🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Станко Станков: България води по корупция на Румъния, не съм дал 1 лея подкуп

Основателят на "Булмарет груп" пред "Капитал" за бизнеса с биодизел, пропан-бутан, Русия и жп-пазара

"Всяко производство трябва да има резервно захранване и това може да е пропан-бутанът"
"Всяко производство трябва да има резервно захранване и това може да е пропан-бутанът"
"Всяко производство трябва да има резервно захранване и това може да е пропан-бутанът"
"Всяко производство трябва да има резервно захранване и това може да е пропан-бутанът"
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В десeтката на Европа сме като производител на биодизел, тази година оборотите ни се увеличиха повече от двойно.
  • Пропан-бутанът ще продължи да се развива като гориво, а големи заводи вече минават на този вариант.
  • Внасяме зърно и масла от Украйна, а изнасяме горива за там.

Визитка

Станко Станков е роден в Балчик. Завършил е ВИНС - Варна, специалност "Счетоводство и контрол". Работил е като икономист, главен счетоводител, началник финансов отдел в община Балчик. Бил е кмет на община Балчик между 1991 и 1995 г. За кратко след това е бил директор на ПЧБ, клон Балчик, след което продължава в частния бизнес. Основава "Булмаркет ДМ" през 1996 г., което през годините се развива до обединение от над 20 компании под общата шапка на групата "Булмаркет".

Компанията

В русенската група "Булмаркет" има над 20 компании в две основни направления. "Булмаркет груп" е шапката на дружествата, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности. Второто направление е концентрирано в производството, покупките и продажбата на зърно, производство на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти, като основното дружество е заводът за биодизел в Сливо поле "Астра биоплант". За 2021 г. компанията отчете 3.34 млрд. лв. приходи и печалба 227 млн. лв., като дружеството e трето по приходи в България, а холдингът е най-големият в Русе. Групата произвежда и биодизел от второ поколение от използвани олиа и остатъчни мазнини, като целта биодизелът второ поколение да достигне 65% от производството.

Започваме нашия разговор от състоянието на икономиката, защото това е темата, която вълнува всички. Как вие като представител на една от най-големите компании в България виждате това, което се случва в българската икономика в последните 6 месеца. И как виждате следващите 6 месеца?

Опитваме се да се приспособяваме към всяко управление, което не е най добрият вариант за един бизнес. Всеки бизнес търси стабилност, устойчивост, дългосрочност, ясна визия. Управлението в България трябва да има дългосрочни и средносрочни цели.

За съжаление ние планираме краткосрочно, тъй като, общо взето, всяко правителство има негова си визия, без да се съобразява с политиката на предходното. В България се изготвят дългосрочни стратегии, които за съжаление стоят по рафтовете. Ние ги четем, но не съм сигурен дали някой в управлението ги чете.

Вие сте представител на няколко сектора, които се оказаха ключови последната половин година. Зърнопреработването, енергийният сектор, жп секторът - всички те бяха засегнати от това, което става в Украйна и глобалната икономика. Как видяхте вие последната година?

По резултатите, които имаме, аз считам, че специално нашата група е успяла да се справи добре с предизвикателствата. Намираме си нашите ниши, затвърждаваме си позициите и растем.

Естествено е, че при такъв катаклизъм - и с енергийните доставки и с война тук, буквално на границата ни, има куп проблеми. Например с логистиката и инфраструктурата в нашия регион - България, Румъния, съседни държави. И пътната, и железопътната, и пристанищната инфраструктура и речният транспорт, не са разчетени за такива потоци. Последните месеци те се увеличиха страхотно. Има невероятни задръствания по всички входно-изходни пунктове. И камиони, и жп транспорт и пристанища са блокирани напълно. А с ниския Дунав почти спря корабоплаването.

Това е видимата част от проблемите, които възникнаха с войната. Другото са енергоресурсите - не може 10 пъти да се вдигне цената на газа и да имаш ефективно производство. Масово минаваме от природен газ по тръбата на пропан-бутан. Почти всички големи клиенти се ориентираха към подмяна на енергоносителя на пропан-бутан или на нещо друго.

По нашите метанстанции почти изчезнаха колите, които работят на метан. Ние самите спряхме около 15-20 камиона, които се движеха на метан.

Казвате, че минават към пропан-бутан предприятията, доколко устойчива е тази стратегия?

И досега това нещо е трябвало да се случи, но лично мое мнение е, че почти никой не вярваше, че пропан-бутанът може да стане по-евтин от метана. Е, стана. Така че е нормално всяко производство да има резервно захранване и това би било пропан-бутан, ако се обърнат нещата.

А горивата накъде ще вървят - ще има ли нови ниски нива или вървим към устойчиво високи?

Ами от 120 долара за барел цената вчера примерно беше 80 и няколко долара. Аз считам, че в този порядък - 70 до 100 долара, около тези нива ще се запази.

Пропан-бутанът остана единствено евтино гориво. Докога ще е това?

С решението на правителството от тази година да махне акциза за пропан-бутана до 2025 г. мисля, че алтернативата му като моторно гориво ще продължи да се развива. Доколкото разбирам, тясното място в момента са сервизите, където не може да се монтират уредби за пропан-бутан.

Има инфраструктура за всичко, не мисля, че ще има проблем.

А разликата между метана и пропан-бутана е, че първият е 2 пъти и нещо по-скъп на 1 мегават. Не вярвам тръбният газ да поевтинее чак толкова много в близко време, защото виждате какво става с Русия.

Колкото и да се увеличи потреблението, мислите ли, че доставките могат да го покрият?

До лятото, когато свалиха акциза, имаше спад на потреблението. Пикът в потреблението на пропан-бутан беше около 50 000 тона на месец, бяхме стигнали лятото до 30 хил. т. Изграждат се нови терминали за внос - в близка Румъния има, ние самите имаме в Галац терминал, където можем да приемаме кораби. В Констанца има, в България в Бургас и Варна има.

Каква е най-устойчивата стратегия на България за излизане от руската зависимост?

Ами то е ясно, просто трябва да имаш диверсификация и алтернатива. Аз считам, че газ има, просто не става така за 2 месеца да се променят потоците. Въпрос е на цена, но тя и ще се коригира и регулира до по-нормални и поносими нива. Ние самите имаме LNG терминал, единственият в България, на река Дунав. Ползвахме го може би около година и половина и спряхме, тъй като доставките са скъпи, не е изгодно за никого.

Но ще започнете да го ползвате?

Най-вероятно да, той просто е замразен в момента.

Ползвате ли руски горива във вашия бизнес?

Ами бяха доста голям процент, в момента единствено пропан-бутан возим от Русия, и то може би по-малко от 1/3 от целия ни внос е от Русия.

Как замествате?

Ами от Средиземно море, американски газ, от Египет, от Алжир - има различни доставчици и не е проблем специално с пропан-бутана.

Питам, защото в момента тече дебат в държавата как България не може да се справя на този пазар. Вие сте пример, че когато човек иска и може да търси други източници, такива се намират.

Ако ние - една сравнително малка компания на фона на други големи в Европа и в света, можем, значи и държавата има далеч по-големи възможности. Би трябвало да успеят да го направят. Пазарът е голям. Считам, че добре направиха с този търг, който обявиха. Един търг показва реалната цена и възможности на пазара. Всички други странични преговори, задкулисни уговорки според мен не са работещи.

Аз считам, че това настойчивото искане да се водят преговори с "Газпром", да ходят да им се молят да подписваме договори е недостойно. Не мисля, че трябва да се унижаваме по този начин.

Ако приемем, че нещата не изглеждат много ясно след изборите, какво бихте искали вие да видите от който и да управлява следващите 6 месеца?

Лично на мен, пък и на много от хората, с които комуникирам, ни омръзна като ходим на избори да избираме по-малкото зло. Ние искаме да виждаме стабилно управление, грамотно управление, да виждаме добре образовани, интелигентни, честни, открити хора, които да ни управляват, да имат визия за бъдещето, добре да представят страната, да не ни е срам от тях, да се гордеем с тях.

Искаме да имаме хоризонт повече от 6 месеца, повече от 1 година, да можем да си правим плановете. Ние буквално стопирахме проекти, защото не знаем как ще се развият нещата.

Миналата година беше направо еуфория тук, в България, да се маха пак смесването с биодизел. Ние сме единствените производители на биодизел в България. От местни суровини го произвеждаме. Това е с директива на Европейския съюз, която е дългосрочна. Инвестирали сме стотици милиони в тоя бизнес и когато те кажат от днес за утре спираме, какво правиш? Инвестициите се замразяват, хората са уволняват, от там следва цялата верига до земеделеца - защото изкупуваме почти цялата рапица в България и земеделците не знаят какво да правят - да сеят ли рапица или не. Ето нещо, което е много смущаващо.

Ако през 6 месеца новата власт започва да ревизира политиките, става страшно за бизнеса.

Като говорим за земеделците, какво се случи със зърнения пазар и изобщо със земеделския пазар покрай войната в Украйна?

Ами според мен земеделците би трябвало да имат рентабилен бизнес, поне с увеличението на цените последните 1-2 години. Аз знам, че резултатите им са много добри. По отношение на вноса от Украйна, за който много се спекулира, той първо не е много. Логистичните потоци, както споменах по-рано, са изключително затруднени. И не мисля, че е объркал чак толкова много пазара в България.

Цената, на която украинците продават, защото и ние купуваме частично от там, не е по-ниска от тази, на която се продава в България, и за нас е по-добре да купуваме в България, за да си спестим неудачи там по границите.

Понеже сме тук на Дунава и вие работите в Румъния много и разширявате бизнеса си там, стана дума, че връзките между двете държави бяха силно затруднени. Какъв е потенциалът за развитието на българско-румънските бизнес връзки?

Ние имаме компания в Румъния от 15 години. Искам да ви кажа, че се развиват съвсем добре, без сериозни затруднения с комуникацията с всички институции в Румъния. Лично аз не знам дали сме намерили добрите мениджъри там или чисто и просто е по-уредена държавата, но аз имам повече проблеми с институциите в България, отколкото в Румъния.

Там не е имало буквално никакъв проблем на местно ниво, без да се налага да се ходи, да се молим на тоя-оня, се решават нещата. Не ни приемат като нежелани чужденци. Има потенциал за още български бизнес там.

Ние подписахме предварителен договор за придобиване на железопътна компания. Там вече имаме една. Виждаме потенциал в този бизнес, искаме да го развиваме.

Как се развива жп бизнесът ви?

Развива се добре, затова инвестираме в него. Виждаме, че има смисъл. Ние в момента сме, доколкото знам, втори по обем след БДЖ в България. Купуваме нови локомотиви, вагони, регистрирахме железопътен оператор в Сърбия миналата година. Лично аз считам, че има потенциал този бизнес и ще продължим да го развиваме. Има и увеличение на товарите.

Ако трябва да сравните железопътния пазар в България с този в околните държави?

В Румъния например е доста по-добре развит. Тя е по-голяма държава и е по-ефективно да се вози с жп транспорт. България е по-малка и автомобилният транспорт в някои случаи е по-подходящ. За разстояние над 300 - 400 км железопътният транспорт е значително по-ефективен от другия.

Автомобилният транспорт обаче предизвиква проблеми. Огромни задръствания на входа на Русе, по целия път до Велико Търново. Поради факта, че България няма достатъчно инфраструктура, която да поеме това натоварване, автомобилният транспорт не може да е отговорът на българските проблеми.

От 2 години тук сме свидетели на постоянни опашки, заради които хората не могат да дойдат на работа. Постоянно булевард "Тутракан" е зает от камиони. Чакат по 15 - 20 часа да минат границата, докато с железопътния транспорт не е такава ситуацията.

На какво се дължи това голямо увеличение на трафика към Румъния и от Румъния?

Ами немалко дял имат украинските товари. Насам зърна, нататък горива. Това е според мене основната причина за увеличението на трафика.

Имаше много разговори за това как се съревноваваме с Румъния за украинските товари, как се представяме?

Добре. Аз мисля, че българските компании са доста гъвкави. А има и нещо друго - езиковата бариера също оказва влияние, като славянски народи ние се разбираме по-добре. Ние от Украйна купуваме зърна и растителни масла и продаваме горива.

Резултатите ви за 2021 и доколкото разбирам и за първото шестмесечие на 2022 г. са изключително впечатляващи. Вие растете изключително бързо, на какво се дължи това?

Основно увеличихме оборотите в биодизела - производство и търговия, повече от двойно. Значение имаше и повишението на цените. Ние, разбира се, хеджираме, не играем така спекулативно на пазара. Но основната причина е увеличението на оборотите ни.

