Инфлацията: Внасяме ли я, или си я правим

Ефектът на публичните финанси върху цените е малък, но може да се окаже ключов за еврозоната

Бидейки около 1% от БВП на ЕС, много трудно можем да влияем на цените, казва финансовият министър Асен Василев
Бидейки около 1% от БВП на ЕС, много трудно можем да влияем на цените, казва финансовият министър Асен Василев
Бидейки около 1% от БВП на ЕС, много трудно можем да влияем на цените, казва финансовият министър Асен Василев    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бидейки около 1% от БВП на ЕС, много трудно можем да влияем на цените, казва финансовият министър Асен Василев    ©  ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Въпросът как и дали фискалната политика влияе върху покачването на цените в България е на дневен ред заради гласуването на бюджета.
  • Напоследък в България бяха покачени доходите на най-уязвимите домакинства, които се насочват най-вече в потребление на местни стоки и храни
  • През следващите години трябва да се върви към свиване на дефицита чрез реформи и по-прецизно насочване на разходите.

Приемането на бюджет на държавата по традиция е съпроводено с поне един протест за по-високи доходи и заплати. А финансовият министър винаги е изправен пред дилема дали да тропне с крак, или да се огъне. Тази година не прави изключение, макар и всичко сега да се случва по време на юлските жеги и летните отпуски.

Ако бюджетът се гледа само като счетоводна сметка - вероятно исканията на синдикатите за увеличения лесно могат да бъдат наместени, особено ако е на власт по-популистки настроено мнозинство. Уравнението обаче не е толкова просто - през фискалната политика на държавата се провеждат различни реформи и може да се влияе и на куп икономически показатели, включително на наболялата в последните две години инфлация. И това важи с по-голяма сила за България, която заради валутния борд не може да провежда собствена парична политика и фискът става основен лост за влияние. Така логично в дебата по приемането на закъснелия бюджет 2023 влезе и темата за инфлацията - дали със своята политика на по-голямо увеличение на заплати и пенсии през последните няколко години държавата я насърчава и как.

Въпросът е още по-актуален в контекста на целта България да стане част от еврозоната от началото на 2025 г. Нивото на инфлация е един от числовите критерии, които страната ни към момента не изпълнява.

Дебатът в парламента

Въпросът как и дали фискалната политика е повлияла върху инфлацията беше повдигнат при обсъждането на проектобюджет 2023 в ресорната комисия в парламента. През миналата година статистиката отчете средногодишна инфлация 15.3% - най-високото ниво от 2008 г. и доста над средното за ЕС.

През тази година ценовите индекси тръгнаха надолу и към май годишната инфлация се забави до 10.1%. Измерена по европейската методология, дори падна до едноцифрени нива - 8.6%, но все още няколко пункта над средната за еврозоната. Това вероятно ще е първият месец, който след около година ще бъде включен в оценката дали България отговаря на необходимите критерии, за да влезе в еврозоната от 2025 г. За да се каже, че една държава е изпълнила критерия за ценова стабилност, трябва за едногодишен период на наблюдение средният темп на инфлация в нея да не надвишава с повече от 1.5 процентни пункта темпа на инфлация в трите държави - членки на ЕС с най-добри резултати.

В комисия темата беше повдигната от представители на Фискалния съвет. "Ако тази година я разглеждаме като преходна, за следващите години оставането на дефицита на 3% от БВП не е приемливо. Всички тези години ние ще подпомагаме инфлацията", заяви финансистът Любомир Дацов. Според него 30-40% от нивата на инфлацията се дължат на свръхдефицитите и политиките по доходите. "Лично аз смятам, че трябваше да бъде направен достатъчно силен фискален импулс, за да смачкаме инфлацията, но това е въпрос на политическа стратегия и избор", допълва той.

Пунктира го финансовият министър Асен Василев. "Миналата година завършихме с почти 0.8% дефицит, но това не помогна на инфлацията. Ние сме малка отворена икономика и зависим от цените на енергията и на храните в ЕС. Бидейки около 1% от БВП на ЕС, много трудно можем да влияем на цените", обясни той. И допълни, че по отношение на услугите и нетъргуемите стоки забележката за влиянието на фиска е валидна. "Но ние сме по-бедни и храните и енергията са много по-голяма част от кошницата, с която се смята инфлацията."

Мнението на икономистите

Всъщност и в двете тези има доза истина. Отвореността на българската икономика наистина предполага фискалната експанзия да не влияе особено, а да отива в потребление на внос, върху чиито цени не може много да се повлияе. Но пък напоследък в България отражението беше най-вече в покачване доходите на най-уязвимите домакинства (пенсии, минимални заплати и т.н.), които се насочват най-вече в потребление на местни стоки и храни.

"Инфлацията дойде отвън, но беше в известна степен подхранена и вътрешно - от една страна, от раздаването на щедри енергийни помощи за бизнеса на калпак, а от друга страна, от ултраниските лихви на банките и ускоряването на кредитирането", казва Георги Ангелов, старши икономист в институт "Отворено общество". Според него тези два фактора са свързани, тъй като изсипването на много пари от държавата в икономиката е довело до скок в депозитите в банките въпреки нулевите лихви (през 2022 г. депозитите на бизнеса скочиха с цели 27% при едва 8% за домакинствата). "Така банките се оказаха препълнени с огромен финансов ресурс, практически безплатен, и понеже нямаше какво да правят с толкова пари, бяха принудени да раздуват кредита, особено ипотечния. Това изкривяване нямаше да се случи по този начин, ако бяхме в еврозоната, и съответно инфлацията щеше да е по-ниска", допълва икономистът.

От данните на НСИ се вижда, че към май спадът на ценовите равнища все още се дължи предимно на енергетиката, а почти всичко останало продължава да расте (виж графиката). В последния Икономически преглед на БНБ се посочва: "Високият растеж на заплатите и на потребителските цени в съчетание с нецеленасочени фискални мерки за подпомагане на домакинствата в среда на политическа нестабилност и разхлабване на фискалната политика създадоха предпоставки за устойчиво нарастване на инфлацията и за засилване на връзката между инфлацията и растежа на заплатите в страната. През първите три месеца на 2023 г. се запази разнопосочното влияние на фискалната политика върху инфлацията."

Петър Ганев, старши изследовател в Института за пазарна икономика (ИПИ), допълва, че в общия случай правителството няма някаква фокусирана политика за свиване на инфлацията. Както и че голяма част от това, което имаме като основни икономически процеси, идва отвън. Тук обаче допълнителен елемент на поскъпване идва и от бюджета и от това, което през последните 2-3 години имаме като политика - дефицит, ръст на доходите, вдигат се пенсии, минималната заплата беше вдигната няколко пъти в последните години. Тези неща провокират повече потребление, а оттам и по-високи цени, обяснява Ганев. Така че в известна степен можем да кажем, че бюджетът по-скоро провокира допълнителна инфлация. Но със сигурност по-голямата част от инфлацията идва отвън, категоричен е той.

В България обикновено инфлацията се вдига по-рязко и повече от Западна Европа, но после също така пада по-бързо и до по-ниски нива, казва Ангелов. Това се вижда много ясно при предишния период на висока инфлация преди Световната финансова криза - тогава инфлацията на годишна основа стигна пик близо 15% през юни 2008 г., а 15 месеца по-късно се срина до нула. "Съдейки от опита на 2008 г., и сега вероятно ще наблюдаваме спад на инфлацията и ниски нива през 2024-2025 г.", прогнозира Ангелов.

Овладяването на ръста на цените обаче не е самоцел. То е важно и в контекста на стремежа на страната да влезе в еврозоната. Първоначалната индикативна дата, която си бяхме поставили - 2024 г., не беше спазена. А една от причините беше именно неизпълнението на критерия за инфлация. "Въпросът с еврото е по-сложен. За да изпълним критерия за еврозоната, е необходимо средната инфлация от май 2023 до април 2024 г. да е по-ниска от средната в еврозоната. Ще бъде предизвикателство, но все още сме в началото на периода, така че има шанс", смята Ангелов.

Според Ганев в един момент може да се окаже, че този допълнителен малък принос към инфлацията през фиска може да е изиграл ключова роля, за да отговорим на маастрихтските критерии. "Ние нямаме някаква фокусирана политика за свиване на инфлацията, а по-скоро имаме политика за компенсации на различни ефекти. Което означава, че най-вероятно трудно ще влезем в този критерий и трудно ще се доближим до най-добрите примери", казва той.

А дефицитът?

Министерството на финансите планира не само през тази, но и бюджетите през следващата, и през 2025 г. да са на минус от около 3% от БВП. И това всъщност е другата ключова част от дебата - дали не е по-добре да се направят опити за плавно свиване на дефицитите. Според Георги Ангелов след 2023 г. може да се направи балансиран бюджет. Но това не бива да става на цената на неизпълнение на капиталовите разходи, както се случва многократно през последното десетилетие. "Неизпълнението на капиталовите разходи е лесен начин за счетоводно балансиране на бюджета, но от икономическа гледна точка липсата на инвестиции е проблем за икономическия потенциал на страната", обяснява той.

В тази посока са и разсъжденията на Ганев, според когото през следващите години трябва да се върви към устойчиво свиване на дефицита далеч под тези 3%. Единственият начин да влезем в добра рамка при изготвяне на бюджета за следващата година минава през реформи - насочване на ресурса там, където той има ефект. Не вдигане на сляпо, а насочване на средствата към тези социални програми, които носят ефект, тези групи разходи, които дават добавена стойност, обяснява Ганев. И допълва, че ако просто вдигаме всичко на всички, дебатът за следващата година ще бъде много труден.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    rxe16706809391153927 avatar :-|
    HUMANOID

    БЪЛГАРИЯ сама увеличава цените на основните храни (включително и на зеленчуци и плодове) с много високата "стандартна ставка" от 20% ДДС,
    докато във всички страни-членки на ЕС (освен в БЪЛГАРИЯ) се прилагат "специални ставки" (от 0% до 4,9% ДДС) или "намалени ставки" (от 5% до 14,9% ДДС) за основните храни (включително и за зеленчуци и плодове)...
    Защо ?
    "Директивата за ДДС" (Директива (ЕС) 2022/542 от 05.04.2022) разрешава на всяка държава-членка да определи три вида ставки на ДДС:
    (1) "специална ставка" по-ниска от 5% (от 0% до 4,9% ДДС) за продукти за покриване на основни нужди - като: хранителни продукти, лекарства, фармацевтични продукти и слънчеви панели...
    (2) "намалена ставка" от най-малко 5% (от 5% до 14,9% ДДС) за стоки/услуги, включени в списъка в Приложение III към Директивата за ДДС, който вече има по-широк обхват...
    (3) "стандартна ставка" от най-малко 15% (от 15% ДДС)...

    Нередност?
  • 2
    rxe16706809391153927 avatar :-|
    HUMANOID

    Не може да е тайна заплата - която се получава от "народната баница" (наричана - държавен бюджет),
    защото 85% от данъчните приходи във "народната баница" се внасят от населението (физическите лица),
    а фирмите (юридическите лица) внасят само 15% от данъчните приходи в "народната баница".
    През 2023 година - всички фирми (юридически лица) внасят само 15% (5'510'000'000 лева),
    а населението (физическите лица) внасят 85% (30'049'400'000 лева)
    от всички данъчни приходи в бюджета (100% или 35'559'400'000 лева),
    защото фирмите плащат само един данък (10% Данък върху печелба),
    а населението плаща поне три данъка (10% Данък върху дохода, 20% ДДС, Акцизи)...

    Нередност?
Нов коментар