Войната | Украйна може да получи "пенсионирани" изтребители F/A-18 Hornet от Австралия

В момента се водят преговори, но и Австралия, и САЩ са склонни на подобна стъпка

F-16 може да не е единствения западен изтребител на разположение на украинските ВВС.
F-16 може да не е единствения западен изтребител на разположение на украинските ВВС.
F-16 може да не е единствения западен изтребител на разположение на украинските ВВС.    ©  Reuters
F-16 може да не е единствения западен изтребител на разположение на украинските ВВС.    ©  Reuters
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Австралия, САЩ и Украйна обсъждат възможността за изпращане в Киев на 41 бойни самолета F/A-18 Hornet от арсенала на Кралските австралийски военновъздушни сили (RAAF). По този начин ще бъде изпълнено част от искането на президента Володимир Зеленски за по-бързо превъоръжаване със западни изтребители. Решението би било печелившо за всички страни, защото въпросните бойни самолети вече са снети от въоръжение и ако не бъдат използвани или продадени, трябва да бъдат изпратени за скрап.

Източници на The Australian Financial Review твърдят, че САЩ, които наскоро разрешиха на други западни съюзници да доставят на Украйна модерни изтребители, включително произведени в САЩ F-16, са благосклонни към идеята да подарят на Украйна F/A-18. Одобрението на Вашингтон е необходимо, тъй като притежава интелектуалната собственост върху изтребителите, които са пенсионирани от RAAF и които се заменят с F-35, от които Австралия е поръчала 72 броя.

Излезлите от употреба F/A-18 се намират в хангар в базата на RAAF в Уилямтаун край Нюкасъл и ако не бъдат изпратени в Украйна, ще бъдат бракувани или продадени на частна авиационна компания RAVN Aerospace, която да ги използва в САЩ като "врагове" за обучение на военни летци.

Робърт Потър, австралийски експерт по сигурността, който съветва украинското правителство, потвърди, че се водят преговори, но конкретната сделка все още не е финализирана. "Въпреки това Съединените щати и Украйна имат активен и конкретен интерес към придобиването на изтребители от четвърто поколение за украинските военновъздушни сили", каза той.

"Австралия разполага с голям запас от пенсионирани самолети, които иначе са предвидени за унищожаване. Необходими са множество официални одобрения за сключване на договор за закупуване на тези самолети, но вероятно това е идея, чието време е дошло."

Ползите

Отделен източник, близък до разговорите, се съгласи, че няма смисъл да се унищожават напълно добри самолети, които според него биха могли да бъдат подготвени за употреба в рамките на четири месеца и да се използват за подпомагане на отблъскването на руската инвазия.

Очаква се под 10 от изтребителите да бъдат използвани за части за другите. Това сериозно би помогнало на Киев, като F/A-18 имат редица възможности, с които могат да спомогнат за наклоняване на везните в украинска полза. Първо, Hornet ще играят важна роля в защитата на цивилните в Украйна. Западните системи за противовъздушна отбрана, като например ракетите Patriot, вършат ефективна работа, като успяват да спрат най-тежките нощни бомбардировки на Русия над големите градове. Въпреки това има пропуски, като главната причина за това е липсата на подобни системи в по-малко населените райони. Австралийските бойни самолети обаче може да извършват операции по прехващане и сваляне на вражески ракети, което би имало голямо значение за цивилните.

Освен това Hornets имат предимството, че използват два двигателя. По този начин те имат много по-голям шанс за оцеляване, ако единият от тях бъде повреден или ударен. Пилот може да кацне с един двигател, а Украйна не може да си позволи да губи пилоти както заради факта, че те са ограничен брой, така и защото даденият пилот вече е преминал отнемащото време и ресурси обучение. F/A-18 се славят като самолети, които нямат големи изисквания относно летището, от което ще действат. Това е значителен плюс, защото повечето от украинските летища не са нивото на западните, а и са засегнати от войната.

На чисто геополитическо ниво Австралия е почти задължена на подобен ход. Вашингтон наскоро се съгласи да позволи на австралийски моряци да тренират и в крайна сметка да служат на ядрените подводници на страната. Сделката също така включва продажбата на три до пет ядрени подводници от клас "Вирджиния".

Подобна стъпка не би имала сериозни последствия за Канбера, защото вече е поръчала 71 изтребителя F-35.

Изтребители отвсякъде?

След срещата на високо ниво на Г-7 в края на май американският президент Джо Байдън заяви пред колегите си, че дава позволение за доставки на изтребителите от четвърто поколение на Украйна. Преди това Великобритания и Нидерландия обявиха създаването на международна коалиция, която да достави бойни самолети на Киев.

Друг потенциален източник на изтребители е Финландия, която тази година стана пълноправен член на НАТО. Това е и главната причина страната да поръча 64 броя F-35, които трябва да заменят 62-та F/A-18. По този начин Украйна може да се озове в позиция, в която разполага с голям брой западни самолети, като дори те ще бъдат два различни типа - F-16 и F/A-18.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kuranakyumura avatar :-?
    kuranakyumura
    • - 5
    • + 5

    Интересни съвпадения има в графиците на "обсъждане" и потенциалната реализация на доставките на всичките тези изтребители.

    Преез февруари започна такова за F-16 и изтече малко информация, че украинските пилоти даже са стартирали обучение. Което означава, че при 6-месечна подготовка ще са готови през август първите 18 изтребителя F-16. От март-април се спекулира за френските Mirage 2000, което означава, че септември-октомври може да видим и първите такива в Украйна. Ако следваме този график първите F-18 може да се появят през ноември.

    Какво означава това?
    - Украйна най-вероятно ще загуби своите възможности за ПВО и въздушно прикритие в края на лятото и НАТО се опитва да попълни дупката. ПВО възможностите се очакат да изчезнат след т.нар. "контраофанзива", а тези на украинските ВВС и сега са сравнително ограничени. Полетите са главно зад собствените линии и се ползват ракети с обсег отвъд визуалния контакт (т.нар. BVR и Stand-off)
    - НАТО ще се опита да си наложи своята доктрина в Украйна - разчитане на въздушно превъзходство, вместо Area Air Denial, което е всъщност съветската и доскоро тази на Киев. Дали ще стигнат изтребителите е съвсем отделен въпрос.
    - Ще се пратят слабо обучени пилоти или това ще се ползва за прикритие на западни такива, които да летят на новите-стари машини.
    - Средносрочното упралвение на логистиката на три различни нови западни изтребителя ще бъде истински ад за украинците и това е просто моментно решение - проста кръпка.
    - Украйна вече има проблеми с бронираната верижна техника. Пробните атаки към момента показват това - ползват се почти изцяло MRAP-ове вместо БТРи и БМП-та. ВСУ все още разполага с някакъв резерв от Т-64, а всичко друго изглежда новодоставено от Източна Европа или Запада. В комбинация с горните фактори, след няколко месеца ще започнат да "цъфтят" дефицитите на ВСУ.

    Нередност?
  • 3
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 1
    • + 3

    Имах стар зарязан в двора опел. Когато дъщеря ми взе да кара шофьорските курсове, реших да го постегна, за да се учи на него. Маркучи, накладки, гуми, уплътнения - всички беше леш! По-евтино ми излезе да й купя малка кола на старо, отколкото да стягам опела.
    Та това е логиката и за самолетите от гробището.
    Другото е, че тия бараки доста са поизостанали спрямо новите ПВО системи и ще са кота летящи стари опели...
    Никой не се е загрижил за живота на украинските им "пилоти", на които е обяснено: "Тая дръжка е за това, онзи бутон - за това! Айде - безаварийно..."
    Като свършат украинците, ще се смени ли парадигмата?
    Или западнът загази в Украйна по същия начин, по който в своето време САЩ във Виетнам?

    Нередност?
Нов коментар