Взехме данъчни складове в Италия, Испания, Белгия, Финландия, работим буквално в цяла Европа. Познати сме вече на пазара, и то много сериозно. В десетката сме по продажба на биодизел в цяла Европа. Стараем се да бъдем отговорен доставчик и клиент. Това е.

Колко хора работят в цялата група към момента?

В България са около 1400 и в Румъния 200. Това ще се увеличи с новата придобивка в Румъния (виж текста).

Според вас какво е нужно на района на Русе, където сте базирани - нов мост, нов ферибот, жп?

Фериботите не решават проблема. Нов мост е добре да има. Той по проект, доколкото знам, излиза точно където ще започва магистралата за Търново. Той се намира буквално тук до нас.

Доколкото знам, мостът е доста стар и се нуждае от сериозна реконструкция. Тези опашки не са само от това, че сегашният мост няма достатъчна пропускливост. Основният проблем е с обработването на камиона. И доколкото разбирам, проблемът е в румънска страна.

Андрей Новаков, евродепутатът, започна подписка, която лично аз приветствам, за да събере 100 хил. подписа, за да променят регламента за обработка на камион на 1 минута.

Това, ако се случи, би решило проблема.

Или влизането в Шенген?

Разбира се.

Как изглежда този регион спрямо други региони на страната като инфраструктура?

ЖП инфраструктурата и речната инфраструктура са окей. Имат потенциал да приемат и по-голям трафик. Обаче при речната инфраструктура там има генерален проблем, който не знам кога ще намери разрешение. При ниски нива плаването спира - няма удълбочаване, няма инженерни съоръжения. Ние блокираме движението от цяла Европа, Амстердам-Констанца.

Гюргево е мястото, откъдето чакаме да дойде прословутата драга. Между другото там също има бурно развитие.

Там преди 20 години имаше една мъничка корабостроителница, която искаха да я подаряват. Русе имаше огромна красива, хубава, работеща корабостроителница. След 20 години стана обратното - Русе няма корабостроителница, а в Гюргево има 2 и правят поръчки за България.

Има по-малко корупция?

Ние водим по корупция със сигурност. Мен не ми се е налагало във Румъния да дам и 1 лея рушвет. Това мога да кажа.

Наистина ли са толкова зле нещата в българската икономика, колкото се говори непрекъснато. Други работодатели излизаха да се оплакват през цялата година?

Мисля, че се драматизира повече. Икономиката там, където е на стабилни основи, с ясна визия за развитието си, не би трябвало да има проблем. Генерален проблем беше това с пътностроителните фирми. Не може да блокираш целия бизнес, да блокираш изграждането на пътища, ремонти на пътища, да създаваш условия за катастрофи, заради някой, който е крал.

Хубаво, никой не иска да се краде, хвани този, който е трябвало, вземи му всичко, вкарай го в затвора, а не да ликвидираш целия отрасъл. Ние продаваме битум на строителни фирми. Преди да започнем да им продаваме, съответно имаме договори, които са застраховани в Българската агенция за експортно застраховане. Отказаха ни. Държавна агенция отказа да признае наши вземания. Щом държавата е толкова безотговорна, какво очакваме от бизнеса? Това е пример за лошо управление.

А инфлацията колко голям проблем е?

Всичко се пренася на потребителите, бизнесът не би трябвало да страда чак толкова много. Да речем, високият ток държавата донякъде го компенсира. Примерно Румъния компенсира и цената на газта над някакво ниво, но тя има собствен газ. Интервюто взе Огнян Георгиев

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 2

    А в БГ колко левчета подкуп сте дали, г-н Станков ?..

    Нередност?
  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 3

    Този "бизнесмен" свързан ли е с комунистическата номенклатура или да? Случайни хора в този наш престъпен преход няма. Още повече пък такива, на които им беше позволено да се занимават с търговия на горива.

    Нередност?
  • 3
    velvoofell avatar :-|
    velvoofell
    • + 3

    Една от най-важните компании в България и със сигурност най-голямата в региона. Къде е въпросът за корпоративната социална отговорност? Не се е чувало в Русе за инициатива в интерес на местната общност. Лошите канадски добивни компании позлатиха Пирдоп и Крумовград, идете в индустриалната зона на Булмаркет - разруха и мизерия, наследени генетично от родината им майка.

    Нередност?
Нов коментар