🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Може ли електропреносната мрежа на Европа да се справи със зеления преход

Шефът на най-големия мрежов оператор в Германия със сигурност се надява на това

Енергийният преход изисква огромни инвестиции в германските и европейските мрежи, при това незабавно.
Енергийният преход изисква огромни инвестиции в германските и европейските мрежи, при това незабавно.
Енергийният преход изисква огромни инвестиции в германските и европейските мрежи, при това незабавно.    ©  Shutterstock
Енергийният преход изисква огромни инвестиции в германските и европейските мрежи, при това незабавно.    ©  Shutterstock

"Повече Energiewende, повече бизнес за нас", казва Леонхард Бирнбаум, главен изпълнителен директор на E.ON - германски оператор на електропреносна мрежа, който се радва на почти монопол в най-голямата икономика в Европа. Наборът от политики и графици, за които той говори (и които се превеждат като "енергиен преход") беше представен за първи път през 2000 г. с цел да превърне Германия в страна с нетни нулеви въглеродни емисии до 2045 г. Той има за цел да увеличи търсенето и предлагането на зелена енергия експоненциално. И може да работи само докато тази енергия има възможността надеждно да тече от вятърни и слънчеви ферми към потребители в Германия и останалата част от Европа.

Възможност и предизвикателство

Това представлява огромна възможност за E.ON, но в същия момент и е точно толкова голямо предизвикателство. Енергийният преход изисква огромни инвестиции в германските и европейските мрежи, при това незабавно. Това ще се случи само ако правителството и регулаторите фундаментално променят начина, по който се справят с проекти за електроенергийни мрежи, по-специално чрез намаляване на бюрокрацията и ускоряване на издаването на разрешения за разширяване и укрепване на мрежата.

"Ограниченията на инфраструктурата са най-голямата пречка пред зеления преход на Европа", смята Бирнбаум. В момента, обяснява той, разширяването на мрежата едва може да се справи с огромния прилив на производители на възобновяема енергия, които се опитват да се свържат с нея.

В центъра на новия режим е идеята, че протекционизмът е начинът да се справим с ударите на отворените пазари.

За да илюстрира мащаба на задачата, Бирнбаум посочва, че една станция за зареждане на електрически автомобили с 15 контакта се нуждае от толкова енергия, колкото град с 5000 жители. Един нов център за данни се нуждае от енергия колкото 80 хил. домакинства. В резултат на това потреблението на електроенергия в Европа се очаква да нарасне с около 60% до края на десетилетието. И докато преди Energiewende Europe имаше 200 - 300 електроцентрали, през октомври E.ON очаква милионният електрогенератор да се свърже към германската мрежа.

"Предизвикателствата на енергийния преход правят Бирнбаум един от най-политическите главни изпълнителни директори на Германия заедно с Маркус Кребер", казва Инго Спейх от Deka, инвестиционен фонд, който притежава 1% от E.ON. Кребер управлява RWE - голям германски производител на електроенергия (и най-големият акционер на E.ON с 15% от акциите). Бирнбаум признава, че все още "твърде често" се намира в Берлин, на шест часа път с кола от централата на E.ON в Есен, където разговаря с политици. Но поне коалиционното правителство се вслушва в опасенията му, съобщава той.

Погледът на Брюксел

Политиците в Брюксел също следят случая - поне на хартия. По-рано този месец Кадри Симсон, комисарят по енергетиката на Европейския съюз (ЕС), се оплака пред Financial Times, че осигуряването на разрешителни за укрепване на мрежата може да отнеме до десет години в Европа. Без сигурност относно връзката с мрежата, предупреди тя, проектите за възобновяеми енергийни източници се изоставят. Съществуващият капацитет за чиста енергия не се използва достатъчно. Слънчевите панели например често се изключват, когато мрежите са претоварени, защото са гъвкави и лесни за управление. "Това е разточително и скъпо", казва Симсон.

Докато Бирнбаум чака германските и европейските регулатори да разплитат бюрокрацията - процес, който, както той се оплаква, остава твърде селективен - неговата компания започва да увеличава инвестициите си. Тя ще добави до 33 млрд. евро през следващите пет години спрямо по-ранен план за изразходване на 20 млрд. По-голямата част от този капитал ще отиде в нейните мрежи, които представляват 72% от оборота на E.ON.

Освен всичко друго всяка година Бирнбаум планира да замени между 6 и 7 хил. от около 100 хил. аналогови трансформатори на компанията, които преобразуват захранването с високо напрежение от мрежата в напрежение, необходимо за домовете. Старите модели ще бъдат сменени с усъвършенствани, които следят производителността и откриват грешки, преди те възникват. Бирнбаум се интересува от софтуер, който може да подсили мрежите без допълнителна физическа инфраструктура чрез оптимизиране на управлението на променливата мощност на слънчевата и вятърната енергия. "По-голяма система с много повече възобновяема енергия може да се управлява само цифрово", казва Бирнбаум. Той нарича такива "интелигентни мрежи" основата на обществото на XXI век.

След трудната 2022 г., когато инвеститорите се притесняваха от въздействието на енергийната криза, причинена от нахлуването на Русия в Украйна, цената на акциите на E.ON се повиши с близо 20% тази година. Това даде известно пространство за маневриране на Бирнбаум. Но ако инвестициите в мрежи на стойност 584 млрд. евро трябва да се реализират до 2030 г., което според Кадри Симсон е необходимо за постигане на целите на ЕС в областта на климата, той ще се нуждае от много повече от тях. Това означава повече посещения в Берлин и Брюксел.

2023, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • + 1

    Просто си трябват инвестиции и контролирано увеличение на електромобилите. Първо увеличаваме капацитета на електропреносната мрежа 1000 мегавата, свързваме нови произовдствени мощности за 1000 мегавата, успоредно изграждаме 10 000 станции за зареждане с 100 киловата и тогава пускаме 1 000 000 електромобила по улиците. Е момента ние прави обратното. Първо пускаме колите и после мислим кой ще прави тока и как ще го пренасяме

    Нередност?
  • 2
    uxq1508073035535720 avatar :-|
    Gergana Stoilova

    До коментар [#1] от "Batezuzi":

    Пълни глупости, в момента ток има за всички автомобили, следователно се си увеличават плавно и планирано.

    Нередност?
  • 3
    baza avatar :-P
    Божидар Здравков
    • + 1

    "планира да замени между 6 и 7 хил. от около 100 хил. аналогови трансформатори"
    Страшна работа го чака. Първо трябва да напише учебници за "аналогови" и вероятно "цифрови" трансформатори и речник за инженери. Превод на рекламаджийски глупости на технически термини. В модата може всяка година да сменяте имената на парцалките, но в техниката не става.

    Нередност?
Нов коментар