Станимир Михайлов, кандидат за управител на здравната каса: Трябва по-добър контрол върху парите на НЗОК

Номинацията на ПП-ДБ да оглави институцията е бивш банкер, консултант и от миналата година член на борда на болница "Лозенец"

Станимир Михайлов    ©  Личен архив
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Втора процедура за избор на управител на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), която управлява над 7 млрд. лв. от здравни вноски и е основният платец за дейността на личните лекари, зъболекари, специалисти в извънболничната помощ, аптеки, помощни средства за хора с увреждания, започна буквално дни след като първият опит се провали. Здравната каса е без редовно избран управител от януари, след като парламентът единодушно отстрани предишния - проф. д-р Петко Салчев заради влошен диалог с Българския лекарски съюз. На 12 юли изтичаше срокът, който предишното Народно събрание даде на наследниците си да изберат нов управител. В момента тече поправка в Закона за здравното осигуряване, която да даде възможност на подуправителя да продължи да управлява до избор на редовен управител.

На първата процедура парламентът излъчи трима кандидати - Иванка Динева (ГЕРБ), проф. Жени Стайкова (БСП) и д-р Тодор Хинов ("Възраждане"). "Продължаваме промяната - Демократична България" не успяха да проведат процедурите си за излъчване на единодушен кандидат в рамките на петте дни по процедура, одобрена от ГЕРБ, Възраждане, ДПС и др. Междувременно изглеждаше, че те са приели кандидата на ГЕРБ, въпреки съмненията им в неговите качества. "Възраждане" оттеглиха своя кандидат, а на изслушването в парламентарната здравна комисия се явиха двете дами, които отговаряха на въпроси на депутати, неправителствени организации и медии. Междувременно недоволството в ПП-ДБ срещу кандидата на ГЕРБ, твърде свързан със здравните лобита, е взело връх, въпреки спокойствието на повърхността и през миналия уикенд лидерите в управляващата коалиция се споразумяха да преотстъпят здравната каса на ПП-ДБ, а ГЕРБ да излъчат кандидат за Сметната палата. Така, миналия вторник, в деня на гласуването в пленарна зала, Динева оттегли кандидатурата си по лични причини, а кандидатът на БСП събра гласовете на своята партия и "Възраждане" и така НЗОК остана без избран управител.

Междувременно ПП-ДБ са огледали спешно десетина кандидатури за управител, като миналия петък се бяха спрели на три. В последния ден за внасяне на документите, понеделник, коалицията излъчи един от тях - Станимир Михайлов, дългогодишен банкер и от две години - член на борда на УМБАЛ "Лозенец". Другите две кандидатури са били също на финансист и на дългогодишен експерт в сектора. Михайлов е от квотата на "Продължаваме промяната", вероятно защото "Демократична България" излъчиха здравния министър в правителството. Ако бъде избран, той ще бъде едва вторият икономист сред поредица от лекари, управлявали здравната каса.

Източници на "Капитал" от коалицията потвърдиха, че на събеседванията, той спечелил доверието на политиците с познанията си за управление на институцията и те решили да издигнат не толкова известен в здравния сектор експерт, леко в противовес с предишния фаворит за управител, който пък е известен на всички.

След като документите на Михайлов бяха публикувани от тях стана ясно, че е работил в няколко банки, между които Стопанска банка, Токуда банк и последно (2011-2012 г.) - Инвестбанк.

"Капитал" потърси кандидата за управител на здравната каса, за да го попита кои ще бъдат приоритетите му в НЗОК, ако бъде избран и включително и за да му зададе въпрос за работата му в Инвестбанк, което ще направи и по време на публичното изслушване в понеделник.

Какви ще бъдат вашите приоритети в здравната каса, в случай, че бъдете избран за неин управител?

От гледна точка на правомощията, които има управителят, неговите най-важни функции са в доброто планиране и определяне на различните бюджети на доставчиците на здравни услуги, лекарства и медицински изделия, диагностика, за да може здравната каса да покрие прегледите, изследванията и лечението на колкото може повече българи. Трябва да се заложат правилно обосновани стойности в проектобюджета на НЗОК, който след това да се съгласува и с министъра на здравеопазването в изпълнение и на държавната политика в здравеопазването, управителят може да подсказва и политики за подобряване на ситуацията в здравния сектор. Разбира се, в крайна сметка решението за това какво се случва, е на надзорния съвет на НЗОК.

Тоест вашият приоритет е по-справедливото вътрешно разпределение на основните пера в бюджета на здравната каса?

При всички положения според мен един от основните проблеми в работата на Националната здравноосигурителна каса е справедливото преразпределение на средствата. Да, те са толкова, колкото биват набирани от здравни вноски, но за ефективното им използване е много важно тяхното преразпределение да бъде справедливо.

Именно това ще е и един от основните ми приоритети - осигуряване на достъпна, качествена и своевременна медицинска помощ на здравноосигурените лица и равнопоставен достъп на лечебните заведения, отговарящи на условията за сключване на договори с НЗОК. Друго, което мисля за важно сред приоритетите, за които ще разкажа подробно на изслушването в Комисията по здравеопазване на парламента и в пленарна зала, е модернизацията на здравната каса като институция и нейното информационно обезпечаване. В съвременния свят, без това да бъде подсигурено, е много трудно да бъде извличана адекватна и навременна информация за това, което се случва с парите ни от здравни вноски. Тази информация е в основата на добрите управленски решения. Другият ми приоритет, който е в контекста на тази теза, това е добрият контрол на усвояването на средствата. Смятам, че там има много резерви, които биха могли да бъдат използвани. Аз, разбира се, се опирам най-вече на практиката си в банковото дело. Както знаете, финансовата дейност е може би една от най-силно регулираните в света и там се използват най-различни международни стандарти, които включват и стандарти за контрол.

Тоест контролът трябва да бъде предварителен, последователен, също така трябва да се използва "принципът на двойния контрол". Аз мисля, че там резервите ще бъдат в посока на анализа на риска на база на някаква историческа информация по отношение на ползвателите на средства, така че предвидимо и предварително да установим очаквания къде биха могли да се получат нерегламентирано използване на средства или опити за измама. Поне така се практикува в банките по отношение на други операции.

Да, но контролът в банките и надзорът върху тяхната дейност се извършват по много строги правила от служители, които са добре платени, докато в здравната каса работят държавни служители с много ниски заплати, които нямат голям стимул да пазят здравните вноски. Какво ще направите за тяхната поне финансова независимост?

В момента не мога да бъда точен като посоча нивата на заплащане, не съм запознат в детайли, но при всички положения тези, които извършват контрола, трябва да бъдат стимулирани, както и смятам, че би трябвало да се използват възможностите по устройствен правилник - контрольори от един район да бъдат командировани за контрол в други райони, където те не се познават отблизо с проверяваните лица и съответно - евентуалните зависимости и конфликтите на интереси са по-малки. Споменах принципа на четирите очи и смятам, че контрольорите от централното управление също трябва по-активно да бъдат включени в проверките по районните здравноосигурителни каси и да участват в тях. Важна е и съвместната работа с другите институции - Изпълнителната агенция за медицински надзор, РЗИ, НАП и др.

В тази посока смятам, че трябва да бъдат насочени основните първоначални усилия.

Пак подчертавам, че информационната обезпеченост, и то в реално време, е много важна, връзката с Националната здравноинформационна система, връзката с Европейската система за верификация на лекарствата, биха спомогнали за предотвратяването на опити за злоупотреба със средствата на здравната каса.

Смятате ли за достатъчен опита си в здравната сфера, така че да не бъдете подведен от опитната администрация на институцията, от различни служители-политически назначения?

Опитът на един човек никога не е безкраен и достатъчен. Имам натрупан опит в здравната сфера. По отношение на контрола имам натрупан опит в банковата сфера и смятам, че той ще ми бъде много полезен. Искам дебело да подчертая, че един-единствен човек не може да се справи и да обхване всички проблеми и да контролира всички процеси. Управителят носи своите отговорности, но при всички положения аз ще разчитам на екип, който да бъде създаден, както от сегашни служители на здравната каса, така и от привлечени отвън специалисти.

Споменахте опита си в банковата сфера, какъв е опитът ви в нея и как се разделихте с екипите на Токуда банк и Инвестбанк? Предвид съмненията, които бяха артикулирани в публичното пространство и в здравния сектор, и от лидера на ИТН Слави Трифонов, каква е връзката ви с Инвестбанк?

Не споменахте Стопанска банка, която беше държавна банка и бих казал, че там беше най-голямата школа за мен при навлизането ми в банковата сфера. За съжаление, тя фалира и беше закрита по време на банковата криза. Помня този момент, аз бях кредитен инспектор в Стопанска банка и с целия екип преживяхме кризата. Следвайки мои по-опитни колеги, които бяха поканени в Кредитекспрес банк, започнах работа там. Тогава тя беше малка банка със затруднения, които не са тайна. За мое щастие банката беше закупена от японската корпорация Токушукай във връзка с техния проект за основаването на Токуда болница. Така съм участвал в преструктурирането на Кредитекспрес в Токуда банк. В банката сме се занимавали с всичко, което спомогна тя да бъде изградена като една малка, но много модерна банка, писали сме правила, създавали сме отдели, привличали сме кадри, основахме здравноосигурителното дружество на групата, което след това беше пререгистрирано като застраховател и сме се стремили да спазваме добрите банкови практики.

Навсякъде, където съм бил, съм се разделял с екипа по нормален път, без конфликти, без уволнения и проблеми. От Токуда си тръгнах, защото д-р Токуда заболя, семейството му се отказа да инвестира в България и започнаха да обявяват отделните операции, включително и банката, за продажба. В надзорния съвет на банката имаше промени, на мен ми предложиха да се занимавам по-активно със здравния фонд, защото участвах в създаването му и бях член на управителния му съвет до 2011 г. Предпочетох да остана в банковата сфера и единственото предложение, което получих в онзи момент, беше от Инвестбанк. Така постъпих там, където изкарах по-малко от две години. Тогава се наложи активно да комуникирам с "Банков надзор", трябваше да работя по преструктурирането на кредитния портфейл, подобряването на неговите резултати, това ми беше основната задача. Бях и председател на кредитния съвет, занимавах се с преструктуриране, продажба на обособени части от кредитния портфейл, създаване на нови банкови продукти, с които да могат да се реализират част от обезпеченията по проблемните кредити. Занимавах се и със създаването на дирекция "Проблемни кредити", защото към момента, в който отидох в банката, нямаше такава, набираше се персонал. В един момент, след като приключи работата по създаването на дирекцията и бяха готови основните насоки как ще работи, реших, че нямам какво повече да дам от гледна точка на моите разбирания за начина на управление и подадох молба, бях освободен по взаимно съгласие. Това е историята накратко и в нея няма нищо от внушенията, които се правят в различни публикации.

Какво ви различава с Любомир Каримански в ситуацията с тази банка, която много често през годините е била на ръба и отвъд ръба на проблема? Той не е одобрен за БНБ, а вие сте одобрен за управител на НЗОК.

С Любомир Каримански работихме известно време в банката преди да напусна, имали сме добри професионални отношения. По какво се различаваме? Не знам, това сигурно биха могли да кажат други хора, които ни познават. С него сме добри колеги и приятели по професионална линия.

Повдигнаха ли въпроса за Инвестбанк по време на изслушването ви за управител на НЗОК?

Да, много пъти. Разказах подробно с какво съм се занимавал в тази и останалите банки, и бях подложен на своеобразен кръстосан огън какво съм работил. От партиите в ПП-ДБ декларираха, че искат от кандидата си за управител на НЗОК безкомпромисна почтеност, професионализъм, нулев конфликт на интереси и решителност да бъдат отстоявани интересите на здравноосигурените. Надявам се да оправдая очакванията им, след като прецениха, че отговарям на тези изисквания.

С какво се занимавахте след банките?

Със собствен бизнес, който не е особено голям по обем нито в търговската, нито в консултантската си част. През 2012 г. реших да се занимавам с лични проекти, тъй като съм живял и работил в Португалия, включително и в нашето посолство там. Възстанових старите си контакти и започнахме няколко проекта - в сферата на недвижимите имоти, търговията. Преди няколко посланически мандата бях поканен от тогавашния посланик на Португалия Луиш Фераш, заедно с още няколко португалски фирми и български фирми с бизнес със страната и така създадохме търговска камара. Една от фирмите, които създадох тогава, беше съучредител на тази камара.

По-късно, тъй като различни компании ме търсеха във връзка с предишния ми опит в областта на комуникацията с банките и преструктурирането на взаимоотношенията с банките, обособих отделно и консултантска компания и съм съдействал както на български, така и на португалски фирми.

Как попаднахте в борда на болница "Лозенец"?

Преди година и половина научих за свободната позиция и опирайки се на опита ми в група "Токуда" и че съм участвал в управлението на здравен фонд, подадох документи, кандидатствах и бях назначен. Болница "Лозенец" има много предизвикателства, най-голямото, от които е, че болницата до преди три години е била второстепенен разпоредител с бюджетни средства, тоест тя нямаше опита и поведението на едно търговско дружество. След това е дошъл периодът на пандемията, който заварих към края му, което също не спомогна да утвърждаването на болницата като една припозната от пациентите многопрофилна болница. Голямата задача беше да постигнем това заедно с екипа, с който работим оттогава и работим много добре. Мога да кажа, че в момента резултатите на болницата, са такива, че постигаме двойно обемите, които сме имали през изминалата година и това е благодарение на въведеното планиране, поставянето на конкретни задачи на всяка една клиника и отделение, предоговаряне на стари договори, въвеждане на по-голяма конкуренция при обществените поръчки, където постигнахме подобряване на цените. Въведохме строг контрол на разходите, разходите тримесечие към тримесечие се движат в същите граници, при положение, че има увеличение на цените на енергии, горива и услуги. Ние сме една от първите болници, които в изпълнение на Националния рамков договор увеличихме заплатите на медицинския екип. Въпреки това успяхме да задържим общия обем на разходите и да увеличим приходната част.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар