🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Подкрепа за Шенген: ЕК официално иска отпадане на мониторинга за България и Румъния

Въпреки това в доклада за върховенство на правото, обявен в сряда, е отбелязана нуждата от още много реформи

Европейската комисия очаква официалното сваляне на мониторинга на България и Румъния да се случи през август.
Европейската комисия очаква официалното сваляне на мониторинга на България и Румъния да се случи през август.
Европейската комисия очаква официалното сваляне на мониторинга на България и Румъния да се случи през август.    ©  European commission (audiovisual service)
Европейската комисия очаква официалното сваляне на мониторинга на България и Румъния да се случи през август.    ©  European commission (audiovisual service)
Бюлетин: Капитал Право Капитал Право

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • България продължава да е обект на сериозни критики от Европейската комисия за нерешените проблеми със състава на Висшия съдебен съвет, Инспектората към него и др.
  • Повечето от реформите са заложени в Плана за възстановяване, но заради липсата на редовно правителство доскоро те са сериозно забавени
  • Въпреки това ЕК е благосклонна в опита си да подкрепи страната ни по пътя за Шенген, макар формално докладът за върховенство на правото и влизането в безпаспортната зона на ЕС да не са обвързани

Европейската комисия официално обяви в сряда, че има намерение да затвори Механизма за сътрудничество и проверка (МСП) за България и Румъния, като занапред наблюдението върху двете държави ще продължава само през годишния доклад за върховенството на правото. Това коментира еврокомисарят и зам.-председател на ЕК Вера Юрова в сряда при представянето на последния доклад за върховенство на правото за 2023 г.

В него Европейската комисия отбелязва, че страната ни най-после е изпълнила последния изостанал ангажимент, посочен в препоръките на доклада по МСП от 2019 г. - със създаването на механизъм за ефективна отчетност и наказателна отговорност на главния прокурор и неговите заместници, както и съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува досъдебно производство. Това стана с приетия преди месец и половина закон за промени в НПК и съдебния закон, изготвен последователно от екипите на правосъдните министри Надежда Йорданова и Крум Зарков. С тази последна стъпка България най-после е показала нужния напредък по дългогодишните опасения в тази насока, отразени в редица предишни доклади, се казва в частта от доклада за нашата страна.

"В последните мониторингови доклади за България (през 2019 г.) и Румъния (2022 г.) ЕК констатира, че двете държави са постигнали нужния напредък по този инструмент. С представения доклад за върховенството на правото днес ЕК също е информирала Съвета и Европейския парламент, че има намерение официално да затвори МСП за двете държави, които ще бъдат замествани от валидните за всички доклади за върховенство на правото. Очакваме решението на съвета да бъде налице до 25 август", коментира еврокомисарят и зам.-председател на ЕК Вера Юрова.

В същото време България продължава да обект на сериозни критики от Европейската комисия по отношение за нерешените проблеми със състава на Висшия съдебен съвет и Инспектората към него, както и въобще съобразяването на европейските стандарти за изграждането на съставите на съдебните съвети. Изостава реформата в антикорупционното законодателство и комисията за борба с корупцията, продължава да е проблемна ефективността на разследванията, стабилните резултати и окончателните присъди за случаите на високата корупция.

Но въпреки това ЕК е благосклонна в опита си да подкрепи страната ни по пътя за Шенген.

Има ли все пак реален напредък за върховенството на правото

Европейската комисия не пести критиките си, че напредъкът по препоръките относно върховенството на правото върви бавно в страната ни. Въпреки това: "ние разбираме ситуацията на избори след избори, в която е трудно да правиш истински реформи и да приемаш законодателство. Имаме ясни дефиниции за прогреса по предишните препоръки, както и нови. Продължаваме да искаме още реформи. Надяваме се, че сега те ще успеят да бъдат гласувани в Народното събрание", коментира комисарят по правосъдието Дидие Рейндерс. "Най-важно за България и Румъния беше да бъдат разглеждани по един и същи начин, както и другите страни членки - чрез докладите за върховенство на правото", добавя той.

В главата за България в годишния доклад за върховенство на правото се посочва още, че все още няма напредък по отношение на законодателните промени, целящи подобряване на функционирането на Инспектората към ВСС и избягване на риска от политическо влияние, по-специално чрез включването на съдебните органи в подбора на неговите членове. В момента по конституция членовете на Инспектората се избират от парламента с мнозинство от 2/3 по номинации от депутатите. Макар че се раздвижват конкурсите за повишение на магистратите, остават продължителните командировки на съдиите. "Има известно подобрение в наличието на електронни комуникации в съдебната система и бяха предприети някои стъпки за изменение на законодателството за въвеждане на напълно цифровизирано правосъдие.", се посочва още в доклада.

Същевременно, Комисията отбелязва и положителни стъпки, предприети от началото на годината, а сред тях новите закони за разширяване на правната помощ, въвеждане на задължителната съдебна медиация по някои дела, новия закон за защита на подателите на сигнали за нередности. Правителството предприе мерки за създаване на работна група, която да обмисли промените в законодателната рамка за свободата и плурализма на медиите, включително защитата на журналистите от SLAPP-дела. Същевременно продължава да липсва ясна рамка, която да гарантира прозрачност при разпределението на държавната реклама, което остава проблем. Стои въпросът за затягане правилата за прозрачност на медийната собственост. Свободата на медиите в страната ни продължава да е "под изключително висок риск".

Отбелязват се и малки положителни стъпки относно мерките за превенция на корупцията.

Увеличава ли това шансовете за Шенген

"Относно Шенген ЕК никога не е правила връзка нито между МСП, нито докладите за върховенство на правото и влизането в безпаспортната свободна зона в ЕС. За това са важни дипломатическите усилия на страните.", коментира еврокомисар Юрова.

На заседанието на МС днес премиерът акад. Николай Денков даде да се разбере, че оценява доклада за повече положителен, отколкото критичен, като отчете, че критиките са по отношение на състава на ВСС и Инспектората и липсата на ефективни присъди за корупция. "Не трябва да се успокояваме от тези конституции, крайното решение зависи от Европейския съвет", каза Денков по повод обявеното намерение за отпадане на МСП.

За "Капитал" бившият правосъден министър Крум Зарков, който има голяма заслуга за окончателното изготвяне на тези закони, оцени доклада като много важен за България: "Този доклад е много важен, защото той не само показва, че България може да приеме законодателните решения, които са необходими, но и да го направи през една изключително турбулентна политическа година. В година, в която се проведоха два избора с неустойчиви парламенти и мнозинство, се стигна до приемането на няколко ключови закони, които са оценени по достойнство. Сред тях е законът за механизма за разследване на главния прокурор, съдържащ и възможността за обжалване на отказите за образуване на досъдебно производство, но и закона за правната помощ, въвеждането на задължителната медиация, законите за защита на лица, подаващи сигнали. Това показва, че напредъкът на България е отвъд политическата конюнктурност. Вторият аспект за важността на този доклад се съдържа в заявлението на Юрова, че именно той дава на комисията основание да информира Съвета за желанието си да се сложи край на мониторинговия механизъм. С това България и Румъния спират да бъдат извадени пред скоба по отношение на върховенството на закона. И най-накрая - 15 години след 2007 г. - се вписват в общия механизъм. Това трябва да е и основният аргумент оттук нататък за българската държава, за да може да преодолее притесненията на Нидерландия по отношение на приемането ни в Шенген", каза Зарков.

Правосъдният министър Атанас Славов също подчертава положителните оценки в доклада в коментар във Фейсбук страницата на министерството. "Дадените в доклада препоръки съвпадат с дневния ред на правителството, най-вече със заявената политическа воля за промени в конституцията - за реформи във ВСС, така че да се отговори на очакването за съдийска независимост и отчетност на прокуратурата. Подчертава се нуждата и ние настояваме да се създаде политически независим орган за борба с корупцията и да се проведе реална борба с корупцията по високите етажи на властта, включително да се видят категорични резултати по отношение на окончателните осъдителни присъди. Също така препоръките съвпадат със заявеното намерение да се създаде работещ механизъм за попълване на състава на регулаторните органи с кандидати с високи професионални и нравствени качества.", заявява Славов.

Предложените препоръки от Европейската комисия:

  • Предприемане на стъпки за адаптиране на съответната законова рамка, за да се избегне дългосрочното командироване на съдии за заемане на вакантни длъжности, като се вземат предвид европейските стандарти за командироване на съдии;
  • Подготовка на законодателни промени, насочени към подобряване функционирането на Инспектората към ВСС и избягване на риска от политическо влияние, по-специално чрез включването на съдебните органи в избора на неговите членове.
  • Увеличаване на усилията за адаптиране на състава на ВСС, като се вземат предвид европейските стандарти за съветите на съдебната власт.
  • Гаранции за подобряване ефективността на разследванията и постигане на солидни резултати от наказателното преследване и окончателни присъди по дела за корупция на високо ниво, включително чрез институционални реформи на Комисията за борба с корупцията.
  • Подобряване на почтеността сред висшите длъжности в изпълнителната власт, като се вземат предвид европейските стандарти и по-специално като се гарантира, че са налице ясни стандарти за почтеност за правителството, както и подходящ механизъм за санкциониране.
  • Напредък в работата по подобряване на прозрачността при разпределението на държавната реклама, по-специално по отношение на държавната реклама, договорена чрез посредници, като медийни агенции.


1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • - 2

    Да махнат тъпия Шенген, пе**расите!

    Нередност?
Нов коментар