Най-голямата порция пътища - без търг и прозрачност

Държавната компания "Автомагистрали" получи нов договор за строителство, този път за част от трасето Видин-Ботевград. Така възложената й работа е за 4.6 млрд. лв.

На място на строежа на "Хемус" освен камиони на държавната фирма има техника и на неофициални подизпълнители
На място на строежа на "Хемус" освен камиони на държавната фирма има техника и на неофициални подизпълнители
На място на строежа на "Хемус" освен камиони на държавната фирма има техника и на неофициални подизпълнители    ©  Цветелина Белутова
На място на строежа на "Хемус" освен камиони на държавната фирма има техника и на неофициални подизпълнители    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Правителството се отметна от първоначалния замисъл на инхаус поръчките и безконтролно раздава милиарди през тях.
  • Така държавната "Автомагистрали" стана най-печелившата строителна компания в България, след като получи договори за 4.6 млрд. лв.
  • Парите се харчат без публичност и отчетност, а същевременно това са най-големите разходи за строителство, които държавата е правила.

Представете си, че търсите някой да изпълни поръчки на вашата компания за скромната сума 4000 лв. например. Със сигурност никога няма да се доверите на фирма, чийто сайт не е обновяван скоро и няма данни някога да е вършила работата, която ви трябва. Държавата обаче прави точно обратното, и то за поръчки за 4 млрд. лева. И дори не договаря цена, а просто се съгласява на някаква сума, определена на око, без да провери дали на пазара няма по-добри оферти.

Точно по този начин правителството чрез Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сключи договори за над 4.6 млрд. лв. с ДДС с държавната компания "Автомагистрали" за последните две години. Вместо да провежда търг, агенцията се възползва от регламент в Закона за обществени поръчки, наречен in-house възлагане, при който няма нужда от състезание, ако възложител и изпълнител имат един и същ собственик, в случая Министерството на регионалното развитие. Преди тези договори обаче компанията не беше строила магистрала, а и превъзлагаше голяма част от ремонтите, които извършваше. Казано иначе, нямаше опит и капацитет.

Ползата от този ход е, че няма забавяне заради провеждането на обществените поръчки - събиране на оферти и оценката им, обжалвания и т.н. Проблемите обаче са повече. Стойността на проектите например не е изчислявана обективно и най-вероятно е завишена, а липсата на конкуренцията прави оптимизациите безсмислени. Освен това дружеството трудно би се справило с конкуренцията, ако трябваше да се яви на обществена поръчка. А редица източници потвърждават, че абсолютно незаконно и непрозрачно "Автомагистрали" превъзлага работа по строителството на "Хемус" и други задачи на частния сектор. В началото на октомври АПИ ѝ възложи договор и за 65 км от Видин - Ботевград за внушителните 1.083 млрд. лв., който изглежда също ще се прехвърли към тайни подизпълнители. Това създава перфектната среда за корупция и за насърчаване на едни фирми за сметка на други.

Нито по-евтино, нито по-бързо

Според експерт от строителния бранш трасето от Видин до Ботевград е сходно и е адекватно да се сравнява грубо цената на километър между различните отсечки, които бяха възложени чрез открити процедури и тази, която е дадена без търг на "Автомагистрали". "Геострой" и "Пътстрой 92" например спечелиха с цена 8.4 млн. лв. на километър, а "ПСТ Груп" и "Нивел строй" - с 11.9 млн. лв. с ДДС. Обединението на "Европейски пътища" строи най-скъпо - за 19.9 млн. лв. с ДДС на километър, но различното тук е, че изпълнителят работи изцяло със собствени средства и теоретично строи на кредит, като ще му бъде платено от АПИ след завършването на обекта. И оскъпяването идва от разходите по лихвите.

В същото време "Автомагистрали" получава по 16 млн. лв. на километър. От АПИ не успяха да отговорят до редакционното приключване на броя как е изчислена стойността на новия договор от 1.083 млрд. лв. При "Хемус" ситуацията е подобна. Цените, на които се подписват договори с държавната фирма, са между 10 и 15.5 млн. лв., като запознат източник коментира, че това са фрапиращи разлики. За сравнение - след търг "Хидрострой" строеше между Ябланица и Боаза за 7 млн. лв. на километър с ДДС, или двойно по-малко.

През 2019 г. в интервю за "Капитал" изпълнителният директор на "Автомагистрали" Стоян Беличев обясни, че магистралата може да поевтинее и поскъпне, тъй като договорите бяха подписани, преди да има технически проект. Такъв вариант по принцип няма при открита процедура - там промяна на цената може да има само при форсмажорни обстоятелства.

До голяма степен и строителството не се случва особено по-бързо. Например по договора от преди година за укрепване на обекти - над 70 на брой, реално се работи само по едно свлачище, а другите се проектират. Въпреки това вече са изплатени над 140 млн. лв. Като цяло "Автомагистрали" получават аванси в големи размери в сравнение с частните компании. Дотук за двата договора за "Хемус" и за укрепванията са изплатени общо 1.4 млрд. лв., като няма нито един открит и финализиран лот. Авансите са от порядъка на 30% от поръчката, което не се случва в обществените поръчки. Дори в някои случаи няма и междинни плащания.

4.6 млрд. лв. с ДДС е стойността на договорите и допълнителните задачи за "Автомагистрали" с възложител пътната агенция

Да си отгледаме корупция

Изключително трудно е да се проследи кой на кого плаща тези милиарди, което е, меко казано, притеснително в държава с проблеми с корупцията. На въпрос на "Капитал" на кои фирми и доставчици колко са платили дотук от "Автомагистрали" отговориха следното: "Отговорът на този въпрос представлява конфиденциална информация, чието разкриване може да предизвика съдебни процедури срещу дружеството от неговите контрагенти за нарушаване на търговската тайна и неизпълнение на клаузите за конфиденциалност. При желание от Ваша страна да получите информация същата следва да бъде изискана по реда на ЗДОИ с оглед гарантиране на интересите на всички страни." Отчетността в случая е сведена до минимум. "Тук се получава така, че държавната фирма превъзлага на други фирми дейност, а контролът е в този, който поръчва. Тоест общественият контрол е минимализиран. Тя е законна като дейност, но не знам дали е целесъобразна от гледна точка на обществения интерес", подчерта Иван Бойков, бивш директор на Камарата на строителите, пред БНР.

Освен това самият инхаус придобива чудовищни размери, които уж не бяха планирани от властта преди години. Настоящият вицепремиер Томислав Дончев каза през 2011 г. следното: "Никой не си е представял, че е редно и е в полза на който и да било (на бизнеса, на изпълнителя, на възложителя или на данъкоплатеца) примерно общински и държавни дружества да ремонтират, да строят пътища, железници или каквото и да било друго." Явно сега вече е различно. До 2014 г. тази практика можеше да се прилага само за комунални услуги - сметосъбиране, озеленяване и т.н. С поправка по времето на кабинета "Орешарски" обаче механизмът започна да важи за всякакви сфери. Четири години по-късно ГЕРБ прегърнаха концепцията за инхаус поръчките и започнаха да я прилагат по един доста краен начин.

Иван Бойков припомня, че тези поръчки се използват в общините, когато дадена дейност е неотложна. "Говорим за малки поръчки, да кажем средни, но изпълняването на такива обекти - милиардни, милионни, няма такава практика", коментира Бойков.

Не на последно място, източник от бранша изрази притеснение, че възлагането на строителството на държавната фирма ще изкриви пазара. Причината е, че в момента фирмите работят на по-високи цени, тъй като самата "Автомагистрали" разполага с повече пари, плаща бързо и не търси най-ниската оферта. Ако средата стане по-конкурентна и пазарна и фирмите работят на по-реални цени, ще им бъде и по-трудно.

В крайна сметка пък ако строителството е некачествено, отговорна е държавата. Така че данъкоплатците плащат цената, независимо колко висока е тя.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 13
    • + 4

    Преди проблем беше фирмата "Водострой 98", която всекидневно обвързвахте с Пеевски и имаше всяка седмица подобни като тази статия за нея. Сега проблем е държавната "Автомагистрали". Каквото и да направи държавата, както и да се опита да оправи кочината тук и да подобри инфраструктурата няма да има угодия и все ще има подобни статии. Разбира се докато има удобни за вас хора в управлението. Единствената цел на всичко, което правите е да насаждате в обществото, че стоенето на пътища е непрозрачно, краде се от там и винаги има нещо гнило.

    Нередност?
  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie
    • - 2
    • + 4

    До коментар [#1] от "scuby":
    Ролята на държавата е не да строи а да организира търг с явно наддаване и след това да контролира изпълнението и да санкционира ако се наложи. Незначителна на глупав ли се правиш или си просто такъв.
    Крадци, гьонсурати и некадърни мениджъри са всички в това правителство и партия.

    Нередност?
  • 3
    devdimi avatar :-|
    devdimi
    • + 3

    До коментар [#2] от "aussie":

    Ролята на държат е да строи капествено, бързо и евтино
    Старият механизъм с търговете гарантираше ниска цена, лошо качество и две години обжалвания на поръчка.

    Нередност?
  • 4
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist

    Подкрепям решението на държавата да строи пътища със свои фирми!
    Очертава се проектите да се изпълняват по-бързо. Добър пример са сроковете, публикувани за Видин - Ботевград.
    Нямаме нужда от безкрайните обжалвания досега.
    Магистралите и добрите комуникации са условие за растеж и прогрес.

    Нередност?
Нов коментар