроена площ до 114.5 кв.м, осветление, трафопост, озеленени площи, две едноетажни тоалетни, магазин и ресторант на един етаж, както и контролно-пропускателен пункт (административна сграда) на два етажа с разгъната застроена площ 100 кв.м.

Срокът за строителството на общинския паркинг в съседство от "Люник" (върху терен от 45 дка), който ще се управлява от общината, също е сходен (320 дни), макар обемите да са далеч по-малки. Предвижда се изграждане на бетонова площадка за паркиране на ТИР-ове, включително платна за движение с ширина 5 метра всяко, 75 паркоместа, острови с тротоари и озеленени площи заедно с техническата инфраструктура, както и една тоалетна. Общината все още не е публикувала договор с "Люник" в електронната система за обществени поръчки, което говори, че строителството може и да се забави.

В най-оптимистичния вариант двата паркинга могат да бъдат завършени в края на тази година. Скоро след това вероятно ще проличи и дали моделът им на управление ще дублира познатата схема от "Капитан Андреево".

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    parazitko avatar :-|
    Паразитко
    • + 4

    Мен ме побиват тръпки, когато чета какви ги върши един от между другото най-интересните ми преподаватели в УНСС за 4те безсмислени години. Не го ли е срам да бъде слуга на доказан наркобарон, убиец и не знам какво още и недосегаема мутра, която за времето си успя да надхвърли всички умрели босове на вис 2 взети заедно? Най-способния ни вероятно банкер е личен слуга и консултант на легендарния таки- човека който държи в България целия кокаин, които пере пари като ненормален в имоти, владее Капитан Андреево и какво ли още не ? Още през 2017та при първите прехвърляния на имоти от Ружа Игнатова към фирми на Таки управлявани от емил Хърсев на мен ми светна, че е много вероятно в тая пирамида да участва и той. Не беше много трудно да се досети човек. И все пак такъв като Таки и Хърсев само доказват, че нашата татковина НИКОГА няма да успее да скъса с мафията. Ние никога няма да успеем да извоюваме нашата държава обратно. И такива като Хърсев бяха мои преподаватели, хора на които да подражаваш. Срам ме е от вас другарю Хърсев. Всички вие комунистически крадливи отрепки и техните слуги като scuby горете в ада!!!

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 3

    Мафиотите в България просперират, защото все още няма нито един от тях зад решетките. На Гешев (и тези преди него) му трябвали още доказателства. Вече близо 80 години ние (и целия свят) гледаме пред очите ни как комунистическата мафия превърна България в най-престъпната държава в Европа, но още не можем да намерим нито виновни, нито доказателства!

    Нередност?
  • 3
    tafricanski avatar :-P
    Теодор
    • + 3

    Ще пиша бавно, за да имат шанс маститите образовани столичани да разберат. Русе не е задръстен от камионите за Румъния. Русе е задръстен защото София е сложила бариера и не пуска тези камиони да минават. Това е вътрешна граница на ЕС и несравнима с Капитан Андреево. В Русе е ЗАБРАНЕНО да има редовни митнически проверки, но софиянците лъжат ЕС и държат митницата там да била събирала пътни такси. И междувременно да създава огромно задръстване. Софиянците откраднаха стотици милиони за система за тол такси, но не включиха моста в системата. Защото иначе някой може да се сети да пита защо русенци трябва да плащат тол такса като отиват до летището си, докато софиянците с една винетка за 100 лева ходят 20 пъти годишно по магистрала до морето и обратно. Междувременно, рекета който столичаните събират от русенци отива за софийски неща, за да може после Капитал да пишат плиткоумни статии как София била издържала България с аналитични качества на нещо писано от 14-годишен който бърза да отбие номера и да ходи да пие бира на пейка в парка.

    Нередност?
Нов коментар