Норвежкият петрол запълва дефицита от намалените руски доставки

Доставките от скандинавската държава са пренасочени от Азия към Европа

Европа заменя руския петрол с норвежки.    ©  Reuters

Войната в Украйна накара Европейския съюз (ЕС) да се опита да намали енергийната си зависимост от Русия по-бързо от очакваното. ЕС вече прие ембарго на руския петрол, което влиза в сила от началото на 2023 г. и засяга доставките по море. Изключение от това решение е направено за Чехия, Унгария и Словакия, които нямат излаз на море и биха имали сериозни затруднения със заместването на суровината. България също получи отсрочка, като тя е валидна до 2024 г.

Естествено това доведе до намален интерес към руската суровина от страна на европейските държави, които въпреки ниските цени на сорта Urals не се възползват напълно и вече успяват да намерят заместители. Най-сериозно увеличение в доставките се наблюдава от норвежката Equinor, която изпраща суров петрол от голямото находище Sverdrup в Северно море на европейския пазар. До миналата година тези доставки бяха насочени към Азия, където за миналата година са осигурени около 100 млн. барела.

В Европа норвежкият суров петрол се е превърнал почти в пряк заместител на руския подобен Urals. Най-често той е използван от рафинерии в Германия, Полша, Литва, Швеция и Финландия и Турция, заяви изпълнителният директор на Equinor Андерс Опедал пред Reuters.

"Европейските търговци и рафинерии сега изискват оценки на Sverdrup и ги използват, за да заменят някои от оценките, които са получавали от Русия преди", каза Опедал. "Видяхме, че досега тази година по-голямата част от товарите отиваха в Европа. През март всички товари отидоха в Европа, докато през март миналата година 60% отидоха в Азия", добави той.

Освен за европейските рафинерии това е печеливш ход и за самата Equinor. По-ниските транспортни разходи заради по-близките доставки осигуряват по-голям марж на печалба като допълнение към вече рекордно високите приходи.

Китай губи норвежкия петрол, но го замества с руски

През 2021 г. около 100 млн. барела суров петрол на Sverdrup са доставени в Азия, което се равнява на 274 хил. барела на ден. От това количество 64.9 млн. барела са били насочени към Китай, показват данните на Refinitiv Eikon.

Износът за Европа, включително Турция, като цяло е бил наравно с този за Китай миналата година. От началото на руската инвазия в Украйна обаче потоците на Sverdrup към азиатската страна са намалели, докато тези към Европа се увеличиха повече от два пъти. Само пет танкера със Sverdrup са отплавали до Азия между март и май, което три пъти по-малко от нивата от миналата година.

Износът за Китай е намалял наполовина до 6.9 млн. от 14 млн. барела. През месец май не е имало нито един танкер за Китай. В същото време износът на Sverdrup през последните три месеца за Европа, включително Турция, е нараснал до 34.4 млн., или 374 хил. барела на ден. Това е три пъти над нивата от миналата година.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    voda avatar :-|
    The investor

    Спрях да сипвам руски бензин и колата взе дасе движи по-добре. Не сипвайте руско гориво.

    Нередност?
  • 2
    unz00633015 avatar :-?
    unz00633015

    Какво сипваш? Май почти цялото гориво в БГ е от Лукойл рафинерията...

    Нередност?
Нов коментар