София обяви мегатърг за 200 млн. лв. за поддръжка на улици и нови тротоари

Ремонтите са най-мащабният проект за този мандат и вероятно ще започнат непосредствено преди местните избори през 2023 г.

В края на мандата управляващите се сетиха за обещанието си да "влязат в кварталите". Въпросът е дали ремонтите ще бъдат изпълнени качествено
В края на мандата управляващите се сетиха за обещанието си да "влязат в кварталите". Въпросът е дали ремонтите ще бъдат изпълнени качествено
В края на мандата управляващите се сетиха за обещанието си да "влязат в кварталите". Въпросът е дали ремонтите ще бъдат изпълнени качествено    ©  Велко Ангелов
В края на мандата управляващите се сетиха за обещанието си да "влязат в кварталите". Въпросът е дали ремонтите ще бъдат изпълнени качествено    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Парите ще дойдат главно под формата на заем от ЕИБ и ще се усвояват през рамкови договори за срок четири години.
  • Притеснението отново е в качеството, макар и да са обещани нови правила и стандарти.
  • Ремонтите ще започнат най-рано през пролетта на 2023 г. и представляват най-мащабният проект в рамките на този мандат.

Една година преди края на мандата Столичната община реши да задвижи амбициозна програма за ремонт и изграждане на тротоари в кварталите. Обещанието е за 700 хил. кв.м тротоари, което е повече от ремонтираните през последните дванадесет години (или за четирите мандата на Йорданка Фандъкова досега). Липсата на нормална, ако не качествена, инфраструктура в най-богатия град в страната е осезаема - разбитите бордюри и дупки по тротоарите са обичаен пейзаж в западните и северните квартали, а в "новите" такива на изток пък въобще няма такива.

Именно това цели да "поправи" и новата програма, като по всичко личи, че тя ще е най-големият проект на управляващите от ГЕРБ за този мандат, който ще започне преди изборите следващата година. Столичната община е обявила мегапоръчката за над 200 млн. лв. без ДДС в края на миналата седмица. Средствата ще се усвояват през рамковите договори за поддръжка на улици в срок четири години. Разликата е, че са добавени и новите дейности: изграждане на тротоари, ремонти при аварийни ситуации, превантивна поддръжка и други.

Притесненията остават в качественото изпълнение, тъй като ремонтите през последните години в София показаха лош пример и мислене "на парче". Сега по-голям превес отново има цената, която ще предложат кандидатствалите фирми. Това значи, че тези с по-изгодна оферта ще бъдат с предимство. Дори има и специално условие: участници, предложили цена, по-висока от пределните стойности на съответните видове дейности, ще бъдат отстранени.

По-скъпо и със заем

От Столичната община обявиха амбициозната програма за ремонта на тротоари още в средата на април, като обясниха, че за целта ще бъде изтеглен заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 100 млн. лв. Той ще се изплаща през следващите двадесет години, а общината ще отдели около 20 млн. лв. от бюджета си, разясниха кметът Йорданка Фандъкова и председателят на общинския съвет Георги Георгиев. На няколко пъти обаче беше повторено, че се чака и индексация заради високите цени на строителните материали.

Това вероятно е и част от причината сумата да набъбне до 200 млн. лв. Другата е, че са включени и "обичайните" дейности за поддръжка на улици - последните договори за текущи ремонти бяха за 35 млн. лв. за четири години и са сключени през 2019 г. и повечето от тях изтичат догодина. Средствата по тях обаче се харчеха непрозрачно - София разкри колко и за какво са били чак след като "Капитал" заведе дело. Ако общината избере изпълнители по новата поръчка сравнително бързо и няма обжалвания, дейностите могат да започнат още следващата пролет или тъкмо преди местните избори.

От "Спаси София" припомниха в позиция до медиите, че "това е позната практика на столичния кмет Фандъкова - в края на мандата да се раздават стотици милиони в дългосрочни договори", като посочват за пример казусите с боклука, почистването и уличното осветление. От организацията настояват обявената обществена поръчка да бъде прекратена. (допълнено, 17:50 ч.)

В обхвата на поръчката се включва текущ ремонт и поддържане на пътните настилки и тротоарите на всички улици от общинската и републиканска пътна мрежа, за което има сключено споразумение между Столичната община и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Тук попадат и мостове, пасарелки, надлези, водостоци, пешеходни подлези, тунели и пътни възли, както и всички принадлежности към тях. "Новостта" е превантивното и текущо поддържане на тротоари, както и тяхното изграждане и проектиране, където е необходимо, ремонт при аварийни ситуации. Всички данни за направените ремонти пък ще влизат в програмата за база данни на Столичната община.

Седем позиции за 24-те района

Поръчката е разделена на седем позиции, всяка от които включва по три или четири столични района. Първата е за райони "Витоша", "Лозенец" и "Триадица" срещу 30 млн. лв., където има най-голяма нужда от изграждане на тротоари. Втората - "Банкя", "Красна поляна", "Красно село" и "Овча купел", е за 28 млн. лв., третата - за "Връбница", "Възраждане", "Илинден" и "Люлин", срещу 30.5 млн. лв., за райони "Надежда", "Нови Искър" и "Сердика" - 36.8 млн. лв., петата е за "Кремиковци", "Оборище" и "Подуяне" срещу 24 млн. лв., следващата за "Изгрев", "Искър", "Слатина" и "Средец" за 30.8 млн. лв., и седмата за Младост", "Панчарево", "Студентски" за 29 млн. лв.

Превантивното поддържане включва затваряне на пукнатини по пътната настилка, правене на повдигнати пешеходни пътеки и изкуствени неравности и др., а текущото: ремонт на отделни разрушения по пътното платно - дупки, пукнатини, пропадане, обрушени ръбове, запълване на фуги и др. Към изграждането на тротоари изненадващо е включен и ремонт и рекордиране на кабелни шахти (вкл. стени и опори, подмяна на капаци). Това е важно предвид размитата отговорност за това кой и с какво отговаря за подземната инфраструктура. Въпрос, на който така и не се отговори след инцидента на бул. "Гешов", при който загина 16-годишно момче след токов удар през 2021 г.

За изграждането на нова настилка ще се използва пласт от плътен асфалтобетон, унипаваж или бетонови плочи и други. Включени са и аварийни ремонти (например пропадане) - до 24 часа след случването им.

Нови правила, познати критерии

В интервю за "Капитал" от края на юли председателят на общинския съвет Георги Георгиев обясни, че програмата за тротоарите предвижда допълнителни механизми за контрол и качество - отчитане на всеки три месеца в съвета, както и дигитални карти.

"Първо, имаме стандарти за градска среда - всички плочки, всички колчета, които ще се сложат занапред, уширения, ивици, улично осветление - ще се правят по един образец, за да може градът да е еднакъв навсякъде. Второ, контрол от общинския съвет, но и от районните администрации, тъй като това е смисълът на децентрализацията", коментира той.

Изискванията на общината към кандидатите са да са реализирали минимален общ оборот за последните три приключили финансови години в размер минимум на 5 млн. лв., както и да имат опит именно с ремонта и изграждане на тротоари и улици (строителство на 100 000 кв.м пътни настилки, като минимум 25 000 кв.м от пътните настилки следва да са изпълнение в градски условия). Впечатление прави и че много подробно са описани и инструментите и съоръжения, с които участниците трябва да разполагат, за да отговорят на критериите на общината и евентуално да бъдат избрани. Изисква се и застраховка "Професионална отговорност".

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible
    • + 2

    Това добре, да видим резултата! Предвид досегашното качество мога да направя обосновано предположение, че ще тръгнат, както винаги с нови амбиции за качество и ще завършат както обикновено с ремонт на ремонта.

    Нередност?
Нов коментар