Европейски кораби превозват два пъти повече руски петрол, отколкото преди войната

Танкери от Гърция, Кипър и Малта доставят по света по-големи количества руски петрол и подкопават санкциите срещу Кремъл

На регистрираните в ЕС кораби и компании не се забранява да продължат да транспортират петрол от руски пристанища към страни извън съюза.
На регистрираните в ЕС кораби и компании не се забранява да продължат да транспортират петрол от руски пристанища към страни извън съюза.
На регистрираните в ЕС кораби и компании не се забранява да продължат да транспортират петрол от руски пристанища към страни извън съюза.    ©  Reuters
На регистрираните в ЕС кораби и компании не се забранява да продължат да транспортират петрол от руски пристанища към страни извън съюза.    ©  Reuters

Транспортни компании в трите държави с най-голям морски флот в Европейския съюз - Гърция, Кипър и Малта, са удвоили количеството руски петрол, което транспортират от началото на инвазията на Русия в Украйна на 24 февруари, съобщи британското издание The Independent, позовавайки се на данни на неправителствената организация Global Witness. Това формално не нарушава наложените от ЕС санкции срещу руския петрол, защото те ще влязат в сила от началото на следващата година, но на практика подкопава усилията да бъде прекъснат финансовият поток, който Кремъл получава от търговия със суровината.

Кораби от трите страни са превозили средно 58 млн. барела руски петрол през май. Количествата са почти двойни в сравнение транспортираните през февруари 31 млн. барела, показват данните на Global Witness. Скокът може да се обясни с големия ръст на цените на навлото на петролните танкери, които са се утроили от февруари и носят по-големи печалби на транспортните фирми. Голям танкер, тръгващ от Приморск, може да получи 32 500 долара на ден в сравнение с по-малко от 10 000 долара преди инвазията, пише The Independent, позовавайки се на свой източник от корабната индустрия.

Европейските лидери договориха ембарго за руския петрол, което цели до края на годината да намали вноса му с 90%. Забраната обхваща доставките с кораби, но временно изключва вноса по тръбопроводи, който представлява минимална част от общите количества. Някои страни като България и Унгария пък си издействаха правото на отсрочка.

Вратички в санкциите

Доставките на европейските танкери на практика не нарушават санкциите. На регистрираните в ЕС кораби и компании не се забранява да продължат да транспортират петрол от руски пристанища към страни извън съюза. Така европейските компании могат да продължат да печелят от превоз на руски петрол до страни като Индия и Китай, които купуват все по-големи количества руски петрол.

ЕС има предимство пред Русия поради нееластичното предлагане на енергийни ресурси - за Москва е твърде скъпо да отклони доставките. Липсата на забрана за кораби, плаващи под флага на ЕС, да превозват руски петрол, подкопава преговорната сила на съюза, смята Анастасия Федик, професор по финанси в Haas School of Business в UC Berkeley.

С високите цени на петрола на световните пазари паричният поток към Кремъл не спира. Към април Русия отчита скок на излишъка по текущата си сметка от 96 млрд. долара, което е увелечение от над 3 пъти на годишна база. Рязкото повишение се дължи и на по-ниските нива на внос в страната.

Това се случва на фона на информацията за още една спорна практика. The Business Insider припомня, че гръцки компании за корабоплаване участват в междукорабни трансфери на руски петрол, с което също се цели заобикаляне на санкциите.

Въпреки подобни пропуски в забраните и трудното прилагане на контрол за тяхното спазване Западът намира нови начини да ограничи руските доставки. Преди дни ЕС и Обединеното кралство се споразумяха за координирана забрана на застраховането на кораби, превозващи руски петрол, което е още един удар върху способността на Русия да изнася суров петрол.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3

    За това пък ние не взимаме вече руски газ по договора ни с Газпром, а купуваме руски газ от Гърция на цени 35% по-високи. Но все пак каквото кажат партньорите ни американци това правим. Сметката разбира се на наш гръб!

    Нередност?
Нов коментар