🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

АПИ се сети за екомерки при магистрала "Струма" с 3 млн. лв. и година закъснение

Европейската комисия е искала да види конкретни мерки за околната среда покрай строителството в Кресненското дефиле още през април 2019 г., но държавата не е реагирала

Държавата иска да използва съществуващия път Е-79 в едната посока, като твърди, че да изнесе цялата "Струма" извън Кресненското дефиле ще бъде твърде скъпо
Държавата иска да използва съществуващия път Е-79 в едната посока, като твърди, че да изнесе цялата "Струма" извън Кресненското дефиле ще бъде твърде скъпо
Държавата иска да използва съществуващия път Е-79 в едната посока, като твърди, че да изнесе цялата "Струма" извън Кресненското дефиле ще бъде твърде скъпо    ©  Надежда Чипева
Държавата иска да използва съществуващия път Е-79 в едната посока, като твърди, че да изнесе цялата "Струма" извън Кресненското дефиле ще бъде твърде скъпо    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Преди цяла година Европейската комисия (ЕК) е предупредила България, че трябва да предприеме мерки за опазването на природата в Кресненското дефиле покрай строителството на магистрала "Струма", но досега липсваше реакция. Чак в началото на март 2020 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка за въпросните смекчаващи мерки за околната среда по трасето около съществуващия път Е-79, който ще продължи да се използва в посока Кулата. Предвидените средства са 3 млн. лева.

Държавата реши да направи съществуващия сега път Е-79 част от магистрала "Струма" въпреки предупрежденията на природозащитни организации, че е далеч по-добре трафикът да се изнесе изцяло от дефилето, защото той вече сериозно вреди на биоразнообразието и Брюксел няма да е доволен от този план. Правителството обаче упорито защитаваше идеята в едната посока магистралата да е скоростен път (което е много по-евтино), но и не предприемаше каквито и да било мерки, за да се съобрази с европейското законодателство за околната среда.

Действията на държавата по "Струма" досега показват сериозно забавяне заради лоша организация, некомпетентност или по други, непознати за обществото причини, резултатът от които е, че не можа да получи безвъзмездно финансиране за магистралата.

Поне година без мерки

Оферти в поръчката за смекчаващи екомерки се събират до края на април. Дори и да бъдат оценени бързо, до договор ще се стигне най-рано през лятото. Срокът за изпълнение е 300 дни, което значи, че мерките ще бъдат завършени едва през 2021 г.

Изпълнителят ще трябва да направи технически проект и да изпълни мерите за смекчаване на въздействието на трафика върху дивите животни и птиците в Кресненското дефиле, посочени в решението по Оценка на въздействието на околната среда (ОВОС) от 2017 г. "След изпълнение на поетите ангажименти, които са поети към ЕК, апликационна форма отново ще бъде подадена за финансиране", казаха от АПИ през януари в отговор на "Капитал". Това значи, че България ще кандидатства за финансирането за магистрала "Струма" през дефилето най-рано през 2021 г.

Знаели са още преди година

Страната изпрати апликационна форма за европейско финансиране от 267 млн. евро през август 2019 г., но след остри критики от страна на Брюксел я оттегли и се наложи да предприеме действия за околната среда, макар и закъснели. В отговор от октомври 2019 г. ЕК отбеляза, че България не е успяла да установи цели и мерки за опазване на обектите, защитени от Директивата за местообитанията, и не е взела предвид всички елементи от бъдещото строителство.

Абсурдното е, че планът на правителството беше да въведе смекчаващи мерки чак след построяването на трасето в посока София, което ще е източното от дефилето. Това обаче ще се случи след около пет години, а през това време природата в дефилето ще се руши заради все по-сериозния трафик върху Е-79. Логично е мерките да са превантивни. В момента те вече са закъснели.

Администрацията е знаела за изискването за смекчаващи мерки още през април 2019 г. Тогава Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е провело среща с представители на Генерална дирекция "Околна среда" към ЕК, твърдят източници на "Капитал". След това екоминистерството е изпратило писмо до АПИ с въпрос какво са предприели досега по защитените зони. Отговорът на пътната агенция обаче е бил, че не са имали пари и затова не са спазили ангажимента. От обявения сега търг става ясно, че нужните средства са 3 млн. лв.

Предвидените мерки включват модифициране на съществуващите водостоци, за да се осигури безпрепятствен достъп и преминаване на дребните животни. От двете страни на пътя ще се монтират мрежи с височина 1,20 м, които да не позволяват на животните да излизат на пътното платно, а на големите съоръжения ще се поставят мрежи за птици с височина 4 м.

Най-бавната процедура

Това обаче не е единственото странно действие на държавната администрация по процеса с магистралната отсечка през дефилето. Например апликационната форма за еврофинансиране беше изпратена за одобрение една година след като бяха обявени търгове за строителство на трасето в посока София на стойност 1.1 млрд. лева.

Досега АПИ е избрала изпълнител само по единия лот от новото трасе в посока Кулата - обединението между словашката фирма "Вахостав" с.к., "Грома холд" и "Европейски пътища". Консорциумът беше избран през ноември, но почти четири месеца по-късно все още няма подписан договор. Поръчката за другия лот пък е поставена на пауза без видима причина: офертите бяха събрани през февруари 2019 г., последният публикуван протокол е от юни 2019 г., но няма никакво публично движение по търга вече девет месеца. Не са избрани и фирмите, които ще изпълняват строителния надзор.

Тепърва ще трябва да се обяви поръчка и за реконструкцията на Е-79 в дефилето, който трябва да бъде направен като скоростен еднопосочен път. Крайният срок за завършване на цялата магистрала "Струма" през Кресненското дефиле засега е 2027 г.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Разчитате ситуацията твърде субективно. Тези "облекчителни мерки" са просто една индулгенция, която да позволи продължаването на строежа. И ЕС, и България уж предприемат екологични мерки, колкото за пред публиката. Резултатите ще са нулеви, изчезването ще продължи, а проектът без тунел дори няма да е много по-евтин.

    Без гражданско общество в България няма как да се решат нашите проблеми. ЕС е просто един арменски поп.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    ПС: Ако ЕС вземе, че не финансира довършването на магистралата по този проект, кое ще е по-евтино:

    Да съфинансираме строеж на две платна или да строим изцяло от бюджета сегашния предпочитан проект?

    Нередност?
  • 3
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо
    • - 2
    • + 1

    Важното е да стане, включително през Кресненското дефиле, иначе в името на два лалугера рискуваме живота на сума ти народ. Магистралите в Швейцария не са паднали от небето...

    Нередност?
Нов коментар