Недостигът на чипове в автомобилната индустрия ще продължи поне и през 2023 г.

На фона на "неудържим" преход към електромобили производители предупреждават за криза на доставките

Търсенето на чипове в сектора се подхранва от внедряването на модерни функционалности в колите и от прехода към електрически превозни средства.
Търсенето на чипове в сектора се подхранва от внедряването на модерни функционалности в колите и от прехода към електрически превозни средства.
Търсенето на чипове в сектора се подхранва от внедряването на модерни функционалности в колите и от прехода към електрически превозни средства.    ©  Unsplash.com
Търсенето на чипове в сектора се подхранва от внедряването на модерни функционалности в колите и от прехода към електрически превозни средства.    ©  Unsplash.com

Автомобилната индустрия ще продължи да страда от недостиг на полупроводници и през новата година, докато преходът към електрически превозни средства се ускорява, предупреждават водещи автомобилни групи и производители на чипове.

Чиповете от силициев карбид (SiC) на базирания в САЩ производител Onsemi вече са разпродадени поне до края на 2023 г. заради силното търсене, казва пред Financial Times главният изпълнителен директор на компанията Хасан ел Хури. "Няма какво да се направи сега, за да променим 2023 г.", смята шефът на един от водещите производители на автомобилни чипове в света.

В този смисъл са и изказванията на Йохен Ханебек, изпълнителен директор на производителя на автомобилни чипове Infineon, който очаква "доста продължителен недостиг". Проблемите ще продължат да преследват автомобилната индустрия и тази година, казва Карлос Таварес, ръководител на четвъртия по продажби в света производител на автомобили Stellantis. Търсенето на чипове в сектора се подхранва главно от въвеждането на съвременни функции за свързаност, както и от прехода към електромобили.

Изоставащо предлагане

Силното търсене на автомобилни чипове дава тласък на компании като Onsemi, Infineon STMicroelectronics, NXP Semiconductors и Nexperia и ги стимулира да разширяват производствените си възможности. Германският производител Infineon обяви най-голямата си единична инвестиция от 5 млрд. евро за изграждане на фабрика в Дрезден за различни видове полупроводници, които намират приложение в автомобилната и други индустрии. Onsemi също разширява производството - в заводите в Рожнов в Чехия, Бусан в Южна Корея и Ню Хемпшир в САЩ. Очакванията са това да увеличи капацитета на компанията с 30% през тази година. По думите на ел Хури Onsemi има много дългосрочни споразумения за доставки и разширените производствени възможности ще се използват приоритетно за тях.

Преходът от двигатели с вътрешно горене към задвижвани от електричество превозни средства е неудържим, казват специалисти от индустрията. Средно с 14% на година се очаква да расте търсенето на SiC полупроводниците според Грег Лоу, главен изпълнителен директор на фирмата Wolfspeed, която изработва материали за този вид чипове. "Всички ние ще работим възможно най-бързо в опит да не изоставаме от търсенето", казва той.

Оптимистичните перспективи за автомобилните чипове са в контраст с тези за други части на сектора, в частност полупроводниците за смартфони и компютри - групи като TSMC, Intel и Samsung преживяха спад в търсенето. Най-големият производител на чипове в света TSMC, който е доставчик на компании като Apple, Google и Amazon, сви планираните си капиталови разходи с около 10% през миналата година.