🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Петролните компании правят огромен залог на природния газ

Капан или мост към по-зелено бъдеще е най-чистият въглеводород

Енергийните компании нямаха място на световната среща на върха на климата, свикана от американския президент Джо Байдън на 22 и 23 април, на която той покани 40 световни лидери, за да обсъдят как да забързат промяната и отдалечаването от мръсна енергия. Въгледобивните компании ще се мръщят на опитите да бъде ограничено търсенето в Азия, а тези за добив на петрол ще подскачат от подкрепата за електромобилите. Това се следи внимателно от компаниите, които имат големи надежди за природния газ. С набирането на скорост на енергийния преход бъдещето на нито едно гориво не е по-мрачно от това на въглерода.

Защитниците виждат газа като "мостово гориво" към по-чист свят. Сред тях са петте най-големи петролни компании - ExxonMobil, Chevron, Royal Dutch Shell, Total и BP. Те увеличиха газа при тяхното комбинирано производство на въглеводороди от 39% през 2007 г. до 44% през 2019 г. През същата година производителите одобриха рекорден капацитет за втечнен газ (LNG). Тези проекти ще бъдат факт след няколко години. Shell, която през 2016 г. плати 53 млрд. долара за британската газова група BG, сега твърди, че производството й на петрол е достигнало своя връх през 2019 г., но ще разшири газовия бизнес с годишни инвестиции от около 4 млрд. долара. Total очаква производството й на суров петрол да се понижи през следващото десетилетие, но продажбите на газ да се увеличат с 40-50%. Държавният гигант Qatar Petroleum обяви през февруари, че ще започне най-големия проект за добив на LNG в историята.

Ще бъде ли мост синьото гориво

И все пак дебатът дали синьото гориво ще бъде мост или задънена улица става все по-оспорван. Байдън и колегите му изглеждат сериозни относно постигането на нулеви нетни емисии до 2050 г. Това ще изисква ускоряване на поетапното премахване на всички изкопаеми горива, включително на газа, освен ако не бъдат съчетани с технология, която да улавя и съхранява емисиите от него. Евтината вятърна и слънчева енергия вече отчасти застрашава електричеството, работещо на газ, в САЩ и Европа. Въпреки че търсенето изглежда несигурно, евтин газ от фирми като катарската ще добавят нови количества към глобалните запаси. Залозите на някои държави ще се провалят.

От гледна точка на търсенето синьото гориво донякъде е подходящ залог. Електроцентрала, работеща на газ, освобождава два пъти по-малко емисии от централа на въглища за единица енергия. Горивото също се възползва от различни източници на търсене. В допълнение към производството на енергия то се използва за създаването на тор и за отопление на сгради и предприятия. За разлика от емисиите на автомобилите парниковите газове от предприятията на теория могат да бъдат улавяни и съхранявани под земята.

Вече две трети от световното население живее на места, където енергията от нови вятърни и соларни паркове е по-евтина от произвежданата от нови газови централи.

Въпреки това инвестициите на компаниите невинаги протичат по план. Надпреварата за добив на газ между 2008 и 2014 г. беше част от по-големия удар върху енергийните гиганти след това, тъй като по-високите цени на енергията доведоха до инвестиции, при които се обръщаше малко внимание на разходите, обяснява Мишел дела Виня от инвестиционната банка Goldman Sachs.

През 2019 г. Chevron обяви, че ще отпише около 11 млрд. долара предимно заради недостатъчно ефективни активи от шистов газ в Апалачия. На природния газ се дължи по-голямата част от обезценките за 15-22 млрд. долара, обявени от Shell през миналия юни. През ноември ExxonMobil съобщи, че ще отпише 17-20 млрд. долара от стойността на газовото си портфолио - най-голямата обезценка на компанията, правена някога. Покупката й на компанията за добив на шистов газ XTO Energy за 41 млрд. долара през 2010 г. може да се окаже най-лошата инвестиция от петролен гигант през последните 20 години.

Големите въпросителни

Два големи въпроса има за бъдещото търсене и е трудно да им се даде отговор. Първият е колко бързо правителствата ще ограничат въглеродните емисии. Добивът, втечняването и транспортът на газ създават свои собствени емисии освен тези от изгарянето. Производството на газ освобождава метан. Природозащитната група Natural Resources Defence Council изчислява, че ако прибавим освобождаването на метан към фракинга или тръбопроводите, американският износ на LNG през следващото десетилетие може да "произведе" емисии, еквивалентни на годишните такива от около 45 млн. нови автомобили.

Нидерландия и някои калифорнийски градове забраниха използването на синьо гориво в нови сгради в отговор на притесненията за климата. Великобритания ще направи същото през 2025 г. Президентът на ЕИБ Вернер Хойер обяви през януари, че, "меко казано, с газа е свършено". Дипломатическият представител на Байдън за климата Джон Кери предупреди, че активите за природен газ рискуват да бъдат блокирани. Международната агенция по енергетика изчислява, че воденият от търсенето растеж ще се забави до около 1.2% годишно през 2040 г. от средно 2.2% през 2010 - 2019 г. Ако правителствата се заемат по-строго с намаляване на температурите, търсенето може да бъде по-ниско през 2040 г., отколкото беше през 2019 г. BP предлага по-неблагоприятен сценарий - ако светът достигне нулеви емисии до 2050 г., търсенето на газ ще достигне своя връх през следващите няколко години и почти ще се удвои до средата на века. Масимо ди Одоардо от Wood Mackenzie твърди: "За да оцелее бизнесът, не става въпрос само за маркетинг на газ. Маркетингът трябва да е за газ и за управление на емисиите."

Вторият въпрос относно търсенето е колко бързо ще напреднат конкурентните технологии. По данни на BloombergNEF вече две трети от световното население живее на места, където енергията от нови вятърни и соларни паркове е по-евтина от произвежданата от нови газови централи.

Електрическите термопомпи застрашават газа в сградите. Технологията за улавяне и съхранение на водород (CCS) може в бъдеще да се окаже по-скъпа технология от водорода, генериран от възобновяема енергия. Предложеният от Байдън инфраструктурен план за 2 трлн. долара включва помощ за CCS. Европейският съюз се стреми да направи държавите членки лидери в областта на водорода и се надява един ден да замени газа в много негови приложения.

След това идва въпросът за доставките. Газовият шеф на Shell Мартен Ветселаар казва, че индустрията е очаквала пазарът да е недостатъчно снабден, а цената да бъде определяна от маргиналния купувач. Вместо това, отбелязва той, в света има изобилие от синьо гориво благодарение на американските шисти. На всичкото отгоре частните фирми трябва да се състезават с държавните в Катар и Русия, които могат да добиват евтино.

Всичко това донякъде подтиква някои да преосмислят отношението към природния газ. Американската компания за комунални услуги Dominion Energy отмени плановете си за спорен тръбопровод и продаде целия си бизнес на конгломерата Berkshire Hathaway за 9.7 млрд. долара. Френската енергийна компания Engie се отказа от плановете си да подпише договор с американската NextDecade заради притеснения относно емисии от шисти.

Сега големите играчи правят по-високи капиталови разходи за своите въглеводородни инвестиции, с по-голям фокус върху доходността, отбелязва Дела Виня. През последните години делът на Shell в производството на газ намалява, тъй като разпродаде по-малко печелившите газови активи в САЩ и Нигерия. Ветселаар твърди, че компанията е добре позиционирана, за да се справи с новите реалности. Total планира да удвои продажбите си на втечнен газ през следващото десетилетие.

Подобни намерения е малко вероятно да повлияят на онези, които искат инвестициите в изкопаеми горива да отпаднат. Плановете на компаниите могат да бъдат провалени от множество фактори - атака в Мозамбик през март принуди Total да прекрати огромен проект за LNG в страната. Променящият се пазар означава, че само най-безопасните, най-печелившите проекти, подкрепяни от най-силните компании, могат да продължат. Краят на газа все още е далеч. Но индустрията скоро може да бъде дефинирана не от проектите, които успяват, а от тези, които се провалят.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved