🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Индия готви план за 1.2 трлн. долара, за да конкурира Китай в привличането на инвестиции

Правителството на Моди разработва електронна платформа, за да улесни изпълнението на инфраструктурни проекти, които често се забавят заради бюрокрацията

Ускореното осъществяване на проекти в страната ще даде предимство на Индия, тъй като Китай все още е до голяма степен затворен заради политиката за нулев ковид, а компаниите все по-често търсят други държави, в които да разширят дейността си
Ускореното осъществяване на проекти в страната ще даде предимство на Индия, тъй като Китай все още е до голяма степен затворен заради политиката за нулев ковид, а компаниите все по-често търсят други държави, в които да разширят дейността си
Ускореното осъществяване на проекти в страната ще даде предимство на Индия, тъй като Китай все още е до голяма степен затворен заради политиката за нулев ковид, а компаниите все по-често търсят други държави, в които да разширят дейността си    ©  Reuters
Ускореното осъществяване на проекти в страната ще даде предимство на Индия, тъй като Китай все още е до голяма степен затворен заради политиката за нулев ковид, а компаниите все по-често търсят други държави, в които да разширят дейността си    ©  Reuters

Половината от всички инфраструктурни проекти в Индия се забавят и всеки четвърти надхвърля планирания бюджет. Премиерът Нарендра Моди смята, че технологията ще разреши тези затруднения. За целта администрацията на премиера създава цифрова платформа, обединяваща 16 министерства в рамките на мегапроект на стойност 100 трлн. рупии (1.2 трлн. долара), която ще предложи на инвеститори и компании единно средство за разработване на проекти, опростени одобрения и по-лесно оценяване на разходите.

Ускореното осъществяване на проекти в страната ще даде предимство на Индия, тъй като Китай все още е до голяма степен затворен заради политиката за нулев ковид, а компаниите все по-често търсят други държави, в които да разширят дейността си или да си осигуряват ресурси, за да разнообразят бизнеса и веригите за доставки, пише Bloomberg.

"Задачата е да се изпълняват проекти без превишаване на сроковете и разходите", казва в интервю Амрит Лал Мина от Министерството на търговията и промишлеността. "Целта е световните компании да изберат Индия за свой производствен център."

Намаляването на бюрокрацията е от решаващо значение за Индия, за да успее да задвижи изостаналите инфраструктурни проекти в страната. Според Мина от 1300 проекта, които в момента са ръководени от платформата, наречена Gati Shakti, почти 40% са се забавили поради проблеми, свързани с придобиването на земя и разрешителни, което е довело до превишаване на разходите. Най-малко 422 проекта са имали някакви проблеми и порталът е разрешил проблемите в около 200 от тях. Според правителствената агенция Invest India, насърчаваща инвестициите в Индия, планът на Моди предвижда моделиране на инфраструктурните проекти по подобие на това, което Европа направи след Втората световна война, или на това, което Китай направи между 1980 и 2010 г., за да повиши "индекса на конкурентоспособност" на страната. Чрез платформата правителството например ще използва технология, за да гарантира, че новоизграден път няма да бъде изкопан отново за полагане на телефонни кабели или газопроводи.

Забавени проекти

Откакто е поел властта в Индия през 2014 г., Моди е увеличил разходите за изграждане на инфраструктура в страна, за да създаде нови работни места и да подкрепи икономиката, която беше засегната от пандемията от ковид-19. Според правителството проблемите при изпълнението на проектите пречи на икономическото възстановяване на страната. През май в Индия са се изпълнявали 1568 проекта, от които 721 са били забавени, а 423 са надхвърлили първоначалните си разходи за изпълнение, показват официалните данни.

Правителството също така използва портала, за да открие инфраструктурни пропуски в началото и края на веригите за доставки, добавя Мина. Тя дава приоритет на 196 проекта за отстраняване на пропуските и увеличаване на пристанищната свързаност за движението на въглища, стомана и храни, каза той.

Министерството на автомобилния транспорт използва портала за разработване на 11 проекта на зелено в рамките на правителствения план Bharatmala на стойност 106 млрд. долара за изграждане на 83 677 км пътища до 2022 г.

Все още няма коментари
Нов коментар