🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Математиката е и начин на мислене, който възпитаваме в нашите ученици

Деяна Милушева - директор на Училище по математика "Питагор" - София

Деяна Милушева - директор на Училище по математика "Питагор" - София
Деяна Милушева - директор на Училище по математика "Питагор" - София
Деяна Милушева - директор на Училище по математика "Питагор" - София
Деяна Милушева - директор на Училище по математика "Питагор" - София
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка:

Деяна Милушева е директор на Училище по математика "Питагор" - София, от 2019 г. Има десетгодишен опит като заместник-директор в 51 СУ "Елисавета Багряна", София. Завършила е "Начална педагогика", "Българска филология" и "Културология". Специализирала е като психолог и медиатор. В момента е задочен докторант в катедра "Педагогика", направление "Образователен мениджмънт", на СУ "Св. Кл. Охридски".

Защо Училище по математика "Питагор" - с какво математическият фокус обогатява учениците?

Когато говорим за математика, често се появява представата за формули, задачи и алгоритми, като нерядко тази асоциация носи негативен оттенък. А всъщност математиката освен наука е начин на мислене, който възпитаваме в своите ученици, като им даваме безценен инструмент и алгоритъм за разрешаване на различни ситуации. За мен едно от най-важните житейски умения, което е свързано с развитието на математическото мислене, е разделянето на проблемите на съставните им части. Това, както и структурирането на разсъжденията започва като процес още в предучилищна група и се надгражда в бъдеще.

В Училище по математика "Питагор" започваме да развиваме математическо мислене от най-ранна детска възраст, като още в ПУК по забавен начин въвеждаме основни математически понятия. Но за нас не това е най-важното. Учим децата как да търсят и да следват модели, как да бъдат организирани и работещи ефективно в екип - умения, които ще са им полезни във всички сфери на живота.

Как оценявате значението на различните образователни етапи за по-нататъшното развитие на учениците?

Програмите, по които работим, са изключително структурирани и спазват принципа на спираловидното развитие с надграждане в определените възрастови групи. Когато приемаме ученици в начален етап, убеждаваме родителите, че е невъзможно да надграждаме без базови знания. Казваме им, че първо се строят основите на една къща, после самата къща и накрая покривът. При нас идват много умни деца, които дори на 5-6 години вече имат интерес към таблицата за умножение и към решаването на задачи с големи числа. Това обаче е само интерес. Ние винаги започваме от основите.

В предучилищна група създаваме положителна нагласа към математиката и постепенно въвеждаме математически модели. В начален етап учим децата да решават теоретични математически проблеми, а в по-горните класове - да изграждат стратегии за разрешаване на казуси от реалния живот. Разбира се, всичко това става с много задачи, много труд и дисциплина.

Дисциплината и редът са в основата на нашата обучителна система. Образованието освен кауза е и изключително сериозна отговорност към бъдещето на учениците и към цялото общество. Този процес изисква дисциплина не само от учениците, но и от всички нас - педагогически и непедагогически екип, родители, директор. Всяко решение, всяка прибързана стъпка може да доведе до негативни резултати, които ще се разгръщат с годините. Именно заради това наш важен фокус е осигуряването на изключително стабилна начална основа, която да направи естествен и по-лек прехода между различните образователни етапи.

Изключително щастливи и горди сме, че тази година обучаваме първите си седмокласници, с които израстваме заедно. Те са напът да влязат в класациите по успеваемост на националното външно оценяване (НВО), като им пожелаваме успех и ги чакаме да се върнат при нас наесен като наши първи осмокласници.

Какво е значението на педагогическия екип в математическо училище?

Педагогическият екип има ключова роля, за да е едно училище наистина успешно. Учителите, които работят при нас, са не само професионалисти, отдадени на каузата "Питагор", но и много добри хора, които възпитават учениците ни в ценности.

В училището напълно естествено се извършва STEAM обучение още от начален етап. Залагаме на мултидисциплинарния подход и при нас могат да се наблюдават уроци, в които се комбинират музика и математика; народни танци и математика; изобразително изкуство, народни танци и математика; физическо възпитание и математика. Всеки предмет го обвързваме с математиката. Тя е царицата на всички науки. Често правим уроци и на английски език, защото нашите ученици го изучават по най-иновативните системи, които са обвързани с изучаване на "езика чрез езика".

"Питагор" е семейство и дом за всички нас - ръководство, учители, ученици и родители. Работим много, учим много и живеем и израстваме заедно. Разбира се, че се и забавляваме заедно. Сега предстоят няколко танцови фестивала в училище, спортен празник, поставяне на световен мюзикъл на английски език от учениците ни в начален етап и други интересни инициативи. Учителите ни са истински отдадени - това е определението, което те изпълват със смисъл всеки ден в училище.

Как измервате представянето на училището?

Училище по математика "Питагор" е много желано училище, за което благодаря на екипа си и на доверието на родителите. За едно място при нас се състезават по 6-7 ученици. Това ни прави много горди, но е свързано и с голяма отговорност.

Напредъкът на учениците се измерва два пъти годишно с вътрешни изпити, а резултатите от НВО в 4-ти клас сами говорят за нашия труд. Винаги сме на първите места през последните четири години. Учениците ни полагат сериозни усилия и често печелят медали, но те са естествен резултат от труда им, не самоцел. Учениците ни са много натоварени. Почти всяка събота са на математически състезания, а когато излязат резултатите, са много горди и мотивирани. Всяко състезание ги прави все по-силни.

Наскоро новосформираният училищен отбор по доджбол донесе купа за честна игра. Казах им, че за мен това е едно от най-важните отличия за училището, тъй като показва, че усилията ни да възпитаваме учениците в етични принципи, честност и почтеност, като самите ние създаваме такъв модел за подражание, са успешни. В прогимназиален етап с учениците групово работи психоложка, която има и специализация "Спортна психология". Тя ги учи как да печелят, как да се съсредоточават, как да издържат на напрежението. Учи ги как да учат, а това е едно много важно житейско умение, което в българската образователна система се неглижира.

Преди края на учебната година предстоят няколко математически състезания, в които ще участваме. Сигурна съм, че нашите отбори ще се върнат победители, защото са задружни, умни и честни. Пожелавам им успех!

Какви са перспективите пред училището?

Училище по математика "Питагор" расте и се развива със своите ученици. Върху стабилните основи, които сме изградили заедно, можем успешно да надграждаме в различни посоки и го правим. Наесен освен първите си осмокласници очакваме и първите си ученици в 5-и клас с профил "Природни науки" като допълнение към традиционните ни математически паралелки. Продължаваме да прилагаме изпитаните и доказали се с времето методи, като ги надграждаме и обогатяваме, така че да допринесат максимално за успешното бъдеще на учениците ни във вечно развиващия се съвременен свят.

Вярвам, че комбинацията между консерватизма по отношение на дисциплината и ценностите на училището и иновациите, с които обогатяваме учебния процес, е нашата печеливша формула за успех. Част от мисията на Училище по математика "Питагор" е блок по блок да надграждаме заедно кулата на знанията и уменията на нашите ученици и да им дадем стабилната основа, върху която да изградят своя пълноценен и изпълнен със смисъл и постижения живот.