Изкуственият интелект може да убие днешните търсачки

Google обмисля да направи търсенето с изкуствен интелект платено, което ще доведе до коренна промяна на пазара

Leonardo.ai
Leonardo.ai
Leonardo.ai    ©  Leonardo.ai
Leonardo.ai    ©  Leonardo.ai
Бюлетин: DemistifAI DemistifAI

Седмичният бюлетин на Капитал и Digitalk DemistifAI е вашия източник на информация за еволюцията на изкуствения интелект и неговото въздействие върху бизнеса.

Темата накратко
  • Google обмисля да направи функциите с изкуствен интелект на търсачката си платени.
  • Компании като Microsoft, Amazon, Meta и др. инвестират в нови решения, които да променят пазара на онлайн търсене.
  • На този етап не е напълно ясно какви и колко източници се използват при отговор на запитване от търсачките с изкуствен интелект.

"Питай (чичко) Google." Фразата започна да придобива популярност преди години и постепенно (без грам преувеличение) създаде нов начин на мислене. Ако преди 90-те години на ХХ век любознанието на хората беше задоволявано от книги и мнения на експерти по различни теми и въпроси, то с получаването на все по-широк достъп до интернет се сдобихме с нов и лесен източник на знания - и то само на бутон разстояние.

Интернет търсачките коренно измениха начина, по който търсим, намираме и потребяваме информация. И то абсолютно безплатно (като изключим абонамента ни за интернет достъп). Така продукти като първо Yahoo, Ask Jeeves, Alta Vista, а после и Google се превърнаха в ежедневна нужда за хората и бизнесите. Така се породи и нуждата от оптимизация на сайтовете, което пък се превърна в мултимилиардна SEO индустрия.

Дълги години бизнесът на онлайн търсенето се развиваше без особени перипетии и катаклизми, изцяло завзет от Google. Но новите AI технологии - генеративни модели като ChatGPT, Gemini, Perplexity и др., вече предизвикат коренна промяна в достъпа до информация. Появата им е напът да разтърси изцяло пазара на търсачките и свързаните с тях бизнеси, което означава, че доскорошни лидери в индустрията, както и нови играчи ще търсят да намерят новото си място в нея. Тенденция, която се потвърждава и от българската агенция за дигитален маркетинг Netpeak, които коментират пред "Капитал", че има растящ интерес към продукти като Bing и Copilot, което отваря и нови рекламни пазари.

Един пример за това как компаниите се опитват да се напаснат в това ново бъдеще, макар и неофициален, е за споменатите от Financial Times вътрешни дискусии в Alphabet, компанията - майка на Google, за таксуване на потребителите за някои от услугите на технологичния гигант, разчитащи на генеративен изкуствен интелект. "Не работим или обмисляме търсене без реклами. Както сме правили много пъти досега, ще продължим да създаваме нови премиум възможности и услуги, за да подобрим нашите абонаментни предложения в Google продуктите", коментират от Alphabet пред Reuters.

Риск за SEO?

Една от причините Alphabet да се заиграва с идеята за добавяне на монетизация на своя продукт, като таксува крайния потребител, е, че очакванията пред SEO и дигиталния рекламен сектор е те да бъдат силно застрашени от навлизането на генеративните AI търсачки. Което е голям проблем и за Google, защото приблизително 58%, или 175 млрд. долара, от приходите на компанията за 2023 г. идват именно от тези два източника.

"SEO е непрестанно променяща се индустрия, от развитието на която се определят множество фактори, които са от решаващо значение за бизнеса. Към момента изкуственият интелект предимно ни помага в изпълнението на нашите задачи и цели за постигане на по-добри резултати. От страна на Google се правят все по-чести промени, които да следят и улавят нередности в употребата на функциите на тези чатботове. Благодарение на тези регулации от страна на Google ние можем бързо да се адаптираме към промените, като ги следим стриктно и се стараем да не нарушаваме техните изисквания, за да се възползваме максимално от ползите на инструментите", коментират от Netpeak за "Капитал".

От компанията също така споменават за някои новости от страна на Google във връзка с търсачките, използващи изкуствен интелект, например все още развиващата се функция Search Generative Experience(SGE). Тя ще използва много по-голям брой резултати от досегашните, които после да се обработват с големи езикови модели. Други иновации включват подобряване на страниците с резултати, като се намалява броят на платените реклами и се засилва присъствието на органични резултати, базирано на съдържанието.

"Изводите, които можем да направим са, че Google ще намали приходите си от реклама, но органичните резултати от търсене ще са по-конкурентни. Все още липсва официална техническа информация, но от Google обръщат внимание на това, че създателите на съдържание трябва да се адаптират и да предоставят качествена информация, която да се класира на по-високи позиции в SGE, за да получава повече кликвания", коментират от Netpeak.

Друга причина за желанието на Google да таксува за своите услуги, посочва Доброслав Димитров, председател на управителния съвет на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ). Според него това се дължи и на разликата между цената за запитване към системата на технологичния гигант досега, което струва в пъти по-малко от 1 цент, и компютърните мощности нужни за обработване чрез изкуствен интелект. "Ако вземем например ChatGPT, едната му версия е платена и там имате ограничен брой запитвания. Това са невероятно големи разходи за която и да е компания. Въпреки това смятам, че Google ще намери решение на този проблем, като се има предвид, че цените за обработка на тези тип данни започват да намаляват", допълва Димитров.

Бърз генезис

Пазарът на генеративния изкуствен интелект се появи като мълния от ясно небе, а от тогава се развива със светкавични темпове. Само за изминалата 2023 г. нови компании и стартъпи по света в този сегмент успяха да наберат инвестиции за 27 млрд. долара. Очакванията са пазарът да достигне оценка над 66 млрд. долара през 2024 г., а през 2032 г. - 1.3 трлн. долара.

В резултат в момента наблюдаваме масово навлизане на чатботове с генеративни модели за почти всички приложения и сайтове. Американската OpenAI показа със своя продукт ChatGPT в началото на 2023 г., че интересът към технологията е огромен от страна на ежедневните потребители, като се превърна в най-бързо растящото приложение в историята, достигнало 100 млн. абонати в кратък срок (титла, която беше иззета същата година от приложението на Meta - Threads). "Приложенията като ChatGPT са екзистенциална заплаха за търсачки като Google, но начинът, по който се представя информацията в тях, не е много точен. Проблемът е, че дава 15 - 20 резултата и трябва да ги преровите всичките, за да намерите това, което ви трябва. Но този подход ще остане в миналото, и то много скоро", коментира за "Капитал" Доброслав Димитров.

С развитието на технологията се очаква и играчи като Apple да пренесат новата технология в своите устройства, което ще направи ползването на традиционните търсачки почти ненужно. Като се добавят и допълнителни възможности за възприемане на запитвания чрез говор и възпроизвеждането им обратно от изкуствения интелект в звуков формат, то нуждата човек да гледа телефона си намалява значително, както и самата търсачка като такава.

Друго предимство на технологията е, че спестява редица реклами и резултати, на които крайният потребител попада, което пък е изключително важна част от оцеляването на един сайт в мрежата.

Търсачките се влошават

Едно консенсусно мнение, което може да бъде открито все по-често в интернет пространството, е, че традиционните търсачки като Google, Bing и др. се влошават като качество. Това твърдение се потвърждава и от проучване на немски учени в университета в Лайпциг.

Заключението на учените е, че търсачките имат "значителни проблеми" с партньорските линкове - платени връзки, които препращат към определени сайтове. Въпреки че уеб страниците, които имат повече партньорски връзки и са по-добре оптимизирани, е по-вероятно да се появят в резултатите от търсенето, средно те също "показват признаци на по-ниско качество на текста", споделят изследователите пред Business Insider. Те също така допълват, че качеството на търсачките може да се влоши още повече заради скока в бързото създаване на съдържание с помощта на изкуствен интелект.

"В края на август 2023 г. имаше Google обновление, което засегна точно съдържанието, изцяло генерирано от изкуствен интелект, и това глобално повлия негативно на множество сайтове. Както знаем, масовата употреба на изкуствения интелект в България започна в началото на 2023 г., а за по-малко от година бяха създадени инструменти и алгоритми, които да проследяват съдържанието от този вид в сайтовете и да го анализират", коментират от Netpeak.

Черната кутия на търсачката

Един от главните проблеми с получаването на информация от приложения като OpenaAI и Gemini е, че те невинаги показват източниците си, което може да ги превърне в недостоверни заради все още срещаното халюциниране от моделите.

Не е ясно и колко голям е обхватът на данните, които тези нови вид търсачки преработват, за да възпроизведат отговор на поставените пред тях запитвания. Един добър пример за това как най-вероятно работят те в момента е Perplexity, която с получените финансиране от гиганти като Amazon скоро може да достигне статут на еднорог. Направеното запитване в това приложение ви показва всички източници, от които е събрало информация, което ако направите подобно запитване в търсачката на Google, би ви дало същите резултати. За сравнение - подобни резултати произлизат и при направени запитвания с Gemini, но без винаги да предоставя своите източници.

Накратко - технологията търси в интернет пространството и избира първите няколко най-добре позиционирани сайта, а от там големите езикови модели обобщават информацията. Тоест, ако правите запитване към тези нови търсачки, не очаквайте да претърсят из основи цялата мрежа. Поне засега.

"Този тип поведение е нормално, тъй като те действат като наши асистенти, заради което търсят както ние бихме търсили. Тези модели имитират нашето поведение. Всичко зависи от това как една търсачка с изкуствен интелект бива настроена. Ако ѝ бъде зададено освен в интернет да търси и в своята база данни, то тя може да произведе коренно различен резултат. Съответно тук е важно качеството и информацията, до които даденият модел има достъп", коментира Димитров.