Пътният картел поиска и тротоарите на София за 200 млн. лв.

Няколко години без големи държавни поръчки предизвикаха струпване на строители в търг на Столичната община

Ремонтиращата жълтите павета "Трейс груп холд" също участва в една от позициите в търга
Ремонтиращата жълтите павета "Трейс груп холд" също участва в една от позициите в търга
Ремонтиращата жълтите павета "Трейс груп холд" също участва в една от позициите в търга    ©  Цветелина Белутова
Ремонтиращата жълтите павета "Трейс груп холд" също участва в една от позициите в търга    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Познати любими строители на ГЕРБ се включиха в поръчката на Столичната община за ремонт и изграждане на 700 хил. кв.м тротоари в кварталите.
  • Голяма част от тях отново участваха в последните търгове на АПИ за пътна и зимна поддръжка. Другите кандидати са опитните със софийски ремонти.
  • Притеснението остава в изпълнението и дали гражданите в крайна сметка ще усетят инвестираните 200 млн. лв. Възможно е изпълнението да започне напролет.

Кой кой е в инфраструктурното строителство в България. Така изглежда състезанието за последния и най-мащабен проект, който ще се възложи в рамките на този мандат на ГЕРБ в София.

На 18 октомври бяха отворени офертите в мегапоръчката за 200 млн. лв. за изграждането на нови тротоари и ремонт на старите в София, обявена на 19 август.

Вътре в констелацията от кандидати са познатите имена, които получаваха аванси за "Хемус", строяха "Струма" и десетки водни проекти в страната и печелиха "златните търгове" за пътна и зимна поддръжка на магистралите и републиканските пътища в последното десетилетие. Тук са и "Нивел строй" на Велко Руйков (свързан с прословутия Таки), и най-големият строител "Хидрострой" на Велико Желев, и "Пътинженеринг-М" от същата орбита, и ГБС. Кандидатстват и свързаната с прословутия вече Орлин Алексиев ДЛВ, както и "Виа конструкт груп" с предишно име "Джи Пи строй", регистрирана на адреса на "Джи Пи груп".

Най-изненадващо е присъствието на държавната "Автомагистрали", чиято неспособност да изпълнява и досега възложените ѝ от МРРБ поръчки доведе до порочните инхаус възлагания за милиарди.

Други кандидати са добре познатите фирми, които печелят ремонтите в столицата през последните години и обикновено си навличат недоволството на гражданите. Това са "Трейс груп холд", ремонтираща сега жълтите павета и зоната около "Александър Невски", "ПСТ груп", която също започна ремонта на тази зона, но общината ѝ прекрати договора, "Геострой" от групата на "Геотехмин" на Цоло Вутов. Участват и две фирми, които се включиха и в поръчката за зимна поддръжка на АПИ за 280 млн.лв - "Мегаинвест-холд" на Цветан Славейков Цветанов и "Бгнова" на Веселин Господинов. Има и други нови кандидати - "БГН инженеринг", "Луксор инвест груп", "РаТек", "Инмат София", "Булстрой монтажи".

Тази концентрация на фирмите от т.нар. пътен картел в столична поръчка се случва за първи път. Най-вероятната причина за това е фактът, че в последните 3 години липсват големи държавни поръчки, а плащанията по старите бяха спрени, заради което гладът за нова работа в целия сектор е особено остър.

Новите тротоари постарому

Това е най-голямата строителна поръчка на София от години, като финансирането беше осигурено със заем от Европейската инвестиционна банка. Обещават се 700 хил. кв.м тротоари, което е повече от ремонтираните през последните дванадесет години (или за четирите мандата на Йорданка Фандъкова досега).

Предстои да се отворят ценовите оферти на кандидатите, а после да излезе и класирането. Ако няма обжалвания, е възможно ремонтите да започнат още през пролетта на 2023 г., няколко месеца преди местните избори. В поръчката са участвали 17 кандидати.

Средствата ще се усвояват през рамковите договори за поддръжка на улици в срок четири години. И тук отново има прилика с поръчките за националната мрежа: те са аналогични на тези, които АПИ сключва за поддръжка на републиканските пътища и бяха гореща тема заради многократно превишените бюджети и непрозрачно плащаните суми. В софийските се включва изграждане на тротоари, ремонти при аварийни ситуации, превантивна поддръжка и други.

Това е огромен проект, чието време на пускане - една година преди местните избори - говори откровено за предизборни цели. Предвид досегашната история с ремонтите в столицата, това може да се окаже нож с две остриета за ГЕРБ.

Кой играе - по зони

Търгът е разделен на общо седем позиции, всяка от които включва по три или четири столични района (виж таблицата).

Първата е за райони "Витоша", "Лозенец" и "Триадица" срещу 30 млн. лв., където има най-голяма нужда от изграждане на тротоари. Тук се надпреварват държавната "Автомагистрали", "Трейс груп холд", новият кандидат "БГН инженеринг", собственост на Петър Здравков, а до 2017 г. - на Веселин Господинов, действителен собственик на "Бгнова", която играе за друга позиция. Четвъртият кандидат е "Луксор инвест груп" с управител Димитър Кралев и едноличен собственик "Супервайзър България". Кралев е свързан и с друга фирма, подала оферта в поръчката по друга позиция - "Инмат София".

За тротоарите на "Банкя", "Красна поляна", "Красно село" и "Овча купел" срещу 28 млн. лв. се състезават обединение начело с "Автомагистрали София", свързана с Пламен Стилиянов и "Инжстройинженеринг", както и "Ратек", която е със съдружници инж. Благой Козарев, председател на Контролния съвет на Камарата на строителите, и Лазар Велев.

Третата - за "Връбница", "Възраждане", "Илинден" и "Люлин", срещу 30.5 млн. лв., ще се разпределя между обединение начело с "Геострой" на Цоло Вутов или при "Нивел строй" на Велко Руйков. "Нивел" е познато име в Югозападна България, а в строителния сектор се говори, че фирмата е свързана непряко с намиращия се в Дубай Христофорос Аманатидис-Таки.

За райони "Надежда", "Нови Искър" и "Сердика" с прогнозна стойност 36.8 млн. лв. кандидатства обединение между регистрираната на адреса на "Джи Пи груп" "Виа конструкт груп" и "Пътно строителство Европа" на Радослав Капанов. В друго обединение са "Пътинженеринг-М" от орбитата на ПСТ и "Стефстрой 2010" със собственик Зинаида Герасимова. "Стефстрой" за първи път се яви и в конкурсите за зимна поддръжка на АПИ от този август. Отделно като трети кандидат за позицията се е явила и "ПСТ груп".

За "Кремиковци", "Оборище" и "Подуяне" срещу 24 млн. лв. се състезават свързаната с прословутия Орлин Алексиев ДЛВ, "Бгнова" на Господинов, която също се яви на конкурсите за зимата, както и "Инмат София" на Йордан Кълвачев. Справка в презентация от сайта на АПИ показва, че Кълвачев е бил директор "Производство" отново в "ПСТ холдинг" при изграждането на "Тракия" между Ямбол и Карнобат. Бил е ръководител отдел "Управление на големи инфраструктурни проекти" в холдинга от февруари 2011 г. Отговарял е за строителството на "Марица" от Димитровград до Харманли според публикация в БНТ.

Предишен собственик на "Инмат София" (до 2015 г.) е Димитър Кралев, който е управител на "Луксор инвест груп".

За позицията за райони "Изгрев", "Искър", "Слатина" и "Средец" за 30.8 млн. лв. има два участника - "Хидрострой" на Велико Желев и "Булстрой - монтажи" на Цветелина Персийска. "Булстрой" спечели търга на общината за канализацията на "Драгалевци" в обединение с "Трейс груп".

Седмата - за "Младост", "Панчарево", "Студентски" за 29 млн. лв., също е с два кандидата. Единият е "Мегаинвест-холд",собственост на "Мегаинвест" на Цветан Славейков Цветанов. Тя също беше от новоявилите се кандидати в търга за зимна поддръжка. Другият е "ГБС - Инфраструктурно строителство" към групата на ГБС. В годините назад, когато различни строителни компании изгряваха и залязваха на небосклона на държавните поръчки, ГБС винаги е била устойчиво в предните редици на най-големите.

Критики и опасения

Притесненията остават в качественото изпълнение, тъй като ремонтите през последните години в София показаха лош пример и мислене "на парче". Тези на републиканската мрежа, изпълнявани от кандидатствалите фирми, също не са сочени за пример. Отново по-голям превес има цената, която ще предложат фирмите. Това значи, че тези с по-изгодна оферта ще бъдат с предимство. Дори има и специално условие: участници, предложили цена, по-висока от пределните стойности на съответните видове дейности, ще бъдат отстранени.

От "Спаси София" припомниха, че "това е позната практика на столичния кмет Фандъкова - в края на мандата да се раздават стотици милиони в дългосрочни договори", като посочват за пример казусите с боклука, почистването и уличното осветление. От организацията настояха обявената обществена поръчка да бъде прекратена.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible
    • - 2

    Мисля, че тротоарите вече няма да бъдат голяма хапка за нашите "строители", за разлика от всичко останало.

    Нередност?
  • 2
    inikolaev avatar :-@
    inikolaev
    • - 2
    • + 3

    Спрете да асфалтирате тротоарите. Знаем, че ви е по-лесно и евтино, но от урбанистична и естетична гледна точка загрозявате града все повече

    Нередност?
Нов коментар