🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Професия: Икономически гейм дизайнер (Game Economy Designer)

Повече за професията разказва Любомир Илиев, икономически гейм дизайнер в "Геймлофт България"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Видеоигрите през последните десетина години се развиха в много посоки – от навлизането им в смартфоните, през по-красиви графики и реалистични светове, до истински виртуални икономики. Последният елемент става все по-ключов в гейминг индустрията. От него вече зависи целият баланс на повечето заглавия, както дори и бизнес моделът на разработчика. Затова и позицията икономически гейм дизайнер (Game Economy Designer) се появи сравнително наскоро, но е ключова за развитието на игрите. Тя решава въпроси като какви дигитални валути и виртуални предмети да съдържа дадено заглавие, как те да могат да се придобиват, колко директно влияят на напредването на геймърите. Но също така тази професия помага на гейм разработчиците да предлагат т.нар. freemium бизнес модел – самата игра е безплатна, но потребителите плащат за различни виртуални предмети вътре в нея. По този начин заглавията са по-достъпни и могат да предоставят приходи на разработчика за по-дълъг период от време, отколкото при директната продажба.

Freemium моделът е основен при мобилните игри, като постепенно в някаква част се пренася и в останалите гейм сегменти. Именно затова професията на икономическия гейм дизайнер ще става все по-важна и търсена в индустрията. Тя е интересна и поради още няколко причини. От една страна, има за цел да адаптира различни модели във виртуалния свят на дадена игра, от друга – експертите в тази област трябва да балансират по начин, по който тази "дигитална икономика" да се впише така, че геймърите да могат да се забавляват максимално. Професията изисква както силни математически познания, така и доста добро разбиране на най-модерните гейм механизми в момента. С други думи – експертите в тази област трябва да са отлични математици и запалени играчи.

Икономическият гейм дизайнер работи неотлъчно с основния екип, който разработва дадено заглавие, за да може всички елементи на играта да изглеждат естествено и да работят в пълен синхрон. Ако икономическият модел е счупен, несправедлив или не се вписва във виртуалния свят, в който е поставен, геймърите ще останат разочаровани и ще изоставят заглавието. По същия начин, както ако една реална икономика се срине, цялата държава след това колабира.

Визитка

Любомир Илиев работи в гейминг индустрията от 12 години. Изучaвал е физика в Софийския университет. Започва кариерата си през 2006 г. като гейм дизайнер в "Геймлофт България", като остава в компанията до 2008 г. Следват шест години в "Хемимонт геймс", където работи основно по Tropico игрите. Завръща се в екипа на "Геймлофт" през 2015 г. и оттогава развива икономическия гейм дизайн в студиото. Работил е по някои от най-сериозните проекти на френския разработчик – March of Empires, World At Arms, Age of Sparta. В свободното си време е фен на бордовите и настолни игри и четенето на статии в "Уикипедия" по случайни теми.

Моята работа

Представете си икономиката на една държава – търсене и предлагане на стоки и услуги, валути и цени на ресурси. Пренесете всичко това в любимата си игра, която играете с вашите приятели. Моята е работа е да създам и да балансирам тази виртуална икономика. Аз съм икономически гейм дизайнер (Game Economy Designer). Това е една доста нова позиция, която съществува от по-малко от десет години и досега са я упражнявали изключително малък брой хора. Играе изключително важна роля във free-to-play игрите – индустрия, която вече изпреварва PC и конзолните игри по приходи.

Професионалните перспективи

Професията ми е силно перспективна поради нарастващия пазар и актуалността ѝ в гейм индустрията. Тя буквално се развива пред очите ви, като всеки ден се откриват и разработват нови неща относно анализа и успешните практики в мобилните игри. Теорията за нея се пише в момента и тепърва разгръща потенциала си. Ако човек желае да се чувства като откривател в неизследвани води, тази професия е повече от идеална.

Моето образование и умения

Успешната формула за икономически гейм дизайнер е доста ясна и кратка – комбинацията между математика и познания в гейминга. Първите умения ги придобих и развих в Софийския университет, където следвах "Физика". Професията ми е толкова всеобхватна и нова, че предпоставя непрестанна самоподготовка. Да си икономически гейм дизайнер означава да навлезеш дълбоко в естеството на игрите. От по-общите за цялата индустрия тенденции като как работи гейм пазарът, кои са "зъбчатите колела", които движат икономиката на дадено заглавие, какво я прави успешна, как може даден модел да се пресъздаде в друг контекст и възможности. Решават се непрекъснато въпроси и професията изисква доста математически и аналитичен ум.

Моят път дотук

Моят професионален път винаги е бил свързан с игрите. Първата ми позиция като млад професионалист беше дизайнер в Gameloft, след това преминах на същата позиция в "Хемимонт геймс". Пет години по-късно се завърнах обратно в Gameloft, в света на мобилните игри и новите предизвикателства, които те предлагат. Постепенно поради нуждите на студиото и моите интереси се насочих към икономическия дизайн.

Моите задачи и отговорности

В света на игрите всеки ден е различен и изисква нов начин на мислене. Работя много тясно с екипа, който разработва играта, с дизайнерите на заглавието, с групата, която проследява и вади данни от нея - Data Tracking мениджъра и Python програмистите. Задачите на икономическия гейм дизайнер са свързани с анализ на новите промени по игрите, както и с проследяване и внедряване на по-дългосрочни тенденции. Например наскоро вкарахме нов тип лотария и е важно да разберем дали тя се представя на ниво. Понякога се налага да уловим проблеми – в един от нашите проекти изследвахме хипотезата дали пренатоварваме новите си играчи с механики в началото на заглавието. Анализите доведоха до леко преразпределение на тези механики на по-високи нива, за да създадем по-добро първо впечатление у потребителите. Прогноза и задълбочен анализ се изискват при изкарване на нова игра, за да видим дали тя оправдава очакванията. Налагало се е да предоставяме дългосрочни прогнози за това как ще се променят метриките на едно от заглавията ни, ако имаме сериозни промени в броя нови потребители или вземем някои различни бизнес решения за него.

Нужните умения и опит

Човек трябва да "чувства" математиката – да обича да си играе с числата и да разкрива техните загадки и взаимовръзки. Другото ключово изискване е да играе по много мобилни заглавия. Много и всеки ден. Това е задължително за икономическия гейм дизайнер, защото така той се учи и разглежда икономиката на практика, а не само на теория. Чрез игрите се вижда какво са направили другите и могат да се анализират проблемите, които те са се опитали да решат. Необходими са самодисциплина и изобретателност. Има океан от данни, които могат да бъдат анализирани. Трябва да пробваш отново и отново различни подходи. Това може да бъде много вълнуващо, но в същото време и много предизвикателно.

Моите предизвикателства

Теорията и добрите практики тепърва се развиват и утвърждават. Откриваме нови неща и това е един труден процес – от двадесет методики, които пробваме, една или две реално успяват да дадат сериозен резултат. Но той е от полза за целия проект. Игрите и пазарът се променят непрекъснато и човек трябва да е готов да имплементира нова методология и да започне на чисто. Нуждата от висока и бърза адаптивност на експертите в областта е задължителна и може да бъде предизвикателна. Поради това, че професията е нова, няма и авторитети, с които човек може да се консултира. Човек трябва да има силите да извлича тенденции и изводи от безбрежните данни.

Моите удовлетворения

Рядко днес са останали области, в които човек може да е пионер – да открива нови неща, без учебници или курсове. Трудно е, но носи много високо удовлетворение. Всяка задача, която получаваме, е като един пъзел, който се опитваме да решим. Понякога успяваме и намираме закономерности в неща, които до този момент са изглеждали неясни или хаотични. Чувството е невероятно.

Заплатата

Високата специализация и изисквания отговарят на финансовото изражение на възнаграждението. То зависи до голяма степен от прогреса на основни ключови показатели за успех – лични цели и цели на играта, за която отговаряш. В нашата индустрия тези показатели изключително обективно и лесно могат да бъдат измерени, като на база резултати се формира и справедливо възнаграждение.

Моите източници на информация

Областта е силно интердисциплинарна и ми се налага да ползвам огромно количество източници – курсове и статии по статистика, информационна теория, machine learning, data mining, психология и икономика. Почти всеки ден намирам отговори на нови въпроси, които изникват в процеса на работа.

Моите планове за развитие

Непрекъснато се старая да си повиша квалификацията по отношение на статистиката, защото стандартните методи не дават очакваните резултати при нас, психологията на играчите и класическата икономика. Иска ми се да натрупам повече познания и да започна да организирам курсове в областта, както и да създам нова методология. Засега имаме много интересни разработки, които могат да бъдат приложени в най-различни други области, имам амбиция да ги популяризирам.

Търсени умения

- да "усещаш" математиката и да обичаш да играеш с числата;

- да си готов за непрекъснати нови предизвикателства;

- да си аналитичен;

- да можеш да се мотивираш сам;

- да притежаваш откривателски дух;

- да прилагаш презентационни умения, за да предадеш идеята си чрез числата;

- да си екипен играч.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал