🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как санирането спря, преди да тръгне

Има много нисък интерес към втория етап на програмата с 20% съфинансиране, а поръчките за първия етап още не са тръгнали

Над 2000 проекта за 2,7 млрд.лева са в резервния списък за саниране по първия етап на програмата за обновяване на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост. Включени са над 2000 проекта на обща стойност близо 2700 млн. лева
Над 2000 проекта за 2,7 млрд.лева са в резервния списък за саниране по първия етап на програмата за обновяване на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост. Включени са над 2000 проекта на обща стойност близо 2700 млн. лева
Над 2000 проекта за 2,7 млрд.лева са в резервния списък за саниране по първия етап на програмата за обновяване на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост. Включени са над 2000 проекта на обща стойност близо 2700 млн. лева    ©  Рая Лечева
Над 2000 проекта за 2,7 млрд.лева са в резервния списък за саниране по първия етап на програмата за обновяване на многофамилните жилищни сгради по Плана за възстановяване и устойчивост. Включени са над 2000 проекта на обща стойност близо 2700 млн. лева    ©  Рая Лечева
Имоти

Бюлетин на "Капитал" с мнения, данни и анализи за развитието на пазара на недвижими имоти в България и по света.

Темата накратко
  • С предложението на три комисии в НС да върнат безплатното саниране секна интересът по втория етап на най-важната и с най-голям ресурс програма за гражданите по Плана за възстановяване и устойчивост.
  • Все още обаче няма финансов инструмент, който да подпомогне хората да намерят финансиране за своя дял.
  • По първия етап изпълнението на проектите също се забавя, общините могат да сключват договори, но под условие.

Санирането спря, преди да е почнало. Най-мащабната програма от Плана за възстановяване и устойчивост - тази за обновяване на многофамилните жилищни сгради в България, на практика в момента не разходва никакви пари, защото нито един от нейните етапи не е тръгнал.

Става дума за финансиране от над 1.6 млрд. лева за саниране, от които 1.2 млрд. лева се отпуснаха безвъзмездно на първи етап, а останалите малко над 282млн. лева трябваше да отидат за 80% съфинансиране на втори етап.

Само преди дни стана ясно, че по втория етап на процедурата са кандидатствали едва 307 проекта за 152 млн. лева при общ ресурс от 282 млн. лева. Вторият етап предвижда 80% грант и 20% самоучастие на гражданите. Интересът там рязко спря след популисткото решение на три парламентарни комисии да се "намери финансиране" за всички проекти от резервния списък на безплатния етап. Как и откъде ще се намери такова финансиране, което възлиза на милиарди левове, не е ясно, но за сметка на това след него през март, са подадени само 15 нови проектни предложения за втори етап, уточниха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Отново политически игри спряха и първия етап, който уж беше приключил и затворен още в началото на годината, с избрани над 750 проекта. Заради недоволството на редица общини, които заплашиха да обжалват, процедурата още не е официално финализирана, а парите по нея не са задвижени, което личи от регистъра на обществените поръчки - към момента има само една пусната по програмата - на Панагюрище.

Как вторият етап на санирането спря

Идеята след края на първия етап беше окончателно да се спре с безплатното саниране и да се премине към съфинансиране, за да може да се покрият повече сгради в страната. През март обаче, след масово недоволство по места, три комисии в парламента приеха, че трябва да се осигурят пари за проектите в резервния списък от първия етап на програмата. Тогава депутатите, предимно от ГЕРБ, настояваха регионалното министерство да намери задължително финансиране за резервните проекти, но без обсъждане откъде да дойдат 2.7 млрд. лева за близо 2100 блока.

Дори и да се намерят такива средства, а това би било огромна дупка в бюджета, данните са категорични: няма как общо 66 000 многофамилни жилищни сгради в страната да бъдат финансирани с публични средства, за което са необходими между 40-60 млрд. лева. Това значи, че България задължително трябва да премине към съфинансиращ модел, а това решение спъна старта му.

Предложението трябваше да влезе в пленарна зала за гласуване от депутатите, което обаче така и не се случи, но явно повлия на програмата. След ниския интерес, който очевидно няма да се увеличи при ново удължаване на срока (първоначалният изтече през февруари), кандидатстването приключи и няма да бъде продължено, посочиха от регионалното министерство, въпреки че ресурсът не е изчерпан.

Още няма финансов инструмент, който да подпомогне хората

Другият нерешен въпрос, който със сигурност повлия на собствениците да не се включат във втория етап на програмата, е липсата на решение за съфинансирането на тези 20% самоучастие. По приблизителни оценки става дума между 5000 и 10 000 лева на домакинство - достатъчна сума, за да спъне доста от кандидатите, ако няма ясен механизъм, който да ги подпомага. Хората се страхуват да носят отговорност заедно със съседите, а трудният въпрос е как точно става разпределението на средствата. Важното, което трябва да се знае, е, че всеки отговаря до размера на своята идеална част от жилищната сграда.

Още преди няколко месеца министърът на регионалното развитие Андрей Цеков съобщи, че ще представи такъв механизъм, по който Българската банка за развитие да участва в процеса. Но това към момента остава само обещание.

Необходимо е министърът да даде мандат на ББР да изработи гаранционна схема за домакинствата, коментират специалисти. Банката за развитие може да осигури тези 20% докато започнат строително-монтажните работи и започнат да се генерират спестявания. Все пак основна цел на тези проекти е да се генерират 30% спестявания на енергия, коментират консултанти пред "Капитал".

Необходимите средства за съфинансиране на проектите към момента са 30 млн. лева, а максимумът щеше да е 70 млн. лева, ако бяха подадени проекти за цялото налично финансиране по втория етап.

От отговори на Българската банка за развитие става ясно, че в момента не се работи по подобна гаранционна схема. Оттам припомнят само опита на банката в осигуряване на целеви средства в първия етап от Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради, който стартира през 2015 г. и по който са разплатени над 2 милиарда лева.

Държавната банка може да поеме по-висок риск от търговските. Проекти като тези всъщност са с малък риск, твърдят експертите, защото хората отговарят за своята част, общините отговарят за изпълнението, има редица институции и експерти, които са отговорни за контрола, а данните и от други страни показват, че няма несъбрани вземания.

Именно поради това бяха направени и последните промени в Закона за устройство на територията, за да може да се обезпечи даване на колективни кредити.

"Основна пречка за стартирането и реализирането на кредитни продукти за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради е очакването на потребителите, стимулирано от отделни политически изказвания, мерките да бъдат финансирани със 100%. Това прави всеки кредитен продукт, насочен към цялостно обновяване на жилищни сгради, непродаваем и нежизнеспособен"

Министерство на регионалното развитие и благоустройството

Според регионалното министерство липсата на ясни политически послания също повлияват преговорите с Българската банка за развитие и търговските банки, с които такива разговори се водиха допреди няколко месеца.

А какво стана с безплатното саниране

Проблемите обаче не спират дотук. Реализирането на проектите по първия етап на програмата, по който бяха одобрени над 750 проекта, също е спряло.

В момента общините имат зелена светлина за обявяване на обществени поръчки за изпълнители под условие, което означава, че може да настъпят и промени в договорите на по-късен етап. Според Закона за обществените поръчки възложителят може да обяви обществена поръчка под условие при липса на осигурено финансиране (сключен договор за безвъзмездна помощ). По този начин сроковете, свързани с възлагането на обществени поръчки, могат да текат паралелно докато се извършват проверки на сигналите от граждани и се сключват договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

Реално административният акт за обявяване на спечелилите проекти не е публикуван. Това според запознати е трик, който администрацията използва, за да не започне масово обжалване на процедурата. Още след обявяване на резултатите и заради недоволство от класирането някои общини обявиха, че ще обжалват.

Според представители на общинските администрации, с които "Капитал" разговаря, обаче едва ли ще има много обжалвания. За успешна жалба трябва конкретен сигнал, че сграда от друга община е извършила нарушения.

По договорите не се предвижда авансово плащане, което би трябвало да стимулира местните власти да извършат дейности максимално рано, за да поискат възстановяване на средства. По Плана за възстановяване остават около 26 месеца за изпълнение и отчитане. В тази връзка, основният риск за забавянето на изпълнението на даден проект е провеждането на процедурата за възлагане на обществена поръчка, посочиха от МРРБ за "Капитал". Затова е препоръчително общините да стартират процедурите за възлагане възможно най-скоро, докато протича процедурата по сключване на договори за безвъзмездна помощ, допълват от администрацията.

Отделно става ясно, че МРРБ е изпратило обследванията за енергийна ефективност на всички одобрени проекти към Агенцията за устойчиво енергийно развитие. Подписват се договори само след потвърждение, че обследването отговаря на изискванията от Агенцията, структура към Министерството на енергетиката.

Така или иначе общините са в очакване дали ще има промени в проектите при евентуални допълнителни проверки. Освен това общинските администрации, до които "Капитал" се допита посочват, че в момента те са залети с нови поръчки на проекти с публично финансиране по държавния фонд, който им беше отпуснат с бюджета, както и с поръчки за саниране на публичните сгради, които вече вървят. Това означава, че тези за саниране на частните сгради ще се забавят.

Дори да има още пари от ЕС - пак ще са с 20% самоучастие

Средства за саниране може да има по новата инициатива на Европа за възстановяване от войната RePowerEU, по която България се очаква да получи 480 млн. евро. Това анонсира за първи път министърът на финансите Асен Василев при последното изслушване в парламента.

В отговори до "Капитал" дали ще се финансирa санирането с пари по RePowerEU от Министерството на финансите отговориха, че към настоящия момент в списъка на резервните проекти са включени над 2000 проекта за близо 2.7 млрд. лева. Министерството на енергетиката отговаря за енергийната политика на страната и то трябва да прецени кои проекти по REPowerEU са най-целесъобразни, включително дали и каква част от ресурса може да се използва за увеличаване на средствата по програмата за саниране, уточниха от финансовото министерство.

Виждането на ЕК обаче е възможният допълнителен ресурс да бъде предоставен при условията, при които се реализира втори етап с 80% грант с изискването за съфинансиране от страна на българските граждани, допълват за "Капитал" от Министерството на финансите.

Публичното саниране: договори за 56 млн. от общо 409 млн. лв.

По процедурата за устойчиво енергийно обновяване на публичен сграден фонд по Плана за възстановяване са одобрени 292 предложения в цялата страна. От тях 139 са за административни сгради, 112 са за сгради за култура и 41 са за сгради за спорт за общо 409 млн. лева. Процедурата цели въвеждане на мерки за енергийна ефективност за постигне на клас на енергопотребление минимум клас "В" и спестяване на минимум 30% първична енергия на сградите.

Предложения са подадени за публични сгради от 131 общини, 20 държавни и областни администрации, 10 районни служби "Пожарна безопасност и защита на населението", районни управления към Министерството на вътрешните работи, читалища, опери, библиотеки, културни центрове, художествени галерии, многофункционални спортни зали, стадиони, басейни и др.

Към момента се подписват договори за финансиране на одобрените предложения. Вече са сключени 21 договора за 56 млн. лева за публични сгради. Това са общо 9 договора с общините Велико Търново (1 договор), Бургас (3 договора), Стара Загора (3 договора) и Габрово (2 договора) на обща за близо 25 млн. лева, от които 20,6 млн. лева са безвъзмездни средства по Плана за възстановяване.

Отделно Българската академия на науките вече е сключила 12 договора за 35,8 млн.лева безвъзмездни средства по процедурата за повишаване на енергийната ефективност в публични сгради на Българската академия на науките по Плана за възстановяване от Механизма за възстановяване и устойчивост.
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Не е това начина явно.

    Нередност?
  • 3
    jvh26646884 avatar :-|
    jvh26646884

    Програмата със съфинансиране е тежка недомислица. Това може да се приложи само за еднофамилни сгради или по-малки кооперации, че дори и с по-висок процент самоучастие.

    Нередност?
  • 5
    ekp351157130 avatar :-|
    ekp351157130
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#3] от "jvh26646884":

    защо малките сгради да си доплащат, а големите да получават безплатно? Къде е справедливостта?
    Решението е по-просто - държавата ипотекира жилищата за самоучастието. След което всяка година заедно с местния данък собственици плащат част от ипотеката свързана със самоучастието. Може да се пръсне за 5 или 10 години и ще се изплати без големи проблеми. Ипотеката си върви със собствеността, така че ако жилището се препродаде ипотеката си остава и следващият собственик ще плаща дълга. Разбира се, ако някой иска да плати на момента, за да не плаща лихвите върху ипотеката тогава ще може да го направи.

    Нередност?
  • 6
    jvh26646884 avatar :-|
    jvh26646884

    До коментар [#5] от "ekp351157130":

    Не става въпрос за справедливост, а за прагматизъм - искаш ли да работи програмата или не искаш. Като искаш, ще е напълно безплатно, защото в един блок винаги ще се намерят достатъчно семейства, които да не могат или да не желаят да участват финансово, дори и с безлихвен кредит.
    В обратния случай, заслужава ли си заради едни 20% дял, чисто символичен от гледна точка на държавата, да проваляш програмата по саниране. Това е реалността, останало е разтегане на локуми.

    Нередност?
Нов коментар