🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Прокурорска република България - кой сега е №1?

В български условия фигурата на главния прокурор е всесилна, реалният проблем е пълната му безконтролност

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Главният прокурор може да направи всичко. Единственият номиниран за поста иска да превърне България в страна на здравата ръка, с по-малко демокрация
  • Подкрепят го ГЕРБ и ДПС, срещу малкото протестиращи на улицата излизат батки-здравеняци
  • Президентството е единствената институция, която може да поиска друг ред

Текстът е от печатната версия на "Капитал", редакционно приключен преди заседанието на ВСС в четвъртък. С минимални корекции в уеб версията му.

Не е пресилено да се каже, че изборът на главен прокурор всеки път е съдбовен за страната. Това е най-овластената, най-безотчетната и с един от най-дългите мандати публична длъжност в България. Неотдавна премиерът Бойко Борисов сравни ролята му с тази на "арбитъра, който е толкова важен, че да решава мачовете като във футбола", Само че в случая с прокурора не говорим за футбола, а за намеса в политиката, в бизнеса и в съдбите на хората.

За четвъртък от 10 часа беше насрочено заседанието, на което членовете на ВСС да се съберат тържествено в заседателната си зала, за да дадат старт на живото излъчване по БНТ и да изберат единствения номиниран за главен прокурор. Ако президентът не възпрепятства назначението, Иван Гешев ще застане начело на държавното обвинение до края на 2026 г.

За темата в цялостния контекст на съдебната реформа четете прегледа ни "Най-важните въпроси и отговори за съдебната реформа".

Силовата поза, противоречивите му, често антидемократични и даже арогантни позиции подействаха като леден вятър на умореното от беззаконие общество - някои излязоха на протести, други извадиха рефлексите за оцеляване от времето на соца и обляха новия "цар и господар на републиката" с вълни от раболепие и позитивни декларации. Въпреки че през последните месеци фокусът падна върху личността на Гешев, както и върху опасенията, че кандидатурата му се налага от неформалните кръгове зад ДПС, които отдавна овладяват съдебната система с дирижирано кадруване, реалният проблем остава пълната безконтролност на главния прокурор. Който и да е той, който и да стои зад него, ако имаше механизъм за контрол и отчетност на тази фигура, опасенията от налагане на "прокурорска диктатура" нямаше да звучат толкова правдоподобно.

Докъде може да стигне един главен прокурор?

Краткият отговор е: докъдето поиска.

За тези, които са забравили детайлите, ще припомним седемте години на Никола Филчев - от 1999 до 2006 г. По време на мандата му публични фигури открито го обвиняваха в немислими по своята бруталност действия - тормоз върху работещите в прокуратурата, репресии срещу медии и журналисти, незаконни разпореждания, фабрикувани обвинения с цел натиск, подбуждане на самоубийство, съпричастност в убийства. Убийства...

Немислими обвинения за един главен прокурор в цивилизована държава.

Потресаващото през този мракобесен период беше, че всичко това до последната подробност беше обществено достояние и въпреки че пред очите на всички се съсипваше прокуратурата и се разбиваха човешки съдби, не се намери институция, политическа партия или достатъчно голяма група хора, която да се противопостави.

Голяма част от тези факти са описани в решението по делото "Колеви срещу България" на Европейския съд по правата на човека в Страсбург (ЕСПЧ) от 2009 г. То и днес звучи като хорър, но и сега стои на сайта на Министерството на правосъдието - с имената на участниците, свидетелите и уличените. Делото пред ЕСПЧ е заведено приживе от бившия зам. главен прокурор Николай Колев през 2001 г., който се оплаква от репресии от страна на Филчев и приближените му прокурори. След разстрела на Колев пред дома му през декември 2002 г. то е продължено от съпругата и децата му, които обявиха подозренията си, че убийството е поръчано от главния прокурор и осъществено от служители на отряда за борба с тероризма. Независимо разследване на това убийство никога не беше предприето, нито на другите свидетелства - за тормоз, фабрикуване на обвинения от прокурори, унищожаване на доказателства, изнудване на бизнесмени и т.н.

Фактът, че Филчев се включи в лавината от подкрепящи Гешев, е показателен, но не и изненадващ - той всъщност е много добре приет и в прокуратурата на Цацаров.

"Изключителното право на прокурора да повдига обвинения срещу закононарушители в съчетание с пълния контрол на главния прокурор над всяко решение, издавано от прокурор или следовател, както и фактът, че главният прокурор може да бъде отстранен от длъжност само с решение на ВСС, където някои членове са му подчинени, е такъв институционален режим, който многократно е бил критикуван в България като неспособен да осигури достатъчна отчетност."

При централизираната структура на българската прокуратура, основана на принципа на субординацията, нейното изключително правомощие да повдига обвинения и процедурните и институционални правила, позволяващи пълен контрол на главния прокурор върху всяко разследване в страната, е било практически невъзможно в конкретния случай да бъде проведено независимо разследване, дори и след конституционната поправка от 2003 г., позволяваща на теория повдигането на обвинения срещу него.

Из констатациите на ЕСПЧ по делото "Колеви срещу България"

Десет години по-късно Комитетът на министрите към Съвета на Европа, който следи за изпълненията на решенията на Съда в Страсбург, продължава да очаква от българското правителство коригиране на един от основните дефекти в българската институционална система, констатиран в това решение - липсата на механизъм, който да гарантира възможност за независимо ефективно разследване на данни за престъпления, извършени от българския главен прокурор - който и да е той.

Никой от следващите главни прокурори не стигна до крайностите на Никола Филчев. По времето на Борис Велчев обвинението дори изглеждаше като цивилизована институция. Но реално прокуратурата продължава да деградира като институция, защото вместо реформа, за каквато настояват европейските партньори, тя продължава да се използва като инструмент за репресии и политическо инженерство.

Кой избира Иван Гешев?

В сегашната процедура за избор на нов главен прокурор няма промяна. Сотир Цацаров последователно прокара и публично защитава кандидатурата на заместника си Гешев. В процеса бяха елиминирани всички потенциални алтернативи. В България има над 1500 прокурори, но 11-те им представители във ВСС с невиждано единодушие се обединиха зад един единствен. И въпреки очевидните недостатъци на състезанието "с един кон" властта в лицето на правосъдния министър, който също има право на номинация като председател на ВСС, не пожела да предложи алтернатива.

През целия мандат на Цацаров остана да му тежи фразата "Не ми се подсмихвай, ти си го избра!", изречена към премиера Бойко Борисов, от изтекъл запис на разговор в къщата му в Банкя. По-точно останаха подозренията, че последователно провежданата политика на ДПС да установява контрол над съдебната система чрез овладяване на ВСС, на прокуратурата и службите е довела до кандидатурата на Цацаров, а Борисов я е потвърдил. Нищо не дава основания да се смята, че сега е различно.

Макар сегашната процедура за избор на главен прокурор да следва точка по точка закона (както обясняват от ВСС), по същество изборът е дирижиран политически.

В четвъртък нито ДПС, нито Борисов избираха прокурор. Пред публиката застанаха членовете на ВСС. Но 11-те от прокурорската квота са подчинени на главния прокурор и зависят от него за кариерното си развитие. Шестима от съдийската квота са посочени от парламентарните партии (вижте илюстрацията с разпределението на ВСС). Практически изборът се прави от неофициалната, но ефективно управляваща коалиция между ДПС и ГЕРБ. Сега, както и преди седем години.

Какво да очакваме от бъдещия главен прокурор?

Същото, както досега. На "стероиди" - а може да се окаже, че и повече.

През последните седем години прокуратурата се превърна в най-ефективния инструмент, чрез който коалицията между официална и скрита власт дирижира събитията в страната. През устата на главния прокурор се сочеше кои са грешните и правилните политически ходове, добрите и лоши хора, преразпределяха се бизнеси. Повдигаха се обвинения на политически опоненти, в синхрон с медиите на депутата от ДПС Делян Пеевски бяха оплювани и притискани протестиращи граждани, громяха се неподвластни на тази сглобка журналисти и издатели. Не се появиха обаче обвинения срещу виновните за фалита на КТБ, срещу източването на публични средства в обществени поръчки към свързани с ДПС и сенчестите бизнеси фирми, незабелязано остана финансовото напомпване на Ахмед Доган с пари от бюджета и Българската банка за развитие, на сянка останаха имотните скандали на властта и къщите за гости.

В малкото си интервюта след като беше номиниран Иван Гешев даде заявка, че ще продължи същото, но с по-твърда ръка. Посочи врагове - бизнеси, медии, извънпарламентарна опозиция (парламентарната е скована от страх и послушно мълчи). Обяви се против разделението на властите и за повече работа върху общественото мнение. В месеците преди номинацията си Гешев показа как би се случвало това.

Публичните обвинения срещу спорните бизнесмени Ветко и Маринела Арабаджиеви, Евгения и Николай Баневи и Миню Стайков търсеха въодушевлението срещу "лошите капиталисти", но демонстрираха и как репресивната сила на институциите може да изпреварва аргументите на правото. Зрелищният арест на кмета на" Младост" Десислава Иванчева беше демонстрация на същото.

Изборът на Гешев за прокурор стъпва на множество подкрепящи декларации от силови ведомства, прокурори и цели трудови колективи, но срещна и съпротивата на редица организации, включително и на Висшия адвокатски съвет, според който той "не притежава нужните качества, за да може отговорно, професионално, безпристрастно, справедливо и при спазване на принципа на законност и на върховенство на правото да осъществява функциите на главен прокурор".

Какво следва?

Изборът на Иван Гешев протича паралелно с граждански протести. И някаква форма на контрапротести, на които (кой, ако не избиращите Гешев) докарват батки и необразовани хора, типажи, подобни на качулатите агитки, скандализирали Европа с расистките си възгласи на мача с Англия, да викат срещу "интелектуалците с очилцата" - по една стара метафора на Борисов.

Цацаров и антуражът му наричат протестите политически. Не сме чули неговото мнение за това как се появяват контрапротестиращите, нито видяхме прокуратурата да разследва, сега или по времето на Орешарски, коя е тази сила, която изважда подземния свят в защита на бъдещия прокурор сега и на Пеевски, за кратко избран за шеф на ДАНС - тогава. И какво значи това.

Заради усещането, че държавата е завладяна, а вътрешната опозиция смазана, заради усещането, че прокуратурата работи с ъндърграунда, очакванията през последните години бяха отправени към Европейския съюз и неговите институции. През седмицата Европейската комисия се отказа от системата за наблюдение над законността в България която беше наложена при присъединяването на страната към ЕС и се изразяваше в редовни доклади и препоръки. Това според Борисов е успех за България, но реално е политическа сделка между него и партньорите му от Европейската народна партия - неприкрита подкрепа ден преди избора на главен прокурор и четири дни преди местните избори. Но дори в заключението на доклада на ЕК от вторник стои едно напомняне - българското правителство е поело ангажимент "да въведе процедури относно отчетността на главния прокурор, включително с цел гарантиране на независимостта на съдебната власт в съответствие с препоръките на Венецианската комисия".

На практика ЕК прехвърли отговорността за реформите в България на българските власти, които очевидно нямат интерес от това, и на Съвета на Европа, който чрез своите органи Венецианската комисия и Комитета на министрите отдавна е дал рецептата, но не разполага с механизми да я наложи.

С две думи, спасяването на давещите се е дело на самите давещи се.

Реалното решение на проблема - опасността отделен човек, една институция или една партия да узурпира демократичния ред в България - така както беше преди 1989-а, остава във възможностите на обществото да мобилизира политическа енергия за промяна. Не срещу човека, институцията или партията, а "за" механизмите, които блокират безконтролността им.

Доколкото непредставените политически граждани, които вярват в демокрацията, са на улицата - изправени срещу батките на Гешев, всички погледи сега са съсредоточени в единствената институционална опозиция - президентството. Румен Радев има ограничени възможности да се противопостави на избора на Гешев за главен прокурор, но разполага със силата на институцията да поиска преразглеждане на безграничната му власт, да поиска съдебен контрол над неговите актове, да протестира срещу паралелното "специализирано" правосъдие, което ГЕРБ и ДПС изградиха. Дори да отложи избора на прокурор, докато това се случи.

По темата вижте и коментарите на бившия правосъден министър Христо Иванов и адвоката правозащитник Михаил Екимджиев за процедурата за избор на главен прокурор като публична фалшификация.

Кой избира главния прокурор

За избора на главен прокурор са нужни поне 17 гласа от 25-имата членове на Висшия съдебен съвет.

11-те прокурори единодушно са зад Гешев. От съдебната колегия за него гласуваха както част от политическата квота, така и от професионалната.

Ето състава на ВСС:

Данаил Кирилов - министър на правосъдието, председателстващ ВСС (не участва в гласуванията)

СЪДИЙСКА КОЛЕГИЯ

* Лозан Панов - председател на ВКС, член по право

Георги Чолаков - председател на ВАС, член по право

Професионална квота

* Атанаска Дишева

Боряна Димитрова

* Красимир Шекерджиев

* Олга Керелска

Севдалин Мавров

Цветинка Пашкунова

Квота, избрана от Народното събрание

Боян Магдалинчев - представляващ ВСС, номинация на ГЕРБ

Боян Новански (адвокат) - номинация на "Обединени патриоти"

Вероника Имова - номинация на ГЕРБ

Даниела Марчева - номинация на БСП

Драгомир Кояджиков - номинация на БСП

Стефан Гроздев - номинация на ДПС

ПРОКУРОРСКА КОЛЕГИЯ

Сотир Цацаров - главен прокурор, член по право

Професионална квота на прокурорите

Георги Кузманов, Даниела Машева, Огнян Дамянов, Пламен Найденов

Квота на следователите

Евгени Диков

Квота, избрана от Народното събрание

Гергана Мутафова - номинация на ГЕРБ

Йордан Стоев - номинация на "Обединени патриоти"

Калина Чапкънова - номинация на ГЕРБ

Пламена Цветанова - номинация на ДПС

Светлана Бошнакова - номинация на БСП

* Четиримата гласували против кандидатурата на Иван Гешев за главен прокурор
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 3
    • + 11

    Да, много е точно - БГ си е прокурорска република отвсякъде.

    И това стана на тласъци:

    1. С "Димитровската" конституция от 1947 г, се премахна логичния модел от Търновската прокурорите, както и съдиите, да са подчинени на председателя на съответните съдилища - районни, окръжни, висши.

    БКП пренесе едно към едно съветския модел на военнизираната прокуратура, като всеки е подчинен на всички по-горни - субординация. Така се стигна до абсурдното положение гл.прокурор да може да се бърка в работата и на най-дребния районен прокурор. Всъщност на него могат да му се бъркат абсолютно всички нагоре по веригата...

    2. При управленията на Борисов прокуратурата постепенно стана държава в държавата и придоби законова власт да блокира всички останали власти: да разследва депутати, министри, висши съдии. За президента не съм сигурен, макар че колко му е ...
    И тъй като прокуратурата в БГ не е тайна, че е овладяна, нейният господар по същество чрез нея управлява държавата.

    3. За този вече устойчив модел много помогна и "съдебната реформа" на г-н Христо Иванов, която се изчерпа единствено с разделянето на ВСС на съдийска и прокурорска колегии, заради което бе променена и Конституцията. Промените направиха така, че прокурорите да избират гл.прокурор, а съдиите - председатели на ВАС и ВКС. В това няма логика, защото колегиите не избират свой профпредседател или домакин от помежду си, а фигури с огромно обществено-политическо влияние.

    Видимо капацитетът на г-н Иванов е толкова микроскопичен, та вместо на принципите на демокрацията максимално да разшири обхвата на избиращите и да осветли механизмите за избора, той ги сви до 11 (14) политически назначени фигури в колегиите във ВСС.

    4. Оттук насетне няма никакво значение как ще се казва главният прокурор или от колко кандидата ще се избира, защото който и да бъде избран (всъщност назначен), ще върши това, което му кажат. Цацаров като бе "избран" уж сред трима, не остана ли с репликата към премиера Борисов "ти си го избра" , макар по закон да няма такива права?

    В този смисъл единадушната номинация само на Иван Гешев спести и доста циркове. Ако прокурорите от ВСС бяха издигнали Гешев, министър Дани Кир бе номинирал Емо Радев, а Цацаров - Дани Кир, по-демократична и смислина ли щеше да е процедурата?

    5. Борисов и през 2012 г, и сега е невероятно заинтересован да бъде избран този, който ще му гарантира 7 години недосегаемост. Явно Гешев достатъчно категорично е поел ангажимент за това.
    Толкова. И както каза премиерът: "Ако бях номинирал друг, щеше да е лицемерие."

    От което трябва да разбираме, че заверата с Гешев не е лицемирие, нали?

    Ако президентът Радев по някакъв начин бутне Гешев, гл. прокурор ще стане или Дани Кир, или Емо Радев.

    Демек - не по врат, а по шия...

    Нередност?
  • 2
    jordani avatar :-|
    jordani
    • - 2
    • + 5

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Много точен анализ !!! Поздравления !
    И да допълним - единствените, които имат възможност да променят нещо са народните представители. Които, като дойде време да се гласува нещо свързано със съдебната власт или прокуратура/следствие - са един за всички. Пълно единодушие, без оглед на политическа ориентация.
    Понеже всеки депутат си има скелети в гардероба, а който няма (има ли такива) - прокуратурата ще му пъхне.

    Нередност?
  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 10

    До коментар [#2] от "jordani":

    Народните представители? Че т.н. НП са функция на съответния партиен модел, който е абсолютно идентичен за всички БГ партии и се родее с масонството: допускането до следващото стъпало е свързано с поемането на определени задължения и зависимости.

    Партиите отдавна не са формации, които обединяват идеологически съмишленици и работят за осъществяване на политики, а са политическите представители на бизнес кръгове и забравиха задълженията си към обществото.
    Спомнете си, че покрай апартаментгейта всъщност най-скандалното разкритие беше за търговията с влияние в НС и прокарването от ПП на Герб на лобистки поправки в законодателството в услуга на бизнес кръгове. Естествено то беше предвидливо затрупано с частни асансьори, квадратура на коридори и нереално ниски цени.

    И съвсем закономерно осъществителите на партийната търговия - Цв.Цв. и Дани Кир - излязоха сухи: единият стана поредният евроатлантически грантаджия, а другият - министър на правосъдието.
    Брилянтна ирония...

    Бях писал, че прокуратурата е преторианската гвардия на властта, независимо коя партия формира правителство,

    Нередност?
  • 4
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 3

    Ей голямо хвалене на Търновската конституция.. сякаш не знаем тогава как е било.

    Нередност?
  • 5
    ahj21578679 avatar :-P
    ahj21578679
    • + 5

    До коментар [#4] от "mickmick":

    Я разкажи спомени от Търновската.

    Нередност?
  • 6
    ahj21578679 avatar :-|
    ahj21578679
    • + 4

    До коментар [#1] от "D-r D":
    Коментарът ви отново е много точен е детайлен. Браво!
    Бойко Борисов е един от архитектите на прокурорската държава. Едно, за да бъде имунизиран срещу наказателно преследване, и второ - създаде универсален неутрализатор на всички сигнали срещу властта: "Сезирайте прокуратурата!"
    И не разбирам защо се атакува Гешев, а лоша дума не се казва за създателя на модела - Бойко Борисов. Не схващам играта на умните и красивите.

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#6] от "ahj21578679"

    Оставете хвалбите. Ако успяваме да анализираме правилно ситуацията, значи сме в състояние да разгадаем и предвидим ходовете на противната страна и ако ние - гражданите, не можем да ги спрем, поне можем да ги разкрием пред повече хора и да им помогнем да изградят позиция.

    Научен съм да чета и между редовете. И в този смисъл са ми любопитни неистовите усилия на Капитал да съсредоточи цялата си взривна пропагандна мощ върху един-единствен елемент от действителността - изборът на Гешев за гл.прокурор, и да замете под килима процесите, които го доведоха. Защо? Защото са нелицеприятни...

    Гешев, както и Татарчев, Филчев, Велчев и Цацаров преди него, е просто функция на властовата ситуация в конкретния момент. Както СДС и Желев сложиха Татарчев, за да се разправи с "комунистите" през 1992 г,, така и Борисов си подбра и Цацаров, и Гешев, за да му гарантират неприкосновеност.

    И проблемът определено не е как ще се казва главният прокурор, а
    последователността от ходове, които обезпечиха изпълнението на това Борисово желание, както и ангажиментите, които е поел Гешев на четири очи, и които са далече от конституционните му задължения.

    В изпълващата ме професионално с възхищение от дълбокия психологизъм кампания на Капитал анти Гешев, обаче, започват да се виждат необясними логически безсмислици: прекалено се сатанизира продукта, а се скриват технолозите и процеса на неговото произвеждане. Защо?

    Набиват се на очи и повтаряеми ситуации.

    Абсолютно идентична схема от същите тия, които сега са лицето на анти Гешев хепънинга (в т.ч. и Капитал) се разигравА цяла година при мандата на Орешарски. И тогава се "отвоюваше" държавата от мафията. Пък всъщност се помогна на мафията да доовладее държавата.

    В назначения от гербаджията Плевнелиев служебен кабинет на Близнашки вицепремиер и министър на правосъдието беше Христо Иванов. В кабинета Борисов 2.0 Хр.Иванов запази министерството през половината живот на кабинета. Неговото разбиране за съдебна реформа се изрази в разделянето на ВСС на съдийска и прокурорска колегии, които да номинират и избират съответно председателите на ВАС и ВКС, и гл.прокурор.

    Казано с две думи: Христо Иванов, сегашното лице на анти Гешев хепънингите, бе архитектът на този избор. И мафията се възползва от него.

    Умните и красивите се обявиха за победители на кабинета Орешарски и техните политически меценати станаха ортаци с Борисов в следващия му кабинет.

    Сега умните и красивите отново показват подобна масовост и незаобиколимост. Май на Христо Иванов и Со им се властва отново...В прокурорската република, на чието раждане бабуваха.

    Нередност?
  • 8
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • - 1

    Един мой съгражданин през 1894 / преди 125 години

    Нередност?
  • 9
    iavorski avatar :-|
    iavorski
    • - 1

    Е написал "По изборите в Свищов". Друг коментар нямам

    Нередност?
  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "D-r D":

    Цяло есе с една основна тема - Христо Иванов е лош. В избора на гл. прокурор участваха 24 души. Как го сметнахте, че са само прокурори? Христо Иванов беше БЛАМИРАН за неговата реформа и му се попречи да довърши мандата си. Свърши един куп добри неща за съдебната система, които впоследствие елиминираха едно по едно.

    Народа вместо да се усети, че това е най-важния сектор за реформиране и да му даде вота си - тръгна за гъби на изборите. Сега няма кой да реформира системата. И затова сега сме на това дередже. Не заради Хр. Иванов.

    Докторе, вземи да обясниш защо преди всички избори агитираш за БСП, а те не са направили и йота да реформират каквото и да било в съдебната система. Дума не обелват!

    Нередност?
Нов коментар