🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Професия: Художник-аниматор

За професията разказва Станислав Цветков, главен аниматор в "Студио Змей" и член на екипа, създал анимационния сериал "Златната ябълка"

"Много хора си мислят, че си седим и си рисуваме през цялото време, което е така на моменти, но във всеки случай всичко важно в професията върви със срокове, графици, правила, които се следват задължително", разказва Станислав Цветков, художник-аниматор от Студио Змей
"Много хора си мислят, че си седим и си рисуваме през цялото време, което е така на моменти, но във всеки случай всичко важно в професията върви със срокове, графици, правила, които се следват задължително", разказва Станислав Цветков, художник-аниматор от Студио Змей
"Много хора си мислят, че си седим и си рисуваме през цялото време, което е така на моменти, но във всеки случай всичко важно в професията върви със срокове, графици, правила, които се следват задължително", разказва Станислав Цветков, художник-аниматор от Студио Змей    ©  Цветелина Белутова
"Много хора си мислят, че си седим и си рисуваме през цялото време, което е така на моменти, но във всеки случай всичко важно в професията върви със срокове, графици, правила, които се следват задължително", разказва Станислав Цветков, художник-аниматор от Студио Змей    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Да си художник-аниматор далеч не е лесно. Трудното започва още от момента, в който започнеш да си търсиш работа – най-вероятно търсачката ще ти върне много повече обяви за работа за аниматор в туристическия сектор. Но пък и в двете професии крайната цел е да накараш децата (и не само) да се забавляват и да се смеят.

И макар в България все още да няма развита комерсиална анимационна индустрия, няколко студиа – сред тях е и екипът на "Студио Змей", който в момента работи усилено за създаването на първия български анимационен сериал "Златната ябълка" - работят усилено в тази посока. За да се случи това обаче, водеща роля имат художник-аниматорите, които карат красивите цветни герои да оживеят на екрана, а историята – да излезе отвъд статичните чернови на сториборда.

Да анимираш означава да имаш известна доза афинитет и талант в рисуването и дори навлизането на дигиталните графични таблети не може да премахне това изискване. Оттам нататък обаче, както във всеки занаят и изкуство, е нужно да се упражняваш, упражняваш и да се упражняваш още повече.

Резултатите обаче си заслужават – анимационните герои на Walt Disney и Pixar са се превърнали в универсални символи навсякъде по света. Нещо повече – някои от тях стават своеобразни "лица" на туристическите индустрии на цели държави – пример за това е огненокосата Мерида от "Храбро сърце" на Pixar, която промотираше красивата природа на Шотландия на целия свят. Модерната японска култура също нямаше да бъде така разпознаваема без специфичното аниме.

Дори когато не става дума за мултимилионни анимирани продукции обаче, уменията на аниматорите са повече от полезни в рекламния и дигиталния бранш. Защото освен художник аниматорът е и разказвач на истории. Или както самият Уолт Дисни казва: "Анимацията може да обясни всичко, което човешкият ум може да си представи. Тази особеност го прави най-разнообразното и ясно средство за изразяване, което едновременно с това е създадено да бъде разбрано масово."

Визитка

Станислав Цветков е главен аниматор в "Студио Змей" и е от първите членове на екипа, създал проект "Златната ябълка". През 2002 г. завършва изобразително изкуство, скулптура и дърворезба в националното училище по приложни изкуства в София. От 2002 г. до 2014 г. Станислав работи за студио "Венелин анимация", участвайки в проекти за компании като Adult Swim, Warner Bros и Comedy Central. От 2014 г. започва да работи като фрийланс аниматор и се включва в проект "Златната ябълка". През 2016 г. става главен аниматор в "Студио Змей", а през 2017 г. преподава анимация в "Академия Змей". През 2018 г. ръководи първия аниматорски екип на "Академия Змей" в работата му по пилотния епизод на сериала "Златната ябълка".

Моята професия

Аниматорската професия е толкова интересна, колкото е била и преди 100 години. Да вдъхваш живот на рисунки е толкова вълнуващо, колкото звучи. Разбира се, не във всеки момент е така интересен, както изглежда отстрани, но определено си заслужава. За хората, които са се отдали напълно на тази професия, със сигурност има голяма перспектива в бъдеще. Вероятно всеки професионалист в своята сфера би казал същото, но аз твърдо вярвам, че анимацията като професия е нещо много различно, интересно и забавно. На всеки, който се колебае дали да избере такова професионално поприще, горещо препоръчвам поне да опита!

Моето образование

Учил съм в Средното художествено училище по приложни изкуства в София. Завърших го с три специалности - художник изпълнител, дърворезбар и скулптор. Рисуването беше основна част от аниматорската професия тогава, понеже все още се правеше на хартия. Сега не е толкова важно човек да е добър художник, особено ако иска да се занимава с 3D анимация – макар че това не означава, че не трябва да рисува изобщо.

Относно специализирано образование, свързано с анимация, има висши училища в България, в които се преподава специалност "Анимация". За съжаление обаче образоването в чужбина засега е доста по-качествено. Мотивирани от този факт, през 2017 г. с колегите ми от "Студио Змей" основахме и "Академия Змей", в която в продължение на 3 месеца преподавах анимация. След завършването на курса няколко от най-добрите курсисти се присъединиха към екипа на студиото.

Има и начини да се самообучаваш. Започнах преди 16 г. с една книга на аниматора Престън Блеър, която е за абсолютни начинаещи. От нея се учих на А и Б за анимацията. За малко по-напреднали пък препоръчвам Ричард Уилямс и неговата Survival Animation Kit. В нея ги има както основите, така и по-сложните неща, на които се скача веднага – първите 20 страници например обясняват само различните видове походки.

Пътят дотук

Пътят ми дотук започна през средата на 90-те - още от дете се увличах по анимация. Не ми беше интересно само да гледам анимация, по-скоро ми беше много любопитно как точно се прави анимация. По това време един от популярните анимационни филми беше част от поредицата за Астерикс и Обеликс - дори имах негов плакат в детската стая. Дълго време се взирах в плаката и се чудех как са направили подобен филм. Обещах си тогава, че един ден ще разбера.

Това обещание ме застигна в предпоследната ми година в училище, когато реших да кандидатствам анимация в НАТФИЗ и започнах да посещавам подготвителни курсове в едно анимационно студио. След година подготовка дойде време за изпитите. За съжаление не бях приет, но за мое голямо учудване ми предложиха да започна работа в същото това студио. Започнах от най-ниското ниво в класическата рисувана анимация, обучавайки се по най-добрия за мен начин - учене в процеса на работа. Ето как стана, че човекът, който ме подготвяше за кандидатстване, стана и мой работодател, учител и ментор в продължение на 12 години. През това време научих адски много, израснах в професията и участвах в множество световноизвестни проекти - части от които са правени тук, в България, един не особено популярен факт. След това реших да предприема нова крачка в професионален план и станах изцяло фрийланс аниматор. През това време с мен се свърза Димитър Петров и не след дълго вече бях част от проекта "Златната ябълка ", а по-късно – и от "Студио Змей".

Моите задачи и отговорности

Ежедневието ми е доста интересно. Освен че анимирам по-сложните сцени от проектите на студиото, също така "надзиравам" анимационния процес и помагам на останалите аниматори, когато се сблъскват с трудности или имат колебание как да подходят към някоя сцена.

Нужните умения и опит

За да започнеш да се занимаваш професионално с анимация, основното умение си остава рисуването, както и да си учил (независимо къде) основи на анимацията. Както когато се учим да четем и пишем, е нужно да знаем азбуката, така и в анимацията има основа, без която не можем да продължим да се развиваме. Може да си художник-аниматор или художник-декори, художник-персонажи или дизайнер на персонажи. За разлика от триизмерната анимация, правена от CGI специалисти, която на практика представлява раздвижване на кукли в триизмерното пространство и не изисква задължителни художнически умения, художник-аниматорът прави двуизмерна анимация и затова в голямата си част работата остава рисуване.

Освен това е нужно да научиш как да използваш софтуер за създаване на анимация. По принцип основните програми са две - Adobe Animate/Adobe Flash и Toon Boom Harmony, който е по-професионално насоченият. В студиото работим с втория. Той ми харесва, защото много от нещата в рисуваната анимация, които се правеха на ръка, са пренесени в тази програма. Да речем, записваш коя рисунка в кой квадрат е, можеш да въртиш всяка рисунка, както едно време се въртеше стъклото на аниматорската дъска... Това са доста приятни опции, защото гледаш и се сещаш как сега може с два бутона да направиш нещо, което преди си правил на ръка.

Другата програма, на Adobe, започна като чисто дизайнерски софтуер, после хората започнаха да правят анимации на него. По едно време мислех, че замира, а то се оказа, че в САЩ търсят все още аниматори за програмата и се правят сериали от нея. С нея е възможно да достигнеш до същото качество, просто по различен начин.

И двете програми имат пробни версии за между 21 дни и месец, в който можеш да тестваш програмата, след това има различни планове, които можеш да избереш - има за студенти, за учещи се, не можеш да ползваш всичките предимства на програмата, но като начинаещ те така или иначе не са ти нужни.

Можеш да правиш неща посредством инструментите на програмата и без да притежаваш графичен таблет, но ако искаш да нарисуваш нещо както трябва, ще ти трябва такъв. Човек може да направи повечето неща с мишка, използвайки функциите на програмата, но преди това трябва да е нарисувал скицата, да я сканира и импортира в програмата, за да има груба рисунка, която да почисти с инструментите на програмата. Ако искаш сериозно да се занимаваш с тази работа, ти трябва и нелош компютър, защото програмата, макар и не тежка, се нуждае от добра машина, за да подкара анимация с декори, с подвижна камера и т.н.

Моите предизвикателства

Всяка нова сцена е предизвикателство, както и всеки нов проект, и всеки нов ден. Да измислиш как да представиш конкретна сцена по най-достоверния начин, но и така, че да въздейства на зрителя.

Трябва да имаш по-богато въображение, макар вече да е по-лесно в този аспект, защото можеш да гледаш клипове, вместо да си представяш, да речем, пиян човек. Просто пускам клипчета на пияни хора и ги ползвам за референция. Ако пък искаш да направиш наистина професионална сцена като от филм на Disney или Pixar, заснемаш с камера себе си или професионален актьор как изиграва сцената по начина, по който я искаш нарисувана. Едва след това го рисуваш в програмата и така движението изглежда по-органично.

Моето удоволетворение

Харесва ми, че всеки ден е уникален! Дори и да работим дълго време по един проект, въпреки развиването на едни и същи персонажи всяка сцена е нещо ново и интересно, движение, което може би правиш за първи път! Удовлетворението идва, след като проектът е готов и видиш реакцията на зрителя. Това винаги ме зарежда (или пък мотивира, ако реакцията не е положителна). Много хора си мислят, че си седим и си рисуваме през цялото време, което е така на моменти, но във всеки случай всичко важно в професията върви със срокове, графици, правила, които се следват задължително... Но пък далеч не е професия, в която да не можеш да кривваш – рядко режисьорът ще иска да следваш дословно плана му, по-скоро би искал от нас да се развихрим. Работата е разнообразна, когато станеш достатъчно добър, ти дава свобода, която с уменията си можеш да изразиш по-добре. Така и се открояват по-добрите аниматори и студиа.

Заплатата

Няма определено заплащане, било то стартово или ако вече си утвърден професионалист. В анимацията има бюджети на продукции, според които се формира заплащането на всеки, работещ по проекта, като то може да е фиксирано или да се плаща на секунда/минута анимация. Когато аниматорът има опит, той би могъл да поиска точно определена сума за работата си, особено ако е на свободна практика. Работил съм по проекти, в които заплащането е било 20 лв./секунда анимация, работил съм и по такива, при които секундата струва 100 лв.

Планове за развитие

В личен план много бих искал да развия преподавателската си кариера. Бях много доволен и вдъхновен от работата си като преподавател в курса по анимация в първото издание на "Академия Змей". Освен това планирам и свой курс по анимация за деца. В кариерното си развитие съм достигнал до най-високата позиция - Animation Supervisor.

Източниците на информация

Всички сайтове за видеосподеляне, както и всеки анимационен филм, правен някога. Отскоро започнах да попълвам и библиотеката си с книги за анимация – същите тези, от които съм се учил и аз.

Търсени умения

- рисуване

- богато въображение

- упоритост

- търпение

- постоянство
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал