🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Имоти 2.0

Виртуалните огледи помагат на международните инвеститори да купят втори дом в чужбина, а все по-често се ползват и от клиенти в страната

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Над една трета от покупките на недвижими имоти в световен мащаб са направени от чужденци.
Българските екипи вече използват виртуалната реалност и в традиционното предлагане на клиенти в страната.

Иновациите присъстват във всяка индустрия днес - от електроника до здравеопaзване. Недвижимите имоти не остават встрани от този тренд. Секторът, който е силно повлиян от глобализацията, трябва да отговори на промените на времето. Един от измеримите аспекти на тези изменения е именно фактът, че над една трета от покупките на недвижими имоти в световен мащаб са направени от чужденци. Само в САЩ продажбите на жилища на чуждестранни купувачи достигат 104 млрд. долара през 2015 г. За да отговори на нуждите на тези купувачи, пазарът на недвижими имоти в последните години се променя и технологиите се използват все по-често, за да свържат продавачи и купувачи на имоти в различни части на света. Най-голямо влияние се очаква да окаже виртуалната реалност, която до голяма степен ще премахне необходимостта от физическо наблюдение на обектите. С тази технология клиентът би могъл да разгледа дори 200 жилища в различни локации в рамките само на един следобед.

Някои от решенията

Макар в страната използването на виртуална реалност все още да не е обща практика при агенциите за имоти, екипът, който стои зад една набираща скорост международна платформа, всъщност е български. Propy.com предоставя на чуждестранните инвеститори възможност да откриват чрез геолокация местоположението на обявените за продажба жилища в даден град, да получат подробна информация за тях и направят виртуална 360-градусова разходка из апартамента, както и да разберат доколко домът е устойчиво съобразен. Продуктът е разработен от Наталия Караянева, която вярва, че е необходима повече автоматизация и включване на технологии в процеса на предлагане и купуване на недвижими имоти.

За да осъществи комуникация на глобално ниво в сектора на имотите, екипът на Propy създава уеб платформа и iOS приложение, които са на пазара от около два месеца. Сайтът представлява социална платформа за хора в сферата на имотите, която свързва брокери и клиенти и на която могат да се правят ревюта и препоръки. Така един клиент от Азия може да види къде продава даден брокер в Америка и дали има добри отзиви за работата му. "През цялата минала година не сме спирали да комуникираме с наши клиенти - водещи американски, английски, арабски, китайски агенции, които валидираха продукта и ни казаха кои функции работят добре и кое е важно за клиентите им", разказва Наталия Караянева.

Движени от иновации

От преди няколко седмици на платформата на Propy има още една нова иновативна функция - търсене на имоти в околността с помощта на т.нар. augmented reality. "Към тази функция в бъдеще ще добавим и виртуален оглед, тоест разглеждане на интериора на имота през стените на сградата", посочва основателката на стартиращата компания. Тя дава пример и за други иновации в тази област. "Друг наш партньор разработи функция "преобличане на интериора" - чрез нея виртуалният оглед ще даде възможност на клиента да разгледа имота в реновиран вид и с няколко типа интериор (от реални местни доставчици)", обяснява Караянева.

В стремежа си да добавя все по-иновативни функции към платформата Propy партнира и с българската компания LeadSecure, с която прави интеграция, за да предостави моментални видеоогледи на клиента. "Друга компания, с която направихме интеграция, е 3Dlist - тя прави снимки с по-елементарна камера и в бъдеще всички наши имоти ще могат да се разгледат през т.нар. VirtuSphere tours", разказва основателката на Propy.

Ново изживяване за клиента

Освен в разработката на иновативни платформи, българските екипи вече използват виртуалната реалност и в традиционното предлагане на клиенти в страната. За пръв път в България и Източна Европа Home2U предлага технологията за 3D виртуална реалност. Достъп до нея ще имат хиляди клиенти не само в България, но и по света. "Наложихме виртуалната реалност в края на 2014 г.", посочва Красимир Борисов, изпълнителен директор на агенция "Home2U Недвижими имоти", който вярва, че това е полезна услуга и за купувачите, и за продавачите.

Как работи - агенцията сканира имота чрез 3D лазери и го конвертира във "виртуална реалност", която може да се разглежда с шлемoве на Oculus Rift и Samsung Gear VR. Също може да се разглежда на компютър и мобилен телефон. За имота (и съответно за продавачa) това създава добавена стойност при маркетинга и дава възможност да изпъкне пред конкуренцията. Дава достъп и до купувачи извън България. За купувачите е полезно, защото чрез него спестяват напразни огледи. Предварително могат да огледат имотите, които първоначално са набелязали, и след това да посетят лично само тези, които наистина им харесват.

"За строителите създаваме възможност да представят проектите си "на зелено", пояснява Борисов. "Пресъздаваме имота виртуално, преди още да бъде построен, и така той може да бъде огледан пълноценно на много ранен етап", обяснява той. Статистиката показва, че над 65% от купувачите се отказват от сделка "на зелено", защото не могат да си представят апартамента. Едва 20% от клиентите купуват имот логически, стъпвайки само върху неговите параметри. Останалите 80% действат емоционално. "За целта те имат нужда от оглед и визуално преживяване. С нашата технология ние решаваме този проблем", коментира Борисов.

За "сканирането" на имотите Home2U използва устройство, което разполага с вградени геодезически лазери, които сканират координатите на имота с изключителна точност. Освен "сканиране" се прави и подробно заснемане с шест камери. Софтуер след това обработва сканираните данни, конвертира ги в 3D среда и ги написва със сниманите детайли. Завършеният ефект е подобен на Gooogle Street View, но при него средата е 2D (изображенията са плоски). Докато при виртуалната реалност е 3D и може да се гледа чрез шлем и да се предаде усещането да си наистина в жилището.

"Определено смятаме, че виртуалната реалност ще се наложи в бранша. Във все по-забързания свят всяка иновация, свързана с пестене на време и възможност да получим максимум информация без значение в кой край на света сме, ще доведе до налагането на услугата, поне в компаниите, стремящи се към по-голям пазарен дял и по-качествена услуга за своите клиенти", така изпълнителният директор на агенцията коментира навлизането на тази технология на българския пазар. Агенцията е първата компания, използваща виртуална реалност в имотния сектор в Източна Европа. "Това определено е предизвикателство - да наложим иновацията и да покажем на максимален брой хора как могат да пестят време, като в същото време имат възможността да видят десетки имоти с едно посещение до нашия офис", обяснява Борисов, чиято компания се стреми да въвежда и иновации в традиционната продажба на жилища в бъдеще.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал