🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пълзящо настъпление

Фермите за червен калифорнийски червей претърпяха истински бум по програмата "Млад фермер". Пазарът на биотор обаче е труден

По мярка 112 "Млад фермер" са договорени 574 проекта
По мярка 112 "Млад фермер" са договорени 574 проекта
По мярка 112 "Млад фермер" са договорени 574 проекта    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
По мярка 112 "Млад фермер" са договорени 574 проекта    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Агробизнес и финансиране от ЕС Агробизнес и финансиране от ЕС

Най-важното от сектора на агробизнеса и еврофинансирането за земеделието всеки месец във вашата поща

Кое е нещото, което за една година се увеличава 8 пъти благодарение на собственото си възпроизводство? Дава ценна храна за биопроизводителите и се радваше на изключителна популярност по програмата "Млад фермер"? Правилният отговор е червеният калифорнийски червей.

Технологията е следната. С помощта на пълзящите животинки, живеещи в лехи, оборският тор, който остава от животновъдните ферми, се преработва. При преработката червейчетата "дезинфекцират" органичните отпадъци и ги превръщат в биотор (биохумус), богат на почвообработващи микроорганизми, аминокиселини и т.н. Червейчетата имат нужда от една година за обработването на тора. Готовият биохумус се прибира в закрито помещение без слънчева светлина и се изчаква да достигне влажност 50-60%. Тогава той вече става готов за пресяване и пакетиране и може да се насочи към пазара. 

Проектите предизвикаха истински бум сред земеделските производители. По данни на Министерството на земеделието и храните по мярка 112 "Млад фермер" са договорени 574 проекта, 57 вече са получили пълния обем на полагащото им се финансиране. Най-много ферми от въпросните 57 има в Русе - 13, следват Стара Загора с 9 и Ямбол със 7, Варна и Велико Търново с по 5 и Габрово и Шумен с по 4.  

Сега всички ферми за червен калифорнийски червей по програмата "Млад фермер" вече би трябвало да работят в пълния си обем. Пазарът обаче се оказва труден, като големият бум на фермите заради предоставеното финансиране за тях се оказва нож с две остриета. Според представители на бранша, младите фермери невинаги разработват проектите си с идеята да развиват дългосрочен реален бизнес и от това страда качеството на продукта, като не полагат и достатъчно усилия за търговската му реализация.   

15 години по-късно

Компанията на Димитър Димитров "Биоферма" е една от първите в бранша. Основната ферма се намира в село Сусам, Хасковска област, а дейността по производството на биотор започва през далечната 1998-1999 г. По това време има общо около 100 квадратни метра ферми за биотор от калифорнийски червей в цяла България. Четири-пет години по-късно настъпва пик на пазара без помощта на еврофондове, изцяло на бизнес основа, като стимул за изграждането на фермите е все по-развиващото се биопроизводство и съответно растящото търсене на тази позволена храна за почвата. Димитър си спомня, че по това време, когато е правил ден на отворените врати във фермата си, за два дни са минавали по 200 фермери, които са се интересували от продукцията му. Интересът е огромен и на различните изложения.

После идва програмата "Млад фермер". Фермите за червен калифорнийски червей, започват да бъдат препоръчвани от консултантите като носещи повече точки, тъй като попадат в сектор животновъдство. "От кандидатите се изискваше да имат ферми с червени калифорнийски червеи поне от 230 квадрата, за да кандидатстват по програмата", разказват от ЗП "Таня Василева". Василева има ферма по програмата в село Мало Конаре, на 8 км от Пазарджик. По изчисление на бранша въпросната необходима първоначална инвестиция е около 4.5-5 хил. лв., ако земята е собствена. Впоследствие земеделските производители получават по 50 хил. лв. на два пъти, като с парите могат да си закупят и подвижна земеделска техника, а накрая минималната площ на фермите, която се изисква да представят производителите, е 640 кв. метра.

"Понеже фермите се правят много бързо и с много малко средства, много хора направиха проекти за червен калифорнийски червей и системата се насити", разказа преди време Енчо Енчев, председател на Българската асоциация на производителите и търговците на екологични продукти. Сега по-старите компании на пазара си спомнят, че в добрите години за биохумуса цената на тон е била 300 лв., а сега е паднала на около 200 лв. на тон, въпреки че българските ферми за биопродукция нямат друга българска алтернатива на биотор.

Фермер или търговец

Дали фермите на младите фермери ще успеят да се развият като едни истински бизнес начинания, или ще останат просто в графата "реализирани проекти" без последствия - ще покажат времето и пазарът.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    weinlock avatar :-|
    weinlock
    • + 1

    Бих си позволил да внеса някои корекции. Пазарът за вермикомпост, както още се нарича продуктът, е бутиков по своя размер. Не е проблема липсата на маркетинг, напротив, проблемът е в липсата на реално търсене. Отгледаните чрез еврофинансиране лековерни производители разполагат с огромни количества свръхзапаси от продукция. Която има пласмент на цени много под себестойност, най-вече като цена на труд.

    Производството на биохумус от торни червеи е съпътстващо, а не основно производство и това което би имало истинско търсене на пазара не е самият продукт(биохумус), а услугата по изграждане и обслужване на инсталации срещу заплащане.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал