Професия: Музикален продуцент

За професията разказва Павел Николов от дуото Pavell & Venci Venc'

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Какво означава да си музикален продуцент? Ако зададете този въпрос, вероятно ще получите толкова обяснения, колкото хора попитате. Причината – с "музикален продуцент" в българското публично пространство са маркирани две съвсем различни функции в музикалния бизнес.

Продуцент в областта на музиката съгласно законовата дефиниция е онзи, който финансира и организира звукозаписите на музика и видеоклиповете към тях, работи с артистите и се грижи за всички елементи на тяхната кариера, занимава се с маркетинга и промотирането на записите, с всички видове разпространение – дигитална и физическа, с доставка на създаденото музикално съдържание до всички потенциални негови ползватели – радиостанции, телевизии, брандове, филмови компании, рекламни агенции и т.н.

От друга страна, музикален продуцент (на английски record или music producer) е онзи, от когото зависи звученето на всеки трак и който контролира и направлява целия звукозаписен процес, било то на песен или на цял албум. Най-често музикалният продуцент е и основен автор на песните, с чиито записи се занимава. Той дава голяма част от музикалните идеи и се заема с осъществяването им. Музикалният продуцент е и нещо като режисьор по време на записите, тъй като той дава инструкции на артистите за вокалното им изпълнение, той подбира музиканти, той решава какъв да е аранжиментът на парчето, а често поема смесването на записаните тракове и финалната обработка.

Продуцентите в музиката са тези, които дават завършен вид на всичко, което слушаме – дори когато самите продуценти не се наричат с тази дума, при почти всеки запис има човек, който да върши именно тази работа. Думата продуцент е често срещана, но и също толкова често неразбирана. Самата професия на музикалния продуцент обаче е интересна, защото включва множество дейности, свързани с процеса на създаване на огромна част от популярната музика, която слушаме. Въпреки че има и традиционни начини за изучаване на тънкостите на тази професия, днес интернет дава възможност на всеки, който има достатъчно желание и времеви ресурс, да получи поне основни знания по отношение на музикалното продуцентство. Такъв е и примерът, с който ще ви запознаем в "Моята кариера".

Визитка

Павел Николов е най-известен като Pavell от музикалното дуо Pavell & Venci Venc‘, което изпълнява рап и поп музика. Встрани от светлината на прожекторите обаче голяма част от ежедневието на Николов е свързана с музикалното продуцентство в най-широк смисъл: композиране на мелодии, писане на текстове, аранжиране, обработка и постобработка на песни. Освен работата си върху парчета на дуото Николов е работил и работи с много от актуалните артисти на българската поп сцена, сред които Дара и Михаела Маринова. Николов няма формално музикално образование, като е следвал във Военноморското училище във Варна, преди да прекъсне, за да се самообразова по музика.

Моята професия

Нямам музикално образование и учех нещо съвсем различно - за капитан във Военноморското училище. Впоследствие разбрах, че това е нещо много отговорно и няма да имам време да се занимавам паралелно с голямата си страст, музиката. Затова прекъснах и в продължение на две години просто се затворих вкъщи. Докато всичките ми връстници се забавляваха, аз отказвах купони и се самообучавах чрез различни софтуерни програми, канали в YouTube – навсякъде, откъдето можех да науча нещо за създаването на музика.

Продуцентството за мен е неразривно свързано с авторството, а именно - да започнем един проект от празен лист и да приключим със завършен запис на песен. Това включва композицията, текста, аранжимента, записа на инструменти и вокали, изграждането на звука, постпродукцията и всички останали тънкости и труд, които изисква създаването на това, което чуваме накрая като завършен продукт.

Моето образование

По отношение на музиката моето образование е изцяло базирано на самоподготовка. В интернет има тонове материали за това как да създаваш музика, да я обработваш и т.н. Все още продължавам да се самообучавам и бих насочил всеки, който има интерес към продуцентството, да разгледа например каналите в YouTube MixbusTV, Craftmaster Productions, KsndDEF, Macus Huyskens Music и други, за да разбере дали това е за него.

В България възможност за традиционен начин на обучение по отношение на професията дават програмата в Софийския университет "Музикални медийни технологии и тонрежисура", "Тонрежисура и музикален мениджмънт" в Нов български университет и "Звукорежисура, звуков и медиен дизайн" в Националната музикална академия.

Моите задачи и отговорности

Както казах, предпочитам да работя по проекти, които започват на чисто. В такъв случай е много важно заедно с лейбъла и с артиста, с които работя, още в началото да идентифицираме какво точно търсим на всички нива – дали ще става дума за епична балада или за денс парче, какво звучене искаме да постигнем, част от каква стратегия е съответният проект и т.н. Едва тогава започваме да работим върху композицията, текста и т.н.

В някои случаи всичко се случва бързо, което зависи както от химията между онези, които са в студиото, така и от тяхната подготовка и креативен потенциал. Тогава съм най-доволен от крайния резултат. В други случаи се е стигало до това да запишем няколко десетки вокални линии, толкова, че софтуерът, с който работя, да откаже.

Най-голямата отговорност е да достигнеш до краен продукт, който да се харесва не само на теб и на артиста, но и на продуцентската компания, а и на всички, които ще го слушат по радио, телевизия или интернет. В началото, което беше преди доста време, се съмнявах в способностите си, особено по отношение на звукообработката, но впоследствие, с опита, спечелих не само собственото си доверие, но и това на хората, с които работя, а и на доста широка публика. Все още се уча обаче. Всеки ден. През последните години за първи път ми беше дадена възможността да участвам в звукозаписни сесии извън България и това взаимодействие се оказа също от огромно значение за развитието ми като музикален продуцент.

Нужни умения и опит

На първо време в моята работа е нужно много търпение. Създаването на музика е интересен, но бавен процес. Всичките ми приятели смятат, че правя нещо много яко, но когато дойдат в студиото и видят, че един трисекунден фрагмент, който трябва да влезе в общия бийт, може да отнеме час работа, губят интерес. Затова тази работа не е за всеки и никой не бива да се залъгва, че една песен се случва за кратко време. Напротив – часове и дни усилие стоят зад всяка ваша любима песен. Нужно е търпение. Създаването на хубава музика е по-бавен процес, отколкото повечето хора си мислят, и често минават часове в това да достигнеш до няколко секунди, които след това да се превърнат в мелодия или бийт. Да си търпелив обаче не значи да си бавен. Значи само, че трябва да си наясно, че, въпреки че полагаш максимални усилия, продукцията на една песен отнема време.

Другото важно умение, което по-скоро прилича на талант, е да имаш музикален слух. Талант, но и той е нещо, което поне отчасти може да бъде научено и развито на база усилия. Безспорно е обаче, че някои хора имат вътрешно по-развит слух и отношение към ритъма и музикалността, отколкото други. Аз вярвам в таланта, но една част от него е надценена и реално се дължи на усилие.

Да бъдеш любознателен, постоянно да учиш и да се упражняваш е много важно за тази професия. Светът на музиката се променя бързо. Трябва да знаеш много неща и да следиш какво се случва както технологично, така и на креативния фронт. Може да нямаш музикално образование, но има базисни неща за музиката, които трябва да научиш сам. Да свириш на поне един инструмент помага много.

Заплатата

Музикалният продуцент най-често работи на хонорар, но както вече споменах, най-често той е и автор, то авторските права са доста важни в разговора за приходите. Обикновено в един мой проект аз държа правата както върху голяма част от музиката и аранжимента, така и върху текста. В нормален свят, където музиката струва и всяко ползване се равнява на приход, успехът на създадените от мен песни би трябвало да ми донесе страхотен финансов резултат. Като погледна назад през последните 4 години, имам вече завидно портфолио от успешни песни, както на нашето дуо с Венци, така и на много други артисти. В България обаче авторските права за съжаление все още не носят достатъчно приходи, макар бавно нещата да се подобряват. Имам приятели, които са шведи и работят като автори и музикални продуценти за различни артисти по света, и знам какво би могъл да донесе на авторите си един истински хит там, където хората консумират музика и плащат за нея.

Моите планове за развитие

Преди всичко се опитвам да балансирам създаването и продуцирането на песни с кариерата си на артист изпълнител заедно с Венци. Опитвал съм се да си представя понякога, че съм само човекът в студиото, като продуцент, без да бъда на сцена, но трудно успявам засега. Сцената ме зарежда със страхотна енергия. Излизането пред много хора създава баланс с другата част от работата, в която с часове си сам в студиото и се опитваш да достигнеш звученето, което имаш в главата си.

Търсени умения

- вманиаченост на тема музика;

- търпение;

- любознателност;

- самокритичност.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал