🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>
Макар да не е най-пригоденият за украинските бойни условия, на практика F-16 е най-широко използваният изтребител от западните армии
Макар да не е най-пригоденият за украинските бойни условия, на практика F-16 е най-широко използваният изтребител от западните армии    ©  Цветелина Белутова

Войната | Украйна ще получи западни изтребители по-рано от очакваното

Още през есента военновъздушните сили на Киев вероятно ще разполагат не само с първите щатски F-16, но и с бойни самолети европейско производство

Макар да не е най-пригоденият за украинските бойни условия, на практика F-16 е най-широко използваният изтребител от западните армии    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След няколко месеца неясно политическо говорене, недомлъвки и задкулисна дипломация лидерите на водещите западни държави за по-малко от седмица взеха окончателното решение да предоставят на Украйна така желаните от нея западни бойни самолети и спешно да започнат обучение на нейните бойни пилоти. Разбира се, това няма как да стане днес или утре, но няма да отнеме "месеци и дори години", каквито доскоро бяха опасенията. Окончателното решение най-вероятно идва след заключението на американските ВВС на базата на тестове в симулирана среда, според които опитните украински авиатори могат да преминат към използване на натовски бойни самолети в рамките само на около 4 месеца, а не след година и половина обучение.

Миналия вторник (16 май) министър-председателите на Великобритания и Нидерландия обявиха в съвместно изявление, че започват работа по сформирането на "международна коалиция" по предоставяне на изтребители F-16 за нуждите на Киев. Само три дни по-късно, в петък (19 май), американският президент Джо Байдън, който до неотдавна изключваше скорошното изпращане на западни изтребители, изненадващо обяви по време на срещата на страните от Г-7, че Вашингтон няма да пречи на държави, закупили американски F-16, които искат да ги предоставят на Украйна.

Не само F-16...?

Любопитният момент в случая е, че още в началото на тази година, много преди задаващата се контраофанзива, въоръжените сили на Обединеното кралство обявиха, че започват да обучават украински пилоти, но всъщност... не разполагат и никога не са разполагали с F-16. За сметка на това Лондон стана пионер в предоставянето на Украйна на далекобойни крилати ракети Storm Shadow. Още от самото им създаване те са направени за изстрелване от наскоро свалените от въоръжение британски многоцелеви бойни самолети Tornado. Така че е много възможно първите украински пилоти всъщност вече да тренират на въпросните не толкова нови, но за сметка на това тежко въоръжени и многократно изпитвани в реални условия въздушни машини. Всеки Tornado е способен да носи по две бройки Storm Shadow, които могат да унищожават укрепени наземни съоръжения на разстояние 250 - 300 км. Също така носи до 12 самонасочващи се ракети Brimstone, предназначени за поразяване на вражески танкове или бронирани машини.

В момента Украйна най-вероятно е принудена да изстрелва Storm Shadow от старите си съветски бойни самолети и най-вече от Су-24, който по някакъв начин е пригоден да я носи и насочва към целта. Не е ясно доколко това временно хибридно решение е напълно ефективно и дали целите не трябва да бъдат предварително програмирани преди началото на полета без опция за динамичната им промяна в хода на мисията. Подобна е ситуацията и с американските противорадарни ракети HARM, които бяха пригодени за използване от украинските МиГ-29.

По принцип Великобритания в момента разполага и с няколко излишни изтребителя Eurofighter от първо поколение. Те са много по-нови от Tornado, с далеч по-големи бойни способности, също могат да носят Storm Shadow, а техните радари позволяват прехващане и едновременен обстрел на повече вражески въздушни цели на много по-голямо разстояние. Eurofighter обаче са изключително скъпи - както за придобиване, така и за експлоатация. Поддръжката на този тип самолети е много сложно начинание, което едва ли може да се осъществи в разумен срок от гледна точка на развитието на войната в Украйна.

Така че е доста по-вероятно "Даунинг стрийт" 10 да прибегне до опцията със старите Tornado, които и без това вече са набелязани за изпращане на авиационното гробище. Още повече че Германия и Италия също държат на въоръжение аналогични бойни самолети, които приближават края на своя жизнен цикъл и до няколко години подлежат на подмяна. Любопитен момент в случая е, че последният все още действащ оператор на самолети Tornado е Саудитска Арабия, която миналата седмица изненадващо също беше посетена от украинския президент Зеленски. Там той се срещна с де факто лидера на петролната монархия принц Мохамед бин Салман, преди да отпътува срещата на лидерите на държавите от Г-7.

И все пак Киев иска "соколите"

Основното желание на Киев в областта на бойната авиация обаче си оставя придобиването на F-16 известен с прозвището Fighting Falcon, или "Боен сокол". На практика това е най-широко използваният изтребител от западните армии. Той съчетава в себе си простота на управлението, сравнително ниски експлоатационни разходи и пълния спектър многоцелеви бойни способности. А обстоятелството, че де факто е стандартният боен самолет за САЩ и НАТО, в максимална степен ще улесни логистиката и военното подпомагането на Украйна, дори и конфликтът да се проточи във времето.

Нидерландия, която е другият лидер на новосформираната "авиокоалиция за Украйна", в момента се явява може би най-големият европейски оператор на F-16. Също така тя е и в процес на подмяната на този тип изтребители с F-35 - американските стелт машини от пето поколение. Косвен индикатор, че Нидерландия спешно се готви да даде свои стари бойни машини на Украйна, е обстоятелството, че преди няколко дни правителството в Хага изненадващо взе решение да прекрати договора си с частната компания Draken International, пожелала да закупи 40 броя F-16, които да се използват за симулация на противник по време на учения. Други потенциални европейски донори на F-16 са държави като Норвегия, Дания и Белгия, които също са в процес на миграция към F-35. Всички те вече заявиха намерение да участват в авиокоалицията поне с обучение на украински бойни пилоти.

В Европа има още пет натовски държави, чиито армии в момента използват F-16, но поради една или друга причина едва ли ще ги предоставят на Киев. Това са Полша, Румъния, Португалия, Гърция и Турция. Правителството на Полша например вече заяви, че след предоставянето на своите МиГ-29 няма възможност да дава на Украйна повече бойни самолети. Позицията е разбираема, доколкото страната дели обща граница с руския ексклав Калининград и кремълския васал Беларус.

В подобна позиция е и Румъния, която е на по-малко от 300 км от бреговете на окупирания Крим и дели обща граница с украинската Одеска област, периодично попадаща под масиран руски обстрел. Гърция и Турция едва ли ще са склонни да дават своя бойна техника заради периодично припламващата "студена война" помежду им, а Португалия през последното десетилетие продаде 17 свои F-16 на Румъния и вече е редуцирала максимално размера на своите ВВС, без да е взела решение каква ще е следващата основна платформа на бойната й авиация.

Защо точно F-16?

Какви са предимствата, които украинската армия ще получи с евентуалното получаване на F-16? Въпреки че базовите им модификации са връстници на използваните в момента от Киев Миг-29 и Су-27, въпросните натовски изтребители периодично се модернизират на базата на актуалните военни технологии. Така те получават по-далекобойни и по-умни ракети, радари с по-голям обсег, по-добри системи за прехващане на целите и авионика за летене при всякакви тежки условия. Ключови обаче са възможностите за водене на "мрежова война", т.е. всички самолети да получават пълна ситуационна осведоменост за въздушното пространство и заплахите около тях и на по-далечна дистанция чрез стандартната система за криптиран обмен на данни Link-16. Последната способност обаче едва ли ще попадне в украински ръце, тъй като е една от най-строго пазените тайни на НАТО.

Машините, които Киев най-вероятно ще получи след около 4 месеца, почти сигурно ще са модернизирани до стандарта MLU (mid-life update). Това, с което те на първо място ще превъзхождат използваните в момента съветски самолети, е стрелбата със самонасочващи се ракети, поразяващи въздушни цели отвъд визуалния обхват. Такива например са AIM-120 AMRAAM, които украинската армия вече познава покрай доставените през последните месеци западни зенитни системи NASAMS, базирани на аналогични боеприпаси. С F-16 украинските пилоти ще могат да се възползват от пълния потенциал на противорадарните ракети AGM-88 HARM и "планиращите" бомби JDAM, модифицирани за ограничено използване от МиГ-29 и Су-27.

"Отвоюване" на Черно море

Потенциално най-сериозната и стратегически нова способност, която F-16 ще предостави, е възможността да носи на борда си противокорабни ракети Harpoon. Украинската армия вече разполага с наземни установки за тяхното изстрелване, с които след потопяването на крайцера "Москва" държи далеч от своите брегове корабите от руския черноморски флот.

Използването на F-16, въоръжени с Harpoon, ще е следваща стъпка в тази посока. Тя ще позволи на Киев тотално да промени баланса на силите в Черно море и да попречи на руските военноморски сили да изстрелват далекобойни крилати ракети "Калибр" срещу стратегически цели по цялата територия на Украйна. Така бойните кораби на Кремъл ще са принудени да стоят предимно в пристанищата си, където да са надеждно защитени от наземни системи за противовъздушна отбрана, а ракетните удари ще трябва да се извършват предимно от подводници (които обаче също няма да са напълно защитени, докато са на повърхността на Черно море).

В контекста на борбата с руския флот Киев вероятно се опитва да получи самолети и от Франция. Става дума за Dassault Mirage 2000 - същите, които България беше набелязала като заместваща платформа до идването на новите F-16 Block 70 през 2025 г. В медийното пространство неколкократно се прокрадваха непотвърдени информации, че украински пилоти вече се обучават за използването им. Макар и не най-модерни, Mirage 2000 могат да носят на борда си както крилати ракети SCALP (френския еквивалент на Storm Shadow), така и противокорабните Exocet.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    b.davidkov avatar :-|
    masay
    • - 11
    • + 10

    От британското авиационо гробише в украиннското. С все недообучените пилоти. 4 месеца вместо стандартните 16 правят пилота просто камикадзе.

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 9
    • + 9

    Изненадвам се на апломба, с който продължават да се рекламират свалени от въоръжение западни въоръжения, които да се реинкарнират в прокси войната на САЩ в Украина.

    Да, важна е и темата с необучените "оператори" на това оръжие, които са жертвано пушечно месо без стойност, стига да убият някой руснак...

    Близо до ума е, че на всяко въоръжение в своето време е измисляна противосила/защита: на крепостите - стенобойните машини, на сабята - лъка, на лъка - бронята на рицарите и т.н.
    В този смисъл ракетните комплекси на ПВО по света не са останали на нивото на изтребители, свалени от въоръжение преди 20-30 г, а са значително по-напред. И в този смисъл старичките тайфуни и първите Ф-16 за новите ПВО системи ще са нещо като двуплощника на Блерио за четирицевните зенитни картечници на Вермахта - точно 30 г им е разликата...

    Четох - като пример - онзи ден, че руски ЗРК С-350 Тайфун в автономен режим (без оператор) е открил, проследил и унищожил украински съветски изтребител. Разбира се, може да е Кремълска пропаганда, но фактът, че ВСУ се нуждаят И от изтребители, ясно говори, че бойната им авиация е поунищожена. Което се отнася и за бронетехниката.
    За жалост и за хората.

    Тук нищо не се споменава за Артьомовск, където Зеленский абсолютно безсмислено прати на смърт поне 40-50 хил. от най-подготвените си от Нато елитни части, но това е принципът, който се провежда в тая война - няма значка колко са украинските загуби, важното е да причиняват руски - да, по-малко, но все пак загуби.

    Та това е смисълът и на доставките на старичките западни самолети с недоподготвените пилоти.
    "Война до последния украинец" навремето ми звучеше като цинична пропаганда, но сега се убеждавам, че за Вашингтон е циничен принцип спрямо прокситата.

    Тази война трябва да спре!

    Нередност?
  • 6
    xcj391177763 avatar :-|
    xcj391177763
    • - 1
    • + 5

    автора,ти някога виждал ли си пво и про ? имаш ли представа от физика и авионика? на ясно ли си,че на усрайна няма пилоти и летища? от къде ще излитат и кацат, тези твои прехвалени ефове? тези самолети са смешни и капризни!!! руския керосин не става за тях.освен това са ужасно перетенциозни към прахът и мръсния въздух.двигателят е нежен и много капризен.трагична работа, за самолет с един мотор!

    Нередност?
  • 7
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev
    • - 1
    • + 3

    Ще излитат от Полша или Германия. Превантивния ядрен удар изглежда все по- вероятен.

    Нередност?
  • 8
    epk1515013158546444 avatar :-|
    Венцеслав Ралев
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Ами да спре тази война. Който я започна, да я спре. Ама до 23.02.2022 ботоксовото джудже твърдеше че нямало да нападне Украйна. Нищо де, сега ще я спре. Като му посмачкат фасона. Или ще се пресели при идолите си.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#7] от "Vassil Stoychev":

    Много ще се пазят от такова базиране, защото е предвидимо какво ще последва.
    Погледнете снимката. Въздухосъбирателят на единствения двигател на Ф-16 е отпред ниско долу. Т.е. въздушната струя ще засмуква всякакви камъчета и боклуци от пистата. Цитирам по памет обясненията покрай българските платени, но още ненарисувани Ф-16, защо трябвало да се инвестират милиони в изцяло нова (и скъпа) инфраструктура на летището ни в Граф Игнатиево. Оттам научих и че един час полет на Ф-16 изисква 16 часа подготовка! Явно от десетки и стотици специалисти.
    Такива вписти, пироти и техници в Украина няма. С няколко часа лекции не става.
    Видимо американци и поляци ще се правят на украински пилоти и техници...
    Което пак си е стъпка към това, за което предупреждавате.
    А вдигнат ли се "гъбите" над Полша и Румъния, розата на ветровете ще напомни на младите ни поколения какво ни лъгаха тогава за Чернобил...
    Не знам кой ще влезе в затвора после, както тогавашния лъжльо проф. Шиндаров...

    Нередност?
  • 10
    uxv41590638 avatar :-P
    Малинчо Паков
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Да, тази война трябва да спре, но след разгромяването на зеления нацизъм. Колкото до самолетите - не мога да не попитам дали американците не искат да сърбат попарата на руската ПВО, която е значително по-добра от остарелия американски патриотизъм, две системи от които вече са унищожени при бомбардировките на Киев! Мога да предположа, че с далекобойните си ракети "въздух-въздух", снабдени със самонавеждащи се бойни глави, руската авиация също ща срита еФките!

    Нередност?
Нов коментар