Европейските икономики се стремят да отворят за Коледа

Разхлабването на мерките може да доведе до нов ръст на заразените с коронавирус

Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.
Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.
Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.    ©  Reuters
Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични.    ©  Reuters

Заслужава ли си да се полагат усилия за спасяването на коледното пазаруване? Освен ако не сте търговец на дребно, отговорът е: най-вероятно не.

Правителства от цяла Европа почти затвориха страните си до началото на декември с надеждата, че ще могат да разхлабят мерките преди коледните празници. Данните показват, че търговците на дребно и хотелиерите могат да очакват увеличение на приходите покрай Коледа, пише Reuters. Експерти в областта обаче са скептични дали привидното увеличение на потреблението покрай празниците ще се отрази положително на икономиката като цяло.

Несигурност

Тази година въпросът е с още по-несигурен отговор, тъй като съществува риск разхлабването на мерките за предпразничното пазаруване да предизвика трета вълна от заразени с коронавирус. Последиците от такова развитие биха се отразили неблагоприятно върху здравната система, икономическия растеж и заетостта.

Петте европейски държави, които харчат най-много по Коледа, са Великобритания (639 евро на човек от населението), Испания (554), Италия (549), Германия (488) и Португалия (387), установи проучване на Deloitte миналата година.

Подобни стойности значително подпомагат, макар и еднократно, търговията на дребно. В Обединеното кралство месечните продажби за декември представляват около 12% от общите годишни продажби. Дори и потреблението да се свие през януари, когато хората ограничат харчовете си, икономистите твърдят, че нетният ефект ще е неизменно положителен.

Все по-популярният в Европа "черен петък" в края на ноември прави последните дни преди коледните пазарувания по-малко критични. Увеличението на онлайн покупките позволява на някои магазини да не отварят физическите си обекти.

Германската асоциация за търговия на дребно HDE очаква продажбите за ноември и декември тази година да се увеличат с 1.2% в сравнение с 2019 г. Причините за това са онлайн продажбите на храна, мебели и хардуер, макар и физическите магазини за дрехи, парфюми и играчки да търпят загуби.

Моделите на потребление се променят

Въпреки всичко, дори и потребителите да не пазаруват преди Коледа, това не задължително означава, че икономиката губи.

"Моделите на потребление също се променят - липсата на разходи за напитки на коледно парти се превръща в покупка на нови мебели и т.н.", отбелязва в аудиоблога си Пол Донован, главен икономист на UBS Global Wealth Management.

Покупките, направени в последния момент, са най-видимият аспект от характеристиките на коледните пазарувания. Въпреки това обаче съществуват други, по-малко видими фактори, които влияят на икономиката в края на годината. Един от тях е продуктивността. Работниците са разсеяни от треската по покупките на подаръци, от празненствата със семейство и приятели и от цялостната атмосфера на коледните празници. Въпреки че феноменът е трудно измерим, изследване на Sodexo от 2016 г. показа, че 25% от работниците демонстрират по-ниски мотивация и продуктивност в дните около Коледа. Почти същият процент от служителите предпочитат да не приемат нова работа.

Ниската мотивация на част от работниците може да се дължи на стреса, свързан с целите, поставени им в края на годината. Но групи работодатели като Асоциацията за награди и обезщетения за служители (REBA) във Великобритания признават, че съществува разсейващ ефект, предизвикан от коледните празници, и предлагат съвети за справяне с него.

Определянето на цялостния ефект на коледните пазарувания върху БВП е почти невъзможно. Но наличните данни показват, че значението на празничните покупки е силно надценено. Във Великобритания производството през ноември миналата година се е свило с 0.3%, през декември се е увеличило с 0.3%, а през януари тази година е отбелязало нулев растеж. С други думи - икономиката е направила празен ход.

Данните от следващите дни за нови случаи на заразени с коронавирус се очаква да покажат дали Европа е готова да позволи традиционните празнични пазарувания. Но от гледна точка на икономиката, дори и без коледни покупки, краят на света най-вероятно няма да настъпи